Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä kun unirytmi menny sekaisin ja saan unta vasta 5.00-6.00 aikoihin?

Vierailija
18.07.2023 |

Sitten nukunkin tuonne 14.00 saakka.Töissä en käy. Koitin 3 viikkoa herätä joka aamu klo 8.00,mutta en silti saanut nukahdettua klo 23.00-03.00

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menen nukkumaan aina kymmeneltä ja nousen seitsemältä ilmnan kelloa. Olen tehnyt näin koko ikäni. Ei mitään ongelmia ole ollut vuorokausirytmin suhteen koskaan. Sitten on ongelma, jos täytyy valvoa yli yhteentoista.

No sä oletkin se peruspertti. Teidän peruspertsojen rytmiinhän tää yhteiskunta pyörii, pentele.

Vierailija
82/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen alkuperäinen, luontainen, unirytmi ei ollut sellainen, jossa nukutaan pitkät yöunet. Alun perin ihminen on nukkunut vähän yöllä ja ottanut lisäksi päivätorkut. Joillekin sopii tämä tosi hyvin. Ehkä kannattaa kokeilla, varsinkin jos ei ole töissä, että nukkuu parin tunnin päiväunet. Silloin ei haittaa, jos yöunet jäävät vähän lyhyemmiksi. 

Keskiajan ihmiset menivät nukkumaan kahdeksalta illalla, heräsivät puoliltaöin ja tekivät tunnin töitä tai seurustelivat ja menivät taas nukkumaan ja nousivat kuudelta aamulla. Tämä oli ihmisten nukkumatyyli tuhansia vuosia Euroopassa, netissä on paljon asiasta. Kaksiosainen yöuni.

Juu, tuo keskiyön valvominen oli tosiaan, kun mennään vielä kauemmas taaksepäin. Noin 100-200 vuotta sitten Suomessa tosiaan nuo iltapäiväunet, eli ettonet, oli aivan normaali tapa. Maaseudulla vielä 1900-luvullakin heräiltiin aikaisin navettaan ja nukuttiin ruokanokosia. Pointti siis, että miksi pakottautua nukkumaan pitkiä yöunia, jos se ei tunnu luontevalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut samanlainen yökukkuja. Siitä pääsi eroon siten, että aloin tarkoituksella muuttaa sitö rytkiä eli nousta jo kukonlaulun aikaan. Nykyään olen aamuvirkku ja kaikki tv-ohjelmat, mitkä alkaa klo 21, jää katsomatta, koska nukahdan ensimmäisen tunnin aikana.

Et ole geneettisesti iltavirkku, jotkut ovat geneettisesti näitä, jotka voivat sopeuttaa rytmiään. 

Vierailija
84/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menen nukkumaan aina kymmeneltä ja nousen seitsemältä ilmnan kelloa. Olen tehnyt näin koko ikäni. Ei mitään ongelmia ole ollut vuorokausirytmin suhteen koskaan. Sitten on ongelma, jos täytyy valvoa yli yhteentoista.

No sä oletkin se peruspertti. Teidän peruspertsojen rytmiinhän tää yhteiskunta pyörii, pentele.

Niin olen, ja olen ollut 34 vuotta työtön. Työväenluokkainen teollisuusyhteiskunnan rytmi tuli meille 70-luvun lapsille äidinmaidossa. En osaisi nukkua mitenkään muuten.

Vierailija
85/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sammuta kaikki sähkölaitteet, medialaitteet ja valot, illalla klo 17, tuskin valvot enää klo 3 yöllä.

Kyllä muuten valvoisi. Tylsistyneenä, mutta täysin hereillä. 

Ja silmät tapillaan auki pimeässä huoneessa. Tunteja. Kokemusta on.

Vierailija
86/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätät yhdet "yöunet" väliin eli valvot sinne seuraavaan iltaan etkä nuku edes päikkäreitä vaan olet jossain liikenteessä koko päivän kunnes sitten menet nukkumaan klo 21-22.

Kellon pistät herättämään 6-7 aikaan ja nouset ylös etkä taaskaan nuku mitään päikkäreitä vaan valvot sinne klo 21-22 asti. Käyt lenkillä/liikkumassa ja olet muutenkin aktiivinen.

Sitten toistat tätä päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen etkä anna nukkumaanmenon venähtää yhtään myöhäisemmäksi vaikka olisi mikä kesä, peli kesken tai tekisi mieli riekkua kapakassa.

Herää kysymys, että miksi? Miksi pitää kiusata itseään heräämällä herätyskellon soittoon klo 6-7, jos ei käy töissä? 

Miksi se muka on kiusaamista? Saahan sitä työttömänä otettua vaikka päivänokoset, jos ei jaksa aamusta iltaan yhtä pötköä valvoa. Monet työssäkäyvätkin ottavat torkut työn jälkeen.

Tämä yhteiskunta aloittaa jo aikaisin aamulla. Siinä tekee itselleen vain palveluksen, jos pitää rytminsä sen mukaisena. Jos vaikka menee sinne töihin joskus, niin on paljon helpompaa, kun ei tarvi yhtäkkiä totutella aamuheräämisiin.

Vierailija
87/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys, että miksi? Miksi pitää kiusata itseään heräämällä herätyskellon soittoon klo 6-7, jos ei käy töissä? 

Juuri siksi koska on normaalia nousta aamuisin, oli sitten vaikka kuu-ukko.

Ole normaali. Helppoa.

Jos tarkastellaan ihmiskunnan historiaa, niin herätyskello on aika uusi tulokas. Normaalia olisi pikemminkin herätä silloin kun aurinko nousee. Valo saa aikaan niiden hormonien erittymisen, jotka saavat ihmisen virkeäksi. Ei ihme, että monista tuntuu ikävältä herätä pimeässä kellonsoittoon. Talvella voisi ajastaa sarastuslampun aamuksi tuomaan lisävaloa. 

Vierailija
88/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olen, ja olen ollut 34 vuotta työtön. Työväenluokkainen teollisuusyhteiskunnan rytmi tuli meille 70-luvun lapsille äidinmaidossa. En osaisi nukkua mitenkään muuten.

Ahaa. No niin. Mä oonkin 60-luvun nappula. Siinä se syy.

Vierailija
89/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen verran geneettistä tämä, etten kuulemma vauvanakaan herännyt ennen kuin kello 9-10 aikoihin. Lastenhoitajalle piti erikseen sanoa, että tuo yksi sitten nukkuu pari kolme tuntia myöhempään. 

Vierailija
90/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.duodecimlehti.fi/duo91208

Hyvä kirjoitus. Tuossa sanotaan, että oireet helpottavat iän myötä. Minkäköhän ikäisenä helpotusta on odotettavissa palstalaisten kokemusten mukaan?

Vanhempana herää aiemmin. Mummut ja papat nousevat viideltä.

Täällä taas on roolit kääntyneet ihan nurinkurin. Mä olin nuorena yökukkuja ja unet venyi helposti 12 asti. Varmaan ptsd ja kaikki ongelmat tehneet sen, että herään nykyään parhaillaan jo 02 jälkeen, useimmiten nousen viimeistään 05.

Mutsi teki aiemmin vuorotyötä jossa piti olla 05 paikalla. Nyt eläkkeellä hän vetelee unia helposti 10 asti, joskus sinne puolelle päivää ja mä kadehdin tuota unensaantikykyä kun oon itse kroonisesti uneton, en oikeastaan nuku ilman lääkkeitä juurikaan ja lääkkeilläkin vain viitisen tuntia joka ei todellakaan ole tarpeeksi liikkuvalle ihmiselle.

Vierailija
91/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten tullut. Olen syntynyt 70-luvulla ja tuo, joka kertoi heränneensä vauvanakin myöhään. 

Vierailija
92/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin musta vaan tuntuu, että ei tämä yhteiskunta enää muutu siihen suuntaan, että tuollaisia työväenluokkaisia työpaikkoja tulisi lisää. Ei ole tarvetta heräillä enää aamuvarhain. Kaikkea voi tilata netistä 24/7 ja ruokakaupatkin on auki aina. Tekoäly vie seuraavaksi myös ison osan asiantuntijatyöstä. 

Vierailija
93/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole normaali. Helppoa.

Jos tarkastellaan ihmiskunnan historiaa, niin herätyskello on aika uusi tulokas.

Normaalia olisi pikemminkin herätä silloin kun aurinko nousee. Valo saa aikaan niiden hormonien erittymisen, jotka saavat ihmisen virkeäksi.

No talvisin voi vallan helposti posottaa unia... krooh pyyh

Ei ihme, että monista tuntuu ikävältä herätä pimeässä kellonsoittoon. Talvella voisi ajastaa sarastuslampun aamuksi tuomaan lisävaloa. 

Vierailija
94/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rytmiä on kuulemma helpompi muuttaa myöhentämällä. Eli jos tänään menet nukkumaan klo 5. Niin huomenna menet klo 6. Tätä jatkat, kunnes sinulla on toivomasi rytmi.

Kolmen viikon projekti.

Vierailija
95/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin musta vaan tuntuu, että ei tämä yhteiskunta enää muutu siihen suuntaan, että tuollaisia työväenluokkaisia työpaikkoja tulisi lisää. Ei ole tarvetta heräillä enää aamuvarhain. Kaikkea voi tilata netistä 24/7 ja ruokakaupatkin on auki aina. Tekoäly vie seuraavaksi myös ison osan asiantuntijatyöstä. 

Sieltä tulee totuuksia. Hyvä. Yhdyn. 😁

Vierailija
96/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa kokeilla matkustamista. Ainahan jossain päin maailmaa on ilta silloin kun Suomessa on kello 5.00-6.00. 

Vierailija
97/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No noinhan se on, olemme siis löytäneet syyn päivärytmin sekoamiseen. Hyvä hyvä, papukaijamerkki sinne.

Tämä on se syy, mutta silti ihminen on päiväeläin, ei yöeläin. Ihan lajina.

Vierailija
98/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole normaali.

En pysty, koska en ole.

t.ADD

Vierailija
99/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla käy aina kesäloman lopussa noin. Annan sulle siis hyvän vinkin kuinka käännät unirytmin helposti koska itse olen joka kesälomalla näin tehnyt. 

Valvo yksi yö kokonaan ja käy sitten seuraavana päivänä ajoissa nukkumaan. 

M32

No mulla mennyt näin vuosia, niin voiko sitä enää korjata?

Ap ei tosiasiassa edes halua kääntää unirytmiään, esittää vaan että nyt se on näin ja mitään en asialle voi.

Unirytmi kääntyy tuon haluamasi 7h alle viikossa jos vaan haluat kääntää. Kokeilin just molempiin suuntiin, kävin Japanissa 3 viikkoa joululomalla. Paluu oli pahempi eli kun piti valvoa iltaa pitkäksi kotona kun nukutti jo klo 19.

Vierailija
100/127 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen verran geneettistä tämä, etten kuulemma vauvanakaan herännyt ennen kuin kello 9-10 aikoihin. Lastenhoitajalle piti erikseen sanoa, että tuo yksi sitten nukkuu pari kolme tuntia myöhempään. 

😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän