Missä vieraassa maassa ihmiset ovat olleet töykeimpiä?
Kommentit (297)
Tallinnan satamassa tuli eräs pimeän taksin kuski houkuttelemaan minua menopeliinsä ja kun kieltäytyin, sanoi hän "kuradi vanamutt, raisk" - eli perkeleen vanha muori. No olenhan jo viisissäkymmenissä, mutta vanhaksi ämmäksi ei ole vielä kukaan muu kutsunut. Teki mieli mennä heti takaisin Suomeen.
Täällä tuntuu toistuvan samat maat monien kokemuksissa: Ranska, Espanja, Viro... Jotain se varmaan kertoo... Tiedänpähän mitkä ei valikoidu lähiaikoina lomakohteeksi...
Vierailija kirjoitti:
Arabiemiraateissa oli aivan karseaa porukkaa. Paljon matkustaneena en ole vastaavaa nähnyt missään muualla.
Orjat tekee työt, niin onko ihme ettei hymy irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja, erityisesti Aurinkorannikko, Sevilla, Barcelona. Inhoavat turisteja ja näyttävät sen, ovathan "suorasukaisia". Pitävät itseään ylväinä konkistadoreina ja länsieurooppalaisina, parempina kuin "suomalaiset puoliaasialaiset" ja " köyhät itäeurooppalaiset", joita halveksivat. Naiset ovat myös muille naisille hyvin ilkeitä ja mustasukkaisen agressiivisia vastakkaisesta sukupuolesta, ihan kuin ulkomaalaiset naiset olisit tulleet sinne vain viemään heidän miehensä.
En tunnista tätä yhtään ja sentään osan vuodesta vietän Aurinkorannikolla.
Sen sanon, että täällä on suht paljon italialaisia työntekijöitä ja myös eteläamerikkalaisia. Ehkä he ovat töykeitä? Espanjalaiset on mukavaa sakkia tai korkeintaan omissa ajatuksissaan. Täällä seudulla ollaan myös kielitaitoisia. Asiakaspalvelij
Näin meillä voi olla eri kokemukset samasta paikasta. Mistä lie sitten johtuu, en tiedä.
Minäkin osaan espanjaa ja tunnistan eteläamerikkalaiset. Siksi heidät mainitsinkin. Espanjalainen jos haluaa puhua kanssani englantia, niin tottakai suostun siihen. Minusta on hienoa, että nyt vuosikymmenten saatossa tämä nuori sukupolvi ymmärtää kielitaidon merkityksen. Kyllä minä saan molkottaa sitä espanjaa ihan tarpeeksi muutenkin.
Aloitukseen vastaan, että mikään maa ei ole noussut ylitse muiden. Amsterdamissa koimme ikävää suhtautumista turisteihin. Ihan keskellä päivää selvinpäin kun jäätiin kadulle katsomaan karttaa, niin peräti kahdesti neljän päivän matkalla meitä lähestyi mies (eri typpejä olivat) ja sanoi inhottavaan tyyliin, että näytätte eksyneiltä. Ja ihan keskustassa oltiin eikä syrjäkujilla. Millään nämä miehet eivät meinanneet jättää meitä rauhaan. Piti lähteä pois.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu toistuvan samat maat monien kokemuksissa: Ranska, Espanja, Viro... Jotain se varmaan kertoo... Tiedänpähän mitkä ei valikoidu lähiaikoina lomakohteeksi...
Olen aina saanut Ranskassa hyvää palvelua vaikka en puhu ranskaa. Lähden taas kesäkuussa sinne lomalle. Aika monessa Ranskan kolkassa on tullut nyt käytyä.
Ihan varovasti vaan sanon, että teitittely tahtoo meiltä suomalaisilta unohtua. Se on suuri moka, jos sinuttelet tai töksäytät pyyntösi ilman pehmennystä.
Vierailija kirjoitti:
Ranska on iso maa. Sielläkin on eri alueilla vähän erilainen fiilis. Pariisissa ja muissa suurissa kaupungeissa meno voi olla tylympää kuin jossain viinialueiden pienemmissä paikoissa.
Monissa maissa olen kohdannut tylyä käytöstä, mutta samoissa maissa toisessa kohtaa tosi ystävällistä kohtelua. Eli yhden tai kahden kokemuksen perusteella ei kannata tuomita koko maata.
On myös ollut tilanne (Kreetalla), että kun on selvinnyt että ollaan suomalaisia eikä saksalaisia, niin muuttui ääni kellossa. Saatiin pyyteetöntä apua raksamiehiltä, kun motskari hajosi keskellä ei mitään.
Johtuu siitä, että saksalaiset tekivät maahanlaskun Kreetalle toisessa maailmansodassa eli hyökkäsivät sinne ja valtasivatkin lopulta saaren. Tekivät myös sotarikoksia siellä. Ei ihme etteivät pidä saksalaisista.
Saksassa. Toki olen siellä myös saanut hyvääkin mutta nuo huonot on tosi törkeitä. Varaa valita asiakkaansa? Ei kelpaa turistin rahat esim leipomossa.
Joka maassa on oman kokemukseni mukaan sekä ystävällisiä että töykeitä ihmisiä, mutta kyllä entisen itäblokin maissa yleinen palvelukulttuuri on selvästi tylympi kuin melkein missään muualla. Tilanne on kuitenkin muuttumassa parempaan suuntaan, koska nuoret ovat sielläkin nykyään aika ystävällisiä. Tylyimpiä ovat olleet puolalaisten ja unkarilaisten ruokakauppojen vanhat naismyyjät.
Töykein yksittäinen asiakaspalvelukokemukseni ei kuitenkaan ole itäblokista vaan Roomasta, jossa olin parikymppisenä lomalla äitini kanssa. Erään ravintolan vanha miestarjoilija kirjaimellisesti paiskasi ruokalautasemme pöydälle kiukkuisen tiuskimisen säestyksellä, ja mulkoili meitä koko ruokailun ajan vihaisesti tiskinsä takaa. Kaikissa muissa paikoissa saimme hyvää palvelua, jopa poikkeuksellisen ystävällistä. Siksi varmaan tuo yksi kokemus on jäänyt niin elävästi mieleen.
Pysy poissa ravintoloista Ranskassa, niin kaikki sujuu hyvin. Arrogantit tarjoilijat odotuttavat tunteja, samalla paikallisia palvellaan ripeästi. Eivät ole näkevinään, kun yrität huitoa laskua. Et saa istua missä haluat tyhjässäkään paikassa, vaan hyppyyttävät pöydästä toiseen. Menisin Ranskaan uudestaan, mutta luottaisin supermarketin valikoimiin ravinnon suhteen.
Ranskassa, etenkin Pariisissa. Matkaillessa se ei vielä haitannut, kun kaikki oli yhtä suurta seikkailua ja elämystä. Mutta sitten asetuin joksikin aikaa asumaan Pariisiin. Sen jälkeen en ole siihen maahan palannut, eikä ole tehnyt edes mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bulgariassa.
Tätä ei varmaan tarvi edes selittää.
Uhattiin kenkäkaupassa kun kaveri ei halunnut ostaa kenkiä.Itse ostin pelosta . Sievät ovat kylläkin. Ei siellä saa pyytää sovittaa jos et osta.
Mitä ihmeen "saa pyytää sovittaa"? Pitäisikö jonkun verbin olla eri muodossa jossain kohtaa? Saa pyytää sovittamista, vai kuinka?
Minulla kokemusta Suomen lisäksi vain 8 eri maasta mutta kyllä Viro ja Venäjä ovat selkeästi tässä ykkösiä. En tiedä johtuneeko siitä että vielä tänä päivänäkin ainakin keski-ikäiset ei puhu / ymmärrä yhtään englantia ja siksi ovat vaitonaisia ja väisteleviä ettei asiakas vaan kysy mitään.
Olin pitkästä aikaa Pärnussa ja yllätyin miten ynseää monen paikan palvelu oli, jopa rannalla kahvilassa 2 nuorta naista tarjoilemassa (siis kassalla), he eivät edes luonet katsettakaan kun käveli sisään pieneen kioskityyppiseen kahvilaan vaikka tilassa oli lisäkseni vain 1 muu asiakas. Hoidin asiani mutta minulle ei sanottu mitään koko käyntini aikana, olin kuin ilmaa. Sama ruokakaupan kassalla, keski-ikäinen nainen toisella kertaa nuori mies, ei mitään kontaktia. En sitten sanonut minäkään enää mitään, otin tavarani ja häivyin mielenoisoituksellisesti kulmiani nostellen. Sama vaatekaupassa, nainen kysyi minulta viroksi jotain korttia (oletin että se olisi joku kanta-asiakas tms), vastasin ei ole (hän ymmärsi) tämän jälkeen ei sanaakaan, ei hymyä ei katsetta ei mitään, pikemminkin katsoi pois. Ja kun oli saanut maksun, laittoi kuitin vaatteen päälle kassalla, käänsi selkänsä alkaen tehdä jotain muuta. Ei siis kysynyt tarvitsenko kassia tai odottanut että minä poistun tiskiltä.
Olen käynyt paljon virossa ja jotenkin tottunut tuohon, mutta nyt pitkän tauon jälkeen pääsi taas ihmetyttämään.
Tästä poiketen hotellissa jo ehkä 55-60v Suomea puhuva Virolainen nainen respassa oli todella ystävällinen ja huolehtiva.
Olen huomannut että Virossa palvelu on parempaa omaa kieltä puhuville, esim kauneussalongeissa he juttelevat iloisesti jos tietävät että asiakas on virolainen. Samoin esim vaatekaupoissa. Ehkä se johtuu juuri tuosta kielimuurista, ei uskalleta olla ystävällisiä kun ei ymmärretä muita kieliä ja tulee kiusallinen tilanne.
Itse kun olen käynyt ja ensin kysyn puhuvatko suomea jos ei sitten kysyn englanniksi, palvelu on hyvin lyhytsanaista tai jopa mykkää, esim kylpylässä hieroja, ei katsekontaktia, ei sanaakaa, vain elekielellä ja käsimerkein näytti että voin käydä hierontapöydälle, kun oli valmis, ynähti jotain joka oletin olenan "ole hyvä", lähti pois tilasta ja se siitä.
Latinot nimenomaan ovat mukavia. Erotan latinot ja espanjalaiset ihmiset kyllä aksentista, sillä puhun ihan ok espanjaa. Paikalliset eivät sen sijaan suostu kanssani puhumaan kuin englantia, vaikka oma englannintaito olisi heillä minun espanjaani kehnompaa. 9/10 kaupan myyjästä ei edes vastannut hola buenas tervehdykseeni, näyttivät vain ynseää naamaa. Italiassa olen myös käynyt itseään otteeseen ja mukavia ovat. Aivan eri kohtelu kuin Espanjassa, vaikken edes puhu yhtään italiaa. Espanjaan ei enää koskaan. En tuhlaa enää päivääkään elämästäni niin ilkeiden ja kateellisten ihmisten kiusattavana olemiseen. Vuoden asuin ja se riitti. Harmittaa, että olen tuhlannut aikaani espanjan kielen opiskeluun enkä italian.