Miksi Suomessa on niin vaikeaa päästä LÄÄKÄRIN vastaanotolle? Joka paikassa joutuu asioimaan sairaanhoitajan kanssa
Enkä nyt siis sano tätä sairaanhoitajia väheksyäkseni, mutta ärsyttää kun lääkäriin on tässä maassa todella vaikea päästä.
Oli vaiva melkein mikä hyvänsä, sitä joutuu ensin selvittämään sairaanhoitajan kanssa joka sitten konsultoi lääkäriä ja ilmoittaa mitä lääkäri on päättänyt.
Itse ei pääse lääkärille puhumaan, vaan kaikki tieto kulkee sairaanhoitajan kautta.
Minulla on pitkäaikaissairaus ja lääkärin olen tavannut KERRAN tässä puolentoista vuoden aikana. Siis yhden ainoan kerran. Sairaanhoitaja vastaa hoidostani (eli keskustelee siitä lääkärin kanssa kun en itse ole paikalla) ja tuntuu että minut on sysätty ihan sivuun vaikka ei sen niin pitäisi mennä.
Ihan jo pelkkä hoidontarpeen arviointi on nykyään hoitajien vastuulla, eli he päättävät esim. kuka pääsee päivystykseen tai erikoissairaanhoitoon.
Miksei lääkäreitä kouluteta lisää?
Kommentit (161)
Olen saanut sekä julkisella sektorilla, työterveyshuollossa että yksityissektorilla hyvän lisäksi niin huonoa lääkäripalvelua, että en kykene täysin eläytymään joidenkin kovaan toiveeseen ja luottoon lääkärin vastaanottoajan saamisen suhteen.
Hyi helv. noita hoitajia tuolla terveysasemalla Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliitto pitää huolen siitä, että jatkossakin lääkäreitä koulutetaan liian vähän tarpeeseen nähden ja palkat saadaan pidettyä pilvissä.
Lääkäreitä on aivan riittävästi, julkisella sektorilla ei vaan ole varaa paisuttaa menoja. Nykyinen systeemi toimii aivan hyvin, vaikka huomion tarpeessa olevat eivät pääsekään lääkäriin.
Miksi sitten lääkäreiden palkat ovat karanneet aivan omiin korkeuksiinsa, selvästi muiden rutiininomaista asiantuntijatyötä tekevien palkkojen yläpuolelle? En keksi muuta selitystä kuin kysyntään nähden vähäisen lääkärityövoiman tarjonnan.
Jos sinne julkiselle puolelle saisi lisää rahaa, mitä tapahtuisi?
Ehkä nostaisivat palkkoja houkutellakseen lääkäreitä yksityiseltä puolelta. Yksityinen puoli tulisi kalliimmaksi, jolloin sieltä tulisi vähemmän maksukykyisiä potilaita perässä, eikä jono julkisella puolella katoaisi.
Kakku ei lisäänny sillä, että sitä jaetaan uudelleen ja uudenlaisilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset voi olla näin tietämättömiä edes yhden punkin puremasta? Lääkäriä itketään paikalle vaikka sillä olisi muutakin tähdellisempää tekemisestä. Aivan uusavutonta porukkaa.
No ehkä ihmiset eivät yleisesti ottaen tiedä, miten borre oireilee ja milloin oireet alkavat. Hoitajan pitäisi silloin informoida potilasta ja käskeä häntä seuraamaan puremajälkeä ja yleisvointiaan. Lääkäritkään ei oikein tunne koko tautia.
Joopa joo. Väitätkö, että lääkärit eivät tunne borrelioosia
Kyllä. Se on yksi huonoiten tunnetuista ja vähiten diagnosoiduista yleisistä taudeista. Tiedäthän ettei lääkiksessä opeteta kaikkea kaikista taudeista? Tauteja kun on maailma pullollaan. Lääkäreillä voi olla omaa harrastuneisuutta perehtyä tiettyyn tautiin tarkemmin tai he saattavat käydä koulutuksissa. Tuollaisiin tauteihin, joihin ei voi myydä kalliita lääkkeitä vaan hoidetaan halvoilla antibiooteilla, eivät lääkefirmat järjestä seminaareja. Lääkärin työ on suurelta osin välittää lääkkeitä. Siksi nimike LÄÄKÄRI. Englanniksi medicine.
Minulle kävi kesän alussa se perinteinen "närästys vai sydänvaiva" -tilanne. Oli niin outo ylävatsakipu, että vastoin tapojani pelkäsin jo melko lailla. No, sh teki kaikkensa vakuuttaakseen minut närästyksestä. Lopulta sain taivuteltua hänet päästämään minut lääkärin puheille, mutta ei muuta kuin puhelimitse, koska "meidän lääkärit kyllä osaa hoitaa asiat puhelimessakin!"
Lääkäri oli saanut loistavan briiffauksen sairaanhoitajalta, koska totesi heti vain, että närästystä on, ei kannata muuta ryhtyä tutkimaan.
Pelotti, otin yhteyttä työterveyteen, jolle asia ei edes periaatteessa sopimuksen mukaan kai kuulunut, mutta ottivat silti vastaan. Sydänfilmissä oli kolme eri asiaa päin seiniä. Sain heti lähetteen julkisen puolen kardiologille. Hän ei ilmeisesti pitänyt lähetettä turhana, koska sain ajan nyt heinäkuulle, keskellä kesää siis, jolloin moni homma sairaaloissa on tauolla...
Vierailija kirjoitti:
Olen ratkaissut asian käymällä pati kertaa vuodessa yksityislääkärillä. Haluan itse keskustella lääkärin kanssa lääkityksestä tms. Sairaanhoitajat eivät pysty vastaamaan kaikkiin kysymyksiini. Saan myös lähetteen tarvittaessa mihin vaan. Haluan myös suomalaisen lääkärin.
Olisipa varaa. Yleensä joutuu ottamaan labroja ja ne ovat todella kalliita yksityisellä. Yksikin verikoe minkä tarvitsisin, maksaa 400 euroa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliitto pitää huolen siitä, että jatkossakin lääkäreitä koulutetaan liian vähän tarpeeseen nähden ja palkat saadaan pidettyä pilvissä.
Lääkäriliitto ei päätä aloituspaikkojen määrästä vaan ministeriö.
Mutta jotenkin se liitto on onnistunut lobbaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis lääkäriin ei pääse. Sairaanhoitajalla on tuntikausia aikaa jutella puhelimessa ja vastaanotolla aivan sekopäistä luulotautista sontaa. Asiakkaalla pitää olla se aika tiristää siihen, koska sairaanhoitaja sitten päättää, kuka pääsee lääkäriin. Moninkertainen aika ja vaiva, kun pitäisi vaan päästä lääkäriin.
Uusi ongelma on, että ambulanssi vie sairaalaan, jossa potilasta makuutetaan useampi päivä odottamassa lääkäriä. Parin päivän päästä voi tulla osastonhoitaja kirkumaan, että miksi sinä olet täällä, ei tämä ole mikään hotelli, häivy helvettiin. Tänä kesänä käynyt kahdelle eri tuttavalle eri paikkakunnilla, lääkäriä eivät tavanneet lainkaan. Lasku seuraa perästä ja se on pakko maksaa, vaikkei ole saanut mitään hoitoa.
Törkeää, jos totta. Tuossa tulisi kieltäytyä lähtemästä ennen kuin lääkäri on tutkinut.
En yhtään epäile. Minutkin on kärrätty lanssilla päivystykseen, josta kärrättiin sisätautiosastolle. Ihan tietämättömänä mistään. Aika monta päivää sain kysellä hoitajilta saisinko nähdä lääkärin, ennen kuin yksi vaivautui paikan päälle.
Aivan saletisti olet tavannut päivystyksessä lääkärin, joka on päättänyt ottaa sinut osastolle. Lääkärit eivät päivystyksessä nykyään enää käytä valkoista takkia, paitsi jotkut harvat. Olet luultavasti siis luullut lääkäriä hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä pääsee. Mm. monet työnantajat tarjoavat erittäin kattavan työterveyshuollon.
Kyllä on työterveyshuoltokin monilla huonontunut ja palvelut minimissään. Vuoden sisällä olen puhelinyhteyteen päässyt etälääkärin kanssa ja joku työkaveri on päässyt ihan videopuheluyhteyteenkin. Ei työterveyspaikoissa ole enää edes lääkäreitä paikanpäällä akuutteja tilanteita varten. Terveyskeskukset kuormittuvat, kun kaikkea ei enää voi hoitaa työterveydesdä kuten ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.
Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.
Onko tämä totta????
Saattaa hyvinkin olla. En ihmettelisi.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä pääsee. Mm. monet työnantajat tarjoavat erittäin kattavan työterveyshuollon.
Niin, minullakin on vakituisena työntekijänä laaja terveysvakuutus työnantajan puolesta. Mutta. Äitiysvapaalla, vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla minulla ei ole oikeus käyttää työterveyshuoltoa ja näitä laadukkaita yksityisiä palveluita. Vakuutus on katkolla, kun olen pienen lapsen kanssa kotona. Hoitovapaalla omasta taskusta yksityisellä erikoislääkärillä käyminen saa taskun vilauksessa tyhjäksi.
Liekö niin, että ne joilla on asiat erinomaisesti, eivät hoksaa että on väiiinputoajia; ihan meitä vakituisissa töissä olevia asiantuntijatyötä tekeviä suomalaisia yhteiskunnan pilareita, jotka eivät pääse hoidattamaan terveyttään nykyisellä sote-mallilla.
Mulla oli punkki hankalassa paikassa, en ylettänyt poistamaan sitä itse. Menin päivystykseen ja kysyin, ehtisikö hoitaja katsoa sitä. Hoitaja poisti punkin, antoi ohjeet ja kirjasi tietoihini punkin poiston, että asia on tiedossa, jos jälkioireita tulee myöhemmin. Ei onneksi ole tullut. Lääkäriä en punkin takia edes halunnut nähdä. Hoitaja osasi hoitaa asian oikein hyvin.
Muuten olen lääkäreitä tavannut viimeisten vuosien aikana enemmän kuin tarpeeksi. Sekä paikanpäällä että puhelinvastaanotolla. Viimeksi mulle soitti kirurgi. Kun julkiselle saa ujutettua itsensä sisään, kyllä siellä huolta pidetään. Hoitajien kanssa erikoissairaanhoidon puolellakin puhutaan, ja usein asia selviää jo siinä puhelussa. Jos ei selviä, hoitaja selvitää tai lääkäri soittaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hoitajilla teetetään paljon sellaista työtä mikä monessa muussa maassa kuuluu lääkärille. Hoidontarpeen arvioinnit, reseptin uusimiset, lääkeseurantakäynnit, kontrollit jne.
Suomessa sairaanhoitajat saavat jopa määrätä rajoitetusti lääkkeitä jos ovat saaneet siihen erityiskoulutuksen! Käsittämätöntä.
Hoitajan kuuluu avustaa lääkäriä eikä suinkaan tehdä lääkärin työtä. Sen sanoo jo järkikin ettei 3,5 vuoden AMK-koulutus vastaa lääketieteen lisensiaatin tutkintoa.
Kyllä se vaan Suomessa vastaa :D ja Suomessa ollaan muutenkin edelläkävijöitä tässäkin asiassa, näin säästetään ja voidaan pitää lääkärien määrä alhaisena ja heidän palkkansa korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi valtakunnallisesti selvittää, moniko vaiva ehtii pahentua ja moniko kuolla sen takia, että julkinen terveydenhoito toimii näin huonosti. Ei terveydenhuolto voi perustua pelkkään rahojen pihistelyyn ja ennakko-olettamaan, että vaiva ei ole vakava tai on pelkkää luulotautia.
Niinhän se pitäisikin selvittää, mutta sen selvityksen pitäisi tehdä jokin puolueeton taho ja se ei onnistu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta monet työnantajat eivät tarjoa kuin sen yhtä tyhjän kanssa olevan kolmen vuoden välein olevan minimitarkistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.
Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.
Taas yksi törkeä esimerkki siitä, miten meitä pientuloisia eläkkeensaajia ja vanhuksia kohdellaan. Olen pitkän työuran veroja maksanut ja tässäkö on kiitos? Edes lääkäriin ei pääse milloinka haluaa vaikka se on jokaisen perusoikeus!
Olet ymmärtänyt väärin, lääkäriin tulee päästä silloin, kun tarvitsee. Ei silloin kun haluaa.
Juuri tästä syystä tarvitaan portinvartijat.
Minulla veroja vuosikymmenet maksaneena on oikeus päästä lääkäriin juuri silloin kuin haluan! Muutoin puheet ilmaisesta terveydenhuollosta ovat silkkaa potaskaa!
Ei, sinulla ei ole. Ilmainen terveydenhoito ei suinkaan ole sama asia kuin 24/7 lääkäri käytössäsi.
Ei Suomessa olekaan ilmaista terveydenhoitoa, kyllä sieltä lasku tulee perässä. Ilmainen tarkoittaa 0 euroa.
Sitä sopii jokaisen läskinilkan miettiä kun ei sitä aikaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta monet työnantajat eivät tarjoa kuin sen yhtä tyhjän kanssa olevan kolmen vuoden välein olevan minimitarkistuksen.
Mutta, mutta...sitä sopii ihan itse miettiä kun allekirjoittaa sen työsopimuksen.
Elä AP huoli, parin vuoden päästä ei tarvitse asioida niiden sairaanhoitajienkaan kanssa kun niitäkään ei enää ole.
Olen ratkaissut asian käymällä pati kertaa vuodessa yksityislääkärillä. Haluan itse keskustella lääkärin kanssa lääkityksestä tms. Sairaanhoitajat eivät pysty vastaamaan kaikkiin kysymyksiini. Saan myös lähetteen tarvittaessa mihin vaan. Haluan myös suomalaisen lääkärin.