Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä kun unirytmi menny sekaisin ja saan unta vasta 5.00-6.00 aikoihin?

Vierailija
18.07.2023 |

Sitten nukunkin tuonne 14.00 saakka.Töissä en käy. Koitin 3 viikkoa herätä joka aamu klo 8.00,mutta en silti saanut nukahdettua klo 23.00-03.00

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet iltavirkku, ei kannata tavoitella mitään klo 8.00 heräämistä. Mitä järkeä olla koko väsymyskoomassa, jos ei ole pakko? Siinä toimintakyky on heikko. Aseta tavoite realistisesti eli aikaisintaan klo 10.00 aikaan heräämiseen. 

Jos työt alkaa klo 8 niin se on vähän niin kuin pakko herätä klo 7 ja sinnitellä väsyneenä päivän. En siltikään saa unta vasta kuin puolenyön jälkeen ja olen aina väsynyt.

Niin, koska olet ilmeisesti iltavirkku. Mutta miksi ap työttömänä sinnittelisi päivät väsyneenä, kun ei ole pakko. Apn kannattaisi myös harkita iltatöitä, jos mahdollista. 

Vierailija
62/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään aika tavallinen ongelma tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla joskus nuorempana kävi samalla tavalla kesälomien aikana, mä korjasin tilanteen juurikin niin että valvoin koko yön ja kävin sitten seuraavana päivänä nukkumaan ajoissa. 

Mä olen yrittänyt tuota monta kertaa, mutta ei toimi mulla. 

Vierailija
64/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla käy aina kesäloman lopussa noin. Annan sulle siis hyvän vinkin kuinka käännät unirytmin helposti koska itse olen joka kesälomalla näin tehnyt. 

Valvo yksi yö kokonaan ja käy sitten seuraavana päivänä ajoissa nukkumaan. 

M32

No mulla mennyt näin vuosia, niin voiko sitä enää korjata?

Voi. Unirytmiä voi muuttaa. 

Vierailija
65/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään aika tavallinen ongelma tämä.

Tuo on sosiogeeninen ilmiö. Sitä tavallisempaa mitä tavallisempaa se on, yksilö mukautuu muiden tapoihin pysyäkseen mukana ja ollekseen hyväksytty.

Jos kaikki kaverit valvovat yöt, niin yksi ei voi olla aamuvirkku, elää päinvastaisessa rytmissä, ihminen valitsee ne kaverit.

Vierailija
66/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammuta kaikki sähkölaitteet, medialaitteet ja valot, illalla klo 17, tuskin valvot enää klo 3 yöllä.

Vierailija
67/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran olet työtön loisija, niin mitä väliä sillä loisimisajalla oikein on? Ketään ei kiinnosta, koska kukaan ei kaipaa sua mihinkään aikaan töihin tai muuallekaan. :D

Vierailija
68/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen iltavirkku ja menen normaalisti n. kolmeen mennessä nukkumaan ja herään aamupäivällä. Kun isä kuoli, seuraavat viikot meni niin, että unta sain viideltä ja nukuin iltapäivään. Ei ongelmaa muuten, mutta paino alkoi nousta vaikka söin vähemmän kuin yleensä. Nyt olen takaisin omassa rytmissäni ja oli melkoinen taistelu saada paino lähtemään laskusuuntaan. Vasta nyt puoli vuotta myöhemmin se on alkanut oikeasti laskea ilman isompaa rimpuilua. Stressikin on vasta nyt alkanut helpottaa. Vaikka nukun ihan hyvin kunhan nukun. 

Luin tuon lääkärilehden jutun. Olipa taas mielenkiintoista tekstiä. Ensin sanotaan, että viivästynyt unirytmi on sairaus. Sitten todetaan, että se paranee sillä, jos ihminen jätetään rauhaan eikä aikatauluteta. No olipa sairaus tosiaan. 

Mulla taas paino alkaa nousta heti, jos mun tarvii herätä aamulla aikaisin. Se on ainoa asia, joka mulla laukaisee järjettömän sokerikoukun. Muuten sokerin himoa ei ole. 

Vierailija
69/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.duodecimlehti.fi/duo91208

Hyvä kirjoitus. Tuossa sanotaan, että oireet helpottavat iän myötä. Minkäköhän ikäisenä helpotusta on odotettavissa palstalaisten kokemusten mukaan?

Ei se helpota. Pystyy pakottamalla rääkkäämään itsensä ns tavisarkipäivätyörytmiin, mutta se verottaa voimia ja mentaalipuolta suuresti.

Vierailija
70/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen alkuperäinen, luontainen, unirytmi ei ollut sellainen, jossa nukutaan pitkät yöunet. Alun perin ihminen on nukkunut vähän yöllä ja ottanut lisäksi päivätorkut. Joillekin sopii tämä tosi hyvin. Ehkä kannattaa kokeilla, varsinkin jos ei ole töissä, että nukkuu parin tunnin päiväunet. Silloin ei haittaa, jos yöunet jäävät vähän lyhyemmiksi. 

Vierailija
71/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sammuta kaikki sähkölaitteet, medialaitteet ja valot, illalla klo 17, tuskin valvot enää klo 3 yöllä.

Kyllä muuten valvoisi. Tylsistyneenä, mutta täysin hereillä. 

Vierailija
72/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen alkuperäinen, luontainen, unirytmi ei ollut sellainen, jossa nukutaan pitkät yöunet. Alun perin ihminen on nukkunut vähän yöllä ja ottanut lisäksi päivätorkut. Joillekin sopii tämä tosi hyvin. Ehkä kannattaa kokeilla, varsinkin jos ei ole töissä, että nukkuu parin tunnin päiväunet. Silloin ei haittaa, jos yöunet jäävät vähän lyhyemmiksi. 

Joillekin sopii, monille ei. 

Vierailija
73/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa unilääkkeitä ja otat niitä parina yönä, että saat unen oikeeseen aikaan, kyllä se siitä lähtee menemään tai sitten ei.

Vierailija
74/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta kuin tehdä päivästä aktiivisempi, niin alkaa uni maistua yöaikaan.

Mene siis töihin. Tai vähintäänkin ala mennä ulos kuluttamaan sitä energiaasi samaan aikaan kuin päivätyössä käyvät menevät. Hoidat asiat, kauppareissut ym. päiväsaikaan. Eli aamuvarhain herätys, sitten aamupala ja ulos ovesta. Syöt lounaan lounasaikaan ja keksit itsellesi tekemistä (eikä vain lojumista) päivän aikana. Sitten syöt päivällä ja/tai illalla, kuten tehdään, jos on ollut töissä. Alat laittaa päivää kasaan pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, lopetat puhelimen selaamisen, leffojen katselemisen, pelien pelaamisen, kahvin ym. piristävän juomisen ja syömisen jne. Teet iltapesut ja menet nukkumaan ajoissa. Myös makkari kannattaa tuulettaa hyvin, että tulee uni paremmin hyvässä hapessa ja viileämmässä ilmanalassa.

Vierailija
75/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiajan ihmiset menivät nukkumaan kahdeksalta illalla, heräsivät puoliltaöin ja tekivät tunnin töitä tai seurustelivat ja menivät taas nukkumaan ja nousivat kuudelta aamulla. Tämä oli ihmisten nukkumatyyli tuhansia vuosia Euroopassa, netissä on paljon asiasta. Kaksiosainen yöuni.

Vierailija
76/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätät yhdet "yöunet" väliin eli valvot sinne seuraavaan iltaan etkä nuku edes päikkäreitä vaan olet jossain liikenteessä koko päivän kunnes sitten menet nukkumaan klo 21-22.

Kellon pistät herättämään 6-7 aikaan ja nouset ylös etkä taaskaan nuku mitään päikkäreitä vaan valvot sinne klo 21-22 asti. Käyt lenkillä/liikkumassa ja olet muutenkin aktiivinen.

Sitten toistat tätä päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen etkä anna nukkumaanmenon venähtää yhtään myöhäisemmäksi vaikka olisi mikä kesä, peli kesken tai tekisi mieli riekkua kapakassa.

Herää kysymys, että miksi? Miksi pitää kiusata itseään heräämällä herätyskellon soittoon klo 6-7, jos ei käy töissä? 

Vierailija
77/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden kuluminen aiheuttaa myös että ei nuku tai nukkuu huonosti. 

Mitenkäs hampaiden kuluminen ja unirytmi liittyvät toisiinsa?

Vastausta pliis. 😁

Vierailija
78/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut samanlainen yökukkuja. Siitä pääsi eroon siten, että aloin tarkoituksella muuttaa sitö rytkiä eli nousta jo kukonlaulun aikaan. Nykyään olen aamuvirkku ja kaikki tv-ohjelmat, mitkä alkaa klo 21, jää katsomatta, koska nukahdan ensimmäisen tunnin aikana.

Vierailija
79/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen tapa on liikkua päivällä jolla saat ylimääräisen energian pois ja helpompi nukahtaa ajoissa. Muuta neuvoa ei tule.

Mulla tuli eilen 19 500 askelta ja n 11 kilometriä enkä saanut nukuttua. Koitin äsken käydä lenkillä mutta kroppa pisti uneytoman yön jälkeen pahasti vastaan, kävelin vartin. Mikä olisi oikea määrä?

Jos sulla ei ole mitään oikeita ohjeita antaa niin ole hiljaa, jokainen uneton on kyllä käyttänyt kaikki keinot ennenkun lähtee hakemaan apua.

Vierailija
80/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätät yhdet "yöunet" väliin eli valvot sinne seuraavaan iltaan etkä nuku edes päikkäreitä vaan olet jossain liikenteessä koko päivän kunnes sitten menet nukkumaan klo 21-22.

Kellon pistät herättämään 6-7 aikaan ja nouset ylös etkä taaskaan nuku mitään päikkäreitä vaan valvot sinne klo 21-22 asti. Käyt lenkillä/liikkumassa ja olet muutenkin aktiivinen.

Sitten toistat tätä päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen etkä anna nukkumaanmenon venähtää yhtään myöhäisemmäksi vaikka olisi mikä kesä, peli kesken tai tekisi mieli riekkua kapakassa.

Herää kysymys, että miksi? Miksi pitää kiusata itseään heräämällä herätyskellon soittoon klo 6-7, jos ei käy töissä? 

Juuri siksi koska on normaalia nousta aamuisin, oli sitten vaikka kuu-ukko.

Ole normaali. Helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi