Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
ostaisin , en tuukko haken tuun en
Eipä noita sähköisiä taida manuaalia saada. Eli en.
Ostin tuossa käytetyn manuaalivaihteisen auton, en ole 20 vuoden aikana omistanut yhtään automaattivaihteistolla olevaa autoa. Ajanut niitä kyllä olen mutta tykkään paljon enemmän manuaalista vaikka kyllähän kaksoiskytkin tai perinteinen momentinmuunnin-automaatti on ihan mukava ajaa.
Ei ole muotiasia vaan uusavuttomuusasia. Kädetön ei osaa edes vaihteita vaihtaa.
Olen niin tottunut sillä ajamaan niin voisin ostaa. Mutta luulen että jos omistaisin automaattivaihteisen auton niin en enää vaihtaisi takaisin manuaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvinkin ostaa. Perheessä on tällä hetkellä sekä manuaali että automaatti. Minä ja juuri kortin saanut tytär ajamme sujuvasti molemmilla, vaimo suostuu vain manuaalin rattiin. Hänen mielestään automaatti tekee liikaa omiaan, kuten lähtee ryömimään heti kun nostaa jalan jarrulta. Hänen työmatkansakin on sellaisia teitä, joilla automaatin mukavuushyöty olisi minimaalinen. Itse joudun köröttelemään kaupungissa ja valitettavasti joskus ruuhkassakin, jolloin automaatti on tosi miellyttävä. Toisaalta, sama automalli manuaalina menisi litraa pienemmällä kulutuksella. Oma kulkeminen muuttuu parin vuoden päästä niin että köröttelyt jäävät pois, ja samalla tuo automaattiauto alkaa olla vaihtoiässä. Silloin saatan hyvinkin palata manuaalikuskiksi. Patteriautomaailma saa kaikkineen kehittyä vielä paljon, ennen kuin harkitsenkaan sinne siirtymistä.
Ei taida olla sinun autosi tältä vuosituhannelta, kun puhut, että manuaali menisi litraa pienemmällä?
Nykypäivän automaatit on aina sopivalla vaihteella, manuaalina sitä ajelee vähän väliä joko liian pienellä, tai liian isolla vaihteella.
Kädellinen kirjoitti:
Ei ole muotiasia vaan uusavuttomuusasia. Kädetön ei osaa edes vaihteita vaihtaa.
Onko F1-autoissa vaihdekeppi?
Vierailija kirjoitti:
Voiko vag yhtymän dsg automaattivaihteistoon vieläkään luottaa?
Ei, mutta niiden sähköautoissa on vain yksi kiinteä vaihde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan paljon metsäautoteillä sen takia en halua automaattivaihteista autoa. Sitä paitsi osaan käyttää kytkintä;)
Osaan minäkin käyttää veiviä, mutta silti sähköikkunat ovat mukavammat.
Sama täällä, osaan minäkin käyttää veiviä, mutta silti mieluummin starttaan autoni napista.
Osaan minäkin käyttää nappia, mutta mieluummin vain istun VW ID.3:een sisään ja lähden ajamaan ilman mitään paineluita. Olisi hirveää, jos auto pitäisi erikseen "käynnistää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, olen ajanut jo 10v automaatilla. En varmaan osais enää ajaa manuaalilla ja sehän olis ihan hirveetä vatkaamista kun ajaa 90% kaupunkialueella.
Ei ihme että automaattikuskit ottavat automaatin kun he luulevat että manuaalivaihteisen auton vaihteiden vaihto tapahtuu vatkaamalla. Ihan helppoa se on. Ei sitä vaihdekeppiä vatkata.
Luulevatko kaikki manuaalikuskit, että automaattilaatikollisten autojen kuljettajat eivät osaisi ajaa manuaalia?
Jos suorittaa autokoulun automaatilla, ei manuaalilla saa ajaa liikenteessä.
Mitä väliä sillä on kun uusia manuaalivaihteisia autoja ei enää käytännössä saa kaupasta?
Tietyst. Oon persaukinen nuija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ajaa autoani itse, enkä niin, että auto kuljettaa minua. Silloin voisin mennä yhtä hyvin bussilla. Kaikki härpätkkeet mitkä "helpottavat" ajoa, vievät kuskin huomiota muualle kuin itse ajamiseen ja ovat siis oikeasti turvallisuusriski.
Manuaaliviahde on juuri sellainen turha härpäke joka vie kuskin huomion muualle kuin ajamiseen ja siksi turvallisuusriski :-)
Vaihtaminen sujuu vaistomaisesti. Ei tarvitse mitään huomiota.
Juuri näin. En minä pyöräillessäkään tietoisesti mieti polkemista koko ajan: vasen ylös, oikea alas, vasen alas, oikea ylös...
Kyllä se vaihtaminen itse asiassa tarvitsee huomiota ja tämän ymmärtää sitten kun on ajanut sähköautolla ja sen jälkeen jollain bensamanuaaliruttanalla. Lisäksi ratista voi pitää kiinni vain yhdellä kädellä mikä on aina turvallisuusriski. Ajoin 20 vuotta manuaalibensaruttanoilla ennen ensimmäistä sähköautoani joten tiedän kyllä mistä puhun. Ei tarvitse opettaa kuinka bensamanuaaliruttana toimii. Ei enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tietyst. Oon persaukinen nuija.
Et ole ajatellut töissä käymistä harkita?
Pelkään tomaattia. Runkkaan vaan kammarssa.
Minä en ostaisi autoa ollenkaan. Rahat kannattavaan. Omistan ajoluvan. Ajan puolisoni autoa, jota en omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, olen ajanut jo 10v automaatilla. En varmaan osais enää ajaa manuaalilla ja sehän olis ihan hirveetä vatkaamista kun ajaa 90% kaupunkialueella.
Ei ihme että automaattikuskit ottavat automaatin kun he luulevat että manuaalivaihteisen auton vaihteiden vaihto tapahtuu vatkaamalla. Ihan helppoa se on. Ei sitä vaihdekeppiä vatkata.
Olen koko ikäni ajanut manuaalivaihteilla ja aivan perseestä se on - ei siitä pääse mihinkään. Seuraava auto tulee olemaan sähköauto.
Naatin tomaatista, voi syödä jätskinkin jo ajon aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni ajanut manuaalivaihteilla ja aivan perseestä se on - ei siitä pääse mihinkään. Seuraava auto tulee olemaan sähköauto.
Lapsityövoimalla kaivoksista louhittu nikkeli, koboltti ja litium pitää sinun sähköautosi liikkeellä...
Käsinvaihtopelleillä ei ole enää / vielä luontaista suvunjatkamiserektiota / kusistondista.
Automaatti on ainoa ihmiskelpoinen tapa.