Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimia työpaikkoja 80 800 ja työttömiä 238 900 **** missä se työvoimapula on?

Vierailija
17.07.2023 |

Ja 2025 pitäisi työllisten määrä kasvaa 100 000.

Ja konkurssien määrä noussut.

Miten ne työpaikat oikein lisääntyy?

Kommentit (181)

Vierailija
181/181 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta jos joku ei vielä tiedä, niin tänä päivänä suurin osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja, joita ei esim. työkkärin sivuilla ilmoitella. Ottakaa rohkeasti yhteyttä kiinnostaviin yrityksiin. LinkedInissä työpaikkoja on myös pilvin pimein eri alojen asiantuntijoille, näitäkään ei välttämättä missään muualla ilmoitella. Itsellekin tarjottu useampaa työpaikkaa sitä kautta tässä parin viime kuukauden aikana (en ottanut vastaan koska olen jo hyvässä työpaikassa). Sanoisin, että työkkärin sivuilla ilmoitellaan nykyään vain työpaikoista, jotka on syystä tai toisesta pakko laittaa julkiseen hakuun, tai joihin ei muuten löydy hakijoita.

Mistä tulee kuvitelma etteivät työttömät olisi LinkedInissä?

Enhän minä ole näin sanonut, etteivät olisi?

Kommenttini oli vain vastaus aloitukseen jossa sanottiin että avoimia työpaikkoja olisi reilut 80 000. Sehän on vain työkkärin sivuilla auki olevat työpaikat, ja tosiaan iso osa työpaikoista ei suinkaan löydy sieltä eli todellinen määrä on kyllä huomattavasti suurempi. Olen huomannut, että tämä ei oikeasti ole kaikille selvää, siksi halusin tuoda asian esiin. Hakemalla näitä piilotyöpaikkoja ja olemalla itse aktiivinen on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä. Silloin ei tarvitse välttämättä kilpailla yhdestä työpaikasta niiden 200 muun hakijan kanssa, jotka samaa paikkaa hakevat. Myös työnantajalle on paljon helpompaa palkata joku valmiiksi paikasta kiinnostunut, kuin lähteä pitkään ja kalliiseen rekrytointirumbaan.

No niin, taas työpaikkoja piilotellaan. Ei uskoisi, että yritykset jaksavat leikkiä piiloleikkejä aikuisten ihmisten kanssa.

Miten on mahdollista hakea töitä ihan jokaisesta firmasta? Hitsausalan yritys voi hakea hitsaajaa, toimistotyöntekijää tai siivoojaa, miten mahtaa yrittäjällä riittää aika vastata sadan hitsaajan, sadan toimistotyöntekijän ja sadan siivoojan kyselyihin? Olisko kuitenkin helpompi ilmoittaa julkisesti ja lukea ne hakemukset?

Joskus hakemuksia käsitelleenä sanoisin, että nimenomaan päinvastoin. Avoimia hakemuksia ei tule sadoittain paikkoihin, paitsi jossain isoissa konserneissa. Meillä ainakin paikan tullessa auki, käytiin ensin läpi avoimet hakemukset ja muuten meitä lähestyneet. Jos heistä löytyi sopiva työntekijä niin hänet palkattiin, ei lähdetty enää erikseen mistään hakemaan ketään. Sen sijaan työkkärin sivuilla kun haet työntekijää niin hakemuksia nimenomaan tulee moninkertainen määrä, ja tänä päivänä osa on vielä näitä haen koska on pakko hakea 4 työpaikkaa kk, en ole kiinnostunut tarjoamastanne työstä.

Työnhaku on varmasti työlästä tänä päivänä, mutta edelleen sanon että ne hakijat, jotka ovat itse oma-aloitteisia, nousevat listan kärkeen. Taitoja voi aina opettaa, asennetta ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän