Mitä voi tehdä kun unirytmi menny sekaisin ja saan unta vasta 5.00-6.00 aikoihin?
Sitten nukunkin tuonne 14.00 saakka.Töissä en käy. Koitin 3 viikkoa herätä joka aamu klo 8.00,mutta en silti saanut nukahdettua klo 23.00-03.00
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus. Tuossa sanotaan, että oireet helpottavat iän myötä. Minkäköhän ikäisenä helpotusta on odotettavissa palstalaisten kokemusten mukaan?
Haudassa nukuttaa aina.
Ite ollut samassa tilanteessa monesti. Valvoo vain yhden yön ja sitten nukuttaakin jo seuraavana yönä järkevämpään aikaan. Kannattaa sitten siirtää joka päivä nukkumaanmenoaikaa pikkuhiljaa aikaisempaan.
Kun on kokemusta yövuorosta niin tietää että ihminen nukkuu sen 8 tuntia silloin kun voi . Jos on tietoa on myös ihmisiä jotka sairastaa siksi valvoo tai rukoilee ja valvoo tai sattunut juomaan kofeiinia illalla eikä nukuta. Kuin kaikki ei mene sekaisin aikaerosta eikä väsy. Kaikki ei nuku lennoilla eikä krapuloissa. Ihmiset on erilaisia. Yövuorojen jälkeen vaikeinta oli aamumetelit ja siinä nukkua. Harvoin kukaan ajattelee toisten hyvinvointia. Jopa hammas särky valvottaa tai joku suunnitelma. Tai tuleva matka. Tai leikkaukseen meno tai muu. Elämä ei mitenkään mene kuin muut haluaisi tai itse haluaa. Ja nukkua voi silloin kun on tarvetta. Niin on yövuorossa olleiden päivällä nukuttava myös. Ole kuule oma itsesi. Meditaatio on budhaa eikä se ole ole muuta kuin noituus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvot koko yön ja meet nukkumaan illalla ajoissa.
Itsellä tämä ei toimi, kun väsyttää hirveästi valvomisen jälkeen nukun sitten vaan 15h-20h ja rytmi on edelleen sekaisin.
Voi luoja, herätyskello on keksitty, ja tahdonvoima.
Meidän tuttava on jakanut postia 40 vuotta heräten yöllä 2-3 aikaan ja lähtee jakamaan lehtiä kuin muuta ja menee nukkumaan jo 7-8 aikaan illalla. Muiden mielestä tylsää nukkua aikaisin mutta vuoro työ on tätä. Ja reipas kävely lenkki myös auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus. Tuossa sanotaan, että oireet helpottavat iän myötä. Minkäköhän ikäisenä helpotusta on odotettavissa palstalaisten kokemusten mukaan?
Vanhempana herää aiemmin. Mummut ja papat nousevat viideltä.
Hampaiden kuluminen aiheuttaa myös että ei nuku tai nukkuu huonosti.
Joskus kun tuli yöllä inspiraatio piti nousta maalaamaan taulua tai viemään koira ulos. Tai jos illalla aloitti piirtämään niin sen vei loppuun yöllä. Kesällä yöllä valvoo koska valoisaa kun taas syksyllä väsyttää pitkin pimeää päivää. Luulee että on jo ilta vaikka ei ole. Yövuorossa kun aamulla meni nukkumaan oli pimeää kun herää ja n jo pimeää kun menee työhön on pimeää.
Itse menen nukkumaan aina kymmeneltä ja nousen seitsemältä ilmnan kelloa. Olen tehnyt näin koko ikäni. Ei mitään ongelmia ole ollut vuorokausirytmin suhteen koskaan. Sitten on ongelma, jos täytyy valvoa yli yhteentoista.
Jos olet iltavirkku, ei kannata tavoitella mitään klo 8.00 heräämistä. Mitä järkeä olla koko väsymyskoomassa, jos ei ole pakko? Siinä toimintakyky on heikko. Aseta tavoite realistisesti eli aikaisintaan klo 10.00 aikaan heräämiseen.
Mitä voi tehdä sellaiselle unirytmille, että vaikka käy.mihin aikaan nukkumaan niin herää aina viideltä? Olisi kiva nukkua pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Itse menen nukkumaan aina kymmeneltä ja nousen seitsemältä ilmnan kelloa. Olen tehnyt näin koko ikäni. Ei mitään ongelmia ole ollut vuorokausirytmin suhteen koskaan. Sitten on ongelma, jos täytyy valvoa yli yhteentoista.
Niin? Olet aamuvirkku ihminen. Entäs sitten?
Jos se on vain talvella, niin kirkasvalolamppu auttaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jätät yhdet "yöunet" väliin eli valvot sinne seuraavaan iltaan etkä nuku edes päikkäreitä vaan olet jossain liikenteessä koko päivän kunnes sitten menet nukkumaan klo 21-22.
Kellon pistät herättämään 6-7 aikaan ja nouset ylös etkä taaskaan nuku mitään päikkäreitä vaan valvot sinne klo 21-22 asti. Käyt lenkillä/liikkumassa ja olet muutenkin aktiivinen.
Sitten toistat tätä päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen etkä anna nukkumaanmenon venähtää yhtään myöhäisemmäksi vaikka olisi mikä kesä, peli kesken tai tekisi mieli riekkua kapakassa.
Mulla tapahtuu tämmöisen yrittämisen kanssa helposti se että kun on jo aivan yliväsynyt valvomisesta, ei uni tule siksi että aivot ja kroppa käyvät kierroksilla. Ei se käy järkeen, mutta niin se vaan on että juuri koskaan ei mulla ainakaan toimi allnighterit, oikein överi väsyttäminen päivällä, överi valvominen tai toisaalta niin aikaisin heräminen pakolla siten että luulisi unen sitten tulevan univajeen ja normaalin 15 tunnin hereilläoloajan aiheuttaman paineen takia illalla ajoissa. Ainoa mikä tepsii on jos työllä ja tuskalla on vain pakko herätä kouluun/töihin. Silloinkin jokainen arkipäivä menee monen tunnin univajeessa eikä nukahtaminen koskaan aikaistu edes kroonisen univajeen vuoksi niin paljoa että ehtisi nukkua yöllä tarpeeksi. Rytmi pyrkii aina takaisin omaan normaaliin. Usein sekä nukahtaminen että herääminen on taistelua. Paitsi silloin kun saa vapaasti nukkua. Ja pakkohan se viikonloppuisin on ottaa unia takaisin eli siis nukkua aamulla paljon pidempään, jotta saa velkaa kuitattua ja pidettyä itsensä jotenkin järjissään. Aina on uniongelmia ollut ja yhtään koulu/työpäivää en ole ilman tuntien univajetta tehnyt sitten sen jälkeen kun olen 14 täyttänyt. Eikä unentulo ole tiettyä pistettä aiemmaksi aikaistunut kaikkina opiskelu ja työvuosina. Ei vaikka olisi millainen uupuneisuus. Ei siis onnistu se että ei anna venähtää yhtään myöhemmäksi, koska ei se uni vain tule. Tietty monilla varmaan tuo toimiikin. -ei ap
Tuollaista ongelmaa ei ollut kellään 70-luvulla. Tuo on sosiogeeninen ilmiö, halutaan mukautua tietyn sosiaalisen piirin rytmiin. Jos kaikki kaverit valvoo yöt, niin alat apinoida.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet iltavirkku, ei kannata tavoitella mitään klo 8.00 heräämistä. Mitä järkeä olla koko väsymyskoomassa, jos ei ole pakko? Siinä toimintakyky on heikko. Aseta tavoite realistisesti eli aikaisintaan klo 10.00 aikaan heräämiseen.
Jos työt alkaa klo 8 niin se on vähän niin kuin pakko herätä klo 7 ja sinnitellä väsyneenä päivän. En siltikään saa unta vasta kuin puolenyön jälkeen ja olen aina väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jätät yhdet "yöunet" väliin eli valvot sinne seuraavaan iltaan etkä nuku edes päikkäreitä vaan olet jossain liikenteessä koko päivän kunnes sitten menet nukkumaan klo 21-22.
Kellon pistät herättämään 6-7 aikaan ja nouset ylös etkä taaskaan nuku mitään päikkäreitä vaan valvot sinne klo 21-22 asti. Käyt lenkillä/liikkumassa ja olet muutenkin aktiivinen.
Sitten toistat tätä päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen etkä anna nukkumaanmenon venähtää yhtään myöhäisemmäksi vaikka olisi mikä kesä, peli kesken tai tekisi mieli riekkua kapakassa.
Tämä ei muuten toimi iltavirkulla. t. kokemusta on.
Mulla joskus nuorempana kävi samalla tavalla kesälomien aikana, mä korjasin tilanteen juurikin niin että valvoin koko yön ja kävin sitten seuraavana päivänä nukkumaan ajoissa.