Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa ap:n tapaus aika normaalilta käytännöltä, vaikka tiedänkin, että se voi turhauttaa.
Itselläni lääkitys meni samalla lailla.
Eka labra TSH melkein 7, ei lääkettä. Kontrolli vähän ajan päästä, TSH melkein 9 ja vasta-aineet pilvissä---> lääkitys.
Odottavan aika tuntuu pitkältä, sen tiedän, mutta minusta silti kuulostaa ihan asianmukaiselta nyt katsoa arvo toistamiseen.Sama rumba se on lääkkeenkin kanssa. Kertaakaan en ole päässyt lääkityksen myötä tavoiteeseen TSH 1-2 ja pikemminkin arvo on koko ajan, alun jälkeen, ollut nousussa. Viimeksi lääkityksellä TSH 7. Silti joudun nyt taas odottamaan 3kk onko se parantunut nostetulla lääkkeellä.
Mikä sun annos on tällä hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
Mikä sun rautavarastoarvo oli?
Kommentoit sitä juuri. Se on normaali
Eli mikä se arvo oli? Numeroina.
16
Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.
Ai on matala? Miksi maisa sanoo sitten toista?
P -Ferrit
Viitearvot: 15 - 125 ug/l
Arvo
16 Normaali
"Terveillä ihmisillä hyvä ferritiiniarvo on 100 µg/l (mikrogrammaa litrassa) tai yli. Terveillä on harvoin raudanpuutteen oireita, kun ferritiini on yli 50–60. Wideniuksen oman kokemuksen mukaan raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä, kun ferritiini on alle 60. Kun se on alle 40, suurimmalla osalla alkaa olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät oireet, kun ferritiini laskee alle 30, jolloin rautavarastot ovat jokseenkin tyhjät. Joillain ei ole oireita edes ferritiiniarvolla 10–20."
https://apteekkilehti.fi/terveys-ja-hyvinvointi/raudanpuute-ilman-anemi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
16
Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.
P -Ferrit
Arvo
16 NormaaliMulla oli aikanaan arvo 10 tai 12 ja sekin oli lääkärin mielestä normaali eikä tarvetta raudan syönnille tm.
16 on käytännössä nolla tossa vaiheessa.
Onko 18 yhtä huono?
Alhainen ferritiini saattaa aiheuttaa kilpirauhasongelmia
Vierailija kirjoitti:
Alhainen ferritiini saattaa aiheuttaa kilpirauhasongelmia
Ja kilpirauhasongelma alhaista ferritiiniä. Käsi kädessä usein kulkevat nämä ongelmat ja molemmat pitää hoitaa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa ap:n tapaus aika normaalilta käytännöltä, vaikka tiedänkin, että se voi turhauttaa.
Eka labra TSH melkein 7, ei lääkettä. Kontrolli vähän ajan päästä, TSH melkein 9 ja vasta-aineet pilvissä---> lääkitys.
Odottavan aika tuntuu pitkältä, sen tiedän, mutta minusta silti kuulostaa ihan asianmukaiselta nyt katsoa arvo toistamiseen.Sama rumba se on lääkkeenkin kanssa. Kertaakaan en ole päässyt lääkityksen myötä tavoiteeseen TSH 1-2 ja pikemminkin arvo on koko ajan, alun jälkeen, ollut nousussa. Viimeksi lääkityksellä TSH 7. Silti joudun nyt taas odottamaan 3kk onko se parantunut nostetulla lääkkeellä.
Mikä sun annos on tällä hetkellä?
100mikrog x7. Tähän viimeksi nostettiin. Olen sairastanut nyt reilun vuoden. Miksi kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Mulla terkkarilääkäri joskus väläytti, että mulla voi olla subkliininen vajaatoiminta kun T4V on aina ollut rajoissa. Tuossa on vain se, että subkliinisen muodon yksi kriteeri on oireettomuus. Mulla vajaatoiminta on oirehtinut alusta asti. Ei vissiin lukenut mistään väsymyksestä joka tietoihini oli kirjattu...no sain kuitenkin annostuksen noston.
Sitten kai pitää tehdä D-t4v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on 15 vuotta sitten hoidettu vajaatoimintaa lääkkeillä, niin sinulla täytyisi olla se vajaatoimintalääkitys edelleen käytössä, ei se vajaatoiminta korjaannu itsestään. Miksi lopetit sen?
Lääkäri lopetti sen, sillä se korjaantui. TSH nousi viime kevään jälkeen tähän päivään asti
Ap
Oliko se valmis lääkäri vai kandi. Kun kilpirauhasarvot saadaan lääkityksellä kohdalleen, niin lääke lopetetaan?!?!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 1 tyypin diabeetikko, joten siksi nostan tästä myös metelin. Lääkäreitä ei silti kiinnosta. En ole valmis odottamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on 15 vuotta sitten hoidettu vajaatoimintaa lääkkeillä, niin sinulla täytyisi olla se vajaatoimintalääkitys edelleen käytössä, ei se vajaatoiminta korjaannu itsestään. Miksi lopetit sen?
Lääkäri lopetti sen, sillä se korjaantui. TSH nousi viime kevään jälkeen tähän päivään asti
Ap
Oliko se valmis lääkäri vai kandi. Kun kilpirauhasarvot saadaan lääkityksellä kohdalleen, niin lääke lopetetaan?!?!
Ihan valmis lasten diabeteslääkäri. Nykyisin ollut jo vuosia eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16
P -Ferrit
Arvo
16 Normaali
Viitearvot ovat arvoja, joita mielestään oireettomilla ihmisillä on havaittu. Ne eivät välttämättä ole hyviä arvoja.
Kilpirauhaslääke on elinikäinen lääkitys. Kilpirauhasoireet voidaan saada hallintaan lääkkeillä, muttei sairaus enää parane tai katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä jouduin vääntämään kaksi kuukautta että jos multa on kilpirauhanen poistettu, sitä lääkitystä ei voi lopettaa kun arvot ovat ns normalisoituneet (lääkärin sanavalinta).
Kolme kertaa soitin, neljä viestiä ja tajuton vääntäminen että jos ei ole koko elintä vaan pelkästään ne lääkkeet, lääkitystå ei voi lopettaa.
Uskokaa tai älkää. Todellisuus 2023.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla terkkarilääkäri joskus väläytti, että mulla voi olla subkliininen vajaatoiminta kun T4V on aina ollut rajoissa. Tuossa on vain se, että subkliinisen muodon yksi kriteeri on oireettomuus. Mulla vajaatoiminta on oirehtinut alusta asti. Ei vissiin lukenut mistään väsymyksestä joka tietoihini oli kirjattu...no sain kuitenkin annostuksen noston.
Niin pitää, mutta terveyskeskuslääkäri ei välttämättä suostu siihen.
No johan on hullulan toimintaa. Olen luullut, että lääkärit määrää mielellään lääkkeitä, koska he ovat kytköksissä lääketehtaisiin. Mutta taitaakin olla niin, että he määräävät sellaisia lääkkeitä, jotka sairastuttaa ihmisen (masennuslääkkeet) ja ei mielellään määrää niitä, jotka tervehdyttäisi ihmisen (kilpirauhaslääkkeet). D-vitamiinisuosituksetkin on Suomessa ihan häpeällisen alhaiset. Jos edes sitä nostettaisiin, niin moni sairaus estyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
16 viimeksi otettuna.
Ap
Onko ikinä mitattu edes TV3?
Eipä ole, kun sitä ei näytä mittaavan edes yksityisellä.
Ap
Missä on näin paskasti asiat. Mun T3v on mitattu terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
16 viimeksi otettuna.
Ap
Onko ikinä mitattu edes TV3?
Eipä ole, kun sitä ei näytä mittaavan edes yksityisellä.
Ap
Missä on näin paskasti asiat. Mun T3v on mitattu terveyskeskuksessa.
Helsingissä ei mitata.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä jouduin vääntämään kaksi kuukautta että jos multa on kilpirauhanen poistettu, sitä lääkitystä ei voi lopettaa kun arvot ovat ns normalisoituneet (lääkärin sanavalinta).
Kolme kertaa soitin, neljä viestiä ja tajuton vääntäminen että jos ei ole koko elintä vaan pelkästään ne lääkkeet, lääkitystå ei voi lopettaa.
Uskokaa tai älkää. Todellisuus 2023.
Siis mitä v*ttua! Miten tuollainen voi itseään lääkäriksi kutsua! Kilpirauhashormonien puutteeseen kuolee ajan myötä. Hormoni vaikuttaa ihan kaikkeen kehossa, mutta ehkä tärkein on sydän. Kun kilpirauhashormoneja ei enää ole tai niitä on hyvin vähän, sydän menee vajaatoimintaiseksi ja lopulta pysähtyy kokonaan. Valviralle ilmoitus moisesta konitohtorista, ja olen tosissani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää, mutta terveyskeskuslääkäri ei välttämättä suostu siihen.
Sen voi ostaa yksityiseltä.
Odottavan aika tuntuu pitkältä, sen tiedän, mutta minusta silti kuulostaa ihan asianmukaiselta nyt katsoa arvo toistamiseen.
Sama rumba se on lääkkeenkin kanssa. Kertaakaan en ole päässyt lääkityksen myötä tavoiteeseen TSH 1-2 ja pikemminkin arvo on koko ajan, alun jälkeen, ollut nousussa. Viimeksi lääkityksellä TSH 7. Silti joudun nyt taas odottamaan 3kk onko se parantunut nostetulla lääkkeellä.