Asunnonmyyjä järjetön palkkio
Ei voi olla todellista.
Olen ajatellut laittaa noin 600 000 arvoisen asunnon myyntiin.
Pyysin asunnonvälittäjiltä muutamia tarjouksia myydä asuntoni.
Miten on mahdollista, että välittäjä saa tästä työstä noin 24 000:- palkkion?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Ostaessa asuntoa tehtiin heti tarjous täydestä hinnasta tinkimättä. Oltiin jo etsitty asuntoa kaksi vuotta ja tiedettiin, että nyt on hinta kohdillaan asunnon kuntoon nähden. Kuultiin, kun myyjä sanoi välittäjälle, että pitääkö hänen todellakin maksaa näin suuri välityspalkkio nyt. Niillä oli joku prosenttiosuus siinä välityspalkkiossa.
Tehtiin tarjous heti, kun oltiin ensimmäisiä asuntoa katsomassa ja tiedettiin, että muitakin tulee katsomaan. Asunnon sijainti oli ihan täydellinen ja heti sisään astuessa tuli tunne, että nyt ollaan tultu kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostajat arvostavat ulkopuolista kaupanvahvistajaa.
Kiinteistövälittäjä ei ole sellainen. Kiinteisövälittäjä on sopimuksella myyjäosapuolen palveluksessa. Ei missään nimessä ulkopuolinen osapuoli.
Pitää kuitenkin olla rehellinen asunnon kunnosta. Muuten syyllistyy petokseen.
Mikä on täysin totta ihan riippumatta siitä käyttääkö välittäjää vai ei. Kiinteistövälittäjä ei muuta tilannetta millään tavalla.
Välittäjällä on velvollisuus olla rehellinen asunnon kunnosta. Ja kertoa rehellisesti kuntotutkimuksista.
Olen kuullut huijaustarinoita jos jonkinlaisia.
Vanhassa kunnostetussa talossa oli yksi huone kasattu täyteen tavaraa. Juuri siinä huoneessa oli luukku alapohjaan. Kun pääsin vihdoin konttaamalla tarkastamaan alapohjaa, oli paksussa homeessa.
Asunnossa oli 25 astetta lämpöä kokoajan, jotta homeenhaju pysyi kurissa.
Myyjä ei tietysti maininnut mitään.
Ja mistähän se välittäjä noista tietää, jos myyjä ei niistä kerro hänelle? Löytyy paljon juttuja, missä välittäjä ei ole mitenkään vastuullinen, kun on tapeltu hometaloista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt asuntoni itse, meni ensimmäisellä näytöllä, pankki hoiti paperit.
Et tarvitse mitään välittäjää.
Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.
On luotettava ja ulkopuolinen. Välittäjällä on vastuu asunnon kuntotiedoista.Kaikki eivät ole myyntihenkisiä. Välittäjä on ammattimyyjä.
En haluaisi asioida suoraan ostajien kanssa. Siksi on hyvä, että välissä on välittäjä.Kannatta punnita mielessä kumpi vaakakuppi painaa enemmän:
- En haluaisi asioida suoraan ostajien kanssa.
- En haluaisi maksaa 24 000 € ylimääräistä kustannusta.
Kannattaa punnita sitäkin, miten hyvä kauppahenkilö itse on. Ainakaan minä en ole hyvä tinkaamaan hintaa alas- tai ylöspäin. Olen ihan varma, että kaupanteon jälkeen päällimmäinen tunne olisi vtutus, kun möin liian halvalla tai ostin liian kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota Blok tekemään myynti, niillä on paljon pienemmät välityspalkkiot. Esittelemään joudut itse, mutta muuten hoitavat homman (esim. kaikki paperityöt).
Jos kaiken työn joutuu tekemään joka tapauksessa itse niin miksi käyttää välittäjää ollenkaan? Ei siitä yhden paperilapun prittaamisesta ihan hirveästi kannata maksaa.
Pankki tekee myös paperit, maksaa 500 €.
Tai voi tehdä itse. Ei maksa mitään.
Valmita sopimuspohjia löytyy netistä. Siihen vain täyttää oman kohteen tiedot, yms. Ei ole mitenkään erityisen vaikeaa. Näin ne siellä pankissakin tekee. Niillä on vain valmis kauppakirjapohja johon täytettään tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku välittäjä avata mistä nämä järjettömät palkkio-pyynnit koostuu?
Se on pyyntö, ei pyynti.
Hintapyyntö. Valaanpyynti.
Pyynti on pyydystämistä, pyyntö pyytämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan asunnon myyjää?
Välittäjä ei ole asunnon myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.
On luotettava ja ulkopuolinen. Välittäjällä on vastuu asunnon kuntotiedoista.Kaikki eivät ole myyntihenkisiä. Välittäjä on ammattimyyjä.
En haluaisi asioida suoraan ostajien kanssa. Siksi on hyvä, että välissä on välittäjä.Kannatta punnita mielessä kumpi vaakakuppi painaa enemmän:
Kannattaa punnita sitäkin, miten hyvä kauppahenkilö itse on. Ainakaan minä en ole hyvä tinkaamaan hintaa alas- tai ylöspäin. Olen ihan varma, että kaupanteon jälkeen päällimmäinen tunne olisi vtutus, kun möin liian halvalla tai ostin liian kalliilla.
Oletat kiinteitövälittäjän tekevän tinkaamisen puolestasi. Eihän kiinteistövälittäjää kiinnosta juurikaan se millä hinnalla kauppa syntyy. Kunhan kauppa käy ja omat provikat menee maksuun. Mielummin tekee kaupat mahdollisimman nopeasti niin pääsee seuraavaa kohdetta myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä tarjouksia eri firmoilta.
Halvin on yritys, joka laskuttaa kiinteästi huoneiden hinnan mukaan. Noin kymmenen vuotta sitten myin asuntoni 320 000 eurosta. Palkkio 5200 €.Pyysin tarjouksia neljältä eri välittäjältä. Yksi mies oli huijari. Palkkio 8200 euroa ja asunnon hinta 265 000 euroa. Jupisi, että sopisi hänen tyttärelleen tämä asunto. Ei kuulemma kannattaisi laittaa edes Oikotielle ilmoitusta.
Yksi oli lakia opiskeleva tyttö, jolla oli edullinen palkkio, mutta ei uskottavuutta.
Valitsin Huoneistokeskuksen ammattitaidon, luotettavuuden ja uskottavuuden perusteella. Hinta oli myös kohtuullinen.Miten alaikäinen voi toimia kiinteistönvälittäjänä??
Opiskeli lakia yliopistossa, ei alaikäinen. Harrasti valokuvausta. Olisi kuvannut asunnon.
Halpa hinta 3000 euroa. Varmaan paperit olisi ollut ihan ok, mutta ei ollut myyntihenkinen.
Miksi sitten kutsuit häntä tytöksi?
Kyse kun on asunnosta, ei okt, niin sehän nyt on äärettömän helppoa myydä itse.
Me myytiin entinen talomme ja ostettiin uusi.
Kumpikin kauppa tehtiin ilman välittäjää. Ei se ole lainkaan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövälittäjä ei ole sellainen. Kiinteisövälittäjä on sopimuksella myyjäosapuolen palveluksessa. Ei missään nimessä ulkopuolinen osapuoli.
Mikä on täysin totta ihan riippumatta siitä käyttääkö välittäjää vai ei. Kiinteistövälittäjä ei muuta tilannetta millään tavalla.
Välittäjällä on velvollisuus olla rehellinen asunnon kunnosta. Ja kertoa rehellisesti kuntotutkimuksista.
Vanhassa kunnostetussa talossa oli yksi huone kasattu täyteen tavaraa. Juuri siinä huoneessa oli luukku alapohjaan. Kun pääsin vihdoin konttaamalla tarkastamaan alapohjaa, oli paksussa homeessa.
Myyjä ei tietysti maininnut mitään.Ja mistähän se välittäjä noista tietää, jos myyjä ei niistä kerro hänelle? Löytyy paljon juttuja, missä välittäjä ei ole mitenkään vastuullinen, kun on tapeltu hometaloista yms.
Kuntotutkimus. Jos on maininta, että talo on kunnossa vain näkyviltä osin, pitää olla tarkkana.
Alapohja jne. pitää tarkastaa.
Pitää varautua ryömimään talon alle taskulampun ja kameran kanssa.
Huijareita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä tarjouksia eri firmoilta.
Halvin on yritys, joka laskuttaa kiinteästi huoneiden hinnan mukaan. Noin kymmenen vuotta sitten myin asuntoni 320 000 eurosta. Palkkio 5200 €.Pyysin tarjouksia neljältä eri välittäjältä. Yksi mies oli huijari. Palkkio 8200 euroa ja asunnon hinta 265 000 euroa. Jupisi, että sopisi hänen tyttärelleen tämä asunto. Ei kuulemma kannattaisi laittaa edes Oikotielle ilmoitusta.
Yksi oli lakia opiskeleva tyttö, jolla oli edullinen palkkio, mutta ei uskottavuutta.
Valitsin Huoneistokeskuksen ammattitaidon, luotettavuuden ja uskottavuuden perusteella. Hinta oli myös kohtuullinen.Miten alaikäinen voi toimia kiinteistönvälittäjänä??
Opiskeli lakia yliopistossa, ei alaikäinen. Harrasti valokuvausta. Olisi kuvannut asunnon.
Halpa hinta 3000 euroa. Varmaan paperit olisi ollut ihan ok, mutta ei ollut myyntihenkinen.Miksi sitten kutsuit häntä tytöksi?
Koska hän näytti tytöltä, vaikutti tytöltä ja oli 21 vuotta.
Voi kutsua tytöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Luuletko sinä, että välittäjä tinkaa puolestasi?
Myin itse kerrostalo asuntoni 85000 eurolla. Välittäjälle olisi pitänyt maksaa 4000 joten päätin myydä itse ja meni kaupaksi kuukaudessa. Kerrostalo asunto on turvallisempi myydä itse kuin omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletat kiinteitövälittäjän tekevän tinkaamisen puolestasi. Eihän kiinteistövälittäjää kiinnosta juurikaan se millä hinnalla kauppa syntyy. Kunhan kauppa käy ja omat provikat menee maksuun. Mielummin tekee kaupat mahdollisimman nopeasti niin pääsee seuraavaa kohdetta myymään.
En tietenkään ota mitä tahansa kiinteistövälittäjää vaan sellaisen, josta tiedän, miten hän työnsä hoitaa.
Olen katsellut asunto myynti ohjelmia amerikoista niin jos asuntoo myydään 3 miljoonalla niin välittäjä voi saada 150 000 euron palkkion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä ei tietysti maininnut mitään.Ja mistähän se välittäjä noista tietää, jos myyjä ei niistä kerro hänelle? Löytyy paljon juttuja, missä välittäjä ei ole mitenkään vastuullinen, kun on tapeltu hometaloista yms.
Kuntotutkimus. Jos on maininta, että talo on kunnossa vain näkyviltä osin, pitää olla tarkkana.
Alapohja jne. pitää tarkastaa.
Pitää varautua ryömimään talon alle taskulampun ja kameran kanssa.
Huijareita on paljon.
Mun mies on selkävammainen, niin vaimona olen joutunut tekemään alapohjan tarkastukset.
Vanhat toppahousut vain jalkaan ja ryömimään.
Aikana ennen internetiä välittäjillä olikin hommaa. Ilmoitukset lehtiin, näytöt, dokumentit ja asioinnit paikan päällä pankkiin yms veivät aikaa ja vaivaa. Harvalla oli laadukkaita kameroita joilla ottaa hyvät myyntikuvat, toisin kuin välittäjillä tai heidän käyttämillä kuvaajilla. Myyjän kannatti maksaa välittäjälle, palkkio korvasi vaivannäön.
Internetin tullessa suurin osa hommasta sujuu myyjältä helposti ilmaiseksi ilman fyysisiä käyntejä pankissa tms konttoreissa. Enää ei korvauksen maksamisessa välittäjälle ole mieltä. Laatu myös heikentynyt. Moni välittäjä ottaa kuvat omalla puhelimellaan, onpa näkynyt peukaloita kuvan laidassa.
Ehkä jonkin ison arvokohteen myynnissä välittäjällä vielä roolinsa, mutta kerrostaloasunnot ym arkikodit saa helposti myytyä itsekin. Ei ole syytä ottaa välittäjää. Kuvat saa otettua itse ja dokumentit ladattua netistä ja pankin kanssa asiointi sujuu vaikka netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Luuletko sinä, että välittäjä tinkaa puolestasi?
Välittäjä kertoo hinnan, jonka olen hänelle sanonut eikä taivu, jos toinen osapuoli alkaa painostaa. Kyllä, olen nyhverö, joten en itse asuntoani kauppaa.
Välittäjä kertoo ostajaehdokkaille vain ne tiedot mitä myyjältä saa. Myyjä on vastuussa antamistaan tiedoista ja ostaja on vastuussa tietojen riittävästä selvitysvelvollisuudesta ennen ostoa. Välittäjä tippuu kuviosta samantien kun kaupat tehty.
Jos kaupan jälkeen tulee ongelmia niin asiassa kinaa tasan vain myyjä ja ostaja.