Avioeron vuoksi sairauslomaa?
En ala sen tarkemmin selvittää mitä, missä, milloin. Ero mulle suuri järkytys ja paljastunut erinäisiä asioita. Olen yrittänyt sinnitellä töissä, mutta pelkään tekeväni jonkun virheen esim. lääkkeiden kanssa.
Olen ahdistunut, surullinen, en saa kunnolla nukuttua enkä syötyä. Ajatukset pyörii vain erossa ja kaikissa noissa asioissa. En koe olevani työkykyinen.
Onko hölmöä yrittää saada sairauslomaa?
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti saat sairaslomaa äkillisen stressireaktion tai masennuksen takia. Rohkeasti vain lääkäriin. Paljon voimia sinulle. Aina ei ole pakko jaksaa.
Ei se ole masennusta, jos on eron takia vähän aikaa surullinen ja stressaantunut.
Mun työkaveri sai kesälomalla tapahtuneen eron päälle vielä 2 kuukautta saikkua. Että hakemaan vaan. Eikä ollut romahtanut mitenkään täydellisesti, kävin hänen luonaan muutamaan otteeseen ja ihan oli elämässä kiinni, vihainen, ja järjesteli asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisit ihan omaa lomaa.
Ei ole sellaiseen varaa. Eli sun mielestä on parempi mun olla selkeä riskitekijä työssä missä huolehditaan mm. ihmisten lääkityksestä?
Ei kaikki sairauslomatkaan ole automaattisesti palkallisia.
Tämä. Liian moni luulee, että palkallisen loman saa tuosta vaan pyytämällä. Oikeassa elämässä ei todellakaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitsut on aina saikulla silloin kun ei tiineenä. Olet vissiin sellainen.
Kiva yleistys 👍 viimeisen kolmen vuoden aikana 2krt ollut sairaslomalla, eka kerta aivan jäätävä kuume, nuha, yskä ja toisella kerralla korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti saat sairaslomaa äkillisen stressireaktion tai masennuksen takia. Rohkeasti vain lääkäriin. Paljon voimia sinulle. Aina ei ole pakko jaksaa.
Ei se ole masennusta, jos on eron takia vähän aikaa surullinen ja stressaantunut.
Mikä sen sairauskoodi sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Lienet lukutaidoton?
Työkaveri oli pitkään pois. Hänelle paljastui eron myötä puolison pitkäaikainen pettäminen lähempänä eläkeikää. Terapia auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen sairauskoodi sitten on?
Riippuu oireista. Ap.n tapauksessa koodi voisi olla unettomuus ja/tai stressi. Masennus on paljon isompi juttu kuin hetkellinen eron aiheuttama stresitila.
Ohoh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva yleistys 👍 viimeisen kolmen vuoden aikana 2krt ollut sairaslomalla, eka kerta aivan jäätävä kuume, nuha, yskä ja toisella kerralla korona.
Kivasti nielit päivänselvän provon :D
Jollei ole työkykyinen vaikkapa masennuksen tai akuutin stressireaktion takia, niin saahan sitä sairauslomaa. Normaalisti tuollaiset kyllä pitäisi selvitä ilman saikutteluja, En tarkoita, että olisi pikkuasia erota, mutta - no jotkut vain hakevat syytä saikkuun.
Vierailija kirjoitti:
Palkaton loma olisi varmasti paikallaan vai ajattelitko laittaa työnantajan maksamaan erostasi?
Miespuoliset työkaverit pitävät ns. ommoo lommoo maanantaisin ja perjantaisin juopottelun vuoksi.
Pitäisin järkevämpänä sairauslomaa järkyttävän tilanteen vuoksi, kuten ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkaton loma olisi varmasti paikallaan vai ajattelitko laittaa työnantajan maksamaan erostasi?
Miespuoliset työkaverit pitävät ns. ommoo lommoo maanantaisin ja perjantaisin juopottelun vuoksi.
Sairauslomakin voi olla palkaton.
Yksityiselämään liittyvät huolet eivät oikeuta palkalliseen sairauslomaan.
Avioero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jos olet tossa pisteessä.
Pari työkaveria on kehottanut hakemaan sairauslomaa. Heille olen asioista kertonut. Töissä pitää koko ajan pidätellä itkua eikä se aina onnistu.
No miksi et hae sitä?
Voi saada sairaslomaa esimerkiksi diagnoosilla "akuutti stressireaktio". Mene lääkäriin, kerro voinnistasi. Hän todennäköisesti kirjoittaa pari päivää tai viikkoa tai kysyy, kuinka pitkään tarvitsisit. Jos ei kirjoita oma-aloittesesti, sano että tarvisit mielestäsi sairaslomaa koska työkyky on alentunut ja saatat jopa vaarantaa muita töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele ja mene parempiin töihin.
Palkalliseen sairauslomaan oikeuttava akuutti stressireaktio on jonkun äkillisen tekijän aiheuttama ja johtaa lamaannustilan. Diagnoosina se tarkoittaa kuitenkin, että potilaalle pitää olla tapahtunut jotakin rankkaa. Usein niin rankkaa, että on aika toissijaista, saako työntekijä poissaolon ajalta palkkaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, vaikka osa täällä avokätisesti lupailee palkkaa edes tietämättä ap:n työpaikan käytäntöjä. Palkallinen sairausloma ei todellakaan ole automaatio. Varsinkaan, jos ei ole selkeää sairautta, jonka takia sen voisi kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan työnantajan päätettävissä. Ei meillä ainakaan kukaan ala työterveyslääkärin kirjoittamia saikkulappuja kyseenalaistamaan. Jos on unettomuutta, on unettomuutta vaikka se ei työstä johtuisikaan. Jos on vakava stressireaktio, ei työnantaja ala utelemaan mistä se johtuu, vaan saa jäädä saikulle.
Minä hain avioeron vuoksi sairauslomaa, perusteena unettomuus. Olin muistaakseni reilun viikon pois.