Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
Mikä sun rautavarastoarvo oli?
Kommentoit sitä juuri. Se on normaali
Eli mikä se arvo oli? Numeroina.
Ei ole normaali. Jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja oireita, sen tulee olla ihan vähintään 70-80 tai voi aiheuttaa oireita.
16
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
16
Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.
Ai on matala? Miksi maisa sanoo sitten toista?
P -Ferrit
Viitearvot: 15 - 125 ug/l
Arvo
16 Normaali"Terveillä ihmisillä hyvä ferritiiniarvo on 100 µg/l (mikrogrammaa litrassa) tai yli. Terveillä on harvoin raudanpuutteen oireita, kun ferritiini on yli 50–60. Wideniuksen oman kokemuksen mukaan raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä, kun ferritiini on alle 60. Kun se on alle 40, suurimmalla osalla alkaa olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät oireet, kun ferritiini laskee alle 30, jolloin rautavarastot ovat jokseenkin tyhjät. Joillain ei ole oireita edes ferritiiniarvolla 10–20."
https://apteekkilehti.fi/terveys-ja-hyvinvointi/raudanpuute-ilman-anemi…
Itselläni todettiin raudanpuutos ilman anemiaa, ferritiinillä 30, hematologin toimesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16
Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.
P -Ferrit
Arvo
16 NormaaliMulla oli aikanaan arvo 10 tai 12 ja sekin oli lääkärin mielestä normaali eikä tarvetta raudan syönnille tm.
16 on käytännössä nolla tossa vaiheessa.
Onko 18 yhtä huono?
ON! Itsellä sumu alkoi muuttua normaaliksi elämäksi siinä 70 kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on 15 vuotta sitten hoidettu vajaatoimintaa lääkkeillä, niin sinulla täytyisi olla se vajaatoimintalääkitys edelleen käytössä, ei se vajaatoiminta korjaannu itsestään. Miksi lopetit sen?
Lääkäri lopetti sen, sillä se korjaantui. TSH nousi viime kevään jälkeen tähän päivään asti
Ap
Oliko se valmis lääkäri vai kandi. Kun kilpirauhasarvot saadaan lääkityksellä kohdalleen, niin lääke lopetetaan?!?!
Minä jouduin vääntämään kaksi kuukautta että jos multa on kilpirauhanen poistettu, sitä lääkitystä ei voi lopettaa kun arvot ovat ns normalisoituneet (lääkärin sanavalinta).
Kolme kertaa soitin, neljä viestiä ja tajuton vääntäminen että jos ei ole koko elintä vaan pelkästään ne lääkkeet, lääkitystå ei voi lopettaa.
Uskokaa tai älkää. Todellisuus 2023.
Mitä ihmettä. Olisit sanonut, että katso kela-korttimerkintäni, että on erityiskorvattavuus loppuiäksi juuri syystä, että sitä tarvitaan koko loppuikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on 15 vuotta sitten hoidettu vajaatoimintaa lääkkeillä, niin sinulla täytyisi olla se vajaatoimintalääkitys edelleen käytössä, ei se vajaatoiminta korjaannu itsestään. Miksi lopetit sen?
Lääkäri lopetti sen, sillä se korjaantui. TSH nousi viime kevään jälkeen tähän päivään asti
Ap
Oliko se valmis lääkäri vai kandi. Kun kilpirauhasarvot saadaan lääkityksellä kohdalleen, niin lääke lopetetaan?!?!
Minä jouduin vääntämään kaksi kuukautta että jos multa on kilpirauhanen poistettu, sitä lääkitystä ei voi lopettaa kun arvot ovat ns normalisoituneet (lääkärin sanavalinta).
Kolme kertaa soitin, neljä viestiä ja tajuton vääntäminen että jos ei ole koko elintä vaan pelkästään ne lääkkeet, lääkitystå ei voi lopettaa.
Mitä ihmettä. Olisit sanonut, että katso kela-korttimerkintäni, että on erityiskorvattavuus loppuiäksi juuri syystä, että sitä tarvitaan koko loppuikä.
Niin. Selitin asiaa savumerkein ja kaikin mahdollisin keinoin. Ei mennyt perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä?
Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.
Oireinen potilas on oireinen.
Ap:llä ei kertomansa mukaan ollut muuta oiretta kuin masennus. Se aiheutuu tavallisimmin häiriöstä aivojen serotoniiniaineenvaihdunnassa.
Eikö ennen vanhaan laitettu kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä hoitoloihin juurikin masennuksen takia vaikka ei heillä mitään masennusta edes ollut vaan kilpirauhasen vajaatoiminta.
Ajat on muuttunut. Nykyisin resursseja on leikattu oikein urakalla.
Päivän paras :)
Vierailija kirjoitti:
No johan on hullulan toimintaa. Olen luullut, että lääkärit määrää mielellään lääkkeitä, koska he ovat kytköksissä lääketehtaisiin. Mutta taitaakin olla niin, että he määräävät sellaisia lääkkeitä, jotka sairastuttaa ihmisen (masennuslääkkeet) ja ei mielellään määrää niitä, jotka tervehdyttäisi ihmisen (kilpirauhaslääkkeet). D-vitamiinisuosituksetkin on Suomessa ihan häpeällisen alhaiset. Jos edes sitä nostettaisiin, niin moni sairaus estyisi.
Lääkäreillä on kytköksiä sellaisiin lääketehtaisiin jotka valmistavat masennuslääkkeitä. Saavat provikkaa siitä kun määräävät tiettyä lääkettä. Tyroksiini on vanha lääke ja siitä ei saa provikkaa niin eivät välttämättä halua määrätä tyroksiinia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin. Selitin asiaa savumerkein ja kaikin mahdollisin keinoin. Ei mennyt perille.
Valitus hoitovirheestä voisi nyt olla paikallaan. Minulla taas tk:n lääkäri yrittää puuttua kilpirauhasarvojen hoitoon (poistettu ja pysyvä lääkitys), mutta kun olin hoidattamassa ihan eri vaivaa, joka ei liity kilpirauhaseen yhtään mitenkään!
Ei uniapneaankaan saa mitään apua. Lääkärit ei suostu tutkimaan, sanovat vaan että on muka unettomuutta tai jotain. Olen ihan varma että mulla on uniapnea mutta kun ei saa apua niin ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa kattava setti kokeita:
https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/
Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
Tuo on tosi halpa hinta siitä, että saisit lääkityksen ja itsesi kuntoon.
Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.
Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena
No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata?
NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)
En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.
Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena
No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata?
NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)
En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa
No hemmetin ikävä homma sitten. Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla terkkarilääkäri joskus väläytti, että mulla voi olla subkliininen vajaatoiminta kun T4V on aina ollut rajoissa. Tuossa on vain se, että subkliinisen muodon yksi kriteeri on oireettomuus. Mulla vajaatoiminta on oirehtinut alusta asti. Ei vissiin lukenut mistään väsymyksestä joka tietoihini oli kirjattu...no sain kuitenkin annostuksen noston.
Sitten kai pitää tehdä D-t4v.
Niin pitää, mutta terveyskeskuslääkäri ei välttämättä suostu siihen.
Sen voi ostaa yksityiseltä.
Ei voi, jos ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16
P -Ferrit
Arvo
16 Normaali"Terveillä ihmisillä hyvä ferritiiniarvo on 100 µg/l (mikrogrammaa litrassa) tai yli. Terveillä on harvoin raudanpuutteen oireita, kun ferritiini on yli 50–60. Wideniuksen oman kokemuksen mukaan raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä, kun ferritiini on alle 60. Kun se on alle 40, suurimmalla osalla alkaa olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät oireet, kun ferritiini laskee alle 30, jolloin rautavarastot ovat jokseenkin tyhjät. Joillain ei ole oireita edes ferritiiniarvolla 10–20."
Itselläni todettiin raudanpuutos ilman anemiaa, ferritiinillä 30, hematologin toimesta
Oliko sulla kuitenkin muut arvot normaaleja/hyviä, esim hb?
Mutta hei, muistetaan nyt kumminkin että Suomessa on maailman onnellisin kansa! Kaikki toimii niin hyvin, eiku..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla terkkarilääkäri joskus väläytti, että mulla voi olla subkliininen vajaatoiminta kun T4V on aina ollut rajoissa. Tuossa on vain se, että subkliinisen muodon yksi kriteeri on oireettomuus. Mulla vajaatoiminta on oirehtinut alusta asti. Ei vissiin lukenut mistään väsymyksestä joka tietoihini oli kirjattu...no sain kuitenkin annostuksen noston.
Sitten kai pitää tehdä D-t4v.
Niin pitää, mutta terveyskeskuslääkäri ei välttämättä suostu siihen.
Sen voi ostaa yksityiseltä.
Ei voi, jos ei ole varaa.
No se nyt on itsestäänselvää, ettei mitään sellaista voi ostaa mihin rahat eivät riitä. Ei sitä tarvitse erikseen kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vanha sanonta ei kyllä pidä enää paikkansa ettei rahalla muka voisi ostaa terveyttä.
Mulla päinvastainen ongelma, eli TSH 5 (otettu puolen vuoden välein kokeet) ja lääkäri tuputtaa lääkitystä vaikka vasta-aineet normaalit. Onko totta mitä joku täällä sanoi, että thyroxin lääkitys lamaa elimistön oman tuotannon?! Koska silloin ei mun mielestä todellakaan kannata aloittaa lääkitystä jos ei ole satavarma! Kuinka nopeasti tuo lamaantuminen tapahtuu, jo kuukausissa?
AP:lle vielä: sulla on toki korkeampi tuo THS arvo kuin mulla, mutta mun vireystilaa on auttanut huomattavasti säännöllisen liikunnan harrastaminen. Eli siirryin kerta viikossa liikunnasta viisi kertaa viikossa liikuntaan ja olo lähes normaalin virkeä.
Mikä ihme on "erikoisresepti" , ei sellaista ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16
P -Ferrit
Arvo
Oliko sulla kuitenkin muut arvot normaaleja/hyviä, esim hb?
Kyllä, kaikki muut arvot normaaleja, myös hb. Raudanpuuteanemiasta kertoi ainoastaan ferritiini 30. Tätä ei olisi varmaan tk-lääkäri tajunnut mutta hematologi on asiantuntija joten hän sitten tajusi