Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko automaattivaihteisella a. turbiini-pumppupyörää, b. kaksoiskytkin automaattivaihtajaa vai
c. teräsremmivariaattoria?
Hihnavariaattoria t: henkselivetomies 343
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Preferoin manuaalivaihteisia autoja. Olen ajanut ajokortin 1980-luvulla, joten on sukupolviasia. Tunnustan.
Minäkin ajoin omani 80-luvulla, kuorma-auto, olikohan se 2 x 6 manuaalivaihdetta eteen. Kerralla läpi, mäkistartit yms. heittämällä. Tai taskuparkki piti kyllä ottaa kahdesti. Ja nykyään automaattilaatikollinen henkilöauto, eli älä yleistä sitä sukupolviasiaa.
Voiko vag yhtymän dsg automaattivaihteistoon vieläkään luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Preferoin manuaalivaihteisia autoja. Olen ajanut ajokortin 1980-luvulla, joten on sukupolviasia. Tunnustan.
Minäkin ajoin omani 80-luvulla, kuorma-auto, olikohan se 2 x 6 manuaalivaihdetta eteen. Kerralla läpi, mäkistartit yms. heittämällä. Tai taskuparkki piti kyllä ottaa kahdesti. Ja nykyään automaattilaatikollinen henkilöauto, eli älä yleistä sitä sukupolviasiaa.
Se on ihan eri asia, jos jo kypsyneemmässä iässä oleva henkilö tahtoo ajomukavuutta ja helppoutta ja kuitenkin omaa taidon ajaa manuaalilla kuin se, että nuori ihminen ei viitsi, jaksa tai kokee tarpeettomana tai vanhanaikaisena opetella ajamaan manuaalilla. Voi tulla eteen vaikka hätätilanne, jolloin joutuu ajamaan toisen ihmisen manuaalia, siksi jokaisella ajotaitoisella pitäisi sekin taito olla. imo.
Automaatilla aina ajettu koska ollut pelkkiä mersuja. Manuaaliin en koske en.
Voisin hyvinkin ostaa. Perheessä on tällä hetkellä sekä manuaali että automaatti. Minä ja juuri kortin saanut tytär ajamme sujuvasti molemmilla, vaimo suostuu vain manuaalin rattiin. Hänen mielestään automaatti tekee liikaa omiaan, kuten lähtee ryömimään heti kun nostaa jalan jarrulta. Hänen työmatkansakin on sellaisia teitä, joilla automaatin mukavuushyöty olisi minimaalinen. Itse joudun köröttelemään kaupungissa ja valitettavasti joskus ruuhkassakin, jolloin automaatti on tosi miellyttävä. Toisaalta, sama automalli manuaalina menisi litraa pienemmällä kulutuksella. Oma kulkeminen muuttuu parin vuoden päästä niin että köröttelyt jäävät pois, ja samalla tuo automaattiauto alkaa olla vaihtoiässä. Silloin saatan hyvinkin palata manuaalikuskiksi. Patteriautomaailma saa kaikkineen kehittyä vielä paljon, ennen kuin harkitsenkaan sinne siirtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vapaasti hengittävä bensakone manuaalilla, mielellään ei liian pieni litrakoko.
On luotettava, kulkee talvella hyvin (siksi bensa), perushuollot tekee niin ei tuu kalliita remontteja eikä yllätyksiä.
Manuaalilla ajaminen mahdollistaa taloudellisen ajon, ja minä haluan päättää, millä vaihteella mennään. Langat omissa käsissä.
Manuaalin voi työntää käyntiin.
Keep it simple, keep it lean - aina manuaali.
Isommat bensa-autot janoisia, siksi minulla dieselit, 2 kpl . Kyllä turbot kulkevat ja urea putsaa pakokaasuja
Kuka vaan voi sairastua ja ostaa museoauton, mutta silloin jonkun ulkopuolisen pitää arvioida on ko ajaminen turvallista ollenkaan. Kepakkoauto vie helposti törmäyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan eri asia, jos jo kypsyneemmässä iässä oleva henkilö tahtoo ajomukavuutta ja helppoutta ja kuitenkin omaa taidon ajaa manuaalilla kuin se, että nuori ihminen ei viitsi, jaksa tai kokee tarpeettomana tai vanhanaikaisena opetella ajamaan manuaalilla. Voi tulla eteen vaikka hätätilanne, jolloin joutuu ajamaan toisen ihmisen manuaalia, siksi jokaisella ajotaitoisella pitäisi sekin taito olla. imo.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken pitää olla niin helppoa nykyajan nuorille, minkään asian eteen ei jakseta nähdä vaivaa. Taitoja häviää, ajattelu laiskistuu, väki pullistuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vapaasti hengittävä bensakone manuaalilla, mielellään ei liian pieni litrakoko.
On luotettava, kulkee talvella hyvin (siksi bensa), perushuollot tekee niin ei tuu kalliita remontteja eikä yllätyksiä.
Manuaalilla ajaminen mahdollistaa taloudellisen ajon, ja minä haluan päättää, millä vaihteella mennään. Langat omissa käsissä.
Isommat bensa-autot janoisia, siksi minulla dieselit, 2 kpl . Kyllä turbot kulkevat ja urea putsaa pakokaasuja
Minulla ei putsaa, mutta kusen diesel-autoni kaasuttimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken pitää olla niin helppoa nykyajan nuorille, minkään asian eteen ei jakseta nähdä vaivaa. Taitoja häviää, ajattelu laiskistuu, väki pullistuu...
Manuaalilla ajaminen, kuten hiihtäminenkin, on täysin tarpeettomia taitoja nykyään. 50-luku meni jo.
Kumpiakin löytyy ja eri käyttötarkoituksiin. Olisihan se noloa jos ei osaisi ajaa manuaalia. "Hissiä ei ole ja 3 kerrokseen pitäisi päästä, mutta en osaa kävellä portaita"
Sain kortin 1994. Kaikki autoni ovat olleet automaatteja. Olen ajanut manuaalivaihteista autoa ehkä 3-4 kertaa, viimeksi jotain 15 vuotta sitten. En varmaankaan osaisi käyttää manuaalivaihteita, eikä suoraan sanoen kiinnostakaan.
Mutta ihan hauskaa lukea näitä viestejä ja miettiä minkälaiset ihmiset niitä oikein kirjoittavat ; )
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla kaikki autot olivat manuaalivaihteisia. Vain rikkailla oli varaa automaattivaihteiseen autoon.
Meillä oli sellainen ja kuusisylinterinen moottori nokalla myös.
Jenkeissä automaattivaihteiset autot eivät maksaneet pal mitään, mutta kun niitä tuotiin Suomeen, niin kaikenlaisilla veroilla saatiin hinnat pilviin. Ja kovin janoisiahan ne olivat. Tavis auto USAssa vs. tavis auto täällä meillä Suomessa.
Oikeastaan ihan sama minulle kumpi vaihteisto. Automaatti on letkeä ajettava mutta tykkään manuaalissa siitä että voi tehdä vaihdot tarkasti juuri mielensä mukaan.
Pitäisi ensin tulot tuplata ja asumiskustannukset puolittaa, mielummin saada kolmasosaan, niin viitsisi vähän paremmin harkita auton ostoa. Niin ja muuttaa johonkin korpeen ensin, jolloin sitä autoa alkais todella tarvitsee, kun työmatka olisi 30 km sivu.
Automaatti vai manuaali? Se ja sama, kun sen omistaminen on jokatapauksessa niin jumalattoman kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei putsaa, mutta kusen diesel-autoni kaasuttimeen.
Olethan vaihtanu dieseliisi myös paremmat sytytystulpat?
Mikä kiire tässä on, kyllä tuo pihassa oleva autokin vielä toiset 25 vuotta menee.