Mitä voi tehdä kun unirytmi menny sekaisin ja saan unta vasta 5.00-6.00 aikoihin?
Sitten nukunkin tuonne 14.00 saakka.Töissä en käy. Koitin 3 viikkoa herätä joka aamu klo 8.00,mutta en silti saanut nukahdettua klo 23.00-03.00
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sinulle luontainen rytmi. Sama itsellä. Menen nukkumaan joskus 04:00-06:00 välillä ja nukun pitkälle päivään. Töissä toki käyn, mutta koskaan en tee aamuvuoroa.
En tiedä onko ihan noin myöhäinen mutta muistan mä joskus kun piti herätä kouluun aina 5.00 niin en nukkunut tuona yönä juuri ollenkaan... En muista, kai joksus lapsena nukahdin klo 21.00-22.00 sen jälkeen en muista milloin tuota olisi tapahtunut..
Se vaan tuntuu että missaa kaikista jutuista kun nukkuu tuonne päivään asti. Aina jotain menoja olisi, esim tutut ja perhe käskee just ulos noihin aikoihin ja mä oon silloin ihan unenpöpperössä. Lisäksi jos saan pian työpaikan, miten sitten selviäisin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla adhd tai vastaava? Siihen voi liittyä viivästynyt unirytmi. En tiedä mikä auttaa.
Ei mutta oon aina ollut yökukkuja. Ja sitten olen ahdistunut ja stresaantunut. Jos päivällä on esim joku meno niin hups hei, saatankin nukkua päiväunet monta tuntia ja sitten en saakkaan yöllä unta. Jotenkin unirytmi menee aina helposti sekaisin.
Ehkä se on vaan sinun luonnollinen unirytmi. Olisit hyvä tekemään yötöitä. 😄 Minä olen myös ollut aina aika huono nukkuja varsinkin iltaisin. Ja tuntuu, että aivot herää vasta puolen päivän aikaan, vaikka yleensä en nukukaan kovin pitkään.
Jätät yhdet "yöunet" väliin eli valvot sinne seuraavaan iltaan etkä nuku edes päikkäreitä vaan olet jossain liikenteessä koko päivän kunnes sitten menet nukkumaan klo 21-22.
Kellon pistät herättämään 6-7 aikaan ja nouset ylös etkä taaskaan nuku mitään päikkäreitä vaan valvot sinne klo 21-22 asti. Käyt lenkillä/liikkumassa ja olet muutenkin aktiivinen.
Sitten toistat tätä päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen etkä anna nukkumaanmenon venähtää yhtään myöhäisemmäksi vaikka olisi mikä kesä, peli kesken tai tekisi mieli riekkua kapakassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sinulle luontainen rytmi. Sama itsellä. Menen nukkumaan joskus 04:00-06:00 välillä ja nukun pitkälle päivään. Töissä toki käyn, mutta koskaan en tee aamuvuoroa.
En tiedä onko ihan noin myöhäinen mutta muistan mä joskus kun piti herätä kouluun aina 5.00 niin en nukkunut tuona yönä juuri ollenkaan... En muista, kai joksus lapsena nukahdin klo 21.00-22.00 sen jälkeen en muista milloin tuota olisi tapahtunut..
Se vaan tuntuu että missaa kaikista jutuista kun nukkuu tuonne päivään asti. Aina jotain menoja olisi, esim tutut ja perhe käskee just ulos noihin aikoihin ja mä oon silloin ihan unenpöpperössä. Lisäksi jos saan pian työpaikan, miten sitten selviäisin???
Ei niihin aamuherätyksiin totu koskaan, kun on luontainen yövalvoja. Se on ihan vastaava asia, kun aamuvirkkua yrittäisi pakottaa valvomaan pitkälle yöhön.
Haet töitä jostain 24/7 auki olevasta kaupasta tai huoltoasemalta johon haetaan yövuoroon työntekijää.
Tai alat jakaa hesaria.
Sitten voit nukkua kaikki päivät.
Yksinkertainen tapa on liikkua päivällä jolla saat ylimääräisen energian pois ja helpompi nukahtaa ajoissa. Muuta neuvoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Haet töitä jostain 24/7 auki olevasta kaupasta tai huoltoasemalta johon haetaan yövuoroon työntekijää.
Tai alat jakaa hesaria.
Yhteiskunta toimii aamuvirkkujen ajalla, silloin jää paljosta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai alat jakaa hesaria.
Yhteiskunta toimii aamuvirkkujen ajalla, silloin jää paljosta paitsi.
Mutta kenenkään ei pidä vittuilla toiselle siitä, jos tämän unirytmi on erilainen.
Mä olen iltavirkku ja menen normaalisti n. kolmeen mennessä nukkumaan ja herään aamupäivällä. Kun isä kuoli, seuraavat viikot meni niin, että unta sain viideltä ja nukuin iltapäivään. Ei ongelmaa muuten, mutta paino alkoi nousta vaikka söin vähemmän kuin yleensä. Nyt olen takaisin omassa rytmissäni ja oli melkoinen taistelu saada paino lähtemään laskusuuntaan. Vasta nyt puoli vuotta myöhemmin se on alkanut oikeasti laskea ilman isompaa rimpuilua. Stressikin on vasta nyt alkanut helpottaa. Vaikka nukun ihan hyvin kunhan nukun.
Luin tuon lääkärilehden jutun. Olipa taas mielenkiintoista tekstiä. Ensin sanotaan, että viivästynyt unirytmi on sairaus. Sitten todetaan, että se paranee sillä, jos ihminen jätetään rauhaan eikä aikatauluteta. No olipa sairaus tosiaan.
Säännöllinen rytmi auttaa hitaasti mutta auttaa kuitenkin. Päätä itsellesi ihanteellinen päivärytmi. Ihan millainen sinusta tuntuu luonnolliselta ja hyvältä. Päätä esimerkiksi, että heräät joka päivä klo 10. Herätyskello soimaan ja aamuun ohjelmaa, jotta ei tule jäätyä sänkyyn. Mieluusti ulos heti aamusta hakemaan aurinkoa, jotta elimistö tajuaa herätä. Ennen pitkään alat herätä noihin aikoihin ilman herätyskelloa. Tämä ei tapahdu viikossa tai kuukaudessa, vaan pikemminkin vuodessa.
Säännöllisen heräämisajan pitäisi vaikuttaa myös nukahtamiseen mutta niihinkin kannattaa kehittää omia rutiineita. Huolehdi, että sinulla on tarpeeksi pitkä iltarutiini, jotta kehosi ja mielesi ehtii mukaan. Jollain auttaa äänikirjan tai musiikin kuuntelu ennen nukkumaanmenoa, sillä silloin ajatukset eivät pääse harhailemaan.
Onko mahdollista tottua 8-16 työaikaan jos luontainen unirytmi ei tue tätä?
Vierailija kirjoitti:
Otat melatoniinitabletin siihen aikaan, kun haluat mennä nukkumaan. Sitten alkaa nukuttaa.
Melatoniini kannattaa ottaa klo 18 aikoihin.
Tie säännölliseen unirytmiin ja laadukkaaseen uneen on tutkimusten mukaan säännöllinen heräämisaika. Viikonlopun myöhempään nukkumiset jne. ovat myrkkyä unelle. Eli kannattaa aloittaa unirytmin kääntäminen niin, että tosiaan valvot päivän, ulkoilet ja muistat juoda vettä ja syödä säännöllisesti. Vältä kofeiinia aamupäivän jälkeen sillä kofeiini voi vaikuttaa kehossa vielä 8-12 tunnin jälkeenkin ja heikentää unenlaatua vaikka nukahtaisikin. Älä odota, että unirytmi korjaantuu yhdellä yrittämällä, vaan se vaatii säännöllistä työtä.
Ja mitään sellaista kuin luonnollinen yökukkuminen ei ole olemassa. Ihminen vain tottuu kaikenlaiseen. Matkustaessa maailman toiselle puolelle tämän huomaan, kyllä se rytmi siitä siirtyy vaikka hetken kestää ja palatessa sama juttu. Jet lagista totta kai saa kärsiä, mutta ei unirytmi ole mihinkään sisäiseen kelloon sidottu vaan tapojen summa.
Muuta USA:n itärannikolle.
Siellä sisäinen kellosi käy oikeassa ajassa.
Problem solved
Vierailija kirjoitti:
Tie säännölliseen unirytmiin ja laadukkaaseen uneen on tutkimusten mukaan säännöllinen heräämisaika. Viikonlopun myöhempään nukkumiset jne. ovat myrkkyä unelle. Eli kannattaa aloittaa unirytmin kääntäminen niin, että tosiaan valvot päivän, ulkoilet ja muistat juoda vettä ja syödä säännöllisesti. Vältä kofeiinia aamupäivän jälkeen sillä kofeiini voi vaikuttaa kehossa vielä 8-12 tunnin jälkeenkin ja heikentää unenlaatua vaikka nukahtaisikin. Älä odota, että unirytmi korjaantuu yhdellä yrittämällä, vaan se vaatii säännöllistä työtä.
Ja mitään sellaista kuin luonnollinen yökukkuminen ei ole olemassa. Ihminen vain tottuu kaikenlaiseen. Matkustaessa maailman toiselle puolelle tämän huomaan, kyllä se rytmi siitä siirtyy vaikka hetken kestää ja palatessa sama juttu. Jet lagista totta kai saa kärsiä, mutta ei unirytmi ole mihinkään sisäiseen kelloon sidottu vaan tapojen summa.
Jostain syystä minulla ei ole noin. Matkustan mihin päin maailmaa tahansa, olen aina yövirkku ja päivätorkku. Olen aina ihmetellyt tätä.
Vierailija kirjoitti:
Jätät yhdet "yöunet" väliin eli valvot sinne seuraavaan iltaan etkä nuku edes päikkäreitä vaan olet jossain liikenteessä koko päivän kunnes sitten menet nukkumaan klo 21-22.
Kellon pistät herättämään 6-7 aikaan ja nouset ylös etkä taaskaan nuku mitään päikkäreitä vaan valvot sinne klo 21-22 asti. Käyt lenkillä/liikkumassa ja olet muutenkin aktiivinen.
Sitten toistat tätä päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen etkä anna nukkumaanmenon venähtää yhtään myöhäisemmäksi vaikka olisi mikä kesä, peli kesken tai tekisi mieli riekkua kapakassa.
Eihän tuo ole elämää.
Voit säätää rytmisi oman elämäsi mukaan.
Ikäni tehnyt töitä. Vihasin aamuja lapsena jo. Omaa rytmiä on mahdoton muuttaa tyystin toiseksi. Olen haalinut kaikki muiden inhoamat epätyypilliset työajat vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Rytmiä on kuulemma helpompi muuttaa myöhentämällä. Eli jos tänään menet nukkumaan klo 5. Niin huomenna menet klo 6. Tätä jatkat, kunnes sinulla on toivomasi rytmi.
Komppaan omasta kokemuksesta tätä! Mulla menee just talvisin marras-joulukuussa rytmi aina itsestään jopa minulle yöpöllölle sekaisin tavalla, josta en ollenkaan nauti. Siihen voi riittää yksi uneton yö sen lisäksi että rytmi pyrkii myöhästymään itsestäänkin. Eli lopulta uni tulee 6-7 aikaan aamulla ja unta riittäisi 15-16 asti, koska olen ollut aina 9 tunnin nukkuja. Päivänvalo jää siis olemattomiin ja se lienee sitten omiaan aiheuttamaan vaikeuksia oman sisäisen kellon tahdistamisessa.
Olen yrittänyt jo monta talvea kääntää rytmiä heräämällä edes 15 minuuttia aiemmin päivässä kun keikahdus tapahtuu. Eikä onnistu. Ei vaan onnistu silloin kun ei ole aivan pakko eli silloin kun ei ole töitä. Koen helpommaksi valvoa vaikka tunninkin pidempään, joten rytmin hilaaminen omaan normaaliin onnistuu paremmin näin äkkiä katsottuna vaikeimman kautta.
On sattumoisin tämä siirto juuri nyt meneillään ja tällä hetkellä nukun klo 19-03. Hilannut nukkumaanmenoa juurikin sillä jollain noin tunnilla eteenpäin joka päivä kuten vinkkaat. Ihan sekaisinhan kroppa tästä on, mutta toisaalta valon näkeminen päivällä on piristänyt mieltä eikä ketuta herätessä samaan tapaan. Tavoite on se itselle luonnollisempi klo 12 ylös ja 03 nukkumaan. Hetken pystyy pitämään aamuvirkkua rytmiä, mutta oma taipumus sieltä kuitenkin alkaa puskea läpi ja hilata rytmiä takaisin sinne mistä on lähtenytkin. Kevätpuolella vaan tämä marras-joulukuun keikahdusongelma ja nukahtamisvaikeus alkaa kai luonnollisen valon lisääntyessä korjaantua. Eli vaikkei rytmin kääntö onnistuisi näin kuten olen tehnyt, alkaa rytmi itsestään "aikaistua" kesää kohti. Joskus tämä kääntö on onnistunut ja ainakin yhtenä talvena ei onnistunut, mutta kevään tulo tosiaan pelasti.
Mä meen kans joskus kuuden aikaan aamulla nukkumaan ja herään joskus klo 15. Mua ei tää rytmi haittaa. En ole myöskään työelämässä. Tykkään valvoa yöt kun on niin hiljaista.
Olisiko mahdollista, että tuo on enemmänkin sinun luontainen unirytmisi, vai onko rytmisi ennen ollut erilainen? Minun luontainen rytmini on sellainen, että käyn nukkumaan 1-3 yöllä ja herään 8-10. Aamuvuorot olivat/ovat olleet täyttä helvettiä. Se on yksi syy sille, miksi olen tällä hetkellä työtön.