Avoimia työpaikkoja 80 800 ja työttömiä 238 900 **** missä se työvoimapula on?
Ja 2025 pitäisi työllisten määrä kasvaa 100 000.
Ja konkurssien määrä noussut.
Miten ne työpaikat oikein lisääntyy?
Kommentit (181)
Täällä 61v nainen odottaa urpon lupaamaa työpaikkaa. Tietenkin tes:in palkalla. En kauheasti paukuttele henkseleitäni. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kouluttautuu paljon nykyään ja taitaa olla monella korkeakoulututkinto. Hyvä palkkaisiin töihin löytyy tekijöitä suomesta mutta ei kukaan enää halua tehdä pienellä palkalla jotain duunarin työtä koska duunarien palkat on suomessa jäänny jälkeen palkkakehityksessä.
Olen itse matalapalkka-alalla ja mielestäni työvoimapula alkaa olla huutava ainakin joillakin paikkakunnilla. Kohta meillä jää vanhukset ja lapset hoitamatta.
Mieheni sen sijaan on erityisasiantuntija ja myös hänen ammatissaan on pula aidosti osaavista henkilöistä. Hän on nyt lähes vuoden hakenut itselleen uutta alaista, mutta ketään sellaista ei ole löytynyt, jonka hän olisi halunnut palkata osaamisen perusteella.
Sanoisin siis, että työvoimapula koettelee sekä duunari- että asiantuntija-aloja.
Nyt voidaan sitten esittää se päivän polttava kysymys, että mistä niitä päteviä työntekijöitä saadaan?
Osaamisen perusteella? Mistä miehesi tietää mitä ne hakijat osaa? Eikai kukaan osaa mitään työtä ilman että tekee sitä työtä?
Meillä on 200 000 ihmistä työttömänä, miksi heitä ei palkata töihin?
Voin ihan suoralta kädeltä sanoa, että itsestäni ei olisi siihen työhön, johon mieheni etsii alaista. Ei vain olisi. En pysty vetämään isoja asiantuntijatiimejä ympäri Suomea. Osaan jonkin verran koodata, mutta en mitenkään riittävästi. En kykene ratkaisemaan alan ongelmia ja kehittämään niihin uusia malleja. En pysty luovaan ongelmaratkaisutyöhön. En kestäisi sitä stressin määrää tai kykenisi toimimaan paineen alla eli viikon sisällä pitäisi kyetä ratkaisemaan ongelmia.
Ja IT-ala on vain yksi niistä monista aloista, jotka kaipaavaat erikoistuneita, luovia, osaavia ja tuottavia osaajia. Kuten sanoin, itse olen matalapalkka-alalla töissä ja väitän, että kaikista ei ole oman alanikaan työhön. On epärealista ajatella, että kaikki pystyy kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kouluttautuu paljon nykyään ja taitaa olla monella korkeakoulututkinto. Hyvä palkkaisiin töihin löytyy tekijöitä suomesta mutta ei kukaan enää halua tehdä pienellä palkalla jotain duunarin työtä koska duunarien palkat on suomessa jäänny jälkeen palkkakehityksessä.
Olen itse matalapalkka-alalla ja mielestäni työvoimapula alkaa olla huutava ainakin joillakin paikkakunnilla. Kohta meillä jää vanhukset ja lapset hoitamatta.
Mieheni sen sijaan on erityisasiantuntija ja myös hänen ammatissaan on pula aidosti osaavista henkilöistä. Hän on nyt lähes vuoden hakenut itselleen uutta alaista, mutta ketään sellaista ei ole löytynyt, jonka hän olisi halunnut palkata osaamisen perusteella.
Sanoisin siis, että työvoimapula koettelee sekä duunari- että asiantuntija-aloja.
Nyt voidaan sitten esittää se päivän polttava kysymys, että mistä niitä päteviä työntekijöitä saadaan?
Mitä miehesi konkreettisesti tekee? Opettaako se ihmisiä hengittäämään? :D
IT-alalla.
Ilmatorjunta-alalle on paikat tiukassa.
Näinpä :)
Monet korkeasti koulutetut nuoret valmistuu jo nyt pätkätöihin ja työttömiksi :( ensin lukio monta vuotta kovaa työtä että pääsee suoraan opiskelemaan, sitten monta vuotta opintoja ja töitä ja lainaa sen mikä pakko ottaa jos siis on pakko. Lopputulos : mikään ei ole siltikään taattua. Toisaalta eihän elämässä muutenkaan ole että eipä sen puoleen.
:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka moni noista työpaikoista on sellaisia jonka palkalla pystyy elämään tai/ja se palkka on edes 3000e/kk?
Jos suomessa on työvoimapula niin eikö silloin pitäisi palkkoja nostaa jotta ihmiset sinne hakeutuisi töihin? Käsittääkseni palkka on se syy miksi ihmiset töihin menevät.
Kolme tonnia kuussa alkaa olemaan mediaanipalkka Suomessa. Ei kaikille voi millään niin paljoa maksaa.
Kometonnia bruttona eli nettona 2000e.
Siitä kun maksaa asumiskulut 800e/kk, pakolliset laskut 100e/kk, auton kulut 500e/kk ja tulevan taloyhtiön remontin 10 000e(voi maksaa osissa).
Sitten pitäisi vielä ostaa ruokaa, käyttötavaroita ja vaatteita joskus niin onko järkeä mennä töihin 3000e bruttopalkalla?
Työttömänä auton voi myydä joten säästää 500e/kk.Teidän kadehtimat korkeakoulutet saa sen 4000e/kk bruttona eli netto on 550e/kk enemmän kuin teillä että ei siinä iso ero ole.
550e on todella iso raha, sillähän saa jo 1-2 kuukauden ruuat tai minun työmatkoihin sillä ostaa jo noin 2 kuukauden bensat.
T:yksinasuva duunari 2100e netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaamisen perusteella? Mistä miehesi tietää mitä ne hakijat osaa? Eikai kukaan osaa mitään työtä ilman että tekee sitä työtä?
Meillä on 200 000 ihmistä työttömänä, miksi heitä ei palkata töihin?
Mistä nuoret saa työkokemusta kun kukaan ei palkkaa niitä mihinkään?
Työttömiä ei palkata, koska "ne ei osaa mitään." :D
Minäkään en osaa enää hitsata, vaikka mulla on ammattitutkinto ja useamman vuoden kokemus ja opiskelen talotekniikkaa tällä hetkellä.
Hah hah. "On ollu toi Pentti vuoden työttömänä, ei se osaa enää tehdä töitä."
Ei saat*na mitä pelleilyä :D, huh huh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 200 000 ihmistä työttömänä, miksi heitä ei palkata töihin?Voin ihan suoralta kädeltä sanoa, että itsestäni ei olisi siihen työhön, johon mieheni etsii alaista. Ei vain olisi. En pysty vetämään isoja asiantuntijatiimejä ympäri Suomea. Osaan jonkin verran koodata, mutta en mitenkään riittävästi. En kykene ratkaisemaan alan ongelmia ja kehittämään niihin uusia malleja. En pysty luovaan ongelmaratkaisutyöhön. En kestäisi sitä stressin määrää tai kykenisi toimimaan paineen alla eli viikon sisällä pitäisi kyetä ratkaisemaan ongelmia.
Ja IT-ala on vain yksi niistä monista aloista, jotka kaipaavaat erikoistuneita, luovia, osaavia ja tuottavia osaajia. Kuten sanoin, itse olen matalapalkka-alalla töissä ja väitän, että kaikista ei ole oman alanikaan työhön. On epärealista ajatella, että kaikki pystyy kaikkeen.
Mistä miehesi tietää kuka siihen työhön sopii? Pärstäkertoimen perusteellako se arvioi ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarien palkkataso ei ole huonontunut suhteessa korkeakoulutettuihin. Ongelma on se että duunarin palkkataso on huonontunut suhteessa sossutukiin.
Ongelma on kylläkin inflaatio, hintojen nousu ja ostovoiman heikentyminen. sinä olet vajak*i, se on myös ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa yksinkertainen.
Tietenkään jokainen työtön ei sovi jokaiseen tarjolla olevaan työpaikkaan. On olemassa aloja joilla on työvoimapulaa, ja aloja joilla on ylitarjontaa. Käsitätkö?
Ei voi vaatia lääketieteen lisensiaattia siivoamaan vessoja.
Tämän takia juuri oppisopimusta pitäisi kehittää ja laajentaa. Melkein työn kuin työn oppii tekemällä.
Alat joilla on työvoimapula niin sinne pitäisi palkata ihmisiä oppisopimuksella sekä palkkoja pitää nostaa jotta alasta tulee houkutteleva.
Se pitäisikö valtion tukea oppisopimusta enemmän on asia mihin en osaa ottaa kantaa.
Tämä oppisopimuksen laajentaminen on oikeasti hyvä idea.👍
Vierailija kirjoitti:
Typerimmät eivät tajua, että 1. Töitä hakee tuhannet muutkin kuin työttömät 2. Avoin työpaikka ei tarkoita sitä, että tekijää ei saada. Avoinna voi olla vaikka kuinka monta tuhatta työpaikkaa, joihin kaikkiin saadaan tekijä, mutta yksikään palkattu ei ole työtön.
Kaveri on töissä, mutta haki toiseen firmaan töihin. Meni haastatteluun ja asia meni hyvin kunnes tuli puhe palkasta. Se haastattelija sanoi suoraan, että ei maksa pyytämää palkkaa. Kaveri sanoi, että olen sen arvoinen mitä pyydän. Haastattelija sanoi ymmärrän, mutta ajat ei ole enää samat. Saan 35% halvemmalla työntekijän tähän työhön.
Kaveri nousi ylös ja sanoi asia selvä ja käveli ovesta ulos.
Kaveri ymmärsi sen siinä, että oma työpaikka on lottovoitto ja on työssään niin kauan kun vaan voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa yksinkertainen.
Tietenkään jokainen työtön ei sovi jokaiseen tarjolla olevaan työpaikkaan. On olemassa aloja joilla on työvoimapulaa, ja aloja joilla on ylitarjontaa. Käsitätkö?
Ei voi vaatia lääketieteen lisensiaattia siivoamaan vessoja.
Tämän takia juuri oppisopimusta pitäisi kehittää ja laajentaa. Melkein työn kuin työn oppii tekemällä.
Alat joilla on työvoimapula niin sinne pitäisi palkata ihmisiä oppisopimuksella sekä palkkoja pitää nostaa jotta alasta tulee houkutteleva.
Se pitäisikö valtion tukea oppisopimusta enemmän on asia mihin en osaa ottaa kantaa.Tämä oppisopimuksen laajentaminen on oikeasti hyvä idea.👍
Se on mutta tosi harvaan paikkaan pääsee oppisopimuksella töihin ja oppisopimuksella ei pääse esimerkiksi koodariksi?
Itse olen kiinnostunut koodarin hommista koska palkka on hyvä, työ on rentoa ja hommia heille riittää. Rupean siis heti koodariksi jos oppisopimuksella pääsee koodariksi.
Minua kiinnostaa myös teknisen suunnittelijan työ mutta pääseekö sinnekkään oppisopimuksella?
Nuohoojaksi olisi päässy oppisopimuksella mutta palkka kehno ja se ei ole houkutteleva homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerimmät eivät tajua, että 1. Töitä hakee tuhannet muutkin kuin työttömät 2. Avoin työpaikka ei tarkoita sitä, että tekijää ei saada. Avoinna voi olla vaikka kuinka monta tuhatta työpaikkaa, joihin kaikkiin saadaan tekijä, mutta yksikään palkattu ei ole työtön.
Kaveri on töissä, mutta haki toiseen firmaan töihin. Meni haastatteluun ja asia meni hyvin kunnes tuli puhe palkasta. Se haastattelija sanoi suoraan, että ei maksa pyytämää palkkaa. Kaveri sanoi, että olen sen arvoinen mitä pyydän. Haastattelija sanoi ymmärrän, mutta ajat ei ole enää samat. Saan 35% halvemmalla työntekijän tähän työhön.
Kaveri nousi ylös ja sanoi asia selvä ja käveli ovesta ulos.
Kaveri ymmärsi sen siinä, että oma työpaikka on lottovoitto ja on työssään niin kauan kun vaan voi olla.
Minä olen vakitöissä duunarina ja kyllä mä kokoajan etsin uusia töitä koska työskentelen siellä mikä maksaa parhaiten, olen rahan takia töissä enkä sen takia että työnteko on kivaa.
Kerran haastattelija sanoi että ylihinnoittelen itseni kun sanoin palkkatoiveen, sanoin sille sitten etten teille tule töihin kun saan nykyisestä työstäni paremmin.
Jos saisin autoedun,puhelinedun ja lounasedun niin sitten voisin joustaa palkassa myös.
Milloin työnantajat tajuaa sen että palkka on se millä työntekijöitä houkutellaan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on halpatyövoimapula
Ja laatu kärsii..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja noista 80 000 murto-osa on aitoja kokoaikaisia töitä, joiden palkalla elää. Iso osa on jotain palkatonta työkokeilua, vuokratyö tai pätkäpelleilyä jne.
Kielletään perhevapaat, sillä tavalla saadaan noin 50 000 määräaikaista työpaikkaa pois listoilta eli kun saat lapsen, irtisanoudu ja anna paikkasi muille.
Tää on muuten yks aika iso juttu mitä ihmiset ei tajua eli määräaikaisia työpaikkoja on valtavasti juuri perhevapaiden takia. Ei ihmiset määräaikaisia töitä halua vaan vakituisen työsuhteen josta maksetaan sellaista palkkaa että työnteko on kannattavaa.
Kuinka paljon avoimia työpaikkoja on jos siitä karsitaan pois määräaikaiset työpaikat ja matalapalkka työpaikat?
Jos haluaa pysyvän työpaikan, niin perustaa yrityksen ja sen jälkeen voi itse määritellä palkkansa. Jos ei usko työllistyvänsä omillaan, niin miten voisi olettaa, että työnantaja sen paremmin saisi työllistettyä sen, jolla ei ole tarpeeksi osaamista.
Onko sulla muka itselläsi kummoista osaamista, kun kuvittelet että yrityksen voi tuosta vain perustaa? Yleensä tarvitaan pääomaa, mainetta ja nimeä. Kun vastaat tarjouskilpailussa, yksi pisteytyksen osa-alue on kokemus. Kokemusta ei saa ennen kuin on palkkatöitä. Jos olet töissä jossain perityssä yrityksessä tai perustanut yrityksen 1972, niin et tiedä yrittämisestä mitään. Joku vuokratuolikampaaja on vähän eri asia kuin osaamiseen perustuva yritys. Joihinkin yrityksiin tarvitaan pääomaa. Lisäksi pitää löytää se paikka ja alue, missä ei ole ennestään kilpailua. Kaikilla ei ole isoa sukua taustalla rahoittamassa. Jotkut elää harhaluulossa, että yrittämisen perustamiseen saisi automaattisesti tukia. Ei saa, ei ole yhtäkään tukea, mikä ei olisi harkinnanvarainen tai lainaperusteinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka moni noista työpaikoista on sellaisia jonka palkalla pystyy elämään tai/ja se palkka on edes 3000e/kk?
Jos suomessa on työvoimapula niin eikö silloin pitäisi palkkoja nostaa jotta ihmiset sinne hakeutuisi töihin? Käsittääkseni palkka on se syy miksi ihmiset töihin menevät.
Öööö.😳 Minun palkka ei ole koskaan ollut yli 2700 euroa/kk, BRUTTO.
On AMK-tutkinto ja työvuosia lähes 30 vuotta jo takana. Ihan hyvin on pystynyt elämään.
Minua kanssa alettiin pyydellä muualle sen jälkeen kun sain töitä ja vähän nimeä. Edut ei ole kummoisia, mutta työnantaja pitää töissä palkalla ja joululahja on aina palkallista vapaata. Kun sanon mitä nykyään saan, yleensä pyytäjä vaikenee. Ei se palkka ihmeellinen ole, mutta n. 600 enemmän kuin vastaavasta työstä yleensä maksetaan. Etuina on vain kahvit talon puolesta, vapaus käyttää firman laitteita ja ohjelmia vapaa-ajan tarkoituksiin rajoituksitta jos sellainen tilanne on että tarvitsee ja muutaman kerran vuodessa lounas firman piikkiin. Ylityöt ylitöinä, ei liukumina, jos pomo pyytää niitä tekemään. Tämä on alalla aika harvinaista nykyään.
Työvoimapula on persujen esittämä vale!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimuskoulutusta pitäisi laajentaa ja ottaa käyttöön entistä enemmän. Johonkin lääkärin tai lentäjän työhön sitä nyt on vaikea ottaa käyttöön mutta pääseekö esimerkiksi koodariksi oppisopimuksella,sairaanhoitajaksi,ohjelmistokehittäjäksi tai vaikka insinööriksi oppisopimuksella?
Oppisopimuksesta päättäjät jauhannu jo vuosia mutta tuntuu siltä ettei oppisopimus mahdollisuuksia juurikaan ole suomessa.
Ei pääse korkeakoulutusta vaativiin ammatteihin oppisopimuksella, ainoastaan duunariammatteihin.
Miksi ei? Esimerkiksi Saksassa myös korkeakoulualoille voi kouluttautua oppisopimuksella (Duales Studium), miksei sama voisi toimia Suomessa
On ilo huomata, että on joku muukin henkilö, jota ei ole aivopesty tyhmyyteen.