Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonmyyjä järjetön palkkio

Vierailija
17.07.2023 |

Ei voi olla todellista.

Olen ajatellut laittaa noin 600 000 arvoisen asunnon myyntiin.
Pyysin asunnonvälittäjiltä muutamia tarjouksia myydä asuntoni.
Miten on mahdollista, että välittäjä saa tästä työstä noin 24 000:- palkkion?

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Hyvin moni ostaa mieluiten suoraan, varsinkin jos on asuntokauppoja tehnyt ennenkin ja huomannut, miten yksinkertaista se on.

En mene näyttöön, jota ei pidä välittäjä. Omistajan myydessä hän arvostaa kotiaan erilailla, kun itse haluan rauhassa katsoa mi suunnitella miten ostettavaa asuntoa muuttaisin. Ne toisen "maailman ihanimmat" tapetit ja maalit voivat olla minulle heti vaihdettava kauhistus. Välittäjälle myynti on kliininen tapahtuma.

Sama homma, en mene jos myyjänä on joku tavis pappa. On helpottavaa kun kohteessa ei ole kenelläkään mitään erityisiä tunnelatauksia. Enkä myöskään ehkä halua edes nähdä tai tutustua asunnon omistajiin, vaan pidän kohteliaasta 'anonyymiydestä' tässä asiassa.

Myöskin luotan siihen, että välittäjä on osannut etsiä/hankkia kaikki kohteeseen liittyvät paperit ja materiaalit.

Vierailija
122/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myynyt asuntoni itse, meni ensimmäisellä näytöllä, pankki hoiti paperit.

Et tarvitse mitään välittäjää.

Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.

On luotettava ja ulkopuolinen. Välittäjällä on vastuu asunnon kuntotiedoista.

Välittäjä ei ole vastuussa yhtään mistään yhtään millään tavalla.

On kait välittäjälläkin nyt jonkinlainen vastuu:

Välittäjän vastuu asuntokaupan virheistä

Asunnonvälittäjällä on suuri vastuu sekä myyjää että ostajaa kohtaan. Lainsäätäjä edellyttää välittäjältä hyvää ammattiosaamista asuntokaupoista. Välittäjä joutuu vastuuseen helposti jos annetuissa tiedoissa on virhe tai jos jotain epäilyksen alle tullutta seikkaa ei ole tarkastettu. Vastuu ei kuitenkaan ulotu salaisiin tai odottamattomiin virheisiin.Vastuista säädetään kiinteistövälityslaissa.

Lähde: https://www.asuntokaupanvirheet.fi/valittajan-vastuu

En ole ikinä kuullut tapauksesta jossa kiinteistönvälittäjä olisi joutunut maksamaan korvauksia asunnon ostajalle mistään syystä.

Tietenkään kiinteistönvälittäjä ei saa välittää virheellisiä tietoja tai pimittää oleellisia tietoja ostajalta. Mutta ei välittäjä ole vastuusa muulla tapaa kuin viestinvälittäjänä. Kertoo ostajalle ne tiedot jotka on myyjältä saanut. Ei kiinteistövälittäjä ole vastuussa siitä jos myyjä on jättänyt jotain kertomatta. Ellei se ole täysin ilmeistä osallitumista petokseen.

Meille joutui maksamaan pakastimen hinnan. Myynti-ilmoituksessa oli että pakastin kuuluu kauppaan. Myyjät veivät sen pois, heiltä löytyi sähköposti välittäjälle jossa maininta ettei pakastin kuulu kauppaan. Välittäjä jouti korvaamaan pakastimen hinnan meille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ooku kuvittelee, että välittäjän työssä lyö rahoiksi, niin siitä vaan kokeilemaan. 😀

Todellisuus on aivan päinvastainen. Siinä useimmat eivät saa tuloja lähellekään yhtä paljon kuin kaupan kassat.

Mutta ap on vapaa myymään asuntoaan itse. Henk koht yleensä naureskelen niille Omistaja Myy -ilmoituksille, niissä on lähes poikkeuksetta täysin yliarvioitu hintapyyntö. Jos sellaisen haluaa ostaa, niin kannattaa jäädä odottamaan, kunnes omistaja väistämättä luovuttaa ja antaa sen myytäväksi oikealle välittäjälle.

Vierailija
124/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi siinä välittäjän palkassa näkyy yrittäjän riski. Siinä työssä kun ei ole mitään kuukausipalkkaa, tai työterveyttä tai eläkemaksuja, jotka kilahtaisivat joka kuukausi niin kuin palkansaajalle. Joinain kuukausina et saa palkkaa lainkaan, muina kuukausina täytyy kattaa ne nollakuukaudetkin. Vålittäjät ovat yrittäjiä jokainen.

Kun menet töihin siivoojaksi, saat joka kuukausi palkan varmasti. Työnantaja maksaa lisäksi eläkettä ja yleensä jotain työterveyshuoltoakin.

Eli siitä vaan ap irtisanoutumaan tyhjän päälle ja ryhtymään välittäjäksi ilman varmuutta siitä, saatko mitään palkkaa puoleen vuoteen.

Vierailija
125/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään muuta yritystä tai yrittäjää jolla olisi näin suuri tuntipalkka työmäärää nähden.

Taidan ryhtyä välittäjäksi.

Vierailija
126/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onhan tuo jos tosiaan 26 000e ja tunnin näyttö. voi olla, että käy vaikka 3krt, mutta silti. tunnin käynti asunnolla ja pilipalimyyntipuheet, niin 200€/h maksimihinta olisi sopiva. ihan sama millainen jakkutakki päällä ja käsilaukku, niin tonni maksimi.

Eikö mitään muuta tarvitse tehdä kuin käydä kolmella tunnin näytöllä? Matkoihin ei mene mitään, myytässä kohteessa ei käydä muuten, omistajan tai ostajaehdokkaiden kanssa ei kommunikoida näyttöjen ulkopuolella, kauppatilanteessa ei joudu mihinkään menemään? 

Voi, olla että vaan yhdellä. Normaali kilometrikorvaus myyntityössä on 0.45 centtiä kilometriltä ja päiväraha, jos myyntimatka kestää yli puolipäivää. Ei ole tarkoitus, että asiakas maksaa koko auton, kuten nyt on noilla välittäjillä. Kyllähän kaikki myyjät kommunikoi asiakkaiden kanssa, mutta ei asiakkaat siitä yleensä maksa mitään 26 000€, varsknkin kun paperityöt hoitaa vielä pankki. Asunnonvälittäjät lähinnä ryöstää ihmisiä täällä. Suomalaiset ovat niin kilttejä, että tämä on mahdollista, mutta ei se moraalisesti oikein ole. Enkä minä kehtais kuten jotkut pitää noita "miljonääri" instatilejä, missä mässäillään asiakkaiden antamalla liialla rahalla.

Vierailija
127/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään muuta yritystä tai yrittäjää jolla olisi näin suuri tuntipalkka työmäärää nähden.

Taidan ryhtyä välittäjäksi.

Ymmärrätkö, että sä et saa myytyä asuntoja 8 h päivässä?... Saatat myydä yhden asunnon joka neljäs kuukausi. Lisäksi maksat itse eläkkeesi ja lääkårisi. Työttömyysturvaa et saa niiltä kuukausilta, kun sinulla ei ole tuloja, koska olet yrittäjä.

Vålittäjäpuolisoni on jo pitkään hakenut epätoivoisesti oikeita töitä, joista saisi oikeasti palkkaa, mm kauppaan hyllyjen töyttäjåksi, muttei ole päässyt.

Vierailija
128/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi, jos vaikka nyt katsotaan jenkkeihin, niin tavallinen perheasuntojen välittäjä on normaalisti pukeutunut tavallinen myyjä. Hän ei leveile instassa tai muualla satojen tuhansien autoilla ja kelloilla. Jos välittäjä välittää luksusasuntoja, niin alla saattaa olla parempi auto sun muut markkinoinnit. Täällä mummokämmpien asuntovälittäjillä on birkiniä, käsilaukkua mikä maksaa sen 20k vähintään. Välittäjä, joka myy rivitalokolmiota perhealueella ajaa sinne 100-200k autolla ja kädessä 100k kello. Alalle pitäisi hakea rohkeasti nuoria välittäjiä, jotka polkisivat noita hintoja. Hyvä kesätyö vaikka nuorelle, vaikka toiminimellä välittää asuntoja. Työ on niin helppoa, että sen oppii ihan kesätyön merkeissä.

Vierailija
129/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, jos vaikka nyt katsotaan jenkkeihin, niin tavallinen perheasuntojen välittäjä on normaalisti pukeutunut tavallinen myyjä. Hän ei leveile instassa tai muualla satojen tuhansien autoilla ja kelloilla. Jos välittäjä välittää luksusasuntoja, niin alla saattaa olla parempi auto sun muut markkinoinnit. Täällä mummokämmpien asuntovälittäjillä on birkiniä, käsilaukkua mikä maksaa sen 20k vähintään. Välittäjä, joka myy rivitalokolmiota perhealueella ajaa sinne 100-200k autolla ja kädessä 100k kello. Alalle pitäisi hakea rohkeasti nuoria välittäjiä, jotka polkisivat noita hintoja. Hyvä kesätyö vaikka nuorelle, vaikka toiminimellä välittää asuntoja. Työ on niin helppoa, että sen oppii ihan kesätyön merkeissä.

Sinua on höynäytetty.

Välittäjäpuolisollani on hienonnäköinen auto - se on loppuunajettu ja jatkuvasti rikki, hinta n puolet kuin minun pikkukotterollani.

Hänellä on hienot merkkivaatteet - ne ovat kopioita, Armanin paita piraattina 5 euroa.

Hånen sukissaan ja alusvaatteissaan on reikiä.

Leikkaa itse hiuksensa kotona.

Ottanut tosiaan myös kulutusluottoa ruokakuluihin.

Ulkopuolusen silmin näyttää hyvin menestyneeltä ja pakko onkin. Siinä työssä. Imago on kohtalokkaan tärkeä. Kukaan ei anna asuntoaan myytäväksi välittäjälle, joka näyttää siltä, ettei saa mitään kaupaksi.

Edelleen kannustan sinua irtisanoutumaan ja antamaan nykyisen työpaikkasi jollekin työttömälle, ja ryhtymään itse välittäjäksi. Siinähän sen realismin sitten näet.

T. Välittäjän puoliso

Vierailija
130/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä saa paremman hinnan. Omasta asunnostani onnistui puristamaan vielä 8000 € lisää.

Välittäjällä EI ole vastuuta tiedoista, myyjällä on.

Vierailija
131/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhteuttaa välityspalkkion asunnon hintaan, niin se taitaa olla jo enemmän, kuin suunnittelun hinta (%). Kohde suunnitellaan kerran ja asunto mahdollisesti myydään elinkaarensa aikana monta kertaa. Kohtuuttomat palkkiot välittäjillä.

Vierailija
132/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suhteuttaa välityspalkkion asunnon hintaan, niin se taitaa olla jo enemmän, kuin suunnittelun hinta (%). Kohde suunnitellaan kerran ja asunto mahdollisesti myydään elinkaarensa aikana monta kertaa. Kohtuuttomat palkkiot välittäjillä.

Jos palkkio olisi vähemmän, koko välittäjän ammattikuntaa ei olisi olemassa.

Jos saat vaikka 5000 euron myyntipalkkiosta käteen 2000 joka toinen kuukausi, niin harva aikuinen sellaisella elää.

Sinun ei kuitenkaan ole pakko käyttää välittäjää, voit myydä itse, jos pystyt. Lisäksi voit halutessasi myös itse ryhtyä välittäjäksi, jos toimeentulosi on turvattu esimerkiksi puolison toimesta, vaikka kauppaa ei syntyisikään.

Vierailija
133/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Hyvin moni ostaa mieluiten suoraan, varsinkin jos on asuntokauppoja tehnyt ennenkin ja huomannut, miten yksinkertaista se on.

En mene näyttöön, jota ei pidä välittäjä. Omistajan myydessä hän arvostaa kotiaan erilailla, kun itse haluan rauhassa katsoa mi suunnitella miten ostettavaa asuntoa muuttaisin. Ne toisen "maailman ihanimmat" tapetit ja maalit voivat olla minulle heti vaihdettava kauhistus. Välittäjälle myynti on kliininen tapahtuma.

Miksi asuntoesittelyssä pitäisi ääneen jonkun vanhoja tapetteja haukkumaan? Pintaremonttia on helppo tehdä sitten kun asunto on ostettu.

Ei tarvitse haukkua, vaan jos kumppanin kanssa juttelemme mitä muuttaisimme. Omistaja ottaa helposti keskustelun loukkauksena. Me haluamme yhdessä arvioida paljonko kussakin kohteessa pitäisi tehdä muutoksia, jotta asunto olisi meille mieleinen.

Työkaveri etsi omakotitaloa ja he kävivät katsomassa yhtä, jota iäkäs omistajapari möi itse. He siinä kierrellessään juttelivat keskenään, mitä remonttia pitäisi tehdä. Talon rouva loukkaantui puheista ja sanoi, että tämä on ihan hyvä, ei täällä mitään remonttia tarvitse tehdä. Talo oli parikymmentä vuotta vanha ja kaikki alkuperäistä.

Vierailija
134/175 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ostavat käytettyjä autoja autoliikkeistä, kun ne voi ostaa suoraan yksityisiltä myyjiltä?

Vierailija
135/175 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurja on välittäjän tuntipalkka.

Tilastokeskuksen mukaan yksityisen sektorin tuntipalkkaisten palkansaajien säännöllisen työajan tuntiansio oli vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä keskimäärin 16,8 euroa tunnilta.

Välittäjillä on tosiaan aika uskomattomat tulot.

Ja kun huomioidaan se, mitä myymisen eteen joutuu oikeasti tekemään, niin tuntipalkat ovat röyhkeät.

Vierailija
136/175 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ooku kuvittelee, että välittäjän työssä lyö rahoiksi, niin siitä vaan kokeilemaan. 😀

Todellisuus on aivan päinvastainen. Siinä useimmat eivät saa tuloja lähellekään yhtä paljon kuin kaupan kassat.

Mutta ap on vapaa myymään asuntoaan itse. Henk koht yleensä naureskelen niille Omistaja Myy -ilmoituksille, niissä on lähes poikkeuksetta täysin yliarvioitu hintapyyntö. Jos sellaisen haluaa ostaa, niin kannattaa jäädä odottamaan, kunnes omistaja väistämättä luovuttaa ja antaa sen myytäväksi oikealle välittäjälle.

Alustavan hinta-arvion saat vaikkapa Etuovesta ja isännöitsijältä sitten tiedot toteutuneiden kauppojen summista. Siihenkään ei tarvitse välittäjää. Olen flipannut tusinan verran asuntoja, ei olisi tullut pieneen mieleenikään käyttää koskaan välittäjää.

Vierailija
137/175 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjällä EI ole vastuuta tiedoista, myyjällä on.

On se sen verran mitä ilmoituksern kirjoittaa tai asiakkaalle kirjallisesti ilmoittaa. Muu on myyjän vastuulla.

Vierailija
138/175 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sellaisen haluaa ostaa, niin kannattaa jäädä odottamaan, kunnes omistaja väistämättä luovuttaa ja antaa sen myytäväksi oikealle välittäjälle.

Minä taas odottelen, että sopimus loppuu niin pääsen itse myymään. Tuntuu ettei välittäjä tee yhtään mitään. Huhtikuussa tehtiin sopimus ja yksi yleinen näyttö on pidetty, siis kolmessa (3) kuukaudessa! ja sekin minun pyynnöstäni. Sille näytölle tuli kolmet katsojat. Minusta nyt pitää tehdä entistä enemmän töitä kun myynti sakkaa. Eikö se ole ihan myyjän perusjuttuja. Vai onko välittäjä se joka vaan välittää asuntoja mutta ei myy?

Myös ilmoitus netissä on ihan hanurista. Tarkistin tekstin ennen sen julkaisemista mutta välittäjä oli kuitenkin lisännyt siihen puolet omiaan, ihan diipadaapa typerää, melkein hävettää se ilmoitus.

Lisäksi lehdessä ei ole ilmoitettu kertaakaan. Kaikilla vaan ei ole oikeasti nettiä käytössä, se pitäisi tajuta. 

Vierailija
139/175 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi asuntoesittelyssä pitäisi ääneen jonkun vanhoja tapetteja haukkumaan? Pintaremonttia on helppo tehdä sitten kun asunto on ostettu.

Ei tarvitse haukkua, vaan jos kumppanin kanssa juttelemme mitä muuttaisimme. Omistaja ottaa helposti keskustelun loukkauksena. Me haluamme yhdessä arvioida paljonko kussakin kohteessa pitäisi tehdä muutoksia, jotta asunto olisi meille mieleinen.

Työkaveri etsi omakotitaloa ja he kävivät katsomassa yhtä, jota iäkäs omistajapari möi itse. He siinä kierrellessään juttelivat keskenään, mitä remonttia pitäisi tehdä. Talon rouva loukkaantui puheista ja sanoi, että tämä on ihan hyvä, ei täällä mitään remonttia tarvitse tehdä. Talo oli parikymmentä vuotta vanha ja kaikki alkuperäistä.

Mitä parikymmentä vuotta vanhaan taloon sinusta pitäisi tehdä?

Pintaremonttia toki, sitä kai aina tehdään kun muutetaan, että saadaan asunnosta mieluinen. Mutta ei vielä vuosikymmeniin putkia, sähköjä, kattoa ... mitään isoa.

Vierailija
140/175 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin välittäjä ja maksettiin ihan mielelläään siitä, ettei tarvitse muuton ja uuden kodin remppaan liittyvien asioiden lisäksi huolehtia vielä myyntiasioistakin, ajella näyttämään sitä ties mihin aikaan ja soitella pankkeihin.

Jotkut maksaa kuulemma siivojalle ja muuttomiehillekin, vaikka eihän niitä tarvi mihinkään, kun itsekin voi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan