Koiran ulkoiluttaja: Älä jäykisty koirasi kanssa tuijottamaan lähestyvää koiraa
Pitkän suoran tien päässä toinen koira jäykistyy paikalleen ja tuijottaa kiinteästi ja hievahtamatta omaa koiraani. Tuijottajan hihnan toisessa päässä kaivetaan kännykkä esiin, nythän on hyvää aikaa surffailla, kun koira kerran jököttää paikallaan. Minä ja koirani lähestymme rauhallisesti usean minuutin ajan, yritän saada katsekontaktia somettajaan saadakseni jonkinlaisen vihjeen siitä, onko homma hanskassa vai ei. Oma koirani jännittyy askel askeleelta toisen vain tuijottaessa herkeämättä. Omistaja vilkaisee meitä välillä, mutta ei tee elettäkään laukaistakseen tilannetta. Käännyn kannoillani, ja lähdemme oman koirani kanssa takaisin tulosuuntaan. Ei kannata ottaa riskiä siitä, mitä tapahtuu koirien kohdatessa.
Koiran omistaja, opeta koirasi olemaan jäykistymättä tuijottamaan muita koiria! Se ei ole kovin vaikeaa. Jäykkänä tuijottava koira on toiselle koiralle aina mahdollinen uhka. Sinä koiran laumanjohtajana päätät, koska pysähdytään, ja voit vaikuttaa tilanteeseen. Koirasi ei saa päättää, koska pysähdytte tuijottelemaan, vaan se on sinun päätöksesi. Osoita omalla käytökselläsi myös muille ulkoileville, että hallitset oman koirasi.
Kommentit (437)
On koirarotuja, joiden väkivaltaisuutta on vaikea arvioida. Ne voivat olla sosiaalisia mutta ärtyä (esim. pennun innokkuudesta), ja tehdä yllätyshyökkäyksen. Siinäkin tosin huomaa hyökkäystä edeltävän jäykkyyden ja tuijotuksen, jos yhtään tarkemmin seuraa... Jäykistynyt ja tuijottava koira on potentiaalisesti valmis vaikka repimään toisen. Niinhän se on, että haukkuva koira ei pure. Jäykkänä tuijottaminen on hyvin uhmaava ele: "annatko SINÄ minulle syyn hyökätä kimppuusi?"
Vierailija kirjoitti:
Tulin kerran jyrkkää todella jäistä mäkeä 35-kiloisen koirani kanssa, kun mäen alla edellä kävellyt koirakko kääntyi yhtäkkiä ympäri ja jämähti tukkeeksi siihen mäen alle. Koira seisoi jäykkänä, tuijotti hievahtamatta paikallaan, oma koirani alkoi näyttää pieniä pelkosignaaleja, enkä saanut millään luettua toisen koiran omistajasta, että mikä oli homman nimi. Hihna oli löysällä, ja ihmisellä ei selvästikään mitään kykyä saada koiraansa liikkeelle, eikä edes ajatusta yrittää. Ohi ei oltaisi päästy mitenkään kunnialla, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi itse vaihtaa suuntaa, ja yrittää kavuta jalat lipsuen liukas mäki takaisin ylös. Toinen omistaja möllötti hoo moilasena siellä koiransa kanssa mäen alla tuijottamassa, kun taistelin meidät vaarallisesti takaisin mäen päälle. Lähtivät siitä sitten tyytyväisinä jatkamaan matkaa, katsottuaan tämän shown loppuun.
Ihan ottamatta kantaa koiran kasvatukseen ja normaaliin koulutukseen (koska lienee selvää, että tässä nyt ei oltu onnistuttu), sanoisin, että käytöstavat ja toisten ihmisten huomiointi yleisellä tasolla olisivat meiltä kaikilta ihan ok. Ei voi estää toisten kulkua, eikä aiheuttaa vaaratilanteita. Sen kai pitäisi sentään olla minimivaatimus meiltä ihan kaikilta, oli koiraa tai ei. Jos näkee, että toinen on nyt aivan pulassa, ei kannata vaan tuijotella. Eikä kenelläkään ole oikeutta antaa koiransa tukkia kulkuteitä ja pistää ihmisiä arvailemaan, että tuleekohan tuo nyt tuolta päälle vai ei.
Vaikka itse tietäisi, että se oma Sesse on maailman ihanin, pitää ymmärtää, etteivät muut sitä tiedä. Tuijottelu ja tien tukkiminen ovat aina huonoa käytöstä.
35 kiloinen koira taitaa olla liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Itse todistin tossa talon vieressä tilannetta jossa kaksi tälläistä ihmistä törmäsivät toisiinsa lenkillä ja molemmat jäi seisomaan koriensa kanssa paikalleen eikä kumpikaan liikkunut.
Koirat alko haukkumaan toisilleen kun tilanne oli niin jännittynyt. Oli pakko jäädä seuraamaan miten tilanne purkaantuu kun oli sen verran huvittavaa :D
Ihan oikeesti opetelkaa kouluttamaan ne koiranne tai älkää ottako koiria.
Olenkin aina miettinyt että mitä tapahtuu jos kaksi tällaista kohtaavat toisensa, tuskin edes on kovin harvinaista ottaen huomioon miten paljon näitä kökkijöitä on liikenteessä 😂
Oma koira on kiinnostunut jokaisesta vastaantulijasta, mutta on onneksi perso ruoalle ja on oppinut nameilla ja käskyillä ohitukset kivasti. Ei aina tule täydellisiä suorituksia, mutta tuottaa kyllä tyydytystä kun oma koira tepastelee nätisti ohi jonkun räksyttäessä ja omistaja huutaessa koiralleen. Vaikka oikeasti harmittaa vain se, miten stressaavia nämä tilanteet selvästi ovat osalle koirista kun selvästi omistajalla ei ole hajuakaan mitä tekee.
Ja symppaan kyllä toisaalta sitä kirjoittajaa, joka kertoi tässä ketjussa koiransa kökkivän eikä mikään tunnu auttavan. Saisko koiralle jotkut valjaat jossa olisi kantokahva, siitä vaan hyvä ote ja kantaen eteenpäin? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on musta tosi hyvä pointti, mitä joku sanoi, että tuntuu aika epäreilulta, että kun on itse nähnyt sen vaivan, että on opettanut ne sujuvat ohitukset koiralleen, sitten joutuu joka lenkillä ihmettelemään että mitähän seuraavaksi tapahtuu, kun joku tuijottelija vaanii herkeämättä passiivisen omistajansa seisoskellessa vieressä. Tuleeko päälle? Eikö tule päälle? Onko turvallista? Pitäisikö yrittää huutaa jo täältä sadan metrin päästä että mikä meininki? On epäreilua, että toinen omistaja vain jämähtää aiheuttamaan pelkoa ja kauhua toisen joutuessa kantamaan vastuun koko hommasta.
Ihan sama kuin autolla ajaessa. On noudatettava joitain yhteisiä sääntöjä, että homma sujuu. Ei voi vain jäädä kulkuväylälle töröttämään ja ajatella että minä olen nyt tässä, ja jos muilla on sen kanssa ongelma, ei kiinnosta minua.
Tuijottava koira on pelottava.
Tuijottava koira on pelottava, mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset miten sen tuijotuksen saa ikinä loppumaan jos tuijottavan koiran kanssa ei saa mennä ihmisten ilmoille? Jossakinhan se pitäisi saada opetettua siihen ettei tuijoteta, ja helpoiten sen käy lenkkeillessä kun tilanteita tulee. Ja varsinkin alkuun voi mennä vähän aikaa kun löytyy se keino millä koiran huomion saa käännettyä itseensä, jos edes saa.
Mulla oli joskus koira joka tuijotti, toki ystävällisesti häntä heiluen, eikä jäykkänä. Olisin kuitenkin halunnut saada koiran oppimaan pois tästä, omakin lenkkeily olisi ollut mukavampaa kun ei aina olisi tarvinut joko pysähtyä tai raahata koiraa väkisin täysin voimin eteenpäin. Tuolle koiralle kun en 12 vuoden aikana löytänyt mitään mikä olisi kiinnostanut enemmän kuin se toinen koira. Leluilla se ei leikkinyt lainkaan, ikinä. Kaikki herkut jauhelihasta lihapulliin, nakkeihin, metwursteihin testattiin, kaikki kevätjuhlaliikkeet ja sekoilut mitä ikinä keksittiin, että koira kiinnostuisi omistajastaan.. mikään ei auttanut. Edes ammattilaiskouluttaja ei löytänyt mitään, mikä olisi koiraa enemmän kiinnostanut.
Eli koulutus voi tosiaan olla vaiheessa, ja pitkäänkin, jos koira on sen tyyppinen että sille on vaikea löytää motivaattoria. Eikö sinä aikana saisi lenkkeillä julkisilla paikoilla lainkaan? Ja siis juu en ymmärrä että kaivetaan kännykkä esille eikä kiinnitetä mitään huomiota omaan koiraan tai vastaantulijoihin. Mutta ihan vaan yritän tuoda esille, ettei kaikista koirista sitä tuijottelua ole niin helppo kitkeä.
Aloittaja taisikin kritisoida niitä koiranomistajia, jotka eivät tee mitään lopettaakseen koiran tuijottamisen, vaan suorastaan käyttävät tilanteen jonkilaisena lepohetkenä itselleen ja jättävät ympäristönsä ja ohitustilanteen täysin huomiotta. Hyvä, että olet tiedostanut koirasi käyttäymisen haasteet ja yrittänyt tehdä asialle jotakin. Jotkut kirjoittelijat täällä eivät ole suostuneet näkemään koiransa tuijottelussa mitään ongelmaa, vaikka se on yhtä lailla ohittamiseen liittyvää ongelmakäytöstä kuin liika intoilu tai remmirähjääminenkin. Ohittaminen sujuu parhaiten kun molemmat osapuolet pyrkivät omalla toiminnallaan tekemään siitä mahdollisimman vaivattoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Itse olen samaa mieltä, pikku ärähdykset eivät haittaa.
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Lopeta tuo inhimillistäminen. Meillä on kaksi koiraa joilla on yhteiset ja erikseen olevat tuttujen ja sukulaisten koirat "kavereina".
Äläpäs komentele.
Mistäs sinä tiedät, kenen kaikkien koirien kanssa se oikeasti itse haluaisi olla. Taidat olla melkoinen despootti.
Ethän sä tosissasi ole ethän? Vai että koira älyäisi katsella muita koiria että voi kurja miten kivan oloinen tuo toinen koira tuolla päästäisiinpä leikkimään yhdessä.
Sinä et voi olla tosissasi.
Kuvitteletko, että koira ei 'ålyä' katsella muita koiria ja ajatella, että ovat kivan näköisiä ja olisipa kiva päästä leikkimään?
Todella outo käsitys asioista. Et kuulosta lainkaan koiran- tai varmaan muidenkaan eläinten ystävältä. Näet koirat pelkkinä potentiaalisina uhkina, joita laumanjohtajan pitää hallita.En ole tuo aiempi, mutta ei ikinä saa päästää yhyään koiraa oman koiran luokse. Ei siis ikinä, koska:
1. Hihnat kireällä toista lähestyttäessä koirat valmiiksi stressinä ja niillä hankala tulkita toisen koiran eleitä--> potentiaalinen rähinätilanne
2. Jos hihnat olisivatkin löysällä, niin ne kiristyvät viimeistään siinä vaiheessa kun koirat lähtevät kiertämään toisiaan ja omistajat estävät sen---> potentiaalinen rähinätilanne
3. Koirat alkavat onnessaan leikkimään ja pomppimaan, hihnat sotkeutuvat ja koirat joutuvat liian lähelle toisiaan pääsemättä karkuun---> potentiaalinen rähinätilanne
4. Toisen koiran omistajalla ei ole minkäänlaista ymmärrystä koirista varsinkaan siitä omastaan ja ei ymmärrä sen eleitä ja että se on vaaraksi---> potentiaalinen rähinätilanne
Ei ole yhtään koirien kannalta hyvää ja pätevää syytä olla sosiaalinen tuntemattomia kohtaan lenkillä. Tuntemattomat koirat ovat aina riski ja lisä stressi omalle koiralle. Ei mikään kiva kaveri, jota on mukava moikata. Sosiaalistaminen hoidetaan tuttujen koirien kanssa vapaassa ympäristössä ja tämä riittää koirille paremmin kuin hyvin.
Voi kun kaikki ymmärtäisivät tämän. Jotkut vain eivät tajua mikä vaara toiset koirat voivat olla sille omalle tai oma toisille vaikka se olisi aina ollut miten kiltti muita kohtaan. Leikit vain tuttujen koirien kanssa ja silloinkin tilannetta pitää seurata. Viimeinen paikka mihin omani veisin on koirapuisto jossa on vieraita koiria. Siellä tilanteet räjähtävät käsiin niin helposti ja tulee pahaa jälkeä jos sekaan sattuu yksikin joka hyökkää tosissaan toisten kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse todistin tossa talon vieressä tilannetta jossa kaksi tälläistä ihmistä törmäsivät toisiinsa lenkillä ja molemmat jäi seisomaan koriensa kanssa paikalleen eikä kumpikaan liikkunut.
Koirat alko haukkumaan toisilleen kun tilanne oli niin jännittynyt. Oli pakko jäädä seuraamaan miten tilanne purkaantuu kun oli sen verran huvittavaa :D
Olenkin aina miettinyt että mitä tapahtuu jos kaksi tällaista kohtaavat toisensa, tuskin edes on kovin harvinaista ottaen huomioon miten paljon näitä kökkijöitä on liikenteessä 😂
Oma koira on kiinnostunut jokaisesta vastaantulijasta, mutta on onneksi perso ruoalle ja on oppinut nameilla ja käskyillä ohitukset kivasti. Ei aina tule täydellisiä suorituksia, mutta tuottaa kyllä tyydytystä kun oma koira tepastelee nätisti ohi jonkun räksyttäessä ja omistaja huutaessa koiralleen. Vaikka oikeasti harmittaa vain se, miten stressaavia nämä tilanteet selvästi ovat osalle koirista kun selvästi omistajalla ei ole hajuakaan mitä tekee.
Ja symppaan kyllä toisaalta sitä kirjoittajaa, joka kertoi tässä ketjussa koiransa kökkivän eikä mikään tunnu auttavan. Saisko koiralle jotkut valjaat jossa olisi kantokahva, siitä vaan hyvä ote ja kantaen eteenpäin? 😂
Minä en symppaa. Eteenpäin pitäisi pyrkiä vaikka väkisin. Jos herkut ja maanittelu ei auta, niin sitten vaikka raahaamalla. Jotkut koirat kyllä yrittävät sinnikkäästi pysyä paikoillaan, mutta tätä ei saa mahdollistaa. Itse olen saanut 75kg painavan tanskandoggimmekin liikkumaan. Itse olen kevyempi ja koira yritti syödä maassa olevaa herkkua, joten en tiedä kuinka iso koiran pitää olla ettei sitä saa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla niin mennyttä aikaa tuo koulutustapa, että ihminen on laumanjohtaja jne. Sellainen perustuu koiran pelkoon. Ei hyvä, sillä juuri saadaan aikaan koira, joka on arka ja sitten räjähtää.
Johtaminen ihan kautta rantain perustuu nykyään yhteistyöhön ja positiiviseen vuorovaikutukseen. Ei alistamiseen eikä pelkoon.
Jokainen tavallaan. Ei ole yhtä oikeaa tapaa kasvattaa koiraa tai lasta.
Vierailija kirjoitti:
Somettaminen koiralenkillä on väärin ja omalla käytöksellä viestitään myös vastaantuleville, mutta muuten kirjoituksessa on muutamia asiavirheitä.
Laumanjohtajamyytit on aikaa sitten kumottu ja nykyään niihin uskovat enää ne, jotka käyttävät koiralle haitallisia koulutusmetodeja. Lisäksi, koiralle on täysin luonnollista jäykistyä ja osoittaa kiinnostusta vastaantulevaa lajitoveria kohtaan. Etenkin jos on kyseessä epävarma koira, sen on hyvin vaikea kääntää huomionsa pois lähestyvästä koirasta, jonka se pelkää olevan uhka. Kun törmäät tällaiseen tuijottelevaan koiraan, et voi ikinä tietää mitä sillä on taustalla ja missä vaiheessa sen kouluttaminen on menossa.
Jos sen tuijottelevan koiran omistaja somettaa eikä seuraa mitä koiransa tekee niin oletan, että kouluttaminen ei ole menossa vaan minun pitää tehdä valinta voitammeko minä ja koirani tappelussa jos se tuijottava koira pääsee somettajan otteesta irtoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tuollaista käytöstä, jota ap kuvaili.
Onneksi on vielä ihmisiä, jotka ulkoiluttavat koiraa. Eikä koira heitä.
Ja ottavat muutkin huomioon.
jep, sama täällä. Tulee aina mieleen että jahas "koirakoulussa" on käyty kun noin 2-3m ennen kohtaamista pysähdytään oman sessensä kanssa odottamaan pyhä ilme naamallaan että minä hoidan sen ohituksen..ja kyllä se koira sieltä yleensä päin yrittää ja parhaillaan päästetään vielä takaapäin nilkoille. Oma koiranikin osaa olla reaktiivinen ja silloin paras temppu on se että se ohitus hoidetaan pois alta, kun kumpikin kävelee, tilanne on ohi paljon nopeammin..mutta ei ole järjellä kaikkia siunattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tuollaista käytöstä, jota ap kuvaili.
Onneksi on vielä ihmisiä, jotka ulkoiluttavat koiraa. Eikä koira heitä.
Ja ottavat muutkin huomioon.jep, sama täällä. Tulee aina mieleen että jahas "koirakoulussa" on käyty kun noin 2-3m ennen kohtaamista pysähdytään oman sessensä kanssa odottamaan pyhä ilme naamallaan että minä hoidan sen ohituksen..ja kyllä se koira sieltä yleensä päin yrittää ja parhaillaan päästetään vielä takaapäin nilkoille. Oma koiranikin osaa olla reaktiivinen ja silloin paras temppu on se että se ohitus hoidetaan pois alta, kun kumpikin kävelee, tilanne on ohi paljon nopeammin..mutta ei ole järjellä kaikkia siunattu.
Nimenomaan tämä! Hankalakin ohitus on nopsemmin ja vaivattomammin ohi kun MOLEMMAT osapuolet kävelevät reippaasti eteen päin omalla puolellaan tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Itse olen samaa mieltä, pikku ärähdykset eivät haittaa.
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Lopeta tuo inhimillistäminen. Meillä on kaksi koiraa joilla on yhteiset ja erikseen olevat tuttujen ja sukulaisten koirat "kavereina".
Äläpäs komentele.
Mistäs sinä tiedät, kenen kaikkien koirien kanssa se oikeasti itse haluaisi olla. Taidat olla melkoinen despootti.
Ethän sä tosissasi ole ethän? Vai että koira älyäisi katsella muita koiria että voi kurja miten kivan oloinen tuo toinen koira tuolla päästäisiinpä leikkimään yhdessä.
Sinä et voi olla tosissasi.
Kuvitteletko, että koira ei 'ålyä' katsella muita koiria ja ajatella, että ovat kivan näköisiä ja olisipa kiva päästä leikkimään?
Todella outo käsitys asioista. Et kuulosta lainkaan koiran- tai varmaan muidenkaan eläinten ystävältä. Näet koirat pelkkinä potentiaalisina uhkina, joita laumanjohtajan pitää hallita.En ole tuo aiempi, mutta ei ikinä saa päästää yhyään koiraa oman koiran luokse. Ei siis ikinä, koska:
1. Hihnat kireällä toista lähestyttäessä koirat valmiiksi stressinä ja niillä hankala tulkita toisen koiran eleitä--> potentiaalinen rähinätilanne
2. Jos hihnat olisivatkin löysällä, niin ne kiristyvät viimeistään siinä vaiheessa kun koirat lähtevät kiertämään toisiaan ja omistajat estävät sen---> potentiaalinen rähinätilanne
3. Koirat alkavat onnessaan leikkimään ja pomppimaan, hihnat sotkeutuvat ja koirat joutuvat liian lähelle toisiaan pääsemättä karkuun---> potentiaalinen rähinätilanne
4. Toisen koiran omistajalla ei ole minkäänlaista ymmärrystä koirista varsinkaan siitä omastaan ja ei ymmärrä sen eleitä ja että se on vaaraksi---> potentiaalinen rähinätilanne
Ei ole yhtään koirien kannalta hyvää ja pätevää syytä olla sosiaalinen tuntemattomia kohtaan lenkillä. Tuntemattomat koirat ovat aina riski ja lisä stressi omalle koiralle. Ei mikään kiva kaveri, jota on mukava moikata. Sosiaalistaminen hoidetaan tuttujen koirien kanssa vapaassa ympäristössä ja tämä riittää koirille paremmin kuin hyvin.
Voi kun kaikki ymmärtäisivät tämän. Jotkut vain eivät tajua mikä vaara toiset koirat voivat olla sille omalle tai oma toisille vaikka se olisi aina ollut miten kiltti muita kohtaan. Leikit vain tuttujen koirien kanssa ja silloinkin tilannetta pitää seurata. Viimeinen paikka mihin omani veisin on koirapuisto jossa on vieraita koiria. Siellä tilanteet räjähtävät käsiin niin helposti ja tulee pahaa jälkeä jos sekaan sattuu yksikin joka hyökkää tosissaan toisten kimppuun.
Jep, ajatellaan että kun ne heiluttaa häntää niin ne ovat innoissaan. Todellisuudessa ne yrittävät viestiä toiselle koiralle, etteivät ole uhka ja toivovat pienissä pääkopissaan, ettei toinenkaan ole ja täytyy pysyä kokoajan valmiuksissa puolustautumaan. Olen täysin samaa mieltä koirapuistoista! Ensimmäisen koirani kohdalla tein sen virheen ja vein jokusen kerran. Koira riepu näyttelee vieläkin herkästi hampaitaan, jopa tutuille koirille jos ovat vähänkin liian päällekäyviä, kun se aikanaan oppi puistossa, ettei mikään puolustautuminen auta ja toisista ei päässyt eroon aidatulla alueella. Ikinä se ei ole ollut aggressiivinen ja ikääkin jo 12-vuotta, mutta trauma jäänyt ensimmäiseltä vuodelta. Tulipa minullakin opittua kantapään kautta, etten enää pilaa koiriani puistoissa.
Vierailija kirjoitti:
no välillä tekisi mieli tehdä juuri toi sama, saan omani kyllä pidetty kiinni..pitääkin joku päivä testata kun on riittävän jääräpäisellä tuulella, hymyilisin vain viattomasti että koirakoulussa opetettiin näin :D Mut pahimmillaan varmaan istuttaisi siellä tunti sitten ja täällä liikkuu paljon muitakin koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no välillä tekisi mieli tehdä juuri toi sama, saan omani kyllä pidetty kiinni..pitääkin joku päivä testata kun on riittävän jääräpäisellä tuulella, hymyilisin vain viattomasti että koirakoulussa opetettiin näin :D Mut pahimmillaan varmaan istuttaisi siellä tunti sitten ja täällä liikkuu paljon muitakin koiria.
Miksi ihmeessä laittaisit oman koirasi ehdoin tahdoin tilanteeseen, mikä aiheuttaa sille stressiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin kerran jyrkkää todella jäistä mäkeä 35-kiloisen koirani kanssa, kun mäen alla edellä kävellyt koirakko kääntyi yhtäkkiä ympäri ja jämähti tukkeeksi siihen mäen alle. Koira seisoi jäykkänä, tuijotti hievahtamatta paikallaan, oma koirani alkoi näyttää pieniä pelkosignaaleja, enkä saanut millään luettua toisen koiran omistajasta, että mikä oli homman nimi. Hihna oli löysällä, ja ihmisellä ei selvästikään mitään kykyä saada koiraansa liikkeelle, eikä edes ajatusta yrittää. Ohi ei oltaisi päästy mitenkään kunnialla, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi itse vaihtaa suuntaa, ja yrittää kavuta jalat lipsuen liukas mäki takaisin ylös. Toinen omistaja möllötti hoo moilasena siellä koiransa kanssa mäen alla tuijottamassa, kun taistelin meidät vaarallisesti takaisin mäen päälle. Lähtivät siitä sitten tyytyväisinä jatkamaan matkaa, katsottuaan tämän shown loppuun.
Ihan ottamatta kantaa koiran kasvatukseen ja normaaliin koulutukseen (koska lienee selvää, että tässä nyt ei oltu onnistuttu), sanoisin, että käytöstavat ja toisten ihmisten huomiointi yleisellä tasolla olisivat meiltä kaikilta ihan ok. Ei voi estää toisten kulkua, eikä aiheuttaa vaaratilanteita. Sen kai pitäisi sentään olla minimivaatimus meiltä ihan kaikilta, oli koiraa tai ei. Jos näkee, että toinen on nyt aivan pulassa, ei kannata vaan tuijotella. Eikä kenelläkään ole oikeutta antaa koiransa tukkia kulkuteitä ja pistää ihmisiä arvailemaan, että tuleekohan tuo nyt tuolta päälle vai ei.
Vaikka itse tietäisi, että se oma Sesse on maailman ihanin, pitää ymmärtää, etteivät muut sitä tiedä. Tuijottelu ja tien tukkiminen ovat aina huonoa käytöstä.
35 kiloinen koira taitaa olla liian iso.
Se on iso alle 70 kg ihmiselle, ja hauista olisi oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koirakoulussa opetetaan, että pitää jäädä tien sivuun odottamaan? Entä jos vastaantulijakin on käynyt saman koulun? Eikö koirakoulussa nykyään opetella sujuvaa ohittamista, niin että koira seuraa taluttajan vierellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä koirakoulussa opetetaan näin? Olen yhden koirani kanssa käynyt pentukoulua ja siellä nimenomaan opetettiin, että ohittaminen koulutetaan niin, ettei jalat pysähdy. Jos tilanne vaatii kääntymisen, niin sekin tehdään ilman pysähtymistä. Opettaja oli kyllä muutenkin varsin hyvä. Pentuja ei päästetty söpösti leikkimään keskenään, vaikka sitä kysyttiinkin oppilaiden omistajien toimesta. Kouluttaja nimenomaan kielsi pysähtymiset ja kontaktit toisten koirien kanssa lenkeillä. Niin kuin pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koirakoulussa opetetaan, että pitää jäädä tien sivuun odottamaan? Entä jos vastaantulijakin on käynyt saman koulun? Eikö koirakoulussa nykyään opetella sujuvaa ohittamista, niin että koira seuraa taluttajan vierellä?
no siinäpä onkin se tuhannen taalan kysymys, että miksi noin opetetaan..en ymmärrä sitä itsekään. Ja vaikka heitin että välillä tekisi mieli jäädä testaamaan tilanne, että kauanko siinä jökötetään, niin en jaksa siihen ryhtyä. Jos ei vastaantulija kykene omia aivoja käyttämään, tämä sosiaalipsykologinen koe ei opettaisi hänelle yhtään mitään. Samaa sarjaa sen kanssa että liikenteessä ei kannata jäädä törppöjä "kouluttamaan". Joskus näistä yrittänyt jotakin sanoakin, mutta kun ei ole alustaa mihin se uppoaisi, niin helpompi jatkaa vain matkaa. Eikä tämä ole iästä kiinni, moni nuori saattaa olla koiran kanssa paljon fiksumpi kuin varttuneempi taluttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä koirakoulussa opetetaan näin? Olen yhden koirani kanssa käynyt pentukoulua ja siellä nimenomaan opetettiin, että ohittaminen koulutetaan niin, ettei jalat pysähdy. Jos tilanne vaatii kääntymisen, niin sekin tehdään ilman pysähtymistä. Opettaja oli kyllä muutenkin varsin hyvä. Pentuja ei päästetty söpösti leikkimään keskenään, vaikka sitä kysyttiinkin oppilaiden omistajien toimesta. Kouluttaja nimenomaan kielsi pysähtymiset ja kontaktit toisten koirien kanssa lenkeillä. Niin kuin pitääkin.
hyvä jos tähän on tullut muutosta, itse käynyt sellaisessa vuosia sitten, silloin oli sitä jökötysharjoitusta, jota moni tuntuu toistavan. En ottanut sitä oppia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä käyttäytymistä millään mahtikäskyllä lopeteta. Osalla koirista se käytös on todella tiukassa, siihen ei välttämättä auta mitkään namit ja sirkustemput kun sosiaalinen koira vetää letuksi odottamaan lenkkipolun laitaan, ja jos kyseinen otus on vaikka 50-kiloinen niin paha sitä on siitä kantaakaan. Lähes aina nämä ovat täysin kilttejä ja omistajalla tilanne hallinnassa. Jos et kestä niin parempi kääntyä.
Kyllä saa oikeanlaisella koulutuksella oikeastaan lähes minkä tahansa käytöksen korjattua ja mielellään jopa ennaltaehkäistyä :) Jos ei tätä tiedä ei ehkä kannata olla sitä 50 kiloista koiraa tai koiraa ylipäätään.
Mutta jos seistään kaukana, on mielestäni ok antaa pelkäävölle tilaisuus katsoa, selviäätkö ilman tuijotettavan hyökkäystä... (vai "pitääkö" "räjähtää" hänelle). Toisen kulkua ei saa jäädä häiriköimään, provosointia provosoivasti odottaen.