Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen eksän rooli haasteena

Hörx
16.07.2023 |

Ollaan seurusteltu suunnilleen vuoden verran.
Miehelläni ja eksällään on yhteinen ystäväpiiri, jonka ymmärrän vuosien aikana kertyneen. Eksä on kummi- ja ystävyyssuhteiden vuoksi tiiviisti tekemisissä myös mieheni siskon kanssa. Myös yhteiset lapset pitävät eksän mukana kuvioissa.

En ole aikaisemmin ollut tilanteessa, jossa eksän rooli on näin vahva. Hän on niin monessa mukana. En löydä omaa paikkaani miehen kaveripiirissä, koska eksä on niin vahvasti mukana siinäkin.
Olimme viime viikolla eräässä miehen suvun juhlassa ja mulle jäi ulkopuolinen olo.
Se vaivaa, enkä oikein voi tästä kenellekään puhua. Eksänsä tunsi tietenkin hyvin sukulaiset, joista minä en ollut vielä edes tavannut kaikkia. Oli iloista jälleennäkemistä ja muistoja sivuuttiin. Sisäpiiriin eksä kuuluu ja kyläilee näiden ihmisten luona. Minä en. Tuntuu vaikealta esimerkiksi miehen siskoon tutustuminen tietäen hänen olevan hyvä ystävä miehen eksän kanssa.
Mieheni jutteli juhlissa eksänsä kanssa jostain poikiensa asiasta erillään muusta porukasta. Keskustelunsa aikana jo mietin, että voisin vaikka lähteä, kun ei minua huomata edes.
Juhlien jälkeen mieli on ollut matala.
En halua edes yrittää rajoittaa mieheni yhteydenpitoa ystäviinsä. En tiedä mitä teen. Onko tämä ihan normaalia ja miten tiiviisti yleensä eksä on kuvioissa?
Olenko kohtuuton, kun mietin tällaista? Kun en halua kyläillä miehen siskon luona jos eksänsä on lasten kanssa vaikka siellä.
Kun en tykkää kahdenkeskeisistä juttuhetkistään juhlissa.
Tiedän etteivät mieheni ja eksänsä voisi palata yhteen ja sellaista haikailua ei ole. En ole siitä mitenkään mustasukkainen. Epävarmuutta eksän rooli aiheuttaa nyt mulle.
Mitä tässä kannattaisi tehdä?
Minä en ole yhteydessä oman poikani isään kuin lapseen liittyen ja ystäväpiiri jakautui eron myötä. Myöskään sukulaisten kanssa ei olla muutoin yhteydessä kuin kohteliaan ystävällisesti harvakseltaan.

Kommentit (294)

Vierailija
81/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies toimi ikävästi. Jos pyytää kumppanin mukaan sukujuhliin, joista kumppani ei tunne ketään, niin on normaalia käytöstä esitellä kumppani ja sukulaiset toisilleen ja huomioida kumppania niin, että tämä löytää juttuseuraa.

Tästä tarinasta nyt ei kuitenkaan selviä se, että miten kauan mies oli juttelemassa eksälle lapsista. Viisi minuuttia? Tunti? Odottavan aika on pitkä, mutta kyllä aikuisen voi jättää viideksi minuutiksi yksin. Ei kai siellä käsi kädessä vessassakaan käydä!

Oudointahan tässä on se, että exä on niin hyvä ystävä, että soitellaan koko ajan, ollaan viikottain/päivittäin tekemisissä, niin miksi on mitään erityistä syytä vetäytyä edes minnekään kahdestaan juttelemaan?

Minä soittelen siskoni kanssa esim. koko ajan, joten suinkaan en sukujuhlissa vetäydy hänen kanssaan juttelemaan ja jätä miestäni yksin suvun keskellä ihmettelemään. 

Vanhemmat keskustelivat lastensa yksityisasioista.

Ja miksi sitä ei voinut tehdä eilisen tai huomisen puhelussa, miksi se piti tehdä sukujuhlissa?

Uutta tietoa. Vanhemmat huolissaan.

Vierailija
82/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies toimi ikävästi. Jos pyytää kumppanin mukaan sukujuhliin, joista kumppani ei tunne ketään, niin on normaalia käytöstä esitellä kumppani ja sukulaiset toisilleen ja huomioida kumppania niin, että tämä löytää juttuseuraa.

Tästä tarinasta nyt ei kuitenkaan selviä se, että miten kauan mies oli juttelemassa eksälle lapsista. Viisi minuuttia? Tunti? Odottavan aika on pitkä, mutta kyllä aikuisen voi jättää viideksi minuutiksi yksin. Ei kai siellä käsi kädessä vessassakaan käydä!

Oudointahan tässä on se, että exä on niin hyvä ystävä, että soitellaan koko ajan, ollaan viikottain/päivittäin tekemisissä, niin miksi on mitään erityistä syytä vetäytyä edes minnekään kahdestaan juttelemaan?

Minä soittelen siskoni kanssa esim. koko ajan, joten suinkaan en sukujuhlissa vetäydy hänen kanssaan juttelemaan ja jätä miestäni yksin suvun keskellä ihmettelemään. 

Ja miksi sitä ei voinut tehdä eilisen tai huomisen puhelussa, miksi se piti tehdä sukujuhlissa?

Sitä puhelua ei välttämättä pysty puhumaan niin, että lapset eivät kuule mitä puhutaan. Itse en esimerkiksi puhu lasten kuullen kuopuksen sairaudesta, koska en halua, että he stressaantuvat asiasta, jota eivät täysin hahmota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on epävarma ja mustasukkainen exästä. Muuta ongelmaa ei tunnu olevan.

Vierailija
84/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo nyt lähinnä mustasukkaisuuselta kuulostaa, vaikka sanotkin tietäväsi ettei mies edes haluaisi palata eksänsä kanssa yhteen. Sua alkoi ärsyttää ja sen sijaan että olisit antanut itsestäsi hyvän kuvan miehen sukulaisille ja pyrkinyt tutustumaan heihin, aloitkin mököttää ja tarkkailla miestä ja taisit antaa aika vaikeastilähestyttävän kuvan itsestäsi. Ja sekös nyt harmittaa, mutta koska muita on helpompi syyttää, käänsit asian nyt miehen viaksi. Miehen siskoon voisit yrittää tutustua pyytämällä teille kylään tai vaikka seuraksi teatteriin. Eikä varmaan olisi tyhmempi idea luoda hyviä välejä myös eksän kanssa, jos häntä tulette usein tapaamaan. Koita itse olla mukava, rento ja helpostilähestyttävä, niin sukulaiset haluaa tutustua suhun. Jonkun nurkassa mököttäjän seura ei niin paljoa kiinnosta.

Vierailija
85/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse exän asemassa ja sanon suoraan, että exällä, joka lähtee miehen kanssa keskustelemaan syrjään, vaikka tietää, että miehen uusi puoliso ei tunne suvusta juuri ketään, hänellä ei ole puhtaat jauhot pussissa.

On vaikea kuvitella, mikä lasten asia olisi sellainen, että se on puhuttava just sillä minuutilla kahdestaan sukujuhlissa, ei voi odottaa esim. muutamaa tuntia edes, että pääsee juhlat käyntiin ja uusi puoliso mindlaamaan juhlasakkiin. 

Eihän sellaisia ole. Eli aplle on tässä kyllä siten huonoja uutisia, että kumpikaan, mies tai ex, ei hänen tunteitaan kunnioita eikä niistä välitä. Joten samaa on varmaan tulossa muistakin kanavista.

Vierailija
86/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei olisi ollut yhtä hapan, jos mies olisi jutellut hetken kahdestaan isänsä kanssa tai sisaruksensa kanssa.

Vierailija
87/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutta tietoa kesken sukujuhlien? Älä nyt viitsi. Jos vanhemmat on niin huolissaan niin lähtevät varmaan sitten koko juhlista tai eivät tule sinne.

Vierailija
88/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä puhelua ei välttämättä pysty puhumaan niin, että lapset eivät kuule mitä puhutaan. Itse en esimerkiksi puhu lasten kuullen kuopuksen sairaudesta, koska en halua, että he stressaantuvat asiasta, jota eivät täysin hahmota.

Joten sen sijaan puhut tästä asiasta sukujuhlissa? Aika outoa. 

Vierailija
89/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna keskittyisin olemaan oma itseni ja kasvattamaan hieman itsetuntoa.

Onko eksän vahva rooli sulta pois? Ei. Muista, että sinä tutustut vielä miehen sukuun ja sen eksän rooli haalenee sitä mukaa kun lapset kasvaa. Niin siinä sina käy. Se vaan ottaa aikaa, ole kärsivällinen.

Keskity itse pitämään hauskaa ja yritä jutella muiden kanssa. Ole fiksu ja kiva niin sulla on itselläkin hyvä mieli.

Vierailija
90/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö ap puhumaan sun tunteista miehen kanssa? Koska miehelle voi olla vaikea ymmärtää sun näkökulmaa, ja että olisit tarvinnut enemmän tukea tuossa tilanteessa, kun hänelle ne kaikki ihmiset ovat tuttuja. Voisit tutustua miehen siskoon yms sukulaisiin vähitellen vaikka niin että kutsutte niitä teille illanistujaisiin, niin seuraavissa isoissa juhlissa tuntuu sitten paljon luontevammalta, vaikka mies ei osaisikaan olla tukena.

Vierailija
91/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten sen sijaan puhut tästä asiasta sukujuhlissa? Aika outoa. 

Niin, siellä ei olleet lapset kuulolla, eikä se ketään haitannut.

Vierailija
92/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä aikamoinen lumihiutale.

Vierailija
93/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutta tietoa kesken sukujuhlien? Älä nyt viitsi. Jos vanhemmat on niin huolissaan niin lähtevät varmaan sitten koko juhlista tai eivät tule sinne.

No esimerkiksi koulukiusaaminen, sairauden seuranta tms on sellaisia, jotka voi pulpahtaa ihan aikatauluttamattomasti. Jolloin sen uuden tiedon haluaa kertoa toiselle vanhemmalle.

Ja kun lapsella on krooninen sairaus, esimerkiksi, ei ne vanhemmat sitten voi ikinä tehdä mitään, jos se sairaus tuolla lailla estää kaiken.

Vierailija
94/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse exän asemassa ja sanon suoraan, että exällä, joka lähtee miehen kanssa keskustelemaan syrjään, vaikka tietää, että miehen uusi puoliso ei tunne suvusta juuri ketään, hänellä ei ole puhtaat jauhot pussissa.

On vaikea kuvitella, mikä lasten asia olisi sellainen, että se on puhuttava just sillä minuutilla kahdestaan sukujuhlissa, ei voi odottaa esim. muutamaa tuntia edes, että pääsee juhlat käyntiin ja uusi puoliso mindlaamaan juhlasakkiin. 

Eihän sellaisia ole. Eli aplle on tässä kyllä siten huonoja uutisia, että kumpikaan, mies tai ex, ei hänen tunteitaan kunnioita eikä niistä välitä. Joten samaa on varmaan tulossa muistakin kanavista.

Kyllä sellaisia voi olla.

Vierailija
95/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyypillinen draamakyningatar, joka omassa huomionkipeydessään pilaa miehen sukujuhlat mökötyksellään. Yhden tällaisen heivasin elämästäni, toista en ota. M47

Vierailija
96/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo nyt lähinnä mustasukkaisuuselta kuulostaa, vaikka sanotkin tietäväsi ettei mies edes haluaisi palata eksänsä kanssa yhteen. Sua alkoi ärsyttää ja sen sijaan että olisit antanut itsestäsi hyvän kuvan miehen sukulaisille ja pyrkinyt tutustumaan heihin, aloitkin mököttää ja tarkkailla miestä ja taisit antaa aika vaikeastilähestyttävän kuvan itsestäsi. Ja sekös nyt harmittaa, mutta koska muita on helpompi syyttää, käänsit asian nyt miehen viaksi. Miehen siskoon voisit yrittää tutustua pyytämällä teille kylään tai vaikka seuraksi teatteriin. Eikä varmaan olisi tyhmempi idea luoda hyviä välejä myös eksän kanssa, jos häntä tulette usein tapaamaan. Koita itse olla mukava, rento ja helpostilähestyttävä, niin sukulaiset haluaa tutustua suhun. Jonkun nurkassa mököttäjän seura ei niin paljoa kiinnosta.

Minä kyllä luulen, että aplla on ihan hyvät syyt olla mustasukkainen, pahoillaan ja miettiä, onko suhteella tulevaisuutta, vaikka mies ihana onkin.

On ihan mahdollista, että vaikka mies ja ex eivät enää yhteen ole menossakaan, exästä on silti kiva vähän näyttää valtaansa. Kuka täällä oikeasti on tärkeä.  Ihmiset nyt joskus ovat aika pikkumaisia. 

Eräs ystäväni tuota harrastaa, aina tulee juuri vastaavissa tilanteissa joku tosi tärkeä juttu, pakko puhua, jne. Naureskelee sitä tilanteiden takana, kuten sitäkin, että mies on niin vedetettävissä ja tekee mitä vaan, että välit pysyvät hyvinä. Mies kai oikeasti kuvittelee heidän olevan ystäviä, mutta oikeasti se on kaverini egon boostausta.

Olen sanonut, että tuo voi vielä löytyä edestä, mutta ei usko.

Vierailija
97/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa on kyllä kysymyksessä isompi ongelma, joka vaatii heti huomiota ja voi sanoa niin muulle suvulle kuin puolisolle, että nyt tuli vakava paikka. Ei siinä vain siirrytä kahdestaan jonnekin supisemaan ja kuitata, että "lasten asioita" ja jatketa juhlimista hyvillä mielin.

Ainakaan itse en näin toimisi, juurikin kunnioituksesta kummankin nykyistä puolisoa kohtaan.

Vierailija
98/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen tässä tilanteessa, miksi tuo alkuperäinen ydinperhe edes rikkoontui. Vaikuttaa kovasti siltä, että he oikeasti kuuluisivat edelleen yhteen.

Tulee myös mieleen kysymys, miksi. Eli pettikö mies (ehkä sinun kanssasi) ja ero tuli siksi. Vaikuttaa siltä, että erossa ei ollut mitään järkeä.

Kaiken kaikkiaan opetus muille: Älkää sekaantuko uusperhekuvioihin. Älkää varsinkaan, jos teillä ei ole entuudestaan omia lapsia.

Kannattaa pysyä kaukana kertaalleen naimisissa olleista miehistä, varsinkin, jos niillä on lapsia.

Erityisesti pysykää kaukana, jo lapset ovat alaikäisiä.

Naapurini on koulun rehtori ja sanoo, että uusperheistä koituu vaan ihan kamala sekasotku. On nähnyt sen oppilaissa. (Varsinkin silloin, kun oli vielä luokanopettajan roolissa)

Vierailija
99/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan kuitenkin, ettei sinulla ole yhteisiä lapsia siskosi kanssa?

Vierailija
100/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa on kyllä kysymyksessä isompi ongelma, joka vaatii heti huomiota ja voi sanoa niin muulle suvulle kuin puolisolle, että nyt tuli vakava paikka. Ei siinä vain siirrytä kahdestaan jonnekin supisemaan ja kuitata, että "lasten asioita" ja jatketa juhlimista hyvillä mielin.

Ainakaan itse en näin toimisi, juurikin kunnioituksesta kummankin nykyistä puolisoa kohtaan.

Ei ole. Esimerkiksi mun kuopuksella on krooninen sairaus, joka aaltoilee, jossa jokin lääke toimii nyt ja sitten ei taas toimikaan. Annostukset muuttuu jne. Silloin päivitetään puolison kanssa tietoja heti kun tilanne muuttuu. Yleensä olen laittanut tekstarin ja sitten vielä suullisesti varmistetaan, että molemmat on kartalla.

Toisella lapsella on allergioita, joten ihan hyvin esimerkiksi nyt voisimme vaihtaa sanasen siitä, että pujo on saanut taas oireet pintaan.

Lapsen terveystiedot ovat aina yksityisiä.

Jos suhde ei kestä sitä että vanhemmat keskustelee hetken niin sen voi lopettaa.