ÄLÄ syö omia eväitä. Älä tee töitä tietokoneella viikonloppuisin. Älä opiskele täällä, kiitos. Muun muassa tällaisista asioista kahviloiden ...
Tämä on liiketoimintaa, ja meidän on ajateltava sitä, mikä on järkevintä. Se ei ole järkevää, että yksi ihminen istuu kahvikupin hinnalla kaksi tuntia läppärin ääressä ja vie samalla neljän asiakkaan paikat. Jos pitää päästä tekemään töitä, pitää hankkia työtila tai mennä kirjastoon, mikä on tarkoitettu sitä varten.
Siis onko nykyään näin itsekästä porukkaa, että omivat kahvin hinnalla itselleen tunneiksi työpisteen jonkun kahvilayrittäjän tiloista, koska minä voin?
Kommentit (892)
Vierailija kirjoitti:
Miten läppäri vie muka neljän paikan? Minä kysyn "saako tähän istua", jos tarvitsen sen tyhjän paikan. Täydessä kahvilassa istutaan tuntemattoman kanssa
Käytännössä suomalaiset ei mene pöytään, jossa jo joku on. Useimmat vieläpä jättävät menemättä koko kahvilaan mikäli näkee että on jonoa ja vain muutama vapaa pöytä. Liian täyteen kahvilaan/ruokapaikkaan ei mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy mulle edes käydä kahviloissa on nimen omaan viihtyvyys tehdä paperihommia. Eipä käydä sit.
Ei tarttekaan!
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä ABC:lle opiskelemaan. Siellä on yleensä aina tilaa helkkaristi, eikä ketään kiinnosta mitä hommaat.
Eivät ne abc:lläkään tykkää siitä että jos sinne porukka jää istuskelemaan varsinkaa, jos kysymys on nuorista. Pappaparlamentti saa kyllä istua ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten kiusallista mennä johonkin neljän pöydän pikkukahvilaan, tilata syötävää ja jutella ystävän kanssa, kun muut ovat näitä etätyöläisiä. Tulee sellainen olo kuin istuisi toimistossa häritsemässä.
Heh, muistan kerran, kun yks nuori poika oli vallannut pöydän pienessä kahvilasss ja hänellä oli palaveri. Mun ystävän tuttu oli kahvilassa täällä töissä ja kysyi voidaanko me mennä istumaan siihen pöytään. Me oltiin heti leikissä mukana.
Me vaan istuttiin pöydän ääreen, vaikka oli huolellisesti levittäytynyt pöydän verran. Siirsin tavaroita ja sanoin muutikin mahtuu. Pojalla ei ollut kuulokkeita ja me puhuttiin kampaamokäynneistä ja lasten kuulumisista, taatusti muutkin kuuli.
Kun pojan piti esitellä jotain, joku kysyi onko siellä muitakin, vilkutettiin ruutuun.
Tällöin tää tuttu tuli ja kysyi eikö heillä ole toimistoa, kun tää poika nytkin on istunut monta h ja vie paikan maksavilta asiakkailta.Tästä on monta v, reippaasti yli 5, en tiiä onko 10, mutta sen muistan, kuultiin poika ei enää läppärin ka ssa tullut sinne
Paras oli, kun kuului onko siellä muitakin ja mä nousin ha tulin vilkuttaa ruudulle
En mäkään menisi tuollaiseen paikkaan uudelleen.
Hih, no tuohan oli nimenomaan se tarkoituskin. Kiitos kun tajusit viimein. Mene omaan kotiisi hommia paiskimaan, luulisi sen nyt olevan se kaikein rauhallisin ja tunnelmallisin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä yrittäjää. Toisaalta myös asiakkaita koska itsekin viihdyn kahvilaympäristössä tosi hyvin, siellä on mukava istuskella.
Me oltiin kahden kaverin kanssa hetki sitten ravintolassa, oltiin oltu siellä jo 2h noin, ruuat syötyinä mutta niitä ensimmäisiä juomia nautiskeltiin edelleen, niin tarjoilia kiikuttaa pöytään varattu kyltin ja sanoo että "ei ole kiire, mutta tuon tämän tähän, jotta teidän jälkeen ei tule ketään tähän." Oltiin että ok hyvä juttu! No siitä noin 15minuutin päästä tarjoilija nappaa ohi mennessään kyltin pois ja kiikuttaa sen toiseen tyhjään pöytään. Tuli vähän sellainen olo että teidän olisi syytä lähteä jo kun ette ole tilanneet mitään lisää. Ei minusta tämäkään jätä hyvää mielikuvaa ravintolasta. Oltiin noin 3h siellä, ei oltu nähty kuukausiin niin juteltavaa riitti, silti minua häiritsi kokoajan sellainen painostava olo että emme saisi istua siellä enää kun olemme syöneet jo ajat sitten..Noiden kolmen tunnin aikana siinä pöydässä olisi ehtinyt olla vähintään kolme muuta seuruetta. Ne kaikki menetykset näkyvät ravintolan kannattavuudessa.
Miksi alunperin perustaa ravintolan, jos siellä ei saa viihtyä? Pikaruokapaikat ja asemien kuppilat on nopeaa tankkausta varten.
Ei asiakasta saa halveksia. Pitää järjestää tilat niin että monenlaiset ihmiset saavat sen mitä haluavat.Mikä muu yritys suosii tiloissaan "viihtyjiä"? Jäätkö aina kampaajan tuoliin lukemaan lehtiä kun palvelu on tehty? Prisman kassalle juttelemaan mukavia? Asianajajan toimistoon tai lääkärin vastaanotolle lukemaan romaania? Taksiin ottamaan päiväunet? Missä itse olette töissä? Mistä saatte palkkanne? Hyväksyttekö "viihtyjiä" omalla työpaikallanne? Miksi ette?
Kyllähän ihan joka paikassa ajatellaan asiakkaiden viihtyvyyttä. Prismassa on penkit joissa saa istua sekä pelikoneita joilla pelata. Jopa se kahvila voi olla siellä kaupassa että ihmiset viettäisi enemmän aikaa (ja sitä kautta ostaisi enemmän). Lääkärin odotushuoneessa on penkit ja lehtiä luettavaksi. Apteekissakin on penkit ja lehtiä luettavaksi, itse kun olin apteekissa töissä, niin kyllä siellä välillä jäi mummot lukemaan lehtiä ja rupattelemaan eikä heitä pois häädetty, moni halusi rupatella henkilökunnankin kanssa kun monet on yksinäisiä.
Kahvila tai moni muukaan yritys, jossa ihmiset ei viihdy, ei menesty. Toki se omien eväiden syönti kahvilassa tai ravintolassa on törkeää, tai se että ruuhka-aikaan valtaa ison pöydän itselleen pitkäksi aikaa, mutta en todellakaan ymmärrä mikä kahvilan idea sitten ylipäätään on, jos ei tila jossa on mukava istuskella ja oleskella kahviaan hörppien, kavereitten kanssa jutellen tai vaikka sitten opiskellen/töitä tehden.
Kahvilan idea on myydä kahvia ja muita juomia sekä leivonnaisia yms. Edelleenkään ei ole tarkoitus olla ajanviettopaikka me käki ei ole jokin mummon kammari tai työttömien kahvilla, joilla on sosiaalinen tarkoitus.
Soluasumisessa kahvila voi olla hiljaisempi paikka opiskella ja opiskelijalla on rahaa pirusti? Ennen Pariisi oli taiteilijoiden kaupunki, nykyään siellä on harvalla varaa asua? Moniko kahvila on aina puoliksi tyhjilään? Pari pikku pöytää nurkkaan opiskelijoille, Itse kannattaisin kahvilaa joka tukisi opiskelijoita? Omat eväät ei kyllä kuulu asiaan.
Suomalaisuus = se tilannetajun puute vähän joka asiassa
Esim. Kahvilaan ei jäädä moneksi tunniksi n s s i m a a n sen kahvikupin ja läppärin kanssa tai minkään muunkaan kanssa.
Yleiseen vessaan ei myöskään jäädä tekemään mitään ylimääräistä eli jäädä meikkaamaan juoruamaan soittamaan maratonpuheluja ties kenelle ym.
Liikennevaloissa ei lohnusteta kuin lehmälauma
Liukuportaissa ei jäädä toisten tukoksi jnejne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kahvilassa on 10 asiakaspaikkaa ja 10 asiakasta tulee sisään aamulla, ostaa kahvin ja pullan/leivän ja sillä hinnalla istuu siellä tuntikausia, niin aika nopeasti kahvila menee konkkaan, kun muut sinne haluavat asiakkaat saattavat ovella käänytä nähdessään, että kahvila on täynnä. (minä ainakin teen tätä: jos huomaan, että kahvila on täynnä, en viitsi edes mennä sisälle) Suomessa kahvilat on tarkoitettu niiden myymiensä tuotteiden syömiseen ja sen mittaiseen seurusteluun mitä syömiseen kuluu aikaa. Sen jälkeen voi vielä jutella muutaman minuutin lähtöjutut (esim. jos tutut tapaavat kahvilassa ja päivittävät kuulumisensa jne), jonka jälkeen pitäisi tajuta lähteä pois ja antaa tilaa muille asiakkaille.
Olet epätavallinen ihminen. Työskentelen trendikkäässä kahvilassa, ja niinä aikoina kun meillä on täyttä, jono vain kasvaa kasvamistaan. Ihmiset haluavat juuri sinne missä muutkin ovat ja saavat jonottaa kauankin päästäkseen sisälle.
"Ihmiset" ovat tässä tapauksessa pintaliitohipstereitä. Helsingissä kyllä löytyy noita ja niille trendaavia kahviloita, mutta se ei ole koko asiakaspotentiaali.
Itse maksan mieluusti vaikka kuinka paljon siitä, että kahvilassa on tilaa ja rauhallista. Kun hinta on kohdillaan, ei siellä noita fiilisteleviä notkujia yleensä olekaan.
Ei ole Helsingissä, ja asiakaskunta on hyvin kirjavaa. Vanhimmat liikkuvat rollaattorilla ja nuorimmat istuvat tutti suussa rattaissa. Kaikki jonottavat kiltisti.
Jaaha :D Mikähän kahvila on trendikäs ja jonne rollaattoreilla jonotetaan? Hautausmaan kesäkahvila?
No en minä sanonut, että KAIKKI asiakkaat on rollaattorilla liikkeellä, tarkoitin vain että asiakkaita on kaikenlaisia vauvasta vaariin.
Ei kaikki "trendikäs" ole parikymppisille hipstereille tarkoitettu. Kyllä minä paikan määrittelisin trendikkääksi Insta-suosionsa perusteella (kahvila on kaunis ja siitä saa hyviä valokuvia) ja sen, että sinne on välillä puolen tunnin jono. Mutta sanotaan nyt sitten suosittu eikä trendikäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä yrittäjää. Toisaalta myös asiakkaita koska itsekin viihdyn kahvilaympäristössä tosi hyvin, siellä on mukava istuskella.
Me oltiin kahden kaverin kanssa hetki sitten ravintolassa, oltiin oltu siellä jo 2h noin, ruuat syötyinä mutta niitä ensimmäisiä juomia nautiskeltiin edelleen, niin tarjoilia kiikuttaa pöytään varattu kyltin ja sanoo että "ei ole kiire, mutta tuon tämän tähän, jotta teidän jälkeen ei tule ketään tähän." Oltiin että ok hyvä juttu! No siitä noin 15minuutin päästä tarjoilija nappaa ohi mennessään kyltin pois ja kiikuttaa sen toiseen tyhjään pöytään. Tuli vähän sellainen olo että teidän olisi syytä lähteä jo kun ette ole tilanneet mitään lisää. Ei minusta tämäkään jätä hyvää mielikuvaa ravintolasta. Oltiin noin 3h siellä, ei oltu nähty kuukausiin niin juteltavaa riitti, silti minua häiritsi kokoajan sellainen painostava olo että emme saisi istua siellä enää kun olemme syöneet jo ajat sitten..Noiden kolmen tunnin aikana siinä pöydässä olisi ehtinyt olla vähintään kolme muuta seuruetta. Ne kaikki menetykset näkyvät ravintolan kannattavuudessa.
Miksi alunperin perustaa ravintolan, jos siellä ei saa viihtyä? Pikaruokapaikat ja asemien kuppilat on nopeaa tankkausta varten.
Ei asiakasta saa halveksia. Pitää järjestää tilat niin että monenlaiset ihmiset saavat sen mitä haluavat.Mikä muu yritys suosii tiloissaan "viihtyjiä"? Jäätkö aina kampaajan tuoliin lukemaan lehtiä kun palvelu on tehty? Prisman kassalle juttelemaan mukavia? Asianajajan toimistoon tai lääkärin vastaanotolle lukemaan romaania? Taksiin ottamaan päiväunet? Missä itse olette töissä? Mistä saatte palkkanne? Hyväksyttekö "viihtyjiä" omalla työpaikallanne? Miksi ette?
Kyllähän ihan joka paikassa ajatellaan asiakkaiden viihtyvyyttä. Prismassa on penkit joissa saa istua sekä pelikoneita joilla pelata. Jopa se kahvila voi olla siellä kaupassa että ihmiset viettäisi enemmän aikaa (ja sitä kautta ostaisi enemmän). Lääkärin odotushuoneessa on penkit ja lehtiä luettavaksi. Apteekissakin on penkit ja lehtiä luettavaksi, itse kun olin apteekissa töissä, niin kyllä siellä välillä jäi mummot lukemaan lehtiä ja rupattelemaan eikä heitä pois häädetty, moni halusi rupatella henkilökunnankin kanssa kun monet on yksinäisiä.
Kahvila tai moni muukaan yritys, jossa ihmiset ei viihdy, ei menesty. Toki se omien eväiden syönti kahvilassa tai ravintolassa on törkeää, tai se että ruuhka-aikaan valtaa ison pöydän itselleen pitkäksi aikaa, mutta en todellakaan ymmärrä mikä kahvilan idea sitten ylipäätään on, jos ei tila jossa on mukava istuskella ja oleskella kahviaan hörppien, kavereitten kanssa jutellen tai vaikka sitten opiskellen/töitä tehden.
Kahvilan idea on myydä kahvia ja muita juomia sekä leivonnaisia yms. Edelleenkään ei ole tarkoitus olla ajanviettopaikka me käki ei ole jokin mummon kammari tai työttömien kahvilla, joilla on sosiaalinen tarkoitus.
Vielä muutama vuosikymmen sitten Suomessa ihmiset kävivät toistensa kodeissa kahvilla ja viihtymässä. Kahviloissa piipahdettiin hätäisesti kiskaisemassa kahvit naamariin, jos kotiin oli sillä hetkellä turhan pitkä matka tai ei ollut vielä aikeissa mennä kotiin vaan jatkaa esimerkiksi ostosreissua. Kun kahviloiden määrä kasvoi, ystävien ja kavereiden tapaaminen kotona väheni ja siirryttiin tapaamaan kahviloihin. Kahvilaan siis saatettiin mennä ilman, että samalla reissulla oli tarkoitus tehdä mitään muuta. Kun kahviloiden määrä kasvoi, tuli myös kilpailua. Kahviloista pyrittiin tekemään viihtyisiä, mutta siinä sitten kävikin niin, että asiakkaat alkoivat viihtyä. Ihan liikaakin. Ja kun R-kioskitkin alkoivat myydä kahvia, niitä pikaisesti kahvinsa naamariin huitaisevia ei olekaan enää kahviloissa vaan he kulkevat pahvimuki kädessään R-kioskilta asemalle, bussipysäkille tai minne nyt ovatkaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Kahvilaan ei jäädä moneksi tunniksi n s s i m a a n sen kahvikupin ja läppärin kanssa tai minkään muunkaan kanssa.
Yleiseen vessaan ei myöskään jäädä tekemään mitään ylimääräistä eli jäädä meikkaamaan juoruamaan soittamaan maratonpuheluja ties kenelle ym.
Liukuportaissa ei jäädä toisten tukoksi jnejne
Naulan kantaan. Suomalaiset ovat kunnon porukkaa monella mittarilla mutta juuri tilannetajua, toisten ihmisten huomiointia ja kohteliaisuutta voisi parantaa.
Ei kyllä Suomessa enää uskalla tehdä mitään, kun kaikesta se muiden mieli pahastuu.
Tuskin siellä tunkkaisessa kulmakonditoriossasi asioi muutenkaan juuri ketään. Jos ei maksava asiakas kelpaa, niin laita lappu luukulle. Olet väärällä alalla. Kahvilat on sitä varten, että niihin tullaan viettämään kiireetöntä aikaa. Taidat olla joku stadin niuho, joka ei ole kuitenkaan maailmaa nähnyt päivääkään. Jos kahvilassasi asioimiseen on ehdot, ilmoita ne selkeästi ovella esimerkiksi paperiin kirjoitettuna. Eivät voi asiakkaat näitä tietää, ja sitten tulet keskustelupalstalle ulisemaan. Et sentään informoi tätä asiakasta vaikkapa kasvotusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukuportaissa ei jäädä toisten tukoksi jnejneNaulan kantaan. Suomalaiset ovat kunnon porukkaa monella mittarilla mutta juuri tilannetajua, toisten ihmisten huomiointia ja kohteliaisuutta voisi parantaa.
Suomessa nimen omaan on näitä ylenkatsovia elämäänsä kyllästyjiä, jotka saa suurinta nautintoa kanssakulkijoiden arvostelusta mielessään. Jos ihmisellä on tärkeämpää ajateltavaa, ei jää ynhyämään jotain vastaantulijan tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ja pulla 8€. Eiköhän siinä ole tarpeeksi hintaa jotta sen istumapaikan saa katettua päiväksi? Meinaan kun tuolla hinnalla saa buffet luonaan ja monet lounaspaikat ovat auki vain 3-4h päivässä.
2 euroa per 30 minuuttia datotekeissä.
Ensin laittavat kahvilaan ilmaisen wifin ja sitten valittavat kun jengi jää sinne istumaan tietokoneineen. Voisi vähän ajatella seurauksia kun jotain tehdään.
Ehkä kahvilassa on liian viihtyisää kun sinne tulee ihmisiä ja jäävät vieläpä pitkäksi aikaa.
Kahviloiden ylihinnoittelun vuoksi ostan laukkuun valmisleivän kaupasta -30%. Kahvilasta vain kahvin. Ihan hyvällä omatunnolla syön.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syistä miksi en käy kahviloissa. Missään ei lue selkeästi kuinka monta minuuttia saa istua kahvikupin hinnalla, vaan oletetaan että kaikki ovat syntyneet sen tiedon kanssa.
Tervettä harkintaa. Jos on melko tyhjää niin voi istua pidempään. Jos asiakkaita tulee, niin sitten lähdet jos olet ruokailun puolesta valmis ja annat tilaa. Kahvikupin hinnalla voi istua vartin minun mielestä. Se on todellakin tarpeeksi.
Voisiko yrittäjä selittää, miksi tulisin hänen kahvilaansa hörppimään kahvin vartissa? Mitä iloa minulle on siitä, että kelloa vilkuillen ostan ja juon sen ylihintaisen kahvin?
Mä mietin ihan samaa. Paljon puhutaan, miten Helsingin keskusta on näivettymässä. No mitä siellä enää on? Kahviloita ja ravintoloita. Miksi ihmeessä menisin HSL:n joukkoliikenteellä ensin 45 minuuttia kerkustaan, istuisin kahvilassa 15 minuuttia ja käyttäisin toiset 45 minuuttia kotimatkaan? 1,5 tuntia matkoihin ja vain vartti itse määränpäässä?
Ennen kahviloissa käytiin piipahtamassa, kun oltiin vaikkapa shoppailemassa. Nyt shoppailut ovat siirtyneet verkkoon. Toisaalta osa etätyöläisistä ovat siirtyneet kahvilaan, kuten myös ystävien tunteja kestävät tapaamiset on ulkoistettu pois kodeista. Kahvila on täynnä, eikä kukaan maksa mitään.
Tuo on kyllä ihan totta. Ja siis ymmärrän ihan hyvin, jos kahvilayrittäjällä on oven takana jonoa ja joku istuu yhden kahvikupillisen kanssa tuntikausia tekemässä läppärillä töitä. Teen itse etätöitä eikä tulisi mieleenkään mennä kahvilaan tekemään hommia, mutta ei kyllä tule mieleenkään lähteä kahvilaan 15 minuutiksi ja käyttää matkaan puolitoista tuntia aikaa. Varsinkin, kun nykyisin kotiinkin saa hankittua vaikka minkälaisia hifistelykahvilaitteita. Joskus muinoin kahviloiden kahvit olivat erilaisia kuin mitä kotona oli mahdollista laittaa, mutta ei ole enää.
Leivonnaiset lienee se juttu. Kahviloissa. Toki erikoiskahvitkin on parempia, kuin mitkään kotilaitteilla tehdyt. Esim jääkahvi, latte makusiirapilla ym..
Onko ok, että minä opiskelen melkein joka päivä lähikahvilassa, kun sellä ei aamupäivästä edes ole ketään? Yleensä ostan vielä sämpylän tai croissantinkin kahvin lisäksi ja luen päivän lehdet.
Oltiin viime viikolla Porvoossa ja siellä mummot pokkana tuli sataman kahvilan pöytään istumaan, eivätkö ostaneet mitään. Toinen porukka taas istui todella pitkään ja katselivat ohikulkevia ihmisiä. Siinä oli kiva yrittää etsiä itselleen kahvilan uutena, maksavana asiakkaana istumapaikkaa.