Asunnonmyyjä järjetön palkkio
Ei voi olla todellista.
Olen ajatellut laittaa noin 600 000 arvoisen asunnon myyntiin.
Pyysin asunnonvälittäjiltä muutamia tarjouksia myydä asuntoni.
Miten on mahdollista, että välittäjä saa tästä työstä noin 24 000:- palkkion?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Hyvin moni ostaa mieluiten suoraan, varsinkin jos on asuntokauppoja tehnyt ennenkin ja huomannut, miten yksinkertaista se on.
En mene näyttöön, jota ei pidä välittäjä. Omistajan myydessä hän arvostaa kotiaan erilailla, kun itse haluan rauhassa katsoa mi suunnitella miten ostettavaa asuntoa muuttaisin. Ne toisen "maailman ihanimmat" tapetit ja maalit voivat olla minulle heti vaihdettava kauhistus. Välittäjälle myynti on kliininen tapahtuma.
Miksi asuntoesittelyssä pitäisi ääneen jonkun vanhoja tapetteja haukkumaan? Pintaremonttia on helppo tehdä sitten kun asunto on ostettu.
Ei tarvitse haukkua, vaan jos kumppanin kanssa juttelemme mitä muuttaisimme. Omistaja ottaa helposti keskustelun loukkauksena. Me haluamme yhdessä arvioida paljonko kussakin kohteessa pitäisi tehdä muutoksia, jotta asunto olisi meille mieleinen.
Työkaveri etsi omakotitaloa ja he kävivät katsomassa yhtä, jota iäkäs omistajapari möi itse. He siinä kierrellessään juttelivat keskenään, mitä remonttia pitäisi tehdä. Talon rouva loukkaantui puheista ja sanoi, että tämä on ihan hyvä, ei täällä mitään remonttia tarvitse tehdä. Talo oli parikymmentä vuotta vanha ja kaikki alkuperäistä.
Mitä parikymmentä vuotta vanhaan taloon sinusta pitäisi tehdä?
Pintaremonttia toki, sitä kai aina tehdään kun muutetaan, että saadaan asunnosta mieluinen. Mutta ei vielä vuosikymmeniin putkia, sähköjä, kattoa ... mitään isoa.
Rouvan mielestä talo oli niin hyvässä kunnossa, että sinne olisi voinut muuttaa suoraan sisään. Siitäkään hän ei ollut tykännyt, kun ostajat olivat miettineet pitäisikö yksi seinänpätkä purkaa.
No joo, tietysti voi miettiä mitä ääneen puhuu vai puhutaanko keskenään vasta kun on lähdetty näytöstä.
Monet vanhemmat ihmiset on sitä mieltä, ettei ehjää kannata korjata - ovat oppineet nuukuuteen eikä siihen, että pesuhuone lyödään atomeiksi kun laattojen väri ei enää ole muodissa.
Ei ole niin yksinkertaista että kolme näyttöä ja se on siinä. Ei ole. Monet asunnot ei kiinnosta pätkääkään sillä kuvissa ei näy rämpällään olevat asiat ja kuvat parempia mitä itse kohde.
Ollaan ostamassa rivaria ja käydään etukäteen katsomassa talo, ympäristö ja ilmansuunnat.
Nyt vasta tulossa eka näyttö kun piha ok, ilmansuunnat ok ja uimaranta vieressä ja kaunis luonto.
Keskihintaisista harvemmin ne parhaimmat kohteet on myynnissä.
Kaikennäköisiä taloja joutuu välittäjä näyttämään ja eivät mene kaupaksi. Moni vaihtaa alaa kun ei tule kauppoja. Voi kun voisi sanoa että myy ruma kotisi ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ooku kuvittelee, että välittäjän työssä lyö rahoiksi, niin siitä vaan kokeilemaan. 😀
Todellisuus on aivan päinvastainen. Siinä useimmat eivät saa tuloja lähellekään yhtä paljon kuin kaupan kassat.
Mutta ap on vapaa myymään asuntoaan itse. Henk koht yleensä naureskelen niille Omistaja Myy -ilmoituksille, niissä on lähes poikkeuksetta täysin yliarvioitu hintapyyntö. Jos sellaisen haluaa ostaa, niin kannattaa jäädä odottamaan, kunnes omistaja väistämättä luovuttaa ja antaa sen myytäväksi oikealle välittäjälle.
Ei kiinteistövälittäjä asunnon myyntihintaa määrää. Hinta on aina omistajan päätös. Kiinteistövälittäjältä voi pyytää arviota, mutta voi niin tehdä itsekin myydessä. Yleensä kaikki välittäjät antaa ilmaiseksi hinta-arvioita pyydettäessä. Eikä se viedä sido mihinkään. Pyytää vaikka muutamaa eri välittäjää arvioimaan hinnan ja sen jälkeen myy itse. Yleensä oman asunnon arvo on kyllä myyjän tiedossa jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin kokeilla myydä itse. Jos sinä menisit näyttöön jota pitää myyjä itse, minkälainen näyttö olisi sinusta paras? Itse ajattelin jotenkin niin että esittelisin ensin pikaisesti koko talon, sitten ostajaehdokkaat saisi halutessaan kiertää itsekseen (ja keskustella rauhassa) ja lopuksi voisivat vielä esittää kysymyksiä jos jotain on herännyt. Olisko ok?
Hyvä ilmoitus nettiin on kaikista tärkeintä! Valokuvien tärkeyttä ei voi yliarvioida. Palkkaa vaikka ammattikuvaaja ottamaan kuvat jos ei itsellä ole hyvää kameraa.
Kaikessa myyntityössä vaikeinta on saada asiakas kynnyksen yli katsomaan kohdetta. Siinä vaiheessa kun joku tulee asuntoa paikan päälle katsomaan ollaa jo voiton puolella!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin yksinkertaista että kolme näyttöä ja se on siinä. Ei ole. Monet asunnot ei kiinnosta pätkääkään sillä kuvissa ei näy rämpällään olevat asiat ja kuvat parempia mitä itse kohde.
Ollaan ostamassa rivaria ja käydään etukäteen katsomassa talo, ympäristö ja ilmansuunnat.
Nyt vasta tulossa eka näyttö kun piha ok, ilmansuunnat ok ja uimaranta vieressä ja kaunis luonto.
Keskihintaisista harvemmin ne parhaimmat kohteet on myynnissä.Kaikennäköisiä taloja joutuu välittäjä näyttämään ja eivät mene kaupaksi. Moni vaihtaa alaa kun ei tule kauppoja. Voi kun voisi sanoa että myy ruma kotisi ihan itse.
No miksei voi sanoa. Ei välttämättä ihan noilla sanamuodoilla mutta kyllä siihen on keinot. Esim hinnoittelulla sen voi kertoa että tämän saa, toki asiakas voi olla eri mkeltä hinnasta mutta sitten voikin sanoa ettei ylihintaisen kohteen myynti oikein kiinnosta. Siinä kohtaahan voi vaikka laittaa sen kulumaksun vai mikä sen nimi oli mistä uutisoitiin hetki sitten, eli kattamaan kuluja vaikka kauppaa ei syntyisi.
Itse en koskaan moiseen suostuisi, välittäjiä valittavaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt itse monta asuntoa. Enää en myy. Huoneiston myynti on yksinkertainen kunnes joku osapuoli aloittaa sähläyksen. Viimeisessä tapauksessa jouduin ottamaan asianajajan.Teki niin tai näin, aina on väärin päin. Käytän ammattitaitoista välittäjää jatkossa.
Tämä. Asiat on yksinkertaisia, jos molemmat osapuolet on tehneet lähiaikoina asuntokauppaa ja tietävät kuinka asiat hoidetaan. Mutta teeppä kauppaa jonkun idiootin kanssa, niin ymmärrät mihin se välittäjä tarvitaan.
Eli siihen että dumppaa sen idiootin. Mitä muutakaan se sille voisi. No tietysti tiettyyn rajaan asti toimii paskasuodattimena, mutta rajansa kaikella.
Huikeasta palkkiosta huolimatta, välittäjät käyttävät kuitenkin asuntojen kuvaamisen harrastajakuvaajia.
Asuntoja kuvataan huikeilla laajakulmilla ja värejä saturoidaan. Eniten ärsyttää kun asunnot kuvataan melkein lattian rajasta niin ettei esim. keittiön pinnat näy kuvissa.
Itse olen seurannut erään loma-asunnon myyntiä. Itseäni se kiinnostaa mutta välittää ei kiinnosta myydä. Ihmettelen, tietävätkö omistajat, että olen kesäkuussa pyytänyt näyttöä mutta välittäjä kehotti puhelimessa menemään itse katsomaan. En mennyt kun haluan sen välittäjän mukaan, että pääsen sisällekin katsomaan ja kyselemään asioita. Aikaisemmin kävin toisen välittäjän (sain saman kehotuksen mennä itse katsomaan) mökkiä katsomassa mutta turha se on mennä sinne tontille tiirailemaan kun et tiedä edes tontin rajoja.
Se on edelleen myynnissä, välittäjä ei ole minulta kysellyt kävinkö "haahuilemassa" pihassa ja kiinnostaako edelleen ja haluanko mahdollisesti nähdä mökin sisältä ja saada esitteen kouraan.
Onneksi palkkiot on tippuneet huomattavasti. Kannattaa kilpailuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen seurannut erään loma-asunnon myyntiä. Itseäni se kiinnostaa mutta välittää ei kiinnosta myydä. Ihmettelen, tietävätkö omistajat, että olen kesäkuussa pyytänyt näyttöä mutta välittäjä kehotti puhelimessa menemään itse katsomaan. En mennyt kun haluan sen välittäjän mukaan, että pääsen sisällekin katsomaan ja kyselemään asioita. Aikaisemmin kävin toisen välittäjän (sain saman kehotuksen mennä itse katsomaan) mökkiä katsomassa mutta turha se on mennä sinne tontille tiirailemaan kun et tiedä edes tontin rajoja.
Se on edelleen myynnissä, välittäjä ei ole minulta kysellyt kävinkö "haahuilemassa" pihassa ja kiinnostaako edelleen ja haluanko mahdollisesti nähdä mökin sisältä ja saada esitteen kouraan.
Olisit kysynyt, missä mökin vara-avain on jemmattuna, kun haluat nähdä mökin sisältä
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku välittäjä avata mistä nämä järjettömät palkkio-pyynnit koostuu?
Voi mutta en viitsi. Myy mörskäsi itse. Tai anna se ulkomaiselle välitystoimistolle myyntiin. Sehän on suomen tapa. Jos vaikka tönösi ostaa se Häkämiehen kaipaama ulkomainen erkoisammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä selvennän vähän.
Kohde on kilpailutettu palkkion osalta alas. Palkkion mukaan välittäjä voi näydä 1-2 kertaa kohteessa. Kuvaus, näyttö, kohteen lain mukaiset selvitykset ostajan ja myyjän osalta maksavat myös. Kohteen vastaanottanut välittäjä saa palkkiosta LKV yrityksen jälkeen ison osan ja mahdollinen toinen välittäjä bensarahan verran työstä.
Joten ei ihme ettei muita toimiston välittäjiä kiinnosta näytellä ilmaiseksi toisen kohdetta.
Soita jos kiinnostaa LKV yritykseen joka sitä myy ja pyydä kohteen vastaanottanutta välittäjää esittelemään se sinulle.
Tyttö on lapsi. 21-vuotias ei ole lapsi.
Tämä. Asiat on yksinkertaisia, jos molemmat osapuolet on tehneet lähiaikoina asuntokauppaa ja tietävät kuinka asiat hoidetaan. Mutta teeppä kauppaa jonkun idiootin kanssa, niin ymmärrät mihin se välittäjä tarvitaan.