ÄLÄ syö omia eväitä. Älä tee töitä tietokoneella viikonloppuisin. Älä opiskele täällä, kiitos. Muun muassa tällaisista asioista kahviloiden ...
Tämä on liiketoimintaa, ja meidän on ajateltava sitä, mikä on järkevintä. Se ei ole järkevää, että yksi ihminen istuu kahvikupin hinnalla kaksi tuntia läppärin ääressä ja vie samalla neljän asiakkaan paikat. Jos pitää päästä tekemään töitä, pitää hankkia työtila tai mennä kirjastoon, mikä on tarkoitettu sitä varten.
Siis onko nykyään näin itsekästä porukkaa, että omivat kahvin hinnalla itselleen tunneiksi työpisteen jonkun kahvilayrittäjän tiloista, koska minä voin?
Kommentit (892)
Viime viikolla olin Kampin keskuksessa, ja kävin siinä ykköskerroksen vessassa. Siinä on vessakopit ja sitten yleisessä tilassa yksi käsienpesutaso, jossa on kaksi allasta.
Kun tulin kopista pesemään käsiäni, toisen altaan kohdalla oli nuori nainen somettamassa puhelimellaan. Näin peilistä, että minun täytyy vähän siistiytyä, tukka oli kuin tarhapöllöllä ja huulikiiltoakin ajattelin laittaa. Mutta ei oikein ollut tilaa siinä peilin edessä, sillä koko ajan vessoista tuli joku pesemään käsiään, ja minä tietysti väistin. Tämä somettaja ei, hän piti yhtä pesuallasta pois käytöstä sometellessaan siinä ja muikistellessaan ilmeitään.
Odotin sopivaa väliä, että kehtaisin kammata tukkani, mutta kun sitä ei tullut, oli pakko pyytää, voisiko somettajanainen väistää vaikkapa eteistilaan, jossa olisi hyvin tilaa sometteluun. Hän ei edes vilkaissut minuun, vaan totesi tympeästi, että "eiköhän me kaikki mahduta, sopu sijaa antaa". Ilme oli sellainen kuin minä olisin se törkeä huomauttaessani, ja hän se joustava sopeutuja!
Lähti kuitenkin lopulta, ja vessayhteisö sai toisenkin pesualtaan ja peilipintaa käyttöönsä.
Jutun pointti: Nykyään minäminä-ihmiset itse näkevät itsensä rentoina ja mukavina kaupunkilaisina, heidän toimissaan ei ole mitään vikaa. Vain huomauttajissa. Sama näköjään tässä kahvila-asiassa. Viesti ei vaan mene perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ja pulla 8€. Eiköhän siinä ole tarpeeksi hintaa jotta sen istumapaikan saa katettua päiväksi? Meinaan kun tuolla hinnalla saa buffet luonaan ja monet lounaspaikat ovat auki vain 3-4h päivässä.
No eikä ole. Mitäs jos jokaiseen pöytään jumittuisi joku kokopäiväksi tuon 8€:n kahvin ja pullan kanssa?
Taitaisi olla pian lappu luukulla tuossa kahvilassa.
Jos kahvila on noin suosittu työhuone että kaikki asiakaspaikat on täynnä kokopäivän suosittelen tarkistamaan hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina kahviloissa ja ravintoloissa on yleistynyt toinen ärsyttävä käytäntö nimittäin se, että astiat pitäisi palauttaa. Näin toimivat myös monet sellaiset ravintolat joissa annoksen/buffetin hinta lähentelee 20 euroa. Senhän tietää miksi näin tehdään. Jotta henkilökunnan ei tarvitse siivota pöytiä.
Miten paljon lisää olet valmis maksamaan siitä, ettet viitsi omia jälkiäsi siistiä ja kantaa sitä tarjotintasi siihen telineeseen?
Kympin.
Vierailija kirjoitti:
Pikaruokapaikoista tehdään tarkoituksella hieman karuja, jotta asiakkaat lähtevät pois heti syötyään ja tilaa saadaan uusille asiakkaille. Kahviloista taas tehdään mahdollisiman houkuttelevia, jotta asiakas valitsisi kahvitteluhetkeensä juuri tämän paikan. Jotkut urpot eivät ymmärrä poistua vaan se on coolia napytellä läppäriä tärkeän näköisenä. Kuvitellaan, että kahvikupponen oikeuttaa istumaan siellä koko päivän.
Minä ihan oikeasti olen kuvitellut näin. (Eikä siitä ole kukaan tullut valittamaan.)
Vierailija kirjoitti:
Pyynikintorille Tampereella avattiin keväällä kahvila, jonka omistaja ilmoitti jo lehdessä, ettei läppäreitä ja kännyköitä toivota kaivettavan siellä esiin. Hieno idea! ALan käymään siellä nyt kun kaupungissa taas olen.
No ei ole avattu sitä keväällä, vaan ollut jo pitkään ja lappu laitettu jossain vaiheessa, niin kuin jutussakin kerrottiin selvästi.
Käy vaan itse siellä ja päätä sitten, onko kuitenkaan ihan sellainen paikka, jossa on sopivan rento fiilis... Tosi hieno paikka kyllä monella tapaa, mutta sanotaan nyt diplomaattisesti niin, että itse kaipaan vähän symppiksempää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se ei taas ole siistiä hengata junttien abc:lla vaan pitää olla joku paikka missä on hyvää pöhinää.
Huonotko pöhinät pitäisi itselleen oikein rahalla ostaa? Eikö SAA kukaan hankkia hyvää pöhinää elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla olin Kampin keskuksessa, ja kävin siinä ykköskerroksen vessassa. Siinä on vessakopit ja sitten yleisessä tilassa yksi käsienpesutaso, jossa on kaksi allasta.
Kun tulin kopista pesemään käsiäni, toisen altaan kohdalla oli nuori nainen somettamassa puhelimellaan. Näin peilistä, että minun täytyy vähän siistiytyä, tukka oli kuin tarhapöllöllä ja huulikiiltoakin ajattelin laittaa. Mutta ei oikein ollut tilaa siinä peilin edessä, sillä koko ajan vessoista tuli joku pesemään käsiään, ja minä tietysti väistin. Tämä somettaja ei, hän piti yhtä pesuallasta pois käytöstä sometellessaan siinä ja muikistellessaan ilmeitään.
Odotin sopivaa väliä, että kehtaisin kammata tukkani, mutta kun sitä ei tullut, oli pakko pyytää, voisiko somettajanainen väistää vaikkapa eteistilaan, jossa olisi hyvin tilaa sometteluun. Hän ei edes vilkaissut minuun, vaan totesi tympeästi, että "eiköhän me kaikki mahduta, sopu sijaa antaa". Ilme oli sellainen kuin minä olisin se törkeä huomauttaessani, ja hän se joustava sopeutuja!
Lähti kuitenkin lopulta, ja vessayhteisö sai toisenkin pesualtaan ja peilipintaa käyttöönsä.
Jutun pointti: Nykyään minäminä-ihmiset itse näkevät itsensä rentoina ja mukavina kaupunkilaisina, heidän toimissaan ei ole mitään vikaa. Vain huomauttajissa. Sama näköjään tässä kahvila-asiassa. Viesti ei vaan mene perille.
No kun tarpeeksi moni huomauttaa tilan valtaamisesta sometusta varten (kuka urpo somettaa vessassa?!?) niin nuokin lopulta mahdollisesti tajuavat menna muualle.
Itsea otti vuosi sitten kupoliin junan ravintolavaunun vallannut lapparikansa. Joka ainoa poyta vallattu niin ettei maksavat ravintolan asiakkaat mahtuneet minnekaan. Kenellakaan lapparityypilla ei ollut syotavaa tai juotavaa edessaan. Soin ruokani seisaaltaan. Toivottavasti VR tajuaa kieltaa lapparit ravintolavaunussa. Kun niita tarkeita toita voi tehda ihan siella omalla paikallaan eli ei ole kyse siita ettei olisi paikkaa minne parkkeerata sen masiinansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
jos kahvilassa on 10 asiakaspaikkaa ja 10 asiakasta tulee sisään aamulla, ostaa kahvin ja pullan/leivän ja sillä hinnalla istuu siellä tuntikausia, niin aika nopeasti kahvila menee konkkaan, kun muut sinne haluavat asiakkaat saattavat ovella käänytä nähdessään, että kahvila on täynnä. (minä ainakin teen tätä: jos huomaan, että kahvila on täynnä, en viitsi edes mennä sisälle) Suomessa kahvilat on tarkoitettu niiden myymiensä tuotteiden syömiseen ja sen mittaiseen seurusteluun mitä syömiseen kuluu aikaa. Sen jälkeen voi vielä jutella muutaman minuutin lähtöjutut (esim. jos tutut tapaavat kahvilassa ja päivittävät kuulumisensa jne), jonka jälkeen pitäisi tajuta lähteä pois ja antaa tilaa muille asiakkaille.
Olet epätavallinen ihminen. Työskentelen trendikkäässä kahvilassa, ja niinä aikoina kun meillä on täyttä, jono vain kasvaa kasvamistaan. Ihmiset haluavat juuri sinne missä muutkin ovat ja saavat jonottaa kauankin päästäkseen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
tuollaisten ihmisten kanssa toimitaan niin, että oikein kurotat sinne somettajan takana olevalle vesihanalle ja vähän vahingossa roiskit vettä häneen, pahoittelet asiaa ja sanot, että kakkosella kyllä kävin, mutta ei sentään ripulia ollut, joten vettä se varmaan oli, joka sinuun roiskahti. Takaan, että eivät enää koskaan someta niin, että vessan lavuaarin käyttö estyy.
Minulla ei ole muuta antia tähän keskusteluun kuin ihmetellä väitettä, että yksi läppäri vie neljän asiakkaan tilan? Miten ihmeessä??
Ei, en ole koskaan istunut läppärini kanssa missään kahvilassa, mutta kirjoitan läppärilläni juuri nyt (kotona!), eikä se kyllä millään vie neljän asiakkaan pöytätilaa.
Luulisi enemmän harmittavan vaikka kolmen ystävän porukka, jotka tulevat kahvilaan vaihtamaan kuulumisia pitkäksi aikaa. Ne oikeasti vievät kolmen asiakkaan tilan. Mutta sekin kuuluu minusta ihan normaaliin kahvilan toimintaan, että osa asiakkaista istuu siellä vähän kauemmin. Valtaosa ei kuitenkaan ehdikään siellä koko päivää viettää.
Täytyy miettiä tästä lähin kahdesti ennen kuin sopii tapaamista mihinkään kahvilaan.
Liikeidea: maksa hinta X ja voit istua koko päivän läppärin kanssa kahvilassa rajoittamattomilla santsikupeilla. Hintaan voi kuulua myös esim. yksi kahvileipä tai kevyt lounas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyynikintorille Tampereella avattiin keväällä kahvila, jonka omistaja ilmoitti jo lehdessä, ettei läppäreitä ja kännyköitä toivota kaivettavan siellä esiin. Hieno idea! ALan käymään siellä nyt kun kaupungissa taas olen.
No ei ole avattu sitä keväällä, vaan ollut jo pitkään ja lappu laitettu jossain vaiheessa, niin kuin jutussakin kerrottiin selvästi.
Käy vaan itse siellä ja päätä sitten, onko kuitenkaan ihan sellainen paikka, jossa on sopivan rento fiilis... Tosi hieno paikka kyllä monella tapaa, mutta sanotaan nyt diplomaattisesti niin, että itse kaipaan vähän symppiksempää menoa.
Kaikki eivät hae "sopivan rentoa fiilistä" kahvilalta, ainakaan jos se tarkoittaa näitä vassariläppäröitsijoitä.
Ilmeisesti treffit kahvilassa saisivat kestää sen max 15 min?
Saman tien speed datingiin.
Yksinäisenä ihmisenä alkoi myös ahdistaa, etten saisi mennä lainkaan lounaalle/kahvilaan, kun vien väkisinkin sen 4 hengen pöydän, kun ei niissä muita ole..
Miten läppäri vie muka neljän paikan? Minä kysyn "saako tähän istua", jos tarvitsen sen tyhjän paikan. Täydessä kahvilassa istutaan tuntemattoman kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kahvilassa on 10 asiakaspaikkaa ja 10 asiakasta tulee sisään aamulla, ostaa kahvin ja pullan/leivän ja sillä hinnalla istuu siellä tuntikausia, niin aika nopeasti kahvila menee konkkaan, kun muut sinne haluavat asiakkaat saattavat ovella käänytä nähdessään, että kahvila on täynnä. (minä ainakin teen tätä: jos huomaan, että kahvila on täynnä, en viitsi edes mennä sisälle) Suomessa kahvilat on tarkoitettu niiden myymiensä tuotteiden syömiseen ja sen mittaiseen seurusteluun mitä syömiseen kuluu aikaa. Sen jälkeen voi vielä jutella muutaman minuutin lähtöjutut (esim. jos tutut tapaavat kahvilassa ja päivittävät kuulumisensa jne), jonka jälkeen pitäisi tajuta lähteä pois ja antaa tilaa muille asiakkaille.
Olet epätavallinen ihminen. Työskentelen trendikkäässä kahvilassa, ja niinä aikoina kun meillä on täyttä, jono vain kasvaa kasvamistaan. Ihmiset haluavat juuri sinne missä muutkin ovat ja saavat jonottaa kauankin päästäkseen sisälle.
"Ihmiset" ovat tässä tapauksessa pintaliitohipstereitä. Helsingissä kyllä löytyy noita ja niille trendaavia kahviloita, mutta se ei ole koko asiakaspotentiaali.
Itse maksan mieluusti vaikka kuinka paljon siitä, että kahvilassa on tilaa ja rauhallista. Kun hinta on kohdillaan, ei siellä noita fiilisteleviä notkujia yleensä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiset" ovat tässä tapauksessa pintaliitohipstereitä. Helsingissä kyllä löytyy noita ja niille trendaavia kahviloita, mutta se ei ole koko asiakaspotentiaali.
Itse maksan mieluusti vaikka kuinka paljon siitä, että kahvilassa on tilaa ja rauhallista. Kun hinta on kohdillaan, ei siellä noita fiilisteleviä notkujia yleensä olekaan.
Ei ole Helsingissä, ja asiakaskunta on hyvin kirjavaa. Vanhimmat liikkuvat rollaattorilla ja nuorimmat istuvat tutti suussa rattaissa. Kaikki jonottavat kiltisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syistä miksi en käy kahviloissa. Missään ei lue selkeästi kuinka monta minuuttia saa istua kahvikupin hinnalla, vaan oletetaan että kaikki ovat syntyneet sen tiedon kanssa.
Tervettä harkintaa. Jos on melko tyhjää niin voi istua pidempään. Jos asiakkaita tulee, niin sitten lähdet jos olet ruokailun puolesta valmis ja annat tilaa. Kahvikupin hinnalla voi istua vartin minun mielestä. Se on todellakin tarpeeksi.
Voisiko yrittäjä selittää, miksi tulisin hänen kahvilaansa hörppimään kahvin vartissa? Mitä iloa minulle on siitä, että kelloa vilkuillen ostan ja juon sen ylihintaisen kahvin?
Mä mietin ihan samaa. Paljon puhutaan, miten Helsingin keskusta on näivettymässä. No mitä siellä enää on? Kahviloita ja ravintoloita. Miksi ihmeessä menisin HSL:n joukkoliikenteellä ensin 45 minuuttia kerkustaan, istuisin kahvilassa 15 minuuttia ja käyttäisin toiset 45 minuuttia kotimatkaan? 1,5 tuntia matkoihin ja vain vartti itse määränpäässä?
Ennen kahviloissa käytiin piipahtamassa, kun oltiin vaikkapa shoppailemassa. Nyt shoppailut ovat siirtyneet verkkoon. Toisaalta osa etätyöläisistä ovat siirtyneet kahvilaan, kuten myös ystävien tunteja kestävät tapaamiset on ulkoistettu pois kodeista. Kahvila on täynnä, eikä kukaan maksa mitään.
Ennen niissä jumitti joku ukkoporukka, joka maksoi yhden kupillisen ja pelotti muut asiakkaat pois. Näin ainakin kauppojen kahviot ym. Nämä saivat meluta miten tahtoivat. Nuoria taas häädettiin milloin mistäkin.
Paljon mieluummin näen, että ihmiset aidosti viihtyvät jossain paikallisessa "Kahvila Mabillonissa" missä syntyy kulttuuria ja ideoita. Onneksi näitäkin on.
Nimenomaan. Edullisten kahviloiden riesana ovat nimenomaan hävyttömät ukkoporukat, jotka viettävät "koko päivän" (sitä porukkaa tulee ja menee, kun kaikki asuvat siinä lähellä) lössinä suodatinkahvikupin ääressä. Kukaan ei oikeasti osta mitään muuta, joskus harvoin ehkä yhden voisilmäpullan. Vakiopöytä keskellä kahvilaa ja kälätystä riittää... Joka ikinen päivä. Kuorrutuksena kakussa kiittämätön ja ankea käytös.
Mieluummin otan viereeni salaattia, kakkua ja erikoiskahvia 40 euron arvosta tilaavan asiallisen läppäri-ihmisen, vaikka hän istuisi siinä 15 tuntia.
Kahviloiden hintataso on nykyään niin korkealla, että olettaisin voivani nauttia "kahvila-elämyksestä" 1 - 2 tuntia, kun maksan lounaan hinnan verran kahvista ja sämpylästä. Jos olen yksin kahvilla, käyttäisin luultavasti läppäriäni, lukisin kirjaa, tai käyttäisin kännykkääni samalla kun juon kahvia. Jos haluaisin vain juoda kahvin nopeasti, ottaisin sen mukaan. Ystävän kanssa kahville mennessä menee helposti 2 tuntia jutellessa.
Onko kirjan tai lehden lukeminen kahvilassa ok? Eikö tämä ole sama asia kuin läppärin käyttö?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Asiakas, jok istuu kauan ja ostaa yhden kahvin ja ehkä yhfen voileivän on tappiollinen.
Ruuhka-aikaan kyllä. Ehkä hiljaisena aikana se voi jopa houkutella jonkun muunkin tulevan, jos näkee jonkun jo olevan siellä. Ihminen kun on laumaeläin.
Itse en käyttäytyisi huonost, mm tunneiksi majoittuminen töitä tekemään, omien laitteiden huudattaminen äänet päällä, antaa lasten meluta ja/ tai juoksennella, sotkeminen
Jos henkilökunta tulisi minua (asiakasta) moitiskelemaan, niin en siihen kahvilaan enää jalallani astuisi.