Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakeutuminen työterveyteen, meneekö työnantajalle tieto??

Vierailija
07.11.2025 |

Tarvitsisin psykologipalveluita työterveydestä. En välttämättä sairaslomaa. Apua elämän muihin vastoinkäymisiin.

Nyt kuitenkin tulossa yt-neuvottelut. Meneekö esimiehelleni tieto, että olen menossa työterveyteen?? 

Ja tätä varmaan voidaan käyttää minua vastaan yt-neuvotteluissa??

Kertokaa kokemuksianne! Itse ensimmäistä kertaa yt-neuvottelutteluiden edessä ja vielä tällainen tilanne jaksamisen kanssa  :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kenen luulet sen laskun maksavan? 

Vierailija
2/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene. Nyt on syytä pohtia mennyttä vuottasi, onko sairauspoissaoloja, oletko ollut hankala tapaus esimiehelle, jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei erittele kenestä se lasku on tullut.  Täysi vaitiolovelvollisuus.

t.työnantaja.

Vierailija
4/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä psykologipalveluita saaville järjestetään sen ekan käynnin jälkeen kolmikantaneuvottelu jossa käydään läpi miten työnantajasi voi tukea sinua työssä jaksamisessa. 

Vierailija
5/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se työnantaja silti saa henkilöstön käyntitietoja.

Vierailija
6/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.työnantaja.

Jaa, kyllä mulle hr stä soitettiin ettei ihotautilääkäriä makseta ja lasku lähettiin minulle. 

Vierailija
7/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle menee tieto (koska maksavat laskun) mutta ei välttämätttä esimiehelle, vaan sille, joka laskun maksaa. Esimiehelle menee tieto sairaslomasta. Pienemmillä työnantajilla nämä tietysti voivat olla samakin hlö. Tietoa ei voida käyttää yt:ssä perusteena.

se on sitten eri asia, että maksaako työnantaja psykologin joota tarvitaan  *apua elämän muihin vastoinkäymisiin* osana työterveyttä. Usein ei, sillä työterveydessä on tarkoitus hoitaa työn aiheuttamaa ongelmaa ja työkykyä.

Vierailija
8/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.työnantaja.

Jaa, kyllä mulle hr stä soitettiin ettei ihotautilääkäriä makseta ja lasku lähettiin minulle. 

No yleensä erikoissairaanhoito ei kuulu sopimukseen. Joten ihan aiheellinen soitto.

Vierailija
9/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh ku te ootte halluissanne. Täällä HR-täti hei ja voin kertoa, että kyllä tieto HR:ään tulee. Voin samalla kertoa, että sillä on 0% vaikutusta tilanteeseesi muutosneuvotteluissa. Se että jätät menemättä, sulla nupista kuuluu ping-pong ja se sitten näkyy vaikka huonona työnjälkenä ja heikkona yhteishenkenä tiimissä - sillä voi olla vaikutusta asemaasi siinä kun mietitään kenestä on luovuttava.

Joten kipin kapin nyt hakemaan sitä tarvitsemaasi apua ja jätä tyhmät kysymykset toiseen kertaan.

Vierailija
10/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä psykologipalveluita saaville järjestetään sen ekan käynnin jälkeen kolmikantaneuvottelu jossa käydään läpi miten työnantajasi voi tukea sinua työssä jaksamisessa. 

Tämä kokemus on minullakin. En koskaan mennyt psykologille, kun en halunnut neuvotteluihin silloisen esimieheni kanssa. 

Vierailija
11/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko psykologipalvelut varmasti sopimukseen? Jos kuuluu, niin sitten se menee niin, että varaat ajat ensin lääkärille ja hän laittaa lähetteen psykologille. Tieto psykologin käynneistä ei mene työnantajalle. Mutta yleensä noissa asioissa tarvitaan työterveysneuvottelua, jolloin esihenkilösi on mukana.

Vierailija
12/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen,j jossa on tarvittu työterveyslääkärin lähete psykologilla käyntiin. Jotta lääkäri on voinut kirjoittaa lähetteen, hän on pyytänyt luvan, että saa ottaa yhteyttä työnantajaan, koska lähetteen kirjoittaminen ilman työnantajan suostumusta ei ole ollut mahdollista.

Vierailija
13/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on täynnä korulauseita, ettei se ja se vaikuta, eikä saa tietää, jne.... Sinuna miettisin miten tärkeää sinne on mennä juuri nyt. Työterveyspalvelut on käytettävissä vielä irtisanomisaikanakin jos se lopputili tulisi. 

Vierailija
14/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.työnantaja.

No yleensä erikoissairaanhoito ei kuulu sopimukseen. Joten ihan aiheellinen soitto.

Joo joo, mutta pointti ei nyt ollukaan se vaan aiemmin sanottu, "Lääkäri ei erittele kenestä se lasku on tullut."

Vierailija
15/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä pääse työterveyteen psykologille käymättä ensin työterveyslääkärin pakeilla. Lisäksi meillä on systeemi, jossa pitää kysyä pomolta etukäteen, maksaako työnantaja vaivan X työterveyskulut. Näin siksi, että meillä ei työnantaja maksa erikoislääkärikuluja ja muutama työntekijä sai 800 e laskun itselleen ja siitä sitten kärhämöitiin palveluntuottajan, asiakkaan ja työnantajan kesken. Lopulta työntekijä maksoi, koska ajanvarauksessa ilmoitetaan selkeästi, että olethan varma, että tämä on työterveysasia ja vastuu asian tarkistamisesta on työntekijällä.

Työnantaja eli laskun maksaja saa tietää, kuka on työterveyspalveluja käyttänyt. Muutenhan porukka menisi pokkana työterveyteen, väittäisi olevansa firman uusi työntekijä, siksi ei tietoja ole vielä järjestelmässä ja saisi haluamansa avun ja työnantaja joutuisi tämän "sokkona" maksamaan.

Meillä ei pääse työterveyspsykologille, jos ongelma on muualla kuin työssä. 

Vierailija
16/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko psykologipalvelut varmasti sopimukseen? Jos kuuluu, niin sitten se menee niin, että varaat ajat ensin lääkärille ja hän laittaa lähetteen psykologille. Tieto psykologin käynneistä ei mene työnantajalle. Mutta yleensä noissa asioissa tarvitaan työterveysneuvottelua, jolloin esihenkilösi on mukana.

Eikä tarvita. Tiedän, koska olen se esihenkilö. Minua ei ole tarvittu mihinkään neuvotteluun, mutta työntekijän ja minun piti yhdessä laatia pohjapaperi, eli lomake jossa sanottiin, että on keskusteltu siitä, miten kuormitusta työssä voisi vähentää. (eli joo., tiedän, kuka meiltä on käynt työterveyden psykologilla. Muutosneuvotteluissa tällä ei ole väliä, enkä minä edes ole siellä mukana päättämässä mistään.

Vierailija
17/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.työnantaja.

Meillä taitaa olla erilainen käytäntö, koska saan firmaan laskun, jossa on työntekijän nimi ja jopa ajanvarausaika ja sen pituus. Jos laskussa ei kerrota asiakkaan nimeä, en maksa sitä, koska en voi olla varma, että lasku on nimenomaan firmani työntekijästä.

Vierailija
18/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.työnantaja.

Joo joo, mutta pointti ei nyt ollukaan se vaan aiemmin sanottu, "Lääkäri ei erittele kenestä se lasku on tullut."

Ei varmaan lääkäri erittele, vaan työterveyden toimistosihteeri tai laskuttaja.

Vierailija
19/19 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle menee tieto (koska maksavat laskun) mutta ei välttämätttä esimiehelle, vaan sille, joka laskun maksaa. Esimiehelle menee tieto sairaslomasta. Pienemmillä työnantajilla nämä tietysti voivat olla samakin hlö. Tietoa ei voida käyttää yt:ssä perusteena.

se on sitten eri asia, että maksaako työnantaja psykologin joota tarvitaan  *apua elämän muihin vastoinkäymisiin* osana työterveyttä. Usein ei, sillä työterveydessä on tarkoitus hoitaa työn aiheuttamaa ongelmaa ja työkykyä.

Työterveyspalvelut ja se, mitä työnantaja maksaa, on tarkkaan kirjattu siihen yrityksen ja työterveyspalveluja tarjoavan yrityksen sopimukseen. Ei siinä ole mitään arvailuja. Kannattaa kysyä aina etukäteen ja ylipäänsä miettiä, mitä palveluja työnantaja maksaa/ostaa. Senhän voi katsoa vähän kuin palkan lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi