Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonmyyjä järjetön palkkio

Vierailija
17.07.2023 |

Ei voi olla todellista.

Olen ajatellut laittaa noin 600 000 arvoisen asunnon myyntiin.
Pyysin asunnonvälittäjiltä muutamia tarjouksia myydä asuntoni.
Miten on mahdollista, että välittäjä saa tästä työstä noin 24 000:- palkkion?

Kommentit (175)

Vierailija
81/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiset eivät mielellään osta asuntoa suoraan omistajalta. Siksi kannattaa käyttää välittäjää, on parempi todennäköisyys saada myytyä ja parempi hinta, kun on völittäjä myymässä.

Höpsis. Hyvin moni ostaa mieluiten suoraan, varsinkin jos on asuntokauppoja tehnyt ennenkin ja huomannut, miten yksinkertaista se on.

Vierailija
82/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myynyt asuntoni itse, meni ensimmäisellä näytöllä, pankki hoiti paperit.

Et tarvitse mitään välittäjää.

Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.

On luotettava ja ulkopuolinen. Välittäjällä on vastuu asunnon kuntotiedoista.

Välittäjä ei ole vastuussa yhtään mistään yhtään millään tavalla.

Kyllä se välittäjä on vastuussa juurikin kaikista annetuista tiedoista. Jos ei anneta kaikkia tietoja ja asunnossa onkin joku vika, niin kaupan voi purkaa helpommin. Jos ihan kaikki tiedot on annettu ja kauppa tehdään, niin ostaja ei voi vedota siihen, että ei ole tiennyt jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiset eivät mielellään osta asuntoa suoraan omistajalta. Siksi kannattaa käyttää välittäjää, on parempi todennäköisyys saada myytyä ja parempi hinta, kun on völittäjä myymässä.

Höpsis. Hyvin moni ostaa mieluiten suoraan, varsinkin jos on asuntokauppoja tehnyt ennenkin ja huomannut, miten yksinkertaista se on.

Minä skippaan heti sellaiset ilmoitukset jota myy joku muu kuin välittäjä.

Vierailija
84/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy itse. Laita hinnaksi 576 000e.

Vierailija
85/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat.

Meillä välittäjä ehdotti tosi alhaista hintapyyntöä (varmaan jotta saisi äkkiä palkkionsa), itse myymällä saimme enemmän.

Sama kokemus. Pyysimme suullisen hinta-arvion välittäjältä. Päätimme myydä itse korkeammalla hinnalla. Hyvin meni kaupaksi.

Toisessa tapauksessa käytimme välittäjää, mutta emme hyväksyneet välittäjän hinta-arviota, vaan hintaan laitettiin reilusti lisää. Sekin hinta oli liian vähän, sillä asunto meni kaupaksi enn ensimmäistä näyttöä.

En usko, että välittäjien tekemiin hinta-arvioihin voi luottaa, vaan itse pitää osata arvioida, onko ehdotettu hinta kohdallaan.

Vierailija
86/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ostan myyjältä suoraan. Välittäjän kautta on hankalaa saada tietoa asunnosta. Se vie aikaa enemmän eikä ole mahdollisuutta esittää tarkentaviä kysymyksiä ja tieto voi myös muuttua matkan varrella. Hyvänä esimerkkinä on viimeisin asuntokauppamme, joka tehtiin välittäjän kautta. Saimme ihan ihmeellstä tietoa, koska välittäjä ei ollut ollenkaan perillä asioista. Ne tiedot, joita välittäjän kautta kyseltiin myyjältä, olivat jonkinlaista vedätystä. Saatu tieto ei vastannut todellissuutta. Onneksi kyseessä oli kysymys alle kahden tuhannen menoerästä, mutta silti harmittaa, kun ei ollut mahdollisuutta asioida suoraan myyjän kanssa.

Vierailija
87/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten muuta kuin yrität myydä itse. Hyvin todennäköisesti ei onnistu varsinkaan nykymarkkinoilla, mutta onhan sekin kokemus. Sen jälkeen voit laittaa välittåjälle myyntiin vähän halvemmalla, koska osoite on jo vähän pilalla, kun ilmoituksesi on roikkunut siellä pitkään.

Vierailija
88/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku välittäjä avata mistä nämä järjettömät palkkio-pyynnit koostuu?

Aiemmin usein välityspalkkio oli tietty prosenttiosuus kauppahinnasta. Toki sittemmin asuntojenhinnat nousseet ja toisaalta osa välittäjistä vaihtanut europohjaiseen hinnoitteluun.  

Vierailija
89/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene näyttöön, jota ei pidä välittäjä. Omistajan myydessä hän arvostaa kotiaan erilailla, kun itse haluan rauhassa katsoa mi suunnitella miten ostettavaa asuntoa muuttaisin. Ne toisen "maailman ihanimmat" tapetit ja maalit voivat olla minulle heti vaihdettava kauhistus. Välittäjälle myynti on kliininen tapahtuma.

Vierailija
90/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjä saa myyntipalkkiosta itselleen vain osan, suuri osa menee toimistolle. Sitten välittäjä maksaa siitä palkkiosta itselleen eläkemaksua ja verot. Jos kauppoja on kerran kuukaudessa yksi, sillä ei eletä leveästi, sosiaaliturvan tasoiswt tulot käytännössä. Jos kauppoja on kerran puolessa vuodessa yksi, kuten nyt on ollut, välittäjä elää puolisonsa kustannuksella. Nyt on ollut pitkään huonot ajat, eikä asunnot mene kaupaksi ollenkaan. Ostajia ei ole. Ap kokeilee rohkeasti itse, niin näkee.

T. Välittäjän puoliso

Vierailija
91/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.

Välittäjä ei ole vastuussa yhtään mistään yhtään millään tavalla.

On kait välittäjälläkin nyt jonkinlainen vastuu:

Välittäjän vastuu asuntokaupan virheistä

Asunnonvälittäjällä on suuri vastuu sekä myyjää että ostajaa kohtaan. Lainsäätäjä edellyttää välittäjältä hyvää ammattiosaamista asuntokaupoista. Välittäjä joutuu vastuuseen helposti jos annetuissa tiedoissa on virhe tai jos jotain epäilyksen alle tullutta seikkaa ei ole tarkastettu. Vastuu ei kuitenkaan ulotu salaisiin tai odottamattomiin virheisiin.Vastuista säädetään kiinteistövälityslaissa.

Lähde: https://www.asuntokaupanvirheet.fi/valittajan-vastuu

En ole ikinä kuullut tapauksesta jossa kiinteistönvälittäjä olisi joutunut maksamaan korvauksia asunnon ostajalle mistään syystä.

Tietenkään kiinteistönvälittäjä ei saa välittää virheellisiä tietoja tai pimittää oleellisia tietoja ostajalta. Mutta ei välittäjä ole vastuusa muulla tapaa kuin viestinvälittäjänä. Kertoo ostajalle ne tiedot jotka on myyjältä saanut. Ei kiinteistövälittäjä ole vastuussa siitä jos myyjä on jättänyt jotain kertomatta. Ellei se ole täysin ilmeistä osallitumista petokseen.

Vierailija
92/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene näyttöön, jota ei pidä välittäjä. Omistajan myydessä hän arvostaa kotiaan erilailla, kun itse haluan rauhassa katsoa mi suunnitella miten ostettavaa asuntoa muuttaisin. Ne toisen "maailman ihanimmat" tapetit ja maalit voivat olla minulle heti vaihdettava kauhistus. Välittäjälle myynti on kliininen tapahtuma.

Miksi asuntoesittelyssä pitäisi ääneen jonkun vanhoja tapetteja haukkumaan? Pintaremonttia on helppo tehdä sitten kun asunto on ostettu.

Vierailija
93/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten muuta kuin yrität myydä itse. Hyvin todennäköisesti ei onnistu varsinkaan nykymarkkinoilla, mutta onhan sekin kokemus. Sen jälkeen voit laittaa välittåjälle myyntiin vähän halvemmalla, koska osoite on jo vähän pilalla, kun ilmoituksesi on roikkunut siellä pitkään.

Jos asunto ei houkuttele ostajia tai hinta on liian korkea niin ei se kiinteitövälittäjä sille mitään mahda. Ei ne nyt sentään mitään taikureita ole. Kyllä se on se myytävä asunto loppuviimeksi mikä ratkaisee. Ei kukaan osta asuntoa pelkästään sen vuoksi, että sillä on niin erinomainen kiinteistönvälittäjä.

Vierailija
94/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnoittele asunto 600 000€ + välityspalkkio+ALV. Tässä tapauksessa saat käteen haluamasi summan ja ostaja maksaa välitysoalkkion. Hyväksyt kun saat tuon summan etkä yhtään pienempää.

Kuka hullu nykytilanteessa maksaa välityspalkkion ostettavasta asunnosta? Ostajana maksaisin välityspalkkion vain silloin, jos olisin tehnyt ostotoimeksiannon ja tarjottava asunto täyttäisi ne kriteerit, jotka olen toimeksiantoon kertonut. 

Kyllä sä sen palkkion siinä ostohinnassa maksat. Siitä vaan ei ole riviä erikseen.

Vierailija
95/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon myynti on vaikeaa ja nyt ei pitkään aikaan ole mennyt juuri mikään kaupaksi, kun ostajia ei ole.

Ap:n kannattaa ensin yrittää myydä itse ja kun toteaa, ettei onnistu, palkata siihen ammattivälittäjä. Niin monet muutkin tekevät. Hinta olisi eh parempi, jos olisi heti myyty 'oikeasti', mutta toisaalta sitten ap ei jää ainakaan harmittelemaan, että maksoi välittäjälle turhasta, kun tietää, ettei itse saanut sitä kaupaksi.

Just systeri myi ekalle asiakkaalle ja katsojalle ja pyyntihintaan kaksionsa.

Oli kylläkin välittäjä.

Vierailija
96/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä ei kaupan jälkeen vastaa edes puhelimeen.

Vierailija
97/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa puhelin myyjä on ihminen  näitä jetron ja kaisan kaltaisia pidän loisina niin tyhmiä että oikein retostelivat huijauksillaan.

Vierailija
98/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä olisin myös kiinnostunut kuulemaan välittäjien kustannustakenteesta.

Alkaa tuntua vahvasti siltä että palkkioissa on todella ilmaa.

Vierailija
99/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä skippaan heti sellaiset ilmoitukset jota myy joku muu kuin välittäjä.

Olen kiinteistösihteeri ja veikkaan väh 90% kohteista menee välittäjän kautta

Vierailija
100/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä saa myyntipalkkiosta itselleen vain osan, suuri osa menee toimistolle. Sitten välittäjä maksaa siitä palkkiosta itselleen eläkemaksua ja verot. Jos kauppoja on kerran kuukaudessa yksi, sillä ei eletä leveästi, sosiaaliturvan tasoiswt tulot käytännössä. Jos kauppoja on kerran puolessa vuodessa yksi, kuten nyt on ollut, välittäjä elää puolisonsa kustannuksella. Nyt on ollut pitkään huonot ajat, eikä asunnot mene kaupaksi ollenkaan. Ostajia ei ole. Ap kokeilee rohkeasti itse, niin näkee.

T. Välittäjän puoliso

Jos puhutaan kymmenien tuhansien palkkiosta, niin kyllä sen välittäjän oma osuus lasketaan vähintään tuhansissa. Lisäksi 1 kauppa/ kk = entinen välittäjä aika äkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan