Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonmyyjä järjetön palkkio

Vierailija
17.07.2023 |

Ei voi olla todellista.

Olen ajatellut laittaa noin 600 000 arvoisen asunnon myyntiin.
Pyysin asunnonvälittäjiltä muutamia tarjouksia myydä asuntoni.
Miten on mahdollista, että välittäjä saa tästä työstä noin 24 000:- palkkion?

Kommentit (175)

Vierailija
61/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitaan asunnon myyjää?

No jos haluaa ostaa asunnon, niin kyllä siihen myyjäkin tarvitaan.

Ostaja ja myyjä.

Mutta esimerkiksi asunnonvälittäjää ei ole pakko käyttää.

Vierailija
62/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan myydä sen ilman välittäjääkin? Sitten näet millaisen työn joudut sen eteen tekemään. Mitä kalliimpi kämppä ni sen vaikeampi on sitä myydä.

😂

Ei, vaan mitä kohtuuttomampi pyynti asunnon arvoon nähden, niin stä hankalampi on myydä.

Tuo 600000 isossa kaupungissa ei ole rahakkaille mikään kynnyskysymys, jos kohde on sen at linen.

Kyllä noita rahakkaita on.

Toki ei niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnoittele asunto 600 000€ + välityspalkkio+ALV. Tässä tapauksessa saat käteen haluamasi summan ja ostaja maksaa välitysoalkkion. Hyväksyt kun saat tuon summan etkä yhtään pienempää.

Laki kieltää hinnoittelemasta noin. Toki voit laittaa hinnaksi 650 000 € ja ajatella että näin ostaja maksaa palkkion.

Vierailija
64/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitaan asunnon myyjää?

No jos haluaa ostaa asunnon, niin kyllä siihen myyjäkin tarvitaan.

Ostaja ja myyjä.

Mutta esimerkiksi asunnonvälittäjää ei ole pakko käyttää.

👍🏻😬🤗

Vierailija
65/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa välittäjistä on surkeita. Olen täysin tympääntynyt koko ammattikuntaan. Ilmoitukset vilisee virheitä, kuvat on surkeita, pohjapiirrosta ei vaivauduta laittamaan, asiakkaiden yhteydenottopyyntöihin ei vastata...

Rahat kyllä kelpaa.

Itse en suostu enää maksamaan moisille loisille.

Vierailija
66/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä tarjouksia eri firmoilta.

Halvin on yritys, joka laskuttaa kiinteästi huoneiden hinnan mukaan. Noin kymmenen vuotta sitten myin asuntoni 320 000 eurosta. Palkkio 5200 €.

Pyysin tarjouksia neljältä eri välittäjältä. Yksi mies oli huijari. Palkkio 8200 euroa ja asunnon hinta 265 000 euroa. Jupisi, että sopisi hänen tyttärelleen tämä asunto. Ei kuulemma kannattaisi laittaa edes Oikotielle ilmoitusta.

Yksi oli lakia opiskeleva tyttö, jolla oli edullinen palkkio, mutta ei uskottavuutta.

Valitsin Huoneistokeskuksen ammattitaidon, luotettavuuden ja uskottavuuden perusteella. Hinta oli myös kohtuullinen.

Miten alaikäinen voi toimia kiinteistönvälittäjänä??

Opiskeli lakia yliopistossa, ei alaikäinen. Harrasti valokuvausta. Olisi kuvannut asunnon.

Halpa hinta 3000 euroa. Varmaan paperit olisi ollut ihan ok, mutta ei ollut myyntihenkinen.

Miksi sitten kutsuit häntä tytöksi?

Koska hän näytti tytöltä, vaikutti tytöltä ja oli 21 vuotta.

Voi kutsua tytöksi.

Halusit siis vaan vähätellä häntä? Helvetissä on oma paikkansa niille, jotka tytöttelevät nuoria naisia vähätelläkseen heidän osaamistaan.

Vierailija
67/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juu ei kannata myydä välittäjän kautta. nykyään menee kaupaksi jos on mennäkseen myös tori.fi tai etuovi tai oikotien kautta. 

oma ilmoitus vaan kehiin ja siitä se kaupanteko alkaa. 

Itse en ostaisi asuntoa suoraan omistajalta. En halua olla henkilökohtaisesti tekemisissä  asunnon omistajan kanssa. Ihmiset on niin kummallisia nykyään. Äitini myi pari vuotta sitten asuntonsa itse ja sai pitkäaikaseksi riesaksi uudet omistajat, jotka alkoivat kaupan teon jälkeen esittää mitä kummallisimpia vaatimuksia ja loppujen lopuksi alkoivat ravaamaan äidin uuden kodin ovella niin agressiivisina, että piti ottaa poliisit mukaan asiaan.

Vierailija
68/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostajat arvostavat ulkopuolista kaupanvahvistajaa.

Kiinteistövälittäjä ei ole sellainen. Kiinteisövälittäjä on sopimuksella myyjäosapuolen palveluksessa. Ei missään nimessä ulkopuolinen osapuoli.

Pitää kuitenkin olla rehellinen asunnon kunnosta. Muuten syyllistyy petokseen.

Mikä on täysin totta ihan riippumatta siitä käyttääkö välittäjää vai ei. Kiinteistövälittäjä ei muuta tilannetta millään tavalla.

Välittäjällä on velvollisuus olla rehellinen asunnon kunnosta. Ja kertoa rehellisesti kuntotutkimuksista.

Olen kuullut huijaustarinoita jos jonkinlaisia.

Vanhassa kunnostetussa talossa oli yksi huone kasattu täyteen tavaraa. Juuri siinä huoneessa oli luukku alapohjaan. Kun pääsin vihdoin konttaamalla tarkastamaan alapohjaa, oli paksussa homeessa.

Asunnossa oli 25 astetta lämpöä kokoajan, jotta homeenhaju pysyi kurissa.

Myyjä ei tietysti maininnut mitään.

Välittäjä kertoo ostajaehdokkaille vain ne tiedot mitä myyjältä saa. Myyjä on vastuussa antamistaan tiedoista ja ostaja on vastuussa tietojen riittävästä selvitysvelvollisuudesta ennen ostoa. Välittäjä tippuu kuviosta samantien kun kaupat tehty.

Jos kaupan jälkeen tulee ongelmia niin asiassa kinaa tasan vain myyjä ja ostaja.

Asia on juuri näin. Monet luulevat, että on jotenkin turvallisempaa ostaa välittäjän kautta ja että välittäjällä olisi joku vastuu asiassa, jos asunto paljastuukin pommiksi. Se ei pidä paikkaansa!

Vierailija
69/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo nyt niin monimutkaista ole myydä itse. Kerrostalossa: hommaa paperit kasaan, laita ilmoitus nettiin, vastaa puhelimeen, pidä näyttö, googlaa netistä, miten tehdään sopimus ja käytte ostajan kanssa  pankissa, hekin auttavat.  Tadaa-kämppä on myyty ja säästit juuri vähintään 5000e.

Vierailija
70/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse kun on asunnosta, ei okt, niin sehän nyt on äärettömän helppoa myydä itse.

Okt on ihan yhtä helppo myydä itse.

Vierailija
71/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo nyt niin monimutkaista ole myydä itse. Kerrostalossa: hommaa paperit kasaan, laita ilmoitus nettiin, vastaa puhelimeen, pidä näyttö, googlaa netistä, miten tehdään sopimus ja käytte ostajan kanssa  pankissa, hekin auttavat.  Tadaa-kämppä on myyty ja säästit juuri vähintään 5000e.

Monelle tekisi hyvää miettiä kuinka monta tuntia pitää omassa päivätyössä hikoilla saadakseen saman 5000 € puhtaana käteen säästettyä.

Meinaan ainakin omalla kohtalla sen rahan eteen kannattaa jo vähän nähdä vaivaa. Jos sille omalle "kiinteistövälitykselle" alkaa laskemaan tuntipalkkaa niin aika muhkeasti siinä voi "tienata".

Vierailija
72/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu ei kannata myydä välittäjän kautta. nykyään menee kaupaksi jos on mennäkseen myös tori.fi tai etuovi tai oikotien kautta. 

oma ilmoitus vaan kehiin ja siitä se kaupanteko alkaa. 

Itse en ostaisi asuntoa suoraan omistajalta. En halua olla henkilökohtaisesti tekemisissä  asunnon omistajan kanssa. Ihmiset on niin kummallisia nykyään. Äitini myi pari vuotta sitten asuntonsa itse ja sai pitkäaikaseksi riesaksi uudet omistajat, jotka alkoivat kaupan teon jälkeen esittää mitä kummallisimpia vaatimuksia ja loppujen lopuksi alkoivat ravaamaan äidin uuden kodin ovella niin agressiivisina, että piti ottaa poliisit mukaan asiaan.

Mitenkä välittäjän käyttäminen tuon sitten olisi estänyt? Myyjän tiedot menevät joka tapauksessa ostajalle ja päin vastoin.

Itse mieluummin tapaan kaupan toisen osapuolen, jotta näen että on täyspäinen eikä joku outo hihhuli.

Vierailija
73/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihmiset eivät mielellään osta asuntoa suoraan omistajalta. Siksi kannattaa käyttää välittäjää, on parempi todennäköisyys saada myytyä ja parempi hinta, kun on völittäjä myymässä.

Vierailija
74/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse kun on asunnosta, ei okt, niin sehän nyt on äärettömän helppoa myydä itse.

Okt on ihan yhtä helppo myydä itse.

Nykyisin omakotitalon kauppa on tehty tosi helpoksi. Netissä hoidetaan koko homma. Pankkitunnuksilla tunnistaudutaan ja sinne vaan näpytellään tiedot.

Tosin ei se ennenkään ollut vaikeaa. Pari kertaa olen tehnyt paperit ja käynyt kaupanvahvistajalle, yms. Pitää vain etukäteen ottaa selvää huolella asioista. Muuten sinänsä tosi helppoa.

Vierailija
75/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon myynti on vaikeaa ja nyt ei pitkään aikaan ole mennyt juuri mikään kaupaksi, kun ostajia ei ole.

Ap:n kannattaa ensin yrittää myydä itse ja kun toteaa, ettei onnistu, palkata siihen ammattivälittäjä. Niin monet muutkin tekevät. Hinta olisi eh parempi, jos olisi heti myyty 'oikeasti', mutta toisaalta sitten ap ei jää ainakaan harmittelemaan, että maksoi välittäjälle turhasta, kun tietää, ettei itse saanut sitä kaupaksi.

Vierailija
76/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myynyt asuntoni itse, meni ensimmäisellä näytöllä, pankki hoiti paperit.

Et tarvitse mitään välittäjää.

Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.

On luotettava ja ulkopuolinen. Välittäjällä on vastuu asunnon kuntotiedoista.

Välittäjä ei ole vastuussa yhtään mistään yhtään millään tavalla.

On kait välittäjälläkin nyt jonkinlainen vastuu:

Välittäjän vastuu asuntokaupan virheistä

Asunnonvälittäjällä on suuri vastuu sekä myyjää että ostajaa kohtaan. Lainsäätäjä edellyttää välittäjältä hyvää ammattiosaamista asuntokaupoista. Välittäjä joutuu vastuuseen helposti jos annetuissa tiedoissa on virhe tai jos jotain epäilyksen alle tullutta seikkaa ei ole tarkastettu. Vastuu ei kuitenkaan ulotu salaisiin tai odottamattomiin virheisiin.Vastuista säädetään kiinteistövälityslaissa.

Lähde: https://www.asuntokaupanvirheet.fi/valittajan-vastuu

Vierailija
77/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin ostohinnaltaan 170 000 € arvoiseen rivitalokolmiooni kolmelta eri välittäjältä hinta-arvuin ja tarjouksen välityspalkkioita.

Hinta-arviot poikkesivat 18 000 välillä ja välityspalkkiot 3500 € - 5500€.

Lopultapäädyin myymään asunnon itse, jolloin sain siitä 5000 € enemmän kuin mitä yksikään välittäjä olisi asettanut hintapyynnöksi + säästin palkkiot. Stailasin ja kuvasin itse. Kauppakirjan laadin valmiiseen asiakirjapohjaan ja tarkistuttamassa lakimiehellä (200€). Etuoven mainos maksoi n 160€.

Asunto sijaitsi haja-asutusalueella, mihin kukaan välittäjä ei olisi jaksanut ajaa usein esittelemään kämppää.. huolestuttavaa oli myös miten vähän välittäjät tietävät mistään rakennusteknisestä asiasta. Ja varmasti on parempikin etteivät tiedä niin on huolettomampaa kertoa vai asunnon kauniista tunnelmasta.

Vierailija
78/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiset eivät mielellään osta asuntoa suoraan omistajalta. Siksi kannattaa käyttää välittäjää, on parempi todennäköisyys saada myytyä ja parempi hinta, kun on völittäjä myymässä.

Ja paskat.

Meillä välittäjä ehdotti tosi alhaista hintapyyntöä (varmaan jotta saisi äkkiä palkkionsa), itse myymällä saimme enemmän.

Vierailija
79/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.

Asunnonvälittäjällä on suuri vastuu sekä myyjää että ostajaa kohtaan. Lainsäätäjä edellyttää välittäjältä hyvää ammattiosaamista asuntokaupoista. Välittäjä joutuu vastuuseen helposti jos annetuissa tiedoissa on virhe tai jos jotain epäilyksen alle tullutta seikkaa ei ole tarkastettu. Vastuu ei kuitenkaan ulotu salaisiin tai odottamattomiin virheisiin.Vastuista säädetään kiinteistövälityslaissa.

No totta kai joka ammatissa on vastuu siitä, mitä itse tekee. Mutta välittäjä ei ole vastuussa siitä, mitä ei tiedä eli esim. asunnon todellista kuntoa. Edes kuntotarkastaja ei ole vastuussa siitä, mitä kuntotarkastuksessa ei tule esille.

Ainoastaan myyjä on, ja hänkin vain tietyissä tapauksissa.

Jos asunto on pommi, välittäjä ei ole vastuussa, jos vain on paperityöt tehty. Piste.

Vierailija
80/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AsuntoKAUPPA on voitu tehdä aivan oikein, vaikka asunto olisikin mätä. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä