Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50-60 vuotiaat! Olkaa rehellisiä että odotatteko jo vesi kielellä perintöä?

Vierailija
18.07.2023 |

Kai se käy mielessä harva se päivä?

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin koko perintö testamentattu työttömälle elämänhallintaongelmaiselle suosikille, minä ns kunnon lapsi jään ilman. Harmittaa sillä mä olen ainoa sisaruksista jolla on lapsia, mutta toki vanhemmat saa tehdä mitä haluaa ja olla myös epäreiluja jos haluaa.

Rintaperillisen lakiosuutta ei voi testamentilla ohittaa. Eli kyllä sinä jotain saat kävi miten kävi. 

Sitä lakiosaa pitää vaatia, muuten ei tipu mitään.

Ei tarvitse, kun huolehtii siitä, että pesänjaon hoitaa asiantunteva lakimies. Laki on hyvin yksiselitteinen eikä edellytä muuta kuin sen noudattamista. 

Vierailija
62/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luopuisin välittömästi äidiltä saamastani perinnöstä, jos sillä saisin rakkaan äitini takaisin.

Hänen yllättävä kuolemansa oli hirvittävä isku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kuolivat vajaa kymmenen vuotta sitten, perintöön ei ole vielä siskon kanssa koskettu. Perunkirjat tehtiin ja kai siellä joku puoli miljoonaa odottaa, mutta kun itse tienaan 1300 kuukaudessa, niin ei ole sitä tarvinnut.

Vierailija
64/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin koko perintö testamentattu työttömälle elämänhallintaongelmaiselle suosikille, minä ns kunnon lapsi jään ilman. Harmittaa sillä mä olen ainoa sisaruksista jolla on lapsia, mutta toki vanhemmat saa tehdä mitä haluaa ja olla myös epäreiluja jos haluaa.

Rintaperillisen lakiosuutta ei voi testamentilla ohittaa. Eli kyllä sinä jotain saat kävi miten kävi. 

Rintaperillinen ei saa yhtään mitään, jos hän ei vaadi lakiosuuttaan. Testamenttia ei siis tarvitse riitauttaa, mutta lakiosuutta pitää vaatia, jotta sen saisi.

Vierailija
65/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Vanhemmat jakoivat omaisuutensa järkevästi ennakkoperintönä jo aikoja sitten. Minä sain oman pienen maapalaseni. En tarvitse muuta. Tilalle löytyi ammattitaitoinen jatkaja. Tärkeintä on säilyttää maa- ja metsäomaisuus seuraaville sukupolville

Vierailija
66/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt jo kaks perinnöttömäksi määrättyä kriminaalia ilmottautunut.

Laki vaan ei sillä muutu, että av:lla ilmoittelee mitä sattuu. Testamentti on lain silmissä mitätön, jos siinä kumotaan rintaperillisen oikeus lakiosuuteen. 

Juu sehän aina naurattaa kun jotkut ihan vakavissaan kyselee täältä lakineuvoja.

Miksi se sinua naurattaa? Kyllä täällä ihan asiaakin kirjoitellaan välillä. Kuten esim. lainaamasi viesti, joka on täysin Suomen lakiin perustuvaa tietoa.

Niin, kyllä mä tiedän perintölainsäädännön. Mutta joku tietämätön täältä neuvoa etsiessään ei ehkä osaa suodattaa/arvata mikä on oikeaa tietoa, mikä mutua ja mikä ihan itse keksittyä, jos ei ymmärrä asioita tarkistaa jostain lex-sivustosta edes, tai ihan elävältä juristilta.

Vierailija
67/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule perimään mitään, narsistivanhempani testamenttasi kaiken suosikkilapselleen. Toki voisi riidellä ja riitauttamalla voisi saada lakiosan. En ehkä silti tee sitä sillä se olisi voitto narsistille. Tämä vanhempi on kiusannut, pahoinpidellyt ja alistanut mua koko elämäni. Melkeinpä parempi olla ilman penniäkään. Perintö sinällään on melko iso (ei nyt miljoonaperintö sentään) joten suosikkilapsesta tulee kyllä varakas.

Testamenttia ei tarvitse riitauttaa, ilmoittaa perunkirjoituksessa vain että hyväksyy testamentin mutta vaatii lakiosan. Meillä perunkirjoitus tehtiin pankissa ja siellä oli valmis lomake asiaan.

Vierailija
68/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käy mielessä silloin tällöin. Ei oikeasti, en halua menettää läheisiä. Mutta muutama kymppitonni auttaisi suuresti tässä kohtaa kun itsellä on vielä asuntolainaa ja lapset ovat opiskelijoita. Olisi kiva pystyä auttamaan opintokustannuksissa. Ja suvun huvilapiti väen vängällä siirtää se minun ja siskon nimiin ja vanhemmat pitivät itsellään hallintaoikeuden. Nyt sitten kaikki remonttikulut kaatuu meille. En tarvitse niitä rahoja enää 10 vuoden päästä mutta nyt olisi kieltämättä käyttöä.

Kuolinpesän selvittäminen ei huolestuta, lakitoimisto auttaa ja tavara on vain tavaraa.

Eniten tässä korpeaa se, etten saanut vanhemmilta tukea myöskään silloin kun opiskelin.

Vierailija
69/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintaperillinen ei saa yhtään mitään, jos hän ei vaadi lakiosuuttaan. Testamenttia ei siis tarvitse riitauttaa, mutta lakiosuutta pitää vaatia, jotta sen saisi.

Rintaperillinen on varsin hölmö, jos uhriutuu täällä siitä, että mitään ei tipu, mutta ei kuitenkaan ole edes tietoinen oikeuksistaan. Vaatiminen nyt ei kummoinen juttu ole. Ilmoittaa vain, että minun osuuteni minulle ja sillä hyvä. 

Vierailija
70/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Vanhempani ovat eronneet, joten tulossa on kaksi mörskää kahdesta eri muuttotappion riivaamasta kunnasta. Lisäksi toisen vanhemman avopuolisolle on testamentissa määrätty hallintaoikeus.

Toivottavasti kuolen ennen vanhempiani.

Vierailija
71/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän mielummin vanhempani vaikka niin kauan, kun itse olen kasikymppinen. Saan perintöä, mutta en ole laskenut mitään sen varaan.

Vierailija
72/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan odota. Olen jo laskenut että monta satatuhatta menee verottajan taskuun perintöveroa, hirvittää.

Vierailija
73/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanhemmat on jo kuolleet, eikä sieltä perintöä suurta summaa tullut. Omat vanhempani ovat pienituloisia eläkeläisiä, me miehen kanssa tienataan molemmat n. 100 000 e / vuosi. Juu, emme odota perintöä vesi kielellä, lähinnä mietityttää se homma, millä senkin huushollin "aarteista" päästään eroon sitten kun heistä aika jättää.

Tosiaan olette niin pienituloisia, ettei teillä mitenkään voi olla varaa esim. soittaa kuolinpesiä hoitaviin osto- ja myyntiliikeisiin. Otan osaa. Joudutte ottamaan kaikki vanhat romut teille kotiin ja asumaan niiden keskellä loppuelämänne. 

Meitä on neljä sisarusta noita aarteita perimässä. Kaksi meistä on hyvätuloisia, kaksi muutakin töissä mutta pienellä palkalla. Toki tässä täytyy ottaa huomioon muidenkin sisarusten mielipiteet, emmekä ole siitä vielä keskustelleet. Itse pitäisin hyvänä tuota kuolinpesän myymistä tämmöisiä ostavalle taholle.

Vierailija
74/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen lakiosuuden perimättä jättämiseenkin voi olla syynsä, mutta aika kovat ovat: Perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tehnyt rikoksen, joka loukkaa syvästi perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Myös kunniatonta tai epäsiveellistä elämää viettävän perillisen voi jättää perinnöttä. Perinnöttä tekeminen tapahtuu testamentissa.

Vierailija
75/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa rehellinen vastaaja, vastaan että kyllä.

Vierailija
76/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt jo kaks perinnöttömäksi määrättyä kriminaalia ilmottautunut.

Laki vaan ei sillä muutu, että av:lla ilmoittelee mitä sattuu. Testamentti on lain silmissä mitätön, jos siinä kumotaan rintaperillisen oikeus lakiosuuteen. 

Juu sehän aina naurattaa kun jotkut ihan vakavissaan kyselee täältä lakineuvoja.

Tokihan täällä lakimiehet palstailevat yhtä lailla vapaa-aikanaan niin kuin lääkäritkin, mutta yleinen uskomus on, että täällä palstailevat vain mielenterveysongelmaiset, työttömät tai korkeintaan lähihoitajan koulutuksen saaneet.

Vierailija
77/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä lakiosaa pitää vaatia, muuten ei tipu mitään.

Ei tarvitse, kun huolehtii siitä, että pesänjaon hoitaa asiantunteva lakimies. Laki on hyvin yksiselitteinen eikä edellytä muuta kuin sen noudattamista. 

Älä anna väärää tietoa. Lakiosaa pitää lain mukaan vaatia, jotta sen saisi. Toki lakimies saattaa neuvoa rintaperillistä vaatimaan lakiosaansa.

Vierailija
78/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isovanhemmat toisen vanhemman puolelta olivat syntyneet 1900-luvun alkupuolella. He saivat 8 lasta. Kaikki isovanhempieni lapset ovat kuolleet jo lukuunottamatta yhtä, joka on oma vanhempani. Perinnönjakoa vailla on purkukuntoinen vanha mökki, mutta on myös peltoa ja metsää. En edes tiedä, kuka perikunnan asioista nykyään huolehtii, kun sekin nuorin lapsi (toki jo päälle 7-kymppinen), joka näistä huolehti sairastui ja kuoli. Se ainut elossa oleva vanhempani ei ole halukas maksamaan perinnönjaosta ja kuolinpesän lakkauttamisesta ammatti-ihmisen tekemänä, vaan pyytelee sukulaisia sitä tekemään. Aika monimutkainen tehtävä. Niitä lapsenlapsia on perikunnassa kuolleiden sisarusten jälkeläisinä jo reilut 20 ja pari lapsenlapsistakin on kuollut ja heiltäkin puolestaan on jäänyt jälkeläisiä.

Vierailija
79/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota, enkä tule saamaan mitään perintöä. Olen lähisuvun ainoa, joka ei saa minkäänlaista perintöä mistään.

Vierailija
80/149 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

En odota kun ei ole mitään perittävääkään. Siivoustalkoot tulevat kun vuosikymmenien viilipurkit ja leipäpussit siististi viikattuna pitää uudelleensijoittaa kierrätysastioihin ja sekajätteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän