Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen eksän rooli haasteena

Hörx
16.07.2023 |

Ollaan seurusteltu suunnilleen vuoden verran.
Miehelläni ja eksällään on yhteinen ystäväpiiri, jonka ymmärrän vuosien aikana kertyneen. Eksä on kummi- ja ystävyyssuhteiden vuoksi tiiviisti tekemisissä myös mieheni siskon kanssa. Myös yhteiset lapset pitävät eksän mukana kuvioissa.

En ole aikaisemmin ollut tilanteessa, jossa eksän rooli on näin vahva. Hän on niin monessa mukana. En löydä omaa paikkaani miehen kaveripiirissä, koska eksä on niin vahvasti mukana siinäkin.
Olimme viime viikolla eräässä miehen suvun juhlassa ja mulle jäi ulkopuolinen olo.
Se vaivaa, enkä oikein voi tästä kenellekään puhua. Eksänsä tunsi tietenkin hyvin sukulaiset, joista minä en ollut vielä edes tavannut kaikkia. Oli iloista jälleennäkemistä ja muistoja sivuuttiin. Sisäpiiriin eksä kuuluu ja kyläilee näiden ihmisten luona. Minä en. Tuntuu vaikealta esimerkiksi miehen siskoon tutustuminen tietäen hänen olevan hyvä ystävä miehen eksän kanssa.
Mieheni jutteli juhlissa eksänsä kanssa jostain poikiensa asiasta erillään muusta porukasta. Keskustelunsa aikana jo mietin, että voisin vaikka lähteä, kun ei minua huomata edes.
Juhlien jälkeen mieli on ollut matala.
En halua edes yrittää rajoittaa mieheni yhteydenpitoa ystäviinsä. En tiedä mitä teen. Onko tämä ihan normaalia ja miten tiiviisti yleensä eksä on kuvioissa?
Olenko kohtuuton, kun mietin tällaista? Kun en halua kyläillä miehen siskon luona jos eksänsä on lasten kanssa vaikka siellä.
Kun en tykkää kahdenkeskeisistä juttuhetkistään juhlissa.
Tiedän etteivät mieheni ja eksänsä voisi palata yhteen ja sellaista haikailua ei ole. En ole siitä mitenkään mustasukkainen. Epävarmuutta eksän rooli aiheuttaa nyt mulle.
Mitä tässä kannattaisi tehdä?
Minä en ole yhteydessä oman poikani isään kuin lapseen liittyen ja ystäväpiiri jakautui eron myötä. Myöskään sukulaisten kanssa ei olla muutoin yhteydessä kuin kohteliaan ystävällisesti harvakseltaan.

Kommentit (294)

Vierailija
141/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni vuoden tuntemisella ei kuulu vielä edes niiden lasten elämään. Saati sukulaisten.

Se on sinun mielipiteesi. Mutta ap ja hänen miehensä ovat eri linjoilla. Ja heidän päätöshän tämä on.

Vierailija
142/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alkaa seurustella pitää ottaa käytännön asiat huomioon. Ihan sama jos mies sanoo rakastavansa ja pitävänsä tärkeimpänä, jollei se tarkoita mitään/näy käytännön valinnoissa. Tuollainen mies joka ei pääse, eikä mitä ilmeisimmin edes halua päästä, exästään eroon ei ole mikään hyvä saalis yhdellekään naiselle, vaikka ihmisenä muuten olisi viehättävä. Itse on valinnoillaan pzkonut asiansa ja elämänsä sellaiseksi, ettei uudella naisella ole siinä kuin jokin hyvin ohut 'naisen rooli'. Miksi edes ottaa uutta puolisoa tuollaiseen kuvioon, ja kuinka naiivi pitää ihmisen olla jos yllättyy ettei uusi - nykyinen - puoliso ole tyytyväinen exän pyörimiseen joka nurkassa?

Eri asia, jos kyse olisi pelkästä eksästä, mutta nyt on kyse lasten äidistä, eli periaatteessa mies meni juttelemaan henkilölle, joka liittyy hänen lastensa hyvinvointiin. Ylipäätään ajatus siitä, että puolison kuuluu olla "miehen ykkösnainen" kuulostaa omituiselta. Eikö se "ykkösnaisen" paikka riipu vähän tilanteesta? Joskus iäkäs isoäiti saattaa tarvita apua, jolloin hän on sen hetken ykkösnainen. Välillä taas miehen äiti, sisko, tytär tai muu. Omituinen ajattelutapa, että se puoliso tulisi aina olla ykkönen ja jotenkin se, että mies välillä kohdistaa huomionsa elämänsä muihin naispuolisiin ihmisiin olisi uhka puolisolle.

Tämä ei ollut kilpailu mun paikasta.

Jos kyseessä ei olisi ollut eksä, olisi ollut tympeää tulla lempatuksi yksin vieraassa porukassa juhliin.

Kohteliasta olisi huomioida henkilö, jonka juhliin seurana mukaan on pyydetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni vuoden tuntemisella ei kuulu vielä edes niiden lasten elämään. Saati sukulaisten.

Se on sinun mielipiteesi. Mutta ap ja hänen miehensä ovat eri linjoilla. Ja heidän päätöshän tämä on.

No sitten käy just noin. Kun hosutaan.

Ei ymmärretä mitä ne lapset edes tarkoittaa.

Paukataan sukujuhliin vaikkei edes tunneta ketään.

Kummallista hosumista. Mihin on kiire?

Vierailija
144/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Se hetken juttelu ei taida olla tässä se ongelma. Vaan se että ap jäi yksin. Miehen olisi pitänyt esitellä hänet muille ja varmistaa, että hänellä on seuraa.

Kiitos. Juuri tätä olen pyrkinyt tuomaan esiin.

Etkö osaa itse esimerkiksi mennä kysymään emännältä voitko auttaa jotenkin ja jutustella siinä? Samallahan siinä pyörisi sitten niitä muita sukulaisia jotka se emäntä sinulle esittelisi.

ap:han toi ilmi että häntä jännitti. hän on ehkä ujo, arka, introvertti tms. ei kaikilta onnistu tosta vaan sosialisointi.

pointtihan on se että mies tiesi ap:n tilanteen mutta ei auttanut häntä.

Vierailija
145/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin myös, että ota vastuuta itsestäsi ja omasta roolistasi. Ei enää sinun paikallasi ole. Sinä olet nykyinen! Tutustu sekä erään että sukulaisiin, miehen ystäväpiiriin itsenäsi. Ties vaikka kuinka läheiseksi ajan kanssa tulisit.

Ei ole miehesi tehtävä hoitaa tutustumista puolestasi, ei hän siihen pysty edes.

Tietenkin mulla on vastuu myös tutustumisessa. Mut ilman, että mies on esitellyt minua edes, on vaikeaa tunnistaa hänen sukulaiset ja tuttavat juhlissa, saati alkaa heihin tutustumaan.

Vierailija
146/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Se hetken juttelu ei taida olla tässä se ongelma. Vaan se että ap jäi yksin. Miehen olisi pitänyt esitellä hänet muille ja varmistaa, että hänellä on seuraa.

Etkö osaa itse esimerkiksi mennä kysymään emännältä voitko auttaa jotenkin ja jutustella siinä? Samallahan siinä pyörisi sitten niitä muita sukulaisia jotka se emäntä sinulle esittelisi.

ap:han toi ilmi että häntä jännitti. hän on ehkä ujo, arka, introvertti tms. ei kaikilta onnistu tosta vaan sosialisointi.

Ap voi kasvattaa munat ja opetella sosiaalisuutta tai jäädä pois juhlista. Eihän toi nyt ole aikuisen käytöstä ollenkaan.

Vierailija
147/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisköhän ap:n jutella sen miehen kanssa?

Vierailija
148/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi on vielä lyhyt aika. Tottakai tuollainen häiritsee, mutta ajan kanssa löydät oman paikkasi ja tilanne helpottuu. Mä en tosin näe tossa, että puhuu lasten asioista exänsä kanssa juhlissa mitenkään pahana. Toki jos olet kovin ujo ja jännität miehen sukulaisten ja kaverien tapaamista kovasti ja mies tietää tämän niin ehkä sitten. Ajan myötä pystyt tutustumaan miehen siskoon ja muihin ajattelematta miehen exää.

Puhuttiin ennakkoon siitä, että jännitän ja toivon antavani mukavan vaikutelman. Mies tiesi sen. Silti hävisi eksän kanssa ja huomasin heidän häipyneen kahdenkesken juttelemaan. Kuulin mieheltä, että asia koski poikiansa. Sillä ei ole väliä edes, mitä asia koski.

Sukunsa juhlat. Hän häipyy johonkin ja jäin yksin.

Siis oletko oikeasti niin perässävedettävä, että miehen ollessa hetken muualla sinä lamaannut täysin, et kykene juhlissa käytettävään small talkiin, vaan hätääntyneenä etsit miestä olemaan kanssasi niissä juhlissa? Ei taivas, miehen kannattaa nyt vetää johtopäätökset ja lähteä, koska tuo ei ole normaalia ja tuo tulee pahenemaan valtavasti. Kohta mies ei enää pääse edes kauppaan yksin, koska voi kohdata siellä jonkun ja sillä aikaa sinä haukot avuttomana henkeä kotona.

Sukujuhlissa jutellaan sukulaisille, ei se avec ole siellä siksi, että se olisi näyttelysesine vaan siksi, että ihan itse tutustuu muihin, jos on joku aie osaksi sukua päätyä. Todennäköisesti miehen sisko on jo soitellut veljelleen, että mieti kahdesti, tuosta ei seuraa muuta kuin ongelmia, noin epävarman ihmisen kanssa ei kannata elää tai menettää oman elämänsä.

en ole ap, mutta suku voi olla aika kivasti puolueellinen, jos kerran exästä tykätään..että ap saisi olla siellä aika itsekseen juttelemassa. Suomalaiset kun eivät tunnetusti ole mitään small talk kansaa.

Vierailija
149/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin myös, että ota vastuuta itsestäsi ja omasta roolistasi. Ei enää sinun paikallasi ole. Sinä olet nykyinen! Tutustu sekä erään että sukulaisiin, miehen ystäväpiiriin itsenäsi. Ties vaikka kuinka läheiseksi ajan kanssa tulisit.

Ei ole miehesi tehtävä hoitaa tutustumista puolestasi, ei hän siihen pysty edes.

Tietenkin mulla on vastuu myös tutustumisessa. Mut ilman, että mies on esitellyt minua edes, on vaikeaa tunnistaa hänen sukulaiset ja tuttavat juhlissa, saati alkaa heihin tutustumaan.

No mitä väliä onko ne miehen sukulaisia? Kai sä muillekin voit puhua?

Vierailija
150/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies on vastannut, kun olet puhunut hänen kanssaan?

Vierailija
151/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut kutsuttiin. Milloin on lupa mennä mukana juhliin? Alkaa tutustumaan lähipiiriin? 5 vuoden päästä? Kun lapset ovat muuttaneet omilleen?

Eikös nuo ole jokaisen oman fiiliksen mukaan arvioitavia asioita.

Vierailija
152/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Auttanut avaamaan suutaan? Jos ei osaa, niin voihan sitä istua hiljaa seinäkukkasenakin sen aikaa. Puoli tuntia on kieltämättä pitkä aika, mutta saattaahan tuossa olla hiukan värikynääkin. Ja kai ap olisi voinut liittyä miehen ja exän seuraankin halutessaan.

Vierailija
153/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pysty puhumaan asiasta miejhen kanssa?

Vierailija
154/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mennyt miehesi ja exänsä seuraan? Tuskin he sinua kielsivät.

Vierailija
155/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut kutsuttiin. Milloin on lupa mennä mukana juhliin? Alkaa tutustumaan lähipiiriin? 5 vuoden päästä? Kun lapset ovat muuttaneet omilleen?

Eikös nuo ole jokaisen oman fiiliksen mukaan arvioitavia asioita.

Pari vuotta ja sitten vasta vähitellen tutustutaan lapsiin.

Ei ole. Kyseessä on lasten etu eikä aikuisten fiilikset.

Vierailija
156/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Ryyditettynä sillä että miehen ex kohteli minua halveksuen ja mm. Yksityisyyteni rajat ylittäen eikä mies välittänyt paskaakaan. Vuosien karttuessa tajusin ettei mies ole mies, eikä aikuinen, joka olisi sitoutunut meidän suhteeseen ja älyäisi ottaa minua huomioon tai edes pystyisi kuulemaan tunteeni ( joka jo auttaisi kummasti), vaan äidin helmoihin jäänyt teini-iän tasolla kiukutteleva raukkis. Turvautui perheeseensä, ei minuun ja meidän suhteeseen. Lopputulos oli, että jäin kaikin mahdollisin tavoin yksin ja mies uhriutui suvulleen. Ja moni sukulainen tietysti näki kaiken syyn ja vian minussa. Kurjinta oli etten ymmärtänyt omaa parastani vaan roikuin toiveikkaana suhteessa ja voin todella huonosti. Ja pian kuvioon saapuikin seuraava ystävätär, ihan vaan "työn merkeissä". Että jos mies ei ole tukenasi, eroa ennen kuin voit liian huonosti.

Vierailija
157/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot miehelle, mitä ja millaista huomiota kaipaat. Jos mies ottaa sanoistasi onkeensa, niin hyvä ja jos ei, niin mieti onko teidän suhteella tulevaisuutta. Haluatko miehen, joka ei tyydytä sun tarpeita? Miksi? 

Vierailija
158/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Ryyditettynä sillä että miehen ex kohteli minua halveksuen ja mm. Yksityisyyteni rajat ylittäen eikä mies välittänyt paskaakaan. Vuosien karttuessa tajusin ettei mies ole mies, eikä aikuinen, joka olisi sitoutunut meidän suhteeseen ja älyäisi ottaa minua huomioon tai edes pystyisi kuulemaan tunteeni ( joka jo auttaisi kummasti), vaan äidin helmoihin jäänyt teini-iän tasolla kiukutteleva raukkis. Turvautui perheeseensä, ei minuun ja meidän suhteeseen. Lopputulos oli, että jäin kaikin mahdollisin tavoin yksin ja mies uhriutui suvulleen. Ja moni sukulainen tietysti näki kaiken syyn ja vian minussa. Kurjinta oli etten ymmärtänyt omaa parastani vaan roikuin toiveikkaana suhteessa ja voin todella huonosti. Ja pian kuvioon saapuikin seuraava ystävätär, ihan vaan "työn merkeissä". Että jos mies ei ole tukenasi, eroa ennen kuin voit liian huonosti.

No jopa on ylitulkintaa. Se että aikuinen ihminen on hetken ilman kumppania juhlissa ei ole mitään yksin ja ilman tukea jättämistä vaan ihan normaalia aikuisen elämää.

Vierailija
159/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhde ei vaikuta yvältä, kun aloittaja kyselee tällaisia täällä sen sijaan että puhuisi miehen kanssa. Mieshän tässä on avainasemassa.

Vierailija
160/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta eksän pitäisi ymmärtää vähän perääntyä.

Ehdottomasti samaa mieltä. Vaikka on yhteistä historiaa ja lapset, miehen uusi suhde on se haavoittuvaisin, ja viisas ex kyllä siirtyy itse sivuun ja kunnioittaa uutta suhdetta. Sehän on hänen lastensakin toinen koti ja suhteen hyvinvointi vaikuttaa lapsiin. Kun kuviot on kunnioittavat, joku päivä tilanne neutraloituu ja sen exänkin olemassaolo on ihan ok. Näin olen itsekin toiminut exänä, kunnioittanut miehen uuden vaimon tilaa ja asemas. Lopputuloksena on erittäin hyvät välit kun kukaan ei koe asemaansa uhatuksi ja yhteistyö onnistuu. Ja nykyään kun erosta vuosia,lasteni isä auttaa minuakin mielellään, eikä hänen vaimonsa koe sitä mitenkään uhkaksi. Exällä on lasten kautta paljon keinoja valtapeliin ja uuden suhteen ja uuden kumppanin satuttamiseen. Ja moni sitä katkeruuttaan taitaa käyttääkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi