Avoimia työpaikkoja 80 800 ja työttömiä 238 900 **** missä se työvoimapula on?
Ja 2025 pitäisi työllisten määrä kasvaa 100 000.
Ja konkurssien määrä noussut.
Miten ne työpaikat oikein lisääntyy?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet korkeasti koulutetut nuoret valmistuu jo nyt pätkätöihin ja työttömiksi :( ensin lukio monta vuotta kovaa työtä että pääsee suoraan opiskelemaan, sitten monta vuotta opintoja ja töitä ja lainaa sen mikä pakko ottaa jos siis on pakko. Lopputulos : mikään ei ole siltikään taattua. Toisaalta eihän elämässä muutenkaan ole että eipä sen puoleen.
:(No, irtisanomissuojaa heikennetään eikä Suomessa ole enää kellään vakituista työpaikkaa.
Irtisanomissyyksi käy jatkossa myöhästyminen tai että et ole suorittanut työtehtäviä työnantajan toivomalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Orpon unelma on saada kaikki työttömät, ystäviensä firmoihin töihin.
Orjatyövoiman käyttöönotto. Tottakai talous kasvaa, kun pakkotyövoima tekee ilmaiseksi töitä. Kuten Saksassa 1940 luvulla. Kuvitteleeko Urpo, että hän saa motivoitunutta työvoimaa pakottamalla ? Taitaa Suomi taantua ja maine " onnellisimpana" maana kärsiä kolahduksen, kun uutiset leviävät ulkomaiden mediaan. 🤣
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta ja noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa. Eli tarkoittaa, että asuntojen hinnat romahtaa, kun ei saa palkkaa.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta jos joku ei vielä tiedä, niin tänä päivänä suurin osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja, joita ei esim. työkkärin sivuilla ilmoitella. Ottakaa rohkeasti yhteyttä kiinnostaviin yrityksiin. LinkedInissä työpaikkoja on myös pilvin pimein eri alojen asiantuntijoille, näitäkään ei välttämättä missään muualla ilmoitella. Itsellekin tarjottu useampaa työpaikkaa sitä kautta tässä parin viime kuukauden aikana (en ottanut vastaan koska olen jo hyvässä työpaikassa). Sanoisin, että työkkärin sivuilla ilmoitellaan nykyään vain työpaikoista, jotka on syystä tai toisesta pakko laittaa julkiseen hakuun, tai joihin ei muuten löydy hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta jos joku ei vielä tiedä, niin tänä päivänä suurin osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja, joita ei esim. työkkärin sivuilla ilmoitella. Ottakaa rohkeasti yhteyttä kiinnostaviin yrityksiin. LinkedInissä työpaikkoja on myös pilvin pimein eri alojen asiantuntijoille, näitäkään ei välttämättä missään muualla ilmoitella. Itsellekin tarjottu useampaa työpaikkaa sitä kautta tässä parin viime kuukauden aikana (en ottanut vastaan koska olen jo hyvässä työpaikassa). Sanoisin, että työkkärin sivuilla ilmoitellaan nykyään vain työpaikoista, jotka on syystä tai toisesta pakko laittaa julkiseen hakuun, tai joihin ei muuten löydy hakijoita.
Mitenköhän helposti saa töitä näin jos on jo työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka moni noista työpaikoista on sellaisia jonka palkalla pystyy elämään tai/ja se palkka on edes 3000e/kk?
Jos suomessa on työvoimapula niin eikö silloin pitäisi palkkoja nostaa jotta ihmiset sinne hakeutuisi töihin? Käsittääkseni palkka on se syy miksi ihmiset töihin menevät.
Tämä.
Minä voisin niitä perinteisiä duunarinhommia tehdä ilomielin jos niistä maksettaisiin samanlaista palkkaa kuin mitä nyt saan toimistotyöläisenä. Miksi olisin niin tyhmä että vaihtaisin nykyisestä helposta ja rennosta toimistotyöstä vaikka raksalle kun saan nyt enemmän rahaa paljon helpommin kuin raksatyöntekijänä?
Oikeastaan voisin vaihtaa tämän minun toimistotyön vaikka siivoushommiin jos saisin siivoojana suht saman mitä nyt saan eli noin 4000e/kk ilman lisiä.
Mene tuonne Cittariin.
12€/h, jopa 30h/vk.
Palkka jää vähän tavoitteestasi, mutta varmaan paineetkin ovat pienemmät.
Jää mukavasti vapaa-aikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän helposti saa töitä näin jos on jo työttömänä?
Itse olen aina työllistynyt, sekä työnvaihtajana että työttömänä hakijana. Kyllä kunnon työnantajia kiinnostaa enemmän se, mitä kokemusta ja mitä taitoja tuot mukanasi yritykseen. Työttömyysjaksot eivät ole mitenkään erikoisia tänä päivänä hakemuksissa. Asenteesta kertoo enemmän se, miten on tuon ajan hyödyntänyt, esim. kehittämällä nykyisiä taitoja paremmin työmarkkinoita vastaavaksi. Rohkeasti vaan kokeilemaan, joku ne paikat kuitenkin saa!
Vierailija kirjoitti:
Taiteidentutkimusta opiskelleena taidan välittömästi hakea työhön, johon vaaditaan meribiologin koulutus!
Aina ei voi saada unelmaduunia, mutta on myös töitä johon ei koulutuksen puutteen vuoksi pääse, ja töitä, jotka kelpaavat parin kuukauden hätäsuunnitelmaksi mutta eivät missään kohtaa takaa minkäänlaista tulevaisuutta pitkällä tähtäimellä.
Maisteri kuin maisteri
Avoimet työpaikat in tarkoitettu työpaikan vaihtajille, ei työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Jos he ei halua työntekijöitä niin ovat sitten ilman. En minäkään halua miestä itselleni ja siksi en ole missään deittipalveluissa. Sinun logiikalla minä olen piilosinkku ja vain odotan täällä kotona että joku tulee hakemaan. En ole enkä odota. En näy missään koska en halua ketään. Näin on myös yritysten kanssa. He ei ilmoita koska vapaita paikkoja ei ole. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee kuvitelma etteivät työttömät olisi LinkedInissä?
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömälle kelpaa vain yli kolmen tonnin liksa niin työttömänä hän myös pysyy.
En ole koskaan nähnyt kenenkään työttömän palstalla sanovan että ei lähde töihin alle 3000€/kk palkalla. Ellei sitten provona ja vitsinä. Yleensä ne vinkujat on jo työssä olevia jotka elää yli varojensa tai eivät osaa budjetoida. Itselleni kelpaisi mainiosti jos saisin vaikka 1200 € nettona. Se olisi jo tuplasti mitä nyt saan. Saisin säästöön 800€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee kuvitelma etteivät työttömät olisi LinkedInissä?
Eikö se ole palvelu lähinnä korkeakoulutetuille ja yritysjohtajille kuin tavalliselle ihmiselle ja palkansaajalle?
Vierailija kirjoitti:
Avoimet työpaikat in tarkoitettu työpaikan vaihtajille, ei työttömille.
Okei. Sitten jos työpaikan vaihtaja saa sen avoimen työpaikan työn, niin sittenhän hänen entinen työnsä jää vapaaksi. Eli työpaikkojen lukumäärä ei muutu.
Hmm kukaan ei ole maininnut niistä jotka ovat työelämässä mutta heidän tarkoitus on sijoittaa/säästää palkkatuloja jotta työelämästä pääsee pois.
Itselläni on tavoitteena että viimeistään 50 vuotiaana voin jättäytyä pois työelämästä, elän sitten osinkotuloilla ja toimeentulotuella.
En halua olla orjana eläkeikääni asti.
Palkkani ei ole kovin hyvä mutta elän tosi säästeliäästi jotta pystyn jättäytymään pois työelämästä noin 50 vuotiaana.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 000 asukkaan kaupungissa Citymarket hakee neljää myyjää vakituiseen 20-30h/vk työsuhteeseen.
Satoja hakemuksia, 40 haastatellaan ja 4 valitaan.
Tällaista on työvoimapula."
Ja ne neljä jotka valitaan ovat palkkatuella tai työkokeilijoita 9e/päivä?
Mieluiten filippiiniltä .
Tietysti näin että kauppiaan miljoonatulot eivät pienene. Ahneus ahneus ahneus. Päivän sana ja teema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimuskoulutusta pitäisi laajentaa ja ottaa käyttöön entistä enemmän. Johonkin lääkärin tai lentäjän työhön sitä nyt on vaikea ottaa käyttöön mutta pääseekö esimerkiksi koodariksi oppisopimuksella,sairaanhoitajaksi,ohjelmistokehittäjäksi tai vaikka insinööriksi oppisopimuksella?
Oppisopimuksesta päättäjät jauhannu jo vuosia mutta tuntuu siltä ettei oppisopimus mahdollisuuksia juurikaan ole suomessa.
Ei pääse korkeakoulutusta vaativiin ammatteihin oppisopimuksella, ainoastaan duunariammatteihin.
Miksi ei? Esimerkiksi Saksassa myös korkeakoulualoille voi kouluttautua oppisopimuksella (Duales Studium), miksei sama voisi toimia Suomessa
Koska laki estää. Suomessa on mahdollista vain ammattikoulutasoinen ammatti. Emme ole Saksassa. Se vaatii poliittisen päätöksen ja lakimuutoksen. En löytänyt kieltoa tästä suoraan, mutta oppisopimus.fi sanotaan että perustutkinto, ammatillinen tutkinto tai ammatillinen erikoistutkinto. Mä kysyin tätä joskus takavuosina kun hain amk:un aikuislinjalle ja silloin vastaus oli kyllä paikallisesta oppisopimustoimistostakin, että vain amistutkinnot käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he ei halua työntekijöitä niin ovat sitten ilman. En minäkään halua miestä itselleni ja siksi en ole missään deittipalveluissa. Sinun logiikalla minä olen piilosinkku ja vain odotan täällä kotona että joku tulee hakemaan. En ole enkä odota. En näy missään koska en halua ketään. Näin on myös yritysten kanssa. He ei ilmoita koska vapaita paikkoja ei ole. Piste.
Sitten kannattaa tottua työttömänä oloon. Nykyaikana homma vaan toimii noin, ei työnantajiakaan huvita selailla 2000 hakemusta vaan on helpompi valita joku heistä omatoimisista jotka kysyivät jo töitä
Vierailija kirjoitti:
Hmm kukaan ei ole maininnut niistä jotka ovat työelämässä mutta heidän tarkoitus on sijoittaa/säästää palkkatuloja jotta työelämästä pääsee pois.
Itselläni on tavoitteena että viimeistään 50 vuotiaana voin jättäytyä pois työelämästä, elän sitten osinkotuloilla ja toimeentulotuella.
En halua olla orjana eläkeikääni asti.
Palkkani ei ole kovin hyvä mutta elän tosi säästeliäästi jotta pystyn jättäytymään pois työelämästä noin 50 vuotiaana.
M32
Et tule saamaan toimeentulotukea jos saat osinkotuloja. Rahaa pitäisi olla sijoitettuna miljoona vähintään jotta saat pientä tuloa niistä. Entä jos eivät tuotakaan? No joka tapauksessa onnea haaveelle ja yritykselle. Itse olen viisikymppinen, työkyvytön. Onneksi on oma velaton asunto ja vähän säästöjä.
No, irtisanomissuojaa heikennetään eikä Suomessa ole enää kellään vakituista työpaikkaa.