ÄLÄ syö omia eväitä. Älä tee töitä tietokoneella viikonloppuisin. Älä opiskele täällä, kiitos. Muun muassa tällaisista asioista kahviloiden ...
Tämä on liiketoimintaa, ja meidän on ajateltava sitä, mikä on järkevintä. Se ei ole järkevää, että yksi ihminen istuu kahvikupin hinnalla kaksi tuntia läppärin ääressä ja vie samalla neljän asiakkaan paikat. Jos pitää päästä tekemään töitä, pitää hankkia työtila tai mennä kirjastoon, mikä on tarkoitettu sitä varten.
Siis onko nykyään näin itsekästä porukkaa, että omivat kahvin hinnalla itselleen tunneiksi työpisteen jonkun kahvilayrittäjän tiloista, koska minä voin?
Kommentit (892)
Vierailija kirjoitti:
kuluerä kirjoitti:
En tule kahvilaasi koskaan uudestaan.
Hyvä, jää paremmin tilaa tuottavammille asiakkaille.
Minä ja lähipiirini kerromme tutuillemme, millainen palvelun taso yrityksessänne on. Tai siis että tasoa ei ole.
Asiakasvirtaan tällä voi olla vaikutus.
Muistan itse kun työskentelin pienessä ravintolassa, ja meillä kävi vaki asiakas jolla oli tapana tilata eräs kevyt annos, syödä se nopeasti, ja sen jälkeen jäädä puoleksitoistatunniksi istumaan tuijottaen eteensä.
kuluerä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuluerä kirjoitti:
Minä ja lähipiirini kerromme tutuillemme, millainen palvelun taso yrityksessänne on. Tai siis että tasoa ei ole.
Menisin mielellään kahvilaan, jossa toimistolaisia ja junan odottajia ei ole viemässä paikkoja, eli toimisi lähinnä kehuna
Vierailija kirjoitti:
kuluerä kirjoitti:
Miksi ne asiakkaat sitten tulisi sinne kahvilassa? Siksi että voivat lähteä mahdollisimman nopeasti pois? Tuleeko he uudelleen ja ostaako jotain muutakin kuin pelkän take away kahvin?
Jawohl, mein Kafeübersturnführer! Kuppi parkkihapottunutta kahvia 5 e ja nahistunut sämpylä 8 e. Aikaa suoriutua 2 min. Schnell! Schnell! Kantapäät yhteen, kops, heil und auf wiedersehen. Nautinnollisia kahvihetkiä.
kuluerä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuluerä kirjoitti:
Minulla ei ole yritystä, mutta ei sinullakaan nähtävästi ole niin sanotusti kaikki tuolit paikoillaan kahvilan yläkerrassa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Jawohl, mein Kafeübersturnführer! Kuppi parkkihapottunutta kahvia 5 e ja nahistunut sämpylä 8 e. Aikaa suoriutua 2 min. Schnell! Schnell! Kantapäät yhteen, kops, heil und auf wiedersehen. Nautinnollisia kahvihetkiä.
Miksi ylipäänsä menisit kahvilaan, jossa on noin huonot tuotteet? Lorviaksesi siellä koko päivän? On sinulla ja huvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä yrittäjää. Toisaalta myös asiakkaita koska itsekin viihdyn kahvilaympäristössä tosi hyvin, siellä on mukava istuskella.
Me oltiin kahden kaverin kanssa hetki sitten ravintolassa, oltiin oltu siellä jo 2h noin, ruuat syötyinä mutta niitä ensimmäisiä juomia nautiskeltiin edelleen, niin tarjoilia kiikuttaa pöytään varattu kyltin ja sanoo että "ei ole kiire, mutta tuon tämän tähän, jotta teidän jälkeen ei tule ketään tähän." Oltiin että ok hyvä juttu! No siitä noin 15minuutin päästä tarjoilija nappaa ohi mennessään kyltin pois ja kiikuttaa sen toiseen tyhjään pöytään. Tuli vähän sellainen olo että teidän olisi syytä lähteä jo kun ette ole tilanneet mitään lisää. Ei minusta tämäkään jätä hyvää mielikuvaa ravintolasta. Oltiin noin 3h siellä, ei oltu nähty kuukausiin niin juteltavaa riitti, silti minua häiritsi kokoajan sellainen painostava olo että emme saisi istua siellä enää kun olemme syöneet jo ajat sitten..Noiden kolmen tunnin aikana siinä pöydässä olisi ehtinyt olla vähintään kolme muuta seuruetta. Ne kaikki menetykset näkyvät ravintolan kannattavuudessa.
Miksi alunperin perustaa ravintolan, jos siellä ei saa viihtyä? Pikaruokapaikat ja asemien kuppilat on nopeaa tankkausta varten.
Ei asiakasta saa halveksia. Pitää järjestää tilat niin että monenlaiset ihmiset saavat sen mitä haluavat.Mikä muu yritys suosii tiloissaan "viihtyjiä"? Jäätkö aina kampaajan tuoliin lukemaan lehtiä kun palvelu on tehty? Prisman kassalle juttelemaan mukavia? Asianajajan toimistoon tai lääkärin vastaanotolle lukemaan romaania? Taksiin ottamaan päiväunet? Missä itse olette töissä? Mistä saatte palkkanne? Hyväksyttekö "viihtyjiä" omalla työpaikallanne? Miksi ette?
Kyllähän ihan joka paikassa ajatellaan asiakkaiden viihtyvyyttä. Prismassa on penkit joissa saa istua sekä pelikoneita joilla pelata. Jopa se kahvila voi olla siellä kaupassa että ihmiset viettäisi enemmän aikaa (ja sitä kautta ostaisi enemmän). Lääkärin odotushuoneessa on penkit ja lehtiä luettavaksi. Apteekissakin on penkit ja lehtiä luettavaksi, itse kun olin apteekissa töissä, niin kyllä siellä välillä jäi mummot lukemaan lehtiä ja rupattelemaan eikä heitä pois häädetty, moni halusi rupatella henkilökunnankin kanssa kun monet on yksinäisiä.
Kahvila tai moni muukaan yritys, jossa ihmiset ei viihdy, ei menesty. Toki se omien eväiden syönti kahvilassa tai ravintolassa on törkeää, tai se että ruuhka-aikaan valtaa ison pöydän itselleen pitkäksi aikaa, mutta en todellakaan ymmärrä mikä kahvilan idea sitten ylipäätään on, jos ei tila jossa on mukava istuskella ja oleskella kahviaan hörppien, kavereitten kanssa jutellen tai vaikka sitten opiskellen/töitä tehden.
Kahviloita on niin monen tyylisiä että ihan mahdotonta sanoa. Onko kahvilan konsepti se että saa myytyä mahdollisimman paljon vai onko liikeidea se että kahvilassa viihdytään tai että sinne tullaan pitämään kokousta tai vaikka tekemään niitä etätöitä? Onko tarkoitus saada mahdollisimman paljon asiakkaita vai tarjota kahvilassa palvelua tietyntyyppisille asiakkaille jotka tulee yhä uudelleen ja uudelleen kahvilaan joka on heidän tarpeitaan ajatellen sopiva?
Yhdelläkään kahvilalla ei ole sellaista konseptia, että toivottu asiakasryhmä olisi vähän ostava mutta pitkän ajan liiketiloissa viettävä etätyöläinen. Eihän sellaisessa "liiketoiminnassa" olisi mitään järkeä.
Voi ollakin, jos toivotaan että kahvila näyttää suositulta. Etenkin jos ne etätyöläiset ovat hyvännäköisiä ja nuoria, saattavat houkutella lisää asiakkaita kahvilaan.
Kierrän kaukaa nuorten suosimat paikat, oli kahviloita tai muita. Ulkonäöllä ei ole väliä, asiakaskunnan ikä kertoo kaiken tarpeellisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä menisit kahvilaan, jossa on noin huonot tuotteet? Lorviaksesi siellä koko päivän? On sinulla ja huvit.
En tietenkään menekään. Se olikin kuvaus ja kannanotto suomalaiseen kahvilakulttuuriin, tarjontaan, laatuun ja asiakaspalveluun, eikä se pelkkiin kahviloihin rajoitu. Asenne on jotenkin sen suuntainen, että kaikenlainen viihtyminen ja hyvä olo on kielletty. Jos sitä ei tärvele osaamattomuudelkaan itse yrittäjä, niin paikalle porhaltaa kaltaisesi asiakas, joka pilaa ilmapiirin kuin ilmapiirin nanosekunnissa. Kuka sellaisesta maksaa, muut kuin sinä.
Itse ainakin menen kahvilaan, tilaan teetä ja laitan kannabista joukkoon. Sitten istusekelen siinä 4-5 tuntia lueskelle ja itsekseni hihitellen. Kivaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään menekään. Se olikin kuvaus ja kannanotto suomalaiseen kahvilakulttuuriin, tarjontaan, laatuun ja asiakaspalveluun, eikä se pelkkiin kahviloihin rajoitu. Asenne on jotenkin sen suuntainen, että kaikenlainen viihtyminen ja hyvä olo on kielletty. Jos sitä ei tärvele osaamattomuudelkaan itse yrittäjä, niin paikalle porhaltaa kaltaisesi asiakas, joka pilaa ilmapiirin kuin ilmapiirin nanosekunnissa. Kuka sellaisesta maksaa, muut kuin sinä.
Ok, eli et siis tiedä lainkaan mistä edes puhut. Kivoja kahviloita hyvällä palvelulla ja laadukkailla tuotteilla löytyy yllin kyllin, mutta jatka toki omalla linjallasi äläkä tule niiden ilmapiiriä pilaamaan jatkossakaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se on vain yrittäjän "osaamattomuutta" kun ei halua sinun valtaavan läppäreinesi neljää asiakaspaikkaa koko päiväksi kahvikupin hinnalla.
Noooh eipähän pidä asioida kahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan läppäri saa olla kahvilassa siis auki? Jos syö toisella kädellä ja kirjoittaa parit sähköpostit toisella, niin miten kauan tätä saa tehdä? Saako puhelimeen kirjoittaa tai pelata puhelimella vaikka puoli tuntia yhden kahvin hinnalla? Entä tablettien käyttö kahvittelun lomassa? Onko jo kielletty?
Koska ilmeisesti työskentely kahviloissa on uusi suosittu ilmiö, niin mikseivät nämä kahvilat kehitä tähän uutta konseptia? Vaikka etätyöläiselle hinnoiteltu päivän täyshoito aamukahvi pöytää tuotuna, lounas ja iltapäiväkahvi välipalan kera, tälle palvelulle joku päivähinta niin kaikilla olis hyvä mieli.
Jos idea on mielestäsi hyvä, suosittelen itse lähtemään yrittäjäksi.
Luulen, että kahvilat eivät ole kehittäneet tuota konseptia syystä.
AP ota kahvi ja muut herkut mukaan, niin ei tarvi sun enää miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan läppäri saa olla kahvilassa siis auki? Jos syö toisella kädellä ja kirjoittaa parit sähköpostit toisella, niin miten kauan tätä saa tehdä? Saako puhelimeen kirjoittaa tai pelata puhelimella vaikka puoli tuntia yhden kahvin hinnalla? Entä tablettien käyttö kahvittelun lomassa? Onko jo kielletty?
Koska ilmeisesti työskentely kahviloissa on uusi suosittu ilmiö, niin mikseivät nämä kahvilat kehitä tähän uutta konseptia? Vaikka etätyöläiselle hinnoiteltu päivän täyshoito aamukahvi pöytää tuotuna, lounas ja iltapäiväkahvi välipalan kera, tälle palvelulle joku päivähinta niin kaikilla olis hyvä mieli.Jos idea on mielestäsi hyvä, suosittelen itse lähtemään yrittäjäksi.
Luulen, että kahvilat eivät ole kehittäneet tuota konseptia syystä.
Ideahan on mainio! Sen avulla pääsee eroon kaltaisistasi näköalattomista tosikoista.
Ei ne palkatutkaan kahvilatyöntekijät aina nyt niin ihastuneita ole siihen, että yksi luumuilee pöydässä tuntikausia ajatuksella, että voi hyvin vitkutella kun kahvila on muuten tyhjö. Monesti on tilanne, että on yksin kahvilassa ja voisi käydä takahuoneessa vessassa tai soittaa jonkun puhelun, jos olisi yksin. Mutta kun se yksi asiakas jumittaa siellä niin ei voi.
Vierailija kirjoitti:
AP ota kahvi ja muut herkut mukaan, niin ei tarvi sun enää miettiä.
Samaa tulin ehdottamaan. Eikun kahvit ja pullat tiskiltä mukaan ja voi mennä nauttimaan ne sinne missä pippuri kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne palkatutkaan kahvilatyöntekijät aina nyt niin ihastuneita ole siihen, että yksi luumuilee pöydässä tuntikausia ajatuksella, että voi hyvin vitkutella kun kahvila on muuten tyhjö. Monesti on tilanne, että on yksin kahvilassa ja voisi käydä takahuoneessa vessassa tai soittaa jonkun puhelun, jos olisi yksin. Mutta kun se yksi asiakas jumittaa siellä niin ei voi.
Missä tällaista on? Viimeksi, kun istuin puoli päivää eräässä kahviossa kirjoittamassa vuosiraporttia siemaillen pientä kahviani, niin paikan aikoa työntekijä kyllä ihan normaalisti hoito tehtäviään ja kävi vessassa. Kuulin, kun pönttöä vedettiin.