Mielialalääke unettomuuteen
Lääkäri sanoi, että mielialalääke voisi olla parempi unettomuuteen kuin unilääkkeet. Onko kokemusta?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mikä näistä toimisi parhaiten aamuyön heräämiseen? Nukahdan hyvin, koska olen totaalisen väsynyt, enkä saa päiväuniakaan nukuttua. En koe olevani masentunut ja jaksan ihmeen hyvin. Olen huolissani kun muisti pätkii väsymyksen vuoksi. Melatoniinista ei ole apua.
Voi nyt herranjestas.
Kysy siltä lääkäriltä, ei me täällä sulle voida reseptiä antaa eikä se lekurikaan anna mitään jossa menet sanomaan että "no mutta mammapalstalla suositeltiin tätä" 🤦
Ketipinorilla itse ainakin olen sammuneena 10-12 tuntia, mutta ei ole sen arvoista. Joillekin taas sopii erinomaisesti
Mä käytin aikoinaan mirtatsapiinia unettomuuteen 1kk ajan ja olimnpäivisin tokkurainen kuin zombi. Lisäksi jälkeenpäin luin, että se lääke lihottaa hitosti
Mikään lääke tuskin tarjoaa yhtä hyvät unet kuin luonnollinen uni.
Christiiina kirjoitti:
Mä käytin aikoinaan mirtatsapiinia unettomuuteen 1kk ajan ja olimnpäivisin tokkurainen kuin zombi. Lisäksi jälkeenpäin luin, että se lääke lihottaa hitosti
Tuo se tuntuisi olevan kaikilla nukkumista auttavilla lääkkeillä, taju kyllä lähtee mutta zombiksi menee eikä kuitenkaan tunne nukkuneensa hyvin vaikka kiskoisi kellon ympäri.
Käytän ainoastaan heinänuhalääke Ataraxia tai vaihtoehtoisesti unilääkettä. Mihinkään muuhun en koske.
Vierailija kirjoitti:
Käytän ainoastaan heinänuhalääke Ataraxia tai vaihtoehtoisesti unilääkettä. Mihinkään muuhun en koske.
Jos sulla atarax toimii,niin miksi ihmeessä edes pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä näistä toimisi parhaiten aamuyön heräämiseen? Nukahdan hyvin, koska olen totaalisen väsynyt, enkä saa päiväuniakaan nukuttua. En koe olevani masentunut ja jaksan ihmeen hyvin. Olen huolissani kun muisti pätkii väsymyksen vuoksi. Melatoniinista ei ole apua.
Pitkävaikutteinen melatoniini, se vain pitää muistaa ottaa ruoan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Joo. Niinhän se on. Oliko sulla jotain vinkkejä siis?
Kyllä mä ainakin tunnen eron, nuku ko sen 6-8h lääkkeellä vs pari tuntia ilman lääkettä.
Kummasta on enemmän haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla taikasauvaa jotta tämä onnistuisi?
Mulle melatoniini aiheutti jatkuvaa heräilyä ja painajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri puhuu asiaa tietää mistä puhuu.
Mielialalääke auttaa rentoutumaan ja saat unen.
Unilääkkeestä tulet vaan riippuvaiseksi.Mielialalääkkeestäkö ei tule vaikka sitä päivittäin otetaan?
En ole ikinä ihan ymmärtänyt tätä.Ainakaan ei ole tarvetta lisätä annostusta eli vaikutus säilyy määrätyllä määrällä.
Ja höpö höpö.
Mulle määrättiin ketipinoria. Kyllä siinäkin piti jossain vaiheessa annostusta lisätä,että antaa unen. Ja aina nousi myös sivuoireet.
Lääkärikin käskee vaan ottamaan enemmän.
Mulla ketipinor ei auttanut yhtään unettomuuteen, saman tuloksen oisin saanut varmaan fluoritabletillakin. Lopetin.
Vierailija kirjoitti:
Voi viddu, miten pöljä kommentti 😅
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, mutta jos on univaikeuksia niin se luonnollinen uni ei tule. Silloin lääkkeellinen uni on parempi kuin ei mitään.
Nykyään trendinä määrätä masennus/mielialalääkkeitä unettomuuteen, lähinnä lumevaikutus jos sitäkään
Kerro AP, mitä kaikkea sä olet jo kokeillut?
Lääkeaineiden metabolia on yksilöllistä, joten sinänsä tällaiset kyselyt ovat turhia. Oikea lääke löytyy yhdessä lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkeaineiden metabolia on yksilöllistä, joten sinänsä tällaiset kyselyt ovat turhia. Oikea lääke löytyy yhdessä lääkärin kanssa.
Ei löydy! Krooninen unettomuus lapsesta asti. Lääkärien määräyksenä mielipidelääke, Ketit tai Melatoniini. Eivät auta pätkääkään. Tsopikloni auttaa, saa unta edes 4 - 4.5 h ja se riittää. Kukaan lääkäri ei vain usko tähän. Eli aina joutuu 'testaamaan' uudestaan ja uudestaan, valvomaan ja zombeilemaan (Ketit!). Grrrr.
Doxepin ja Klotriptyl Mite, toimii.
-