Mitä voi tehdä kun unirytmi menny sekaisin ja saan unta vasta 5.00-6.00 aikoihin?
Sitten nukunkin tuonne 14.00 saakka.Töissä en käy. Koitin 3 viikkoa herätä joka aamu klo 8.00,mutta en silti saanut nukahdettua klo 23.00-03.00
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen iltavirkku, oma työni ei vaadi aikoja toimistolla niin tein usein iltaan asti töitä ja heräilin klo 10-11. Työtön eksä eli vielä huonompaa aikataulua, valvoi usein viiteen.Oletin just olevani tuollainen parantumaton iltavirkku, valvoin itsekin usein aamu 3 työviikollakin. Lomat aina luisui yöelämäksi.
Aloin seurustella rakennusalan miehen kanssa ja herätään nyt aina klo 6, viikonloppuisinkin. Ei mitään vaikeuksia. Ihan on kiinni omasta halusta miten nukkuu. Niin kuin tuolla aiemmin sanottu, ihmiset lentää toiselle puolelle maapalloa ja kääntää kellonsa matkan aikana - koska haluavat tehdä niin.
Väitän että on ihan vaan mielen heikkoutta ja omaa halua elää eri rytmissä kuin muut. Sellainen pieni uniikki lumihiutale syndrooma, minä en voi herätä aikaisin ja mennä töihin. Kyllä voisit kun vaan ottaisit niskasta kiinni.
Eihän tässä kukaan ole sanonut, ettei voisi mennä sen vuoksi töihin. Ainoastaan, että se vaatii ponnisteluja verrattuna aamuvirkkuun. Ja että eläkkeellä/työttömänä se luontainen rytmi tulee esiin.
Ihan yleispätevänä ohjeena elämään: ei pidä kuvitella toisten (8miljardin yksilön) kokemuksista yhtään mitään omien (yhden ihmisen) kokemuksien pohjalta.
Mulla kestää kofeiinin vaikutus 18 h.
Eli jos juon puolilta päivin pari kuppia kahvia, saan unta vasta kuudelta aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen iltavirkku, oma työni ei vaadi aikoja toimistolla niin tein usein iltaan asti töitä ja heräilin klo 10-11. Työtön eksä eli vielä huonompaa aikataulua, valvoi usein viiteen.Oletin just olevani tuollainen parantumaton iltavirkku, valvoin itsekin usein aamu 3 työviikollakin. Lomat aina luisui yöelämäksi.
Aloin seurustella rakennusalan miehen kanssa ja herätään nyt aina klo 6, viikonloppuisinkin. Ei mitään vaikeuksia. Ihan on kiinni omasta halusta miten nukkuu. Niin kuin tuolla aiemmin sanottu, ihmiset lentää toiselle puolelle maapalloa ja kääntää kellonsa matkan aikana - koska haluavat tehdä niin.
Väitän että on ihan vaan mielen heikkoutta ja omaa halua elää eri rytmissä kuin muut. Sellainen pieni uniikki lumihiutale syndrooma, minä en voi herätä aikaisin ja mennä töihin. Kyllä voisit kun vaan ottaisit niskasta kiinni.
Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, älä nyt järkyty... Ihmisiä on erilaisia! Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät siis kaiken unitutkijoita paremmin?
Tein juuri 7 kk aamuvuoroa ja pahinta oli se iltapäivän totaaliromahdus, juuri kuten täällä joku kirjoitti ettei jaksa huolehtia itsestään, aivan pakko ottaa päikkärit että jaksaa työpäivän jälkeen edes käydä suihkussa ja laittaa ruokaa. Jos et ota päikkäreitä niin et pysty kuin kattomaan telkkaria ja nukahdat siihen joka tapauksessa, heräät tunnin tai parin päästä kiukkuisena kuin ampiainen, valvot loppuyön eli yökukkuminen vain jatkuu ja jatkuu eikä muuttunu mikskään 7 kuukaudessa.
Helppo. Kierrätät se vuorokausirytmin vaan sen jetlagin yli. Tosin hetken aikaa tietenkin joudut nukkumaan yöunesi esim. klo 14-22 välisenä aikana. Ja seuraavana päivänä klo 15-23 jne. kunnes nukkumaanmenoaika normalisoituu. Taaksepäinhän sitä rytmiä on paljon vaikeampi yrittää siirtää jos biologinen kellosi on 25 tuntia 24 sijasta.