Miksi Suomessa on niin vaikeaa päästä LÄÄKÄRIN vastaanotolle? Joka paikassa joutuu asioimaan sairaanhoitajan kanssa
Enkä nyt siis sano tätä sairaanhoitajia väheksyäkseni, mutta ärsyttää kun lääkäriin on tässä maassa todella vaikea päästä.
Oli vaiva melkein mikä hyvänsä, sitä joutuu ensin selvittämään sairaanhoitajan kanssa joka sitten konsultoi lääkäriä ja ilmoittaa mitä lääkäri on päättänyt.
Itse ei pääse lääkärille puhumaan, vaan kaikki tieto kulkee sairaanhoitajan kautta.
Minulla on pitkäaikaissairaus ja lääkärin olen tavannut KERRAN tässä puolentoista vuoden aikana. Siis yhden ainoan kerran. Sairaanhoitaja vastaa hoidostani (eli keskustelee siitä lääkärin kanssa kun en itse ole paikalla) ja tuntuu että minut on sysätty ihan sivuun vaikka ei sen niin pitäisi mennä.
Ihan jo pelkkä hoidontarpeen arviointi on nykyään hoitajien vastuulla, eli he päättävät esim. kuka pääsee päivystykseen tai erikoissairaanhoitoon.
Miksei lääkäreitä kouluteta lisää?
Kommentit (161)
Lääkäriliitto pitää huolen siitä, että jatkossakin lääkäreitä koulutetaan liian vähän tarpeeseen nähden ja palkat saadaan pidettyä pilvissä.
Sairaanhoitaja ei pysty diagnosoimaan ja erottamaan esim. tavallista flunssaa keuhkoputkentulehduksesta. Itselläni toistuvat angiinat aikoinaan vaivana, eikä mitään oireita, muuta kuin armoton väsymys, ja outo maku suussa. Lääkärikään ei sitä suostunut myöntämään, vaan sain suorastaan rukoilla nieluviljelyyn, ja niinhän sitä taas sai antibiootit.
Nykyään olisin varmaan jo kuollut. Onneksi angiinat loppuivat täysin aikanaan. Kerran meni jo aika pitkälle, joutuivat antamaan piikin takapuoleen ja petiin pistivät vastaanotolla. Virkavirhe!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Minun reseptejäni ole koskaan hoitaja uusinut, aina on ollut lääkärin puumerkki näissä. Ylipäänsä e-kannan kautta hoidan reseptien uusimiset. Osaan myös sanoa soittaessani lääkärinaikaa, jos minulla vaikkapa lääkärintodistuksen tarve tai jokin erityinen vaiva, johon tarvitaan nimenomaan lääkäriä. Jos on vain nuhaa ja korvakipua, kyllä hoitajakin osaa korvat katsoa ja kutsua sitten lääkärin varmistamaan ja kirjoittamaan reseptin. Samoin virtsatieinfektion osaa hoitaja todeta näytteestä ja pyytää sitten lääkäriltä reseptiä. Minua ei haittaa, kuka katsoo, kunhan saan hoitoa. Meillä hoitaja on varmasti käytännössä pätevämpi kuin se huonosti suomea osaava venäläinen lääkäri, joka toistaa koko ajan samaa kysymystä eikä ymmärrä vastausta.
Riikkako se siellä kommentoi?
Tästäkin voimme kiittää kaikkia edellisiä hallituksia noin viimeisen 20-30 v ajalta. Taisi olla -90-00 lukujen aikaa kun vielä sai varattua ajan suoraan terveyskeskuslääkärille. Siellä jossain alkoi sitten moni asia mennä politiikassa metsään ja näköjään jatkuu vaan.
Kaikki vaivat mitkä hoitaja todennut vaativan lääkäriä ollut sellaisia että itsekin olisi voinut suoraan päätellä miten tulee hoitaa ilman minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ihmiset ette käytä työterveyden palveluita?!
No kun niitä ei läheskään jokaisessa työpaikassa ole, ei siis ole sairausvastaanottopalveluita sopimuksessa. Sairaana on mentävä jonottamaan päivistysjonoon, että sais sairaslomatodistuksen.
Siksi.
Ei kaikilla työpaikoilla ole samat sopimukset, vaikka näin ilmeisesti kuvittelet.
Kohdallani hoitaja on ollut oikein toimiva silloin, kun perussairaus on tiedossa ja hoito rullaa eikä tarvita kuin hienosäätöä. Homma kosahtaa kokonaan, kun tulee uusi vaiva tai perussairaus pahenee. Akuutimmissa asioissa on kokemuksia suuntaan ja toiseen. Välillä on vähätteleviä hoitajia, mutta välillä on hoitajia, jotka ottavat tosissaan ja näkevät, että jotain on vialla lääkärin vähätellessä. Kerran menin akuuttivastaanottolle, koska olo oli flunssainen mutta samalla todella outo ja ennen kokematon. Hoitaja ei löytänyt mitään suurta vikaa, mutta oli epäileväinen, ja lopulta lääkäri teki lähetteen eteenpäin saatesanoilla tuskin sulla flunssaa kummempaa on. Ei ollut sen kummempaa kuin keuhkokuume vain.
Vierailija kirjoitti:
Nii, mitäpä siitä, jos kaatumisen jälkeinen kipu on hoitajan mielestä vain nivelrikkoa eikä päästä lääkäriin. 3 kuukautta myöhemmin selvisi, että luu oli murtunut.
Minullakin on tälläinen kokemus. Hoitaja ei päästänyt lääkäriin tapaturman jälkeen. Olin iskenyt pään ja tajuttomuus seurasi. Myös muita kohtia jotka ottivat osumaa. Valtava kiputila monta kuukautta ja liikuntakyky meni pitkäksi aikaa. Pääsin lopulta lääkäriin. Aivot kuvannettiin 4 kuukautta tapahtuneen jälkeen, kun oireet ei meinanneet loppua. Sain toimivan lääkityksen joka sitten alkoi tepsimään.
Toivottavasti tälle hoitajalle käy joskus itselle samoin, ei suuren hädän hetkellä päästetä lääkäriin. Osaa sitten paremmin asettua asiakkaan/ potilaan asemaan.
Olen miettinyt, että stoppaavatko nämä hoitajat menon lääkärille, ettei lääkärien työtaakka kasva liian suureksi. Mutta entä potilaat, kuolleet eivät sieltä haudoistansa enää huutele että miksi ette ottaneet vastaan, nyt minä olen täällä.
Potilaita juoksutetaan vastaanotoilla turhan takia. Terveystalo ei uusi kuin harvoja reseptejä etävastaanotolla. Reseptin saadakseen pitää raahautua lääkärikeskukseen. Hyvin voisi antaa kerralla reseptin puolen vuoden lääkkeisiin kun tuntuu olevan niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii, mitäpä siitä, jos kaatumisen jälkeinen kipu on hoitajan mielestä vain nivelrikkoa eikä päästä lääkäriin. 3 kuukautta myöhemmin selvisi, että luu oli murtunut.
Minullakin on tälläinen kokemus. Hoitaja ei päästänyt lääkäriin tapaturman jälkeen. Olin iskenyt pään ja tajuttomuus seurasi. Myös muita kohtia jotka ottivat osumaa. Valtava kiputila monta kuukautta ja liikuntakyky meni pitkäksi aikaa. Pääsin lopulta lääkäriin. Aivot kuvannettiin 4 kuukautta tapahtuneen jälkeen, kun oireet ei meinanneet loppua. Sain toimivan lääkityksen joka sitten alkoi tepsimään.
Toivottavasti tälle hoitajalle käy joskus itselle samoin, ei suuren hädän hetkellä päästetä lääkäriin. Osaa sitten paremmin asettua asiakkaan/ potilaan asemaan.
Olen miettinyt, että stoppaavatko nämä hoitajat menon lääkärille, ettei lääkärien työtaakka kasva liian suureksi. Mutta entä potilaat, kuolleet eivät sieltä haudoistansa enää huutele että miksi ette ottaneet vastaan, nyt minä olen täällä.
Hoitajilla on tiukat määräykset. Ei ne omin päin ja mielihslustaan ketään stoppaile. Turhista lääkäreille lähetyksistä tulee haukut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla on tiukat määräykset. Ei ne omin päin ja mielihslustaan ketään stoppaile. Turhista lääkäreille lähetyksistä tulee haukut.
Onko järjenkäyttö kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis lääkäriin ei pääse. Sairaanhoitajalla on tuntikausia aikaa jutella puhelimessa ja vastaanotolla aivan sekopäistä luulotautista sontaa. Asiakkaalla pitää olla se aika tiristää siihen, koska sairaanhoitaja sitten päättää, kuka pääsee lääkäriin. Moninkertainen aika ja vaiva, kun pitäisi vaan päästä lääkäriin.
Uusi ongelma on, että ambulanssi vie sairaalaan, jossa potilasta makuutetaan useampi päivä odottamassa lääkäriä. Parin päivän päästä voi tulla osastonhoitaja kirkumaan, että miksi sinä olet täällä, ei tämä ole mikään hotelli, häivy helvettiin. Tänä kesänä käynyt kahdelle eri tuttavalle eri paikkakunnilla, lääkäriä eivät tavanneet lainkaan. Lasku seuraa perästä ja se on pakko maksaa, vaikkei ole saanut mitään hoitoa.
Törkeää, jos totta. Tuossa tulisi kieltäytyä lähtemästä ennen kuin lääkäri on tutkinut.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että jotku hoitajat jopa eivät tee muuta kun vastaavat puhelimeen. Siis mitä?!
Soittoja ja puhelimitse hoidettavia asioita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Potilaita juoksutetaan vastaanotoilla turhan takia. Terveystalo ei uusi kuin harvoja reseptejä etävastaanotolla. Reseptin saadakseen pitää raahautua lääkärikeskukseen. Hyvin voisi antaa kerralla reseptin puolen vuoden lääkkeisiin kun tuntuu olevan niin vaikeaa.
Tietenkin, koska vastaanottoajasta voi laskuttaa. Terveystaloa ei kiinnosta mikään muu kuin raha.
Ja ne hoitajat lärpättävät kaiken muille. On niin nähty. Koko kaupunki tietää sua ennen.
Konsultaatiot tulee lääkärille, ja hän arvioi, tarvitseeko potilas vastaanottoaikaa.
Se, että joka pierusta ei oteta vastaanotolle säästää ne vähät vastaanottojat oikeasti tarvitseville. Lisäksi esim jos vatsavaivaa selvitelty vuoden päivät, kuvat, tähystykset, labrat kaikki kunnossa ilman löydöksiä, ei ole syytä varata uutta vastaanottoaikaa saman vaivan takia vaan konsultaatio yleensä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.
Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.
Onko tämä totta????
Jep. Tänään potilas vaati päästä lääkärille kun oli punkki kädessä. Punkkikausi parhaimmillaan. Hoitaja sen irrotti, potilaan mielestä ilmeisesti vain lääkäri olisi sen voinut tehdä. Äly hoi.
Kai mä pääsisin lääkärille, mutta ei ole tarvetta. Sairaanhoitaja konsultoi lääkäriä ja mulle tuli pitkä kirje lääkäriltä, jossa oli jo ne samat asiat, jotka oli kirjoitettu omahoitoon. Pitäähän kandeilla jotain hommaa olla. Lääkäri auttoi mua päivystyksessä. Ei ollut sairaanhoitaja, joka teki itse toimenpiteen. Eli laittoi letkun kurkkuun nukutuksessa.
Sun olisi ehdottomasti pitänyt lähteä päivystykseen. Todella inhottava tilanne sinulle, toivottavasti teit asiasta kantelun?