Missä vieraassa maassa ihmiset ovat olleet töykeimpiä?
Kommentit (297)
Israelissa tuli aikalailla Suomi viboja. Asiakaspalvelijoilta ei juuri hymyä tai ylenpalttista ystävällisyyttä irronnut, mutta homma toimi ja kaikki toiveet toteutettiin.
Viro, vieläkin.
Mutta täällä paljon parjatusta Ranskasta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Pariisi joo, mutta muualla palvelu ja ihmiset ovat erittäin ystävällisiä. Niin kahviloissa, toreilla ja bensa-asemilla. Enkä puhu sanaakaan heidän kieltään.
Olen käynyt Ranskassa 11 kertaa ja en puhu ranskaa kuin tervehdykset. En ole kokenut koskaan, etten saisi siinä palvelua englanniksi kuin muissakin maissa, joissa ihmiset ei kauhean hyvin enkkua osaa. Eivät ole maireita tai nuoleskelevia, mutta ovat olleet aina asiallisia.
Ainoa huonon palvelun paikka tulee mieleen on Viro. Tosin nyt ovat sielläkin mukavia. Tämä asenneongelma oli takavuosina ja siksi en sinne mennytkään lähes 15 vuoteen.
Saksassa minullekin.
Tai sinällään ristiriitainen vastaus, että katukuppiloissa ihmiset on yleensä todella ystävällisiä.
Sitten kauppojen kassoilla ja pikaruoka paikoissa on oltu usein todella töykeitä, ja pyhähdelty ja pyöritelty silmiä, jos ei ole heti tajuttu mitä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Bulgariassa.
Tätä ei varmaan tarvi edes selittää.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Israelissa tuli aikalailla Suomi viboja. Asiakaspalvelijoilta ei juuri hymyä tai ylenpalttista ystävällisyyttä irronnut, mutta homma toimi ja kaikki toiveet toteutettiin.
Mä luulin pitkään, että tuo suomslaisten huono asiakaspalvelu on lähinnä pääkaupungin ongelma, koska itse täällä Keski-Suomessa saan aina hyvää palvelua. Kun olen nyt vietaillut useammin Helsingissä, lapseni muutettua sinne, on sielläkin oltu ihan ystävällisiä.
Ukrainassa (ennen sotaa). Olen kiertänyt useassa maassa ja ukrainalaiset vievät selkeän voiton epäystävällisyydessä ja töykeydessä. Esim. Ravintolassa ruoka heitettiin pöytään niin että lautanen kolisi, tarjoilijalla oli tupakka suussa.
Taksisuharit eivät puhuneet mitään ja ottivat ylihintaa. Hotellissa oli yksi virkailija joka oli ystävällinen. Muuten koko maasta jäi paska maku.
Viro ja Israel. Kreikassa, Egyptissä ja Espanjassa ok.
Saksalaiset ovat usein todella ynseitä.
Virossa, Tsekeissä ja monessa paikassa Italiassa. Näissä jokaisessa ulkomaalainen jo lähtökohtaisesti luokitellaan alempaan luokkaan ja käyttäytyminen on sen mukaista. Vastaan on näissäkin maissa tullut todella mukavia ihmisiä, mutta yleisesti asenne on ikävä.
Yksi mieleenpainuvimmista tapauksesta tapahtui Roomassa. Olin paikallisessa Outletissa etsimässä itselleni takkia ja miehelleni jotain. Tervehdin aina liikkeeseen mennessäni myyjiä, tapa, jonka olen oppinut ollessani itse asiakaspalveluammatissa. Olin pukeutunut täysin katu-uskottavasti, hiukset siististi kiinni, hillitty meikki, mutta ehkä logovaatteiden puuttuminen teki minusta myyjän silmissä henkilön, joka ei ymmärrä mitään, eikä osta mitään. Löysin eräältä tangolta todella kiinnostavan toppatakin, jota siina tutkin tarkemmin. Takin hinta oli n. 160e. Myyjä tuli viereeni, otti takin käsistäni ja näytti tankoa, jossa roikkui 59euron kevyttopparättejä. Kerroin hänelle englanniksi, että ne eivät kiinnosta, mikä taas ei häntä kiinnostanut. Kiersin naisten osaston loppuun, myyjän seuratessa kintereiläni tarkkaillen jokaista elettäni ja siirryin miestenosastolle. Myyjä tulee perässä ja selittää, että nämä ovat miesten vaatteita, naisten vaatteet ovat toisaalla. Kerroin hänelle, että ymmärrän, katselen miehelleni jotain. Myyjän selitys jatkui italiaksi myyjäkaverilleen, jolloin totesin, että tämä liike ei nähtävästi kaipaa asiakkaita. Kävellessäni ulos kaupasta, oli tunne, kuin minut olisi heitetty niskaperseotteessa pihalle. Niin pa5 ka maku jäi tuosta kauppareissusta.
Suomi on aivan ylivoimainen suurin osa alkaa olla päästään vialla täällä... unohdetaan ne Marin-viisikko hallinnon propagandat maailman onnellisimmasta maasta...
pusutele-aids kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa
Missä sitten asut, jos se on sinulle vieras maa?
Asun siinä osassa jota ei ole pakkoliitetty viekkaudella ja vääryydellä sekä petoksella (kuten demarien valtaan pääsy aikoinaan). eu:seen eikä nato:seen. Joten se on vieraalla maalla käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Virossa.
Virossa totta tosiaan. Tuossa ikuisessa vapaamatkustajien maassa, jossa jaksavat vain valittaa, vaatia ja kitistä joka ainoasta asiasta! Kaiken ovat saaneet tekemättä mitään. Suomalaiset ovat rahoittaneet ja nostaneet koko maan jaloilleen, mutta kitinä, valitus ja vaatimukset sen kuin jatkuvat, eikä kiitoksen sanaa!
ja nyt NATOn myötä Suomi saatiin kuin saatiinkin lirutettua ottamaan vastuulleen Viron puolustaminen! Virolaiset tunnetusti nostaisvat tassut pystyyn heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, joten Suomi sai epäkiitollisen tehtävän pitää huolta sen puolustuksesta, koska kukaan muu ei halunnut, USA kaikkein vähiten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liettua. Todella tylyä väkeä turisteja kohtaan niin ravintoloissa, ruokakaupoissa, hotelleissa, kadulla jos yritti kysyä jotain paikalliselta.
Sama kokemus. Taisi tosin osittain johtua myös heidän kielitaitonsa puutteellisuudesta.
Ravintolassa saimme myös aivan karmeaa ruokaa, puolentoista tunnin odottelun jälkeen.Menar du att litauerna inte kunde litauiska eller var det sen också era språkkunskaper som felade? Färre människor i EU har idag finska och engelska som modersmål sammanlagt, än de som har svenska. Antalet människor som talar polska och tyska, av vilka speciellt polskan är vanlig i Litauen, är en ca. 20-25 faldig grupp i jämförelse med finska och engelska. Vilka språk försökte ni med om litauerna inte förstod er?
Abbiamo provato a parlare italiano, alla fine iu pruvai ca siculo, ma non caperu nente ustissu. Che saccio.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassa
Olen pari kertaa Suomessa matkustanut bussissa siten että viereiselle paikalle tulee ukrainalainen matkustaja. Kummallakin kerralla jäin vieruskaveria aiemmin bussista pois eivätkä he väistäneet tai reagoineet mitenkään kun olin nousemassa pois paikaltani. Piti ängetä pienestä tilasta heidän ohitseen. Onko tämä joku ukrainalainen tapa?
Savossa. Maailman kieroin kansa.
Virossa ja Venäjällä. Historian havina vaikuttaa käytökseen. Olen kyllä kusipäihin ja hankalaan käytökseen törmännyt ihan joka paikassa, eniten tietenkin Suomessa koska asun täällä ja kokemuksia täältä on eniten.
Italiassa ja Espanjassakin on kahviloissa eri hinnat istuma- ja baaritiskipaikoille.