Miksi Suomessa on niin vaikeaa päästä LÄÄKÄRIN vastaanotolle? Joka paikassa joutuu asioimaan sairaanhoitajan kanssa
Enkä nyt siis sano tätä sairaanhoitajia väheksyäkseni, mutta ärsyttää kun lääkäriin on tässä maassa todella vaikea päästä.
Oli vaiva melkein mikä hyvänsä, sitä joutuu ensin selvittämään sairaanhoitajan kanssa joka sitten konsultoi lääkäriä ja ilmoittaa mitä lääkäri on päättänyt.
Itse ei pääse lääkärille puhumaan, vaan kaikki tieto kulkee sairaanhoitajan kautta.
Minulla on pitkäaikaissairaus ja lääkärin olen tavannut KERRAN tässä puolentoista vuoden aikana. Siis yhden ainoan kerran. Sairaanhoitaja vastaa hoidostani (eli keskustelee siitä lääkärin kanssa kun en itse ole paikalla) ja tuntuu että minut on sysätty ihan sivuun vaikka ei sen niin pitäisi mennä.
Ihan jo pelkkä hoidontarpeen arviointi on nykyään hoitajien vastuulla, eli he päättävät esim. kuka pääsee päivystykseen tai erikoissairaanhoitoon.
Miksei lääkäreitä kouluteta lisää?
Kommentit (161)
Nuo takaisinsoitot on ihan hanurista. Tulevat kun tulevat, eikä koskaan tiedä milloin. Kiva selittää jossain julkisella paikalla sitten vaivojaan kaiken kansan kuullen, toki tarkkojen tunnistetietojen antamista unohtamatta (kerro nimi, sotu, osoite, puhelinnumero jne.)
Kävin pienessä operaatiossa ja pääsin sieltä heti kotiin. Parin päivän päästä tuli komplikaatioita ja soitin ohjeen mukaan terveyskeskukseen. Hoitaja puhelimessa laittoi toisen hoitajan vastaanotolle ajan. Menin paikalle ja hoitaja katsoi haavaa ja tiuskaisi (ei minulle vaan ehkä tarkoittaen sille hoitajalle puhelimessa) "en kait minä nyt tällaista pysty hoitamaan". Metsästi puoli tuntia lääkäriä joka tulikin puolijuoksua paikalle. Tutki pikaisesti ja laittoi takaisin sairaalaan tutkittavaksi.
Onhan siellä kiire kun pallotellaan potilasta paikasta toiseen.
Sairaanhoitaja on se joka osaa hoitotyön. Ei lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.
Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.
Taas yksi törkeä esimerkki siitä, miten meitä pientuloisia eläkkeensaajia ja vanhuksia kohdellaan. Olen pitkän työuran veroja maksanut ja tässäkö on kiitos? Edes lääkäriin ei pääse milloinka haluaa vaikka se on jokaisen perusoikeus!
Olet ymmärtänyt väärin, lääkäriin tulee päästä silloin, kun tarvitsee. Ei silloin kun haluaa.
Juuri tästä syystä tarvitaan portinvartijat.
Minulla veroja vuosikymmenet maksaneena on oikeus päästä lääkäriin juuri silloin kuin haluan! Muutoin puheet ilmaisesta terveydenhuollosta ovat silkkaa potaskaa!
Ei, sinulla ei ole. Ilmainen terveydenhoito ei suinkaan ole sama asia kuin 24/7 lääkäri käytössäsi.
Tarvittaessa lääkäriin on päästävä eikä mikään sairaanhoitaja tai terveyssisar ole se joka sen tarpeen arvioi vaan minä itse.
Nostaisin syyttävän sormen kokemattomiin politikoihin, joista sitten leivotaan kokemattomia ministereitä. Jotkut kokemattomuudesta huolimatta haluavat lähteä pätemään jne. En ole varma onko ongelma kaikkialla sama. Sisarelleni oli soitettu, että pitäisi mennä uusimaan joitakin kokeita kun edellisistä oli yli 6kk aikaa. Jotkut eivät saa millään aikoja. Mikäli sitten lanssi käy noutamassa, niin sairas pyritään kotiuttamaan mitä pikemmin sen parempi henkilökunnalle. Aijon nyt käyttää palstaa hyväkseni ja valittaa myös toisesta asiasta jonka on mielestäni kokematttomat päättäjät mokanneet. Jatkuva jono passin/ henkilötodistuksen uusimiseen. En halua varata aikaa monen kuukauden päähän mikäli se edea onnistuisi, kun on vaikea tietää kykeneekö sinne menemään juuri silloin. Kyllä asioiden hoitaminen on tehty vaikeaksi. Miksi on vain yksi paikka Helsingissä jonne voi mennä, ellei sitten matkusta toisaalle. Muualle matkustava saattaa tarvita yöpymisen hotellissa/matkakustannukset päälle. Kalliiksi tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Taisin asioida lopulta ainakin viiden eri lääkärin kanssa kun kävin päivystyksessä viime viikolla. Taitaa siis olla kiinni lähinnä siitä onko sille lääkärille oikeasti tarvetta.
Oletko todella sitä mieltä, että lääkärille ei ole tarvetta, jos hoitaja diagnosoi sun ihosyöpäsi finniksi.
Tyytyväisenä vaan kävelet kotiin kun ei ollutkaan mitään vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia ei ihan pian tai ei ehkä koskaan ratkea kaikkia tyydyttävällä tavalla.
Esimerkiksi työikäisen aikuisen halutessa lääkärinvastaanottoajan nuhakuumeen vuoksi "heti tai huomenna", se lienee haettava yksityissektorilta. Yhteiskunnan verovaroilla kustannettavat palvelut on porrastettava tietoperustaisesti todennäköisen tarpeen ja saatavan hyödyn mukaan. Kansalaisten omaa terveystietämystä tulisi jotenkin lisätä, jotta ongelmia osattaisiin paremmin suhteuttaa ja ottaa vastaan vaikkapa terveydenhoitajan antama arvio myös asiantuntija-arviona. Näin tosi hädässä aikoja riittäisi jokaiselle tosi tarpeen tullen paremmin.
Työikäinen on hyvä ja käy työterveydessä, jos tarvitsee lääkäriä tavalliseen nuhakuumeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.
Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.
Taas yksi törkeä esimerkki siitä, miten meitä pientuloisia eläkkeensaajia ja vanhuksia kohdellaan. Olen pitkän työuran veroja maksanut ja tässäkö on kiitos? Edes lääkäriin ei pääse milloinka haluaa vaikka se on jokaisen perusoikeus!
Olet ymmärtänyt väärin, lääkäriin tulee päästä silloin, kun tarvitsee. Ei silloin kun haluaa.
Minulla veroja vuosikymmenet maksaneena on oikeus päästä lääkäriin juuri silloin kuin haluan! Muutoin puheet ilmaisesta terveydenhuollosta ovat silkkaa potaskaa!
Ei, sinulla ei ole. Ilmainen terveydenhoito ei suinkaan ole sama asia kuin 24/7 lääkäri käytössäsi.
Mikä ihmeen ilmainen terveydenhoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin asioida lopulta ainakin viiden eri lääkärin kanssa kun kävin päivystyksessä viime viikolla. Taitaa siis olla kiinni lähinnä siitä onko sille lääkärille oikeasti tarvetta.
Oletko todella sitä mieltä, että lääkärille ei ole tarvetta, jos hoitaja diagnosoi sun ihosyöpäsi finniksi.
Tyytyväisenä vaan kävelet kotiin kun ei ollutkaan mitään vakavaa.
Hoitaja ei tee diagnooseja vaan päättää, tarvitsetko lääkäriä vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muissa Euroopan maissa ei tarvita portinvartijoita. Ja lääkäriin pääsee silti samana päivänä.
Saksassa asuessani hämmästyin sitä että ei tarvinnut selitellä hoitajalle yhtään mitään, vaan lääkäriin pääsi kun vaan varasi ajan.
Sittemmin olen oppinut, että meidän Tk-järjestelmä on kopioitu Itä-Saksasta. Saksojen yhdistymisen jälkeen se on ollut käytössä vain Suomessa. Eikö mekin voitaisi jo luopua siitä ja siirtyä eurooppalaisiin käytäntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Nostaisin syyttävän sormen kokemattomiin politikoihin, joista sitten leivotaan kokemattomia ministereitä. Jotkut kokemattomuudesta huolimatta haluavat lähteä pätemään jne. En ole varma onko ongelma kaikkialla sama. Sisarelleni oli soitettu, että pitäisi mennä uusimaan joitakin kokeita kun edellisistä oli yli 6kk aikaa. Jotkut eivät saa millään aikoja. Mikäli sitten lanssi käy noutamassa, niin sairas pyritään kotiuttamaan mitä pikemmin sen parempi henkilökunnalle. Aijon nyt käyttää palstaa hyväkseni ja valittaa myös toisesta asiasta jonka on mielestäni kokematttomat päättäjät mokanneet. Jatkuva jono passin/ henkilötodistuksen uusimiseen. En halua varata aikaa monen kuukauden päähän mikäli se edea onnistuisi, kun on vaikea tietää kykeneekö sinne menemään juuri silloin. Kyllä asioiden hoitaminen on tehty vaikeaksi. Miksi on vain yksi paikka Helsingissä jonne voi mennä, ellei sitten matkusta toisaalle. Muualle matkustava saattaa tarvita yöpymisen hotellissa/matkakustannukset päälle. Kalliiksi tulisi.
Ei Espoo ja Vantaa nyt niin kaukana ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyytyväisenä vaan kävelet kotiin kun ei ollutkaan mitään vakavaa.Hoitaja ei tee diagnooseja vaan päättää, tarvitsetko lääkäriä vai et.
Jos hoitaja sanoo, että "tuo on finni, ei tarvita lääkäriä", niin se on diagnoosin tekemistä, vaikka sillä hoitajalla ei olekaan pätevyyttä tehdä diagnoosia eikä tunnistaa ihosyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä pääsee. Mm. monet työnantajat tarjoavat erittäin kattavan työterveyshuollon.
Eikä tartte olla työterveyden asiakas että pääsee.
Minäkin eläkeläisenä saan netistä varata ajan suoraan minkä tahansa alan erikoislääkärille. Aina on onnistunut muutaman päivän sisällä. Maksaa tietysti enemmän kuin sotehimmelissä, mutta ei se nyt niin kallista ole kun on kyse terveydestä.
Koska Marinin hallitus tuhosi terveydenhuollon.
Kyllä ennen pääsi lääkärille vaikka ei heitä silloinkaan sen enempää ollut.
Mitä lääkärit puuhaavat siilä aikaa kun hoitaja tarkastaa potilaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae yksityiseltä lähete... Tai suorita koko prosessi siellä, jos vakuutus kattaa tai ei ole muuten rahasta tiukkaa.
Yksityinen/gyn: lääkärinpalkkio+ultra 200,00
Yksityinen: Mammografia+ultra 300,00
Vielä "second opinion"/gyn julkisella eli gyn halusi vielä toisen mielipiteen n 40,00
Eli koko tutkimuspolku maksoi n 540,00.
Kesti n. kuukauden ekasta ajanvarauksesta.
Olis kyllä käynyt kukkaron päälle ilman vakuutusta.
Ja tämä oli vain yhden sairauden/oireen tutkimus.
Lue:
"JOS vakuutus kattaa tai ei ole muuten rahasta tiukkaa."
Käytin lasta lääkärissä kun hänellä on suuri patti jalassa. Hoitaja vilkaisi ja totesi ettei ole vakavaa eikä tarvi tutkia. Kysyin hoitajalta, että onko tosi ettei lääkäri vois edes katsoa sitä. Hoitaja lopulta suostui konsultoimaan lääkäriä ja parissa minuutissa lääkäri olikin paikalla itse tunnustelemassa lapsen jalkaa. Määräsi kuviin ja ultraan. Se siitä hoitajan tietämyksestä! Ei ois tutkittu ellen olis vaatinut sitä. Ja lapsesta kysymys..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia ei ihan pian tai ei ehkä koskaan ratkea kaikkia tyydyttävällä tavalla.
Esimerkiksi työikäisen aikuisen halutessa lääkärinvastaanottoajan nuhakuumeen vuoksi "heti tai huomenna", se lienee haettava yksityissektorilta. Yhteiskunnan verovaroilla kustannettavat palvelut on porrastettava tietoperustaisesti todennäköisen tarpeen ja saatavan hyödyn mukaan. Kansalaisten omaa terveystietämystä tulisi jotenkin lisätä, jotta ongelmia osattaisiin paremmin suhteuttaa ja ottaa vastaan vaikkapa terveydenhoitajan antama arvio myös asiantuntija-arviona. Näin tosi hädässä aikoja riittäisi jokaiselle tosi tarpeen tullen paremmin.Työikäinen on hyvä ja käy työterveydessä, jos tarvitsee lääkäriä tavalliseen nuhakuumeeseen.
Kävisin, mutta kun meidän työpaikan työterveyssopimukseen ei kuulu sairasvastaanotto. Meille tehdään vain pakolliset tarkastukset. Töihintulo- sieltä lähtö- ja työpaikan ergonomiatarkastukset ynnä altistusjutut.
Luumusukat on hitaita.Nuoret hoitsut on ok mutta nämä suonikohjujenpakotuksesta kärsivät ovat ainoastaan kahvitauonpitämisessä kohtuullisia.Saikuttamisessa loistavia.