Missä vieraassa maassa ihmiset ovat olleet töykeimpiä?
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Egypti ja Marocco myös aika tylyjä, siellä kohdellaan kun riistaa ja yritetään myydä väkisin tavaraa ja revitään väkisin kauppoihin sisään. Ovelammat pyytää hymyillen juomaan teetä, ennenkun painostus ostoksiin alkaa.
Mulla on Marokosta aivan päinvastaiset kokemukset, meidän riadissa oli aivan uskomattoman hyvä ja ystävällinen palvelu, en ole missään muualla saaneet yhtä hyvää palvelua ja samoin kaikissa ravintoloissa palvelu pelasi ja myös marokkolainen kiertue oppaamme oli tosi mukava. Tosin valitsimme noi hotellit ja ravintolat sen perusteella mitkä olivat saaneet paljon hyviä arvosteluja muutenkin. Alun perin vähän epäilytti kun olin kuullut, että naisia häiriköidään koko ajan, mutta itse sain ainakin blondina, nuorehkona naisena olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa, ei missään muualla.
Samaa olen kokenut.
Pahinta on ollut turkissa alanyassa (miehet huuteli, töni, vislaili, tulivat ottamaan kanssani luvatta selfieitä)
Ja Virossa. Kaupan myyjät ei katsoneet päinkään eivätkä tervehtineet.
Myös Suomessa olen saanut Helsingissä yhden ihan pöyristyttävän huonon kokemuksen paikallisessa ravintolassa asioidessa. Myyjä alkoi imitoida pilkallisesti minua kun en ensin kuullut mitä hän sanoi. Nuori tyttö. Menin niin shokkiin etten osannut vastata siihen mitään.
Intiaa ei kukaan vielä maininnut. Jatkuvasti yritetään huijata ja autokuskit saattavat hypätä kesken ajon tielle tappelemaan toisen kuskin kanssa.
Itse Kreetalla en pidä siitä, että jotkut asiakaspalvelijat saattavat tulla luvatta iholle, esim tarttua selästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Virossa virolaiset mutta ei koskaan vironvenäläiset joilla ei ole kroonista alemmuudentuntoa suomalaisia kohtaan mitä tarvitsisi käytöksellä tai ilmeillä esittää. Latvia ja Liettua ovat ihan toista maata, niihin matkustaa aina mielellään.
Se ei ole alemmuudentuntoa vaan vihaa suomalaisen omaa töykeää käytöstä kohtaan. Oletko ikinä nähnyt miten suomalaiset öykkäröi Tallinnassa? Ei virolaiset muuten ole mitään töykeää kansaa omilleen.
Olen asunut Virossa kohta 10 vuotta enkä ole saanut erityisen huonoa palvelua missään. Mutta kun omat vanhempani tulivat suomesta kylään, he öykkäröivät ja mm. vaativat ravintolassa musiikin vaientamista, käyttäytyivät tympeästi ja ylimielisesti joka paikassa, mikään ei kelvannut tai kiinnostanut. Joivat koko ajan ja käyttäytyivät kuin maailmanomistajat. Ei ole mikään ihme jos vetää tympeäksi suomalaisen nähdessään.
Mustat naiset Lontoossa. Myyjät varsinkin on töykeitä. Törkein tapaus oli se, kun jättivät hälyttimen ostamaani laukkuun kiinni. Tajusin vasta hotellissa, että kyse oli hälyttimestä, kun musta myyjä oli sanonut minua palvelleelle myyjälle, että jätä se vaan siihen. Jouduttiin lainaamaan hotellista työkaluja, että saadaan hälytin pois, aamulla oli paluulento kotiin.
Usein muutenkin he ovat hyvin töykeän oloisia mm. kadulla liikkuessa, eivät ole näkevinäänkään muita.
Virolainen asiakaspalvelu on käsittämättömän moukkamaista, asiakasta ei kuunnella tai ikään kuin kuullaan tahallaan väärin. Missä pellossa ne ovat kasvaneet? Ai niin, Neuvostoliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Virossa ja Venäjällä. Historian havina vaikuttaa käytökseen. Olen kyllä kusipäihin ja hankalaan käytökseen törmännyt ihan joka paikassa, eniten tietenkin Suomessa koska asun täällä ja kokemuksia täältä on eniten.
Mä taas olen kohdannut ylimielistä käytöstä vironvenäläisiltä enkä niinkään virolaisilta. Virolaiset vaikuttavat tympeiltä, mutta kun heihin tutustuu ovat mukavia. En tiedä johtuisko niistä miehitysvuosista, että pitu olla hiljaa ja näkymätön. Venäläisten taas uskon tuntevan alemmuuden tuntoa, kun osat on kääntyneet toisin päin ja virolaiset ovatkin nykyään isäntiä omassa maassaan.
Italialaiset ja virolaiset, myös entisen itäblokin aluuen ihmiset.
Olen tällä hetkellä Italiassa, akselilla Verona-Garda, ja ihan uskomattomia tapauksia asiakaspalvelussa tullut vastaan. Yhdessä vaateliikkeessä vanhempi myyjä palveli saksalaisnaisia, mutta kun minä kävelin liikkeeseen sisään ja tervehdin italiaksi, myyjärouva katsoi päästä varpaisiin eikä sanonut mitään. Seurasi perässä kun katsoin vaatteita.
Olin ja olen yleensä pukeutunut hihalliseeb pellavamekkoon, meikkini on hillitty, en kulje tissivako esillä tmv. Silti urheiluliikkeessäkin toinen naismyyjistä tervehtiessäni vain katsoi veemäisesti päästä jalkohini. Mieheni huomasi tämän myös ja ihmetteli. Ilmeisesti vaaleat pitkät hiukset ovat punainen vaate paikallisille.
Tarjoilijat ravintoloissa erikseen, jättävät palvelematta eli ottavat usein tilauksen myöhemmin tulleilta jne. Uskomaton maa. Olisi kaunista, ihanaa ruokaa ja muotia, mutta tämän tympeyden takia ei tee mieli tulla enää.
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ja virolaiset, myös entisen itäblokin aluuen ihmiset.
Olen tällä hetkellä Italiassa, akselilla Verona-Garda, ja ihan uskomattomia tapauksia asiakaspalvelussa tullut vastaan. Yhdessä vaateliikkeessä vanhempi myyjä palveli saksalaisnaisia, mutta kun minä kävelin liikkeeseen sisään ja tervehdin italiaksi, myyjärouva katsoi päästä varpaisiin eikä sanonut mitään. Seurasi perässä kun katsoin vaatteita.
Olin ja olen yleensä pukeutunut hihalliseeb pellavamekkoon, meikkini on hillitty, en kulje tissivako esillä tmv. Silti urheiluliikkeessäkin toinen naismyyjistä tervehtiessäni vain katsoi veemäisesti päästä jalkohini. Mieheni huomasi tämän myös ja ihmetteli. Ilmeisesti vaaleat pitkät hiukset ovat punainen vaate paikallisille.
Tarjoilijat ravintoloissa erikseen, jättävät palvelematta eli ottavat usein tilauksen myöhemmin tulleilta jne. Uskomaton maa. Olisi kaunista, ihanaa ruokaa ja muotia, mutta tämän tympeyden takia ei tee mieli tulla enää.
Oranssiksi hiuksiaan epätoivoisesti vaalentavat italialaiset naiset kaupan kassoilla ovat tylyydessään legendoja. Saattavat tosiaan olla tervehtimättä takaisin asiakasta. Muutenkin rattiraivoineen ja muineen ylimielinen kansa, kuin Berlusconi aikoinaan Suomen haukkumisineen ja bungabungabileineen...
Ranskassa, ja Virosta löytyy kaksi ääripäätä.
Italiassa ehdottomasti. Ravintola oli avaamassa aamupäivällä ja istuimme terassille. Kun tarjoilijalle selvisi että halusimme tilata vain juomat, heitti hän vihaisena meidät ulos ravintolasta.
Muita paikkoja ovat sitten olleet Ranska ja Tshekin pohjoisosa, jossa paikalliset kohtelivat erittäin töykeästi kaikkia ulkopaikkakuntalaisia ja etenkin ulkomaalaisia.
Turistihommissa on hyvä osata jotain ammatissa hyödyllistä vierasta kieltä. Alkeistakin on jo apua. Itäblokissa ja ehkä muuallakin Euroopassa tuo opiskeltu vieras kieli on perinteisesti ollut saksa. Moni suomalainenkin osaa hieman saksaa. Yläasteella, lukiossa, yliopistossa ainakin humanistisessa sekä kauppakorkeassa luetaan eri kielten alkeiskursseja, joten kyllä monikin voi osata jotain muutakin kuin englantia. Itse olen kommunikoinut unkarilaisen retkeilymajan työntekijän kanssa tönkköranskalla, jota kumpikin osasi muutaman sanan. Olen myös matkustanut seurueessa, josta löytyi kielitaitoa seitsemästä eri kielestä, ei kuitenkaan kohdemaan kieltä. Turistit hyvin usein eivät osaa kohdemaan kieltä, vaikka onkin hyödyllistä opetella muutama sana. Vai oletki kenties sitä mieltä, että saa matkustaa vain niihin maihin joiden kieltä osaa?
Täysin ilman yhteistä kieltä voi olla kuitenkin palvelualtis ja saada asiat sujumaan jotenkin, vaikka yhteinen kieli hyvä olisikin.