IL:n Lauri Nurmi sanoi podcastissa on isoissa kaupungeissa on kymmeniä tuhansia lapsia kouluissa, jotka eivät osaa lukea kirjoitettu suomea ollenkanan
Ja kyse on kuitenkin Suomessa syntyneistä henkilöistä tässä tapauksessa.
Lauri Nurmi ei sitten ole mikään persu, jos joku sellaista luulee.
Kommentit (52)
Niin ja sitten ihmetellään miksi oppimistulokset romahtaa. Kukaan ei tunnu tietävän. Ja mitä tapahtuu kaduilla ja kouluissa.
Kouluissa, jotka eivät osaa lukea? Suosittelen kertaamaan relatiivipronominien käytön.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa, jotka eivät osaa lukea? Suosittelen kertaamaan relatiivipronominien käytön.
Turha ruveta vaihtamaan puheenaihetta. Kantsii kuunnella se IL:n podcast. Lauri on lienee demari puoluekannaltaan.
Miettikää mikä sosiaalinen "aikapommi", jos henkilöt eivät osaa lukea suomea ollenkaan. Heillä ei ole mitään edellytyksiä pärjätä yhteiskunnassa. Vaikka ei olisi koulussa muuten hyvä, niin tuo suomen kielen lukutaito on täysin kriittinen tekijä myöhemmälle opiskelulle ja työelämälle.
Luku- ja kirjoitustaidottomista lapsista tulee sellaisia kuten aloittaja. Hänkään ei ole kirjoittaa.
Käkkäräpää saa kiitettävän jos osaa kirjoittaa sanan Kela ilman yhtäkään kirjoitusvirhettä.
Nurmi sanoi, että vuosittain pitäisi Helsingissä (vai oliko pk-seudulla) jättää luokalle 3000 oppilasta, koska eivät osaa lukea, mutta ei voi jättää luokalle, koska silloin koko koulujärjestelmä romahtaisi. Nyt oppilaat on pakko päästää seuraavalle luokalle, vaikka eivät osaa edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mikä sosiaalinen "aikapommi", jos henkilöt eivät osaa lukea suomea ollenkaan. Heillä ei ole mitään edellytyksiä pärjätä yhteiskunnassa. Vaikka ei olisi koulussa muuten hyvä, niin tuo suomen kielen lukutaito on täysin kriittinen tekijä myöhemmälle opiskelulle ja työelämälle.
Tiemiehen hommassa ei tarvitse olla Einstein.
Tässä on paljon kantiksia joukossa, koska pelkästään ulkomaalaistaustaisia lukutaidottomia ei voi millään olla kymmeniätuhansia.
On surullista tunnustaa, että itse olen valmistunut maisteriksi pian kahdesti, enkä osaa vieläkään kirjoittaa, en edes kieliopillisesti virheetöntä tekstiä.
Hallituksen mielestä oli tärkeintä lisätä pakkoruotsia peruskouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paljon kantiksia joukossa, koska pelkästään ulkomaalaistaustaisia lukutaidottomia ei voi millään olla kymmeniätuhansia.
Voi olla, mutta oli siinä porukassa nyt ketä tahansa, niin joka tapauksessa valtava ongelma kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
On surullista tunnustaa, että itse olen valmistunut maisteriksi pian kahdesti, enkä osaa vieläkään kirjoittaa, en edes kieliopillisesti virheetöntä tekstiä.
Tässä puhuttiin lukutaidosta.
Kirjoitustaito on sitten vielä asia erikseen.
Asuuko nuo Närpiössä ja Mustasaaressa?
Vierailija kirjoitti:
Asuuko nuo Närpiössä ja Mustasaaressa?
Nurmi puhui PK-seudusta, Tampereesta, Turusta ja Oulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin lukutaidosta.
Kirjoitustaito on sitten vielä asia erikseen.
Luuletko, että lukutaitoni olisi sen parempi? - Kuten kommenttisi muistutti, niin ei se ole; ainakaan niin hyvä, että olisin siihen itse tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei osaa kirjoittaa
Ei niin.
Nämähän ovat aikuisina kenen tahansa hyväksikäytettävissä kun eivät osaa lukea työsopimustakaan.
Ilmiannettu rasistisena.