Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on niin vaikeaa päästä LÄÄKÄRIN vastaanotolle? Joka paikassa joutuu asioimaan sairaanhoitajan kanssa

Vierailija
13.07.2023 |

Enkä nyt siis sano tätä sairaanhoitajia väheksyäkseni, mutta ärsyttää kun lääkäriin on tässä maassa todella vaikea päästä.
Oli vaiva melkein mikä hyvänsä, sitä joutuu ensin selvittämään sairaanhoitajan kanssa joka sitten konsultoi lääkäriä ja ilmoittaa mitä lääkäri on päättänyt.
Itse ei pääse lääkärille puhumaan, vaan kaikki tieto kulkee sairaanhoitajan kautta.
Minulla on pitkäaikaissairaus ja lääkärin olen tavannut KERRAN tässä puolentoista vuoden aikana. Siis yhden ainoan kerran. Sairaanhoitaja vastaa hoidostani (eli keskustelee siitä lääkärin kanssa kun en itse ole paikalla) ja tuntuu että minut on sysätty ihan sivuun vaikka ei sen niin pitäisi mennä.
Ihan jo pelkkä hoidontarpeen arviointi on nykyään hoitajien vastuulla, eli he päättävät esim. kuka pääsee päivystykseen tai erikoissairaanhoitoon.
Miksei lääkäreitä kouluteta lisää?

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että yhden ammattikunnan edut määrittelevät miljoonien ihmisten terveydenhuollon laadun. Kyse kun on elämästä ja kuolemasta.

Vierailija
22/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkärit enää tekeekään kun sairaanhoitajat tekee niitten duunit

En tiedä, sairaanhoitaja leikkasi minut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama yksityisellä puolella, varsinkin työterveydenhoidon asioinnissa. Työterveysasioissa on keskusteltava ensin portinvartijana toimivan sairaanhoitajan kanssa, joka päättää hyvin herkästi, ettei potilas/asiakas tarvitse lääkärin vastaanottoa.

Näin lääkäriasema kerää pisteitä työnantajalta, jonka ei tarvitse maksaa työntekijänsä työterveyslääkärin vastaanottokuluja, vaan työntekijä ohjataan hakeutumaan itse minne sitten onkaan varaa ja aikaa hakeutua, saadakseen sen työnantajan vaatiman lääkärintodistuksen sairauspoissalostaan. Eli niin potilaan, kuin lääkäriaseman puolesta käytännössä täysin turha lääkärissäkäynti, mikä ei perustu potilaan sairaustilaan ja tarpeeseen saada hoitoa, vaan ainoastaan työnantajan vaatimuksiin lääkärintodistuksesta sairauspoissaolopäiviltä.

Työnantajat säästävät tällä lääkärintodistusvaatimuksillaan työntekijän sairausajan palkan maksun, koska työntekijä ei saa sitä työnantajan vaatimaa lääkärintodistusta ainakaan julkisen terveydenhoiton taholta, ja jos työntekijällä ei ole varaa maksaa itse sitä yksityislääkärin vastaanottomaksua, niin sairauspoissaolo on siten hänelle palkaton, ja turha erityisesti tapauksissa joissa työntekijä ei tarvitse lääkärinvastaanottoa sen ohimenevän työkyvyttömyytensä vuoksi.

Vapaa-ajan tapaturmissa auttaa vapaa-ajan tapaturmavakuutukset, joiden turvin pääsee yksityisen lääkäriaseman vastaanotolle ilman kuluja. Sairauskuluvakuutuksissa on yleensä isot omavastuut, ainakin lähes sen yksityislääkärin vastaanoton summan.

"Lakisääteinen" työterveydenhuolto on jo nyt käytännössä pelkkä farssi monen työnantajan kohdalla, erityisesti vuokratyönantajat. Työntekijän sairastuessa ei työnantaja tarjoa mitään lääkärinvastaanottomahdollisuuksia työterveydenhuollon puitteissa työnantajan kustannuksella, jotta työntekijä saisi sen työnantajan vaatiman lääkärintodistuksen työkyvyttömyyspäivilleen, vaan työntekijälle "annetaan lupa" asioida julkisen terveydenhuollon piirissä, josta nykyään ei saa mitään palvelua töistä poissaoloille, kun jo yleislääkärin vastaanottoaikaa joutuu jonottamaan kuukausitolkulla.

Oikein ärsyttää joka kerta, kun varsinkin yksityisten lääkäriasemien sairaanhoitajat lässyttävät yhä aina vain uudelleen ja uudelleen siitä muka "lakisääteisestä" työterveydenhoidosta, mikä ei monen työnantajan kohdalla todellaakaan tarkoita yhtään mitään, paitsi työtapaturmatapauksissa, muttei esim. työntekijän sairastumistapauksissa.

Vierailija
24/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse ei. Ja hoitajat neuvoo hakemaan apteekista itsehoitolääkkeitä. Varmasti moni kuolee ennenkuin mitään muutosta saadaan. Eikä riitä muutama kuolema vaan pitää olla satoja ellei tuhansia. Hoitajat sanoo vaan että mene kotiin lepäämään ja ota panadolia. Siinähän sitten kärvistelet kotona kuolemaa odottaen sydänkohtauksesi kanssa. Tai odotat kunnes veritulppasi on päässyt keuhkoihin. 

Vierailija
25/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen aina päässyt kun olen päivystykseen mennyt.

Vierailija
26/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.

Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.

Taas yksi törkeä esimerkki siitä, miten meitä pientuloisia eläkkeensaajia ja vanhuksia kohdellaan. Olen pitkän työuran veroja maksanut ja tässäkö on kiitos? Edes lääkäriin ei pääse milloinka haluaa vaikka se on jokaisen perusoikeus!

Vierailija
27/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama yksityisellä puolella, varsinkin työterveydenhoidon asioinnissa. Työterveysasioissa on keskusteltava ensin portinvartijana toimivan sairaanhoitajan kanssa, joka päättää hyvin herkästi, ettei potilas/asiakas tarvitse lääkärin vastaanottoa.

Näin lääkäriasema kerää pisteitä työnantajalta, jonka ei tarvitse maksaa työntekijänsä työterveyslääkärin vastaanottokuluja, vaan työntekijä ohjataan hakeutumaan itse minne sitten onkaan varaa ja aikaa hakeutua, saadakseen sen työnantajan vaatiman lääkärintodistuksen sairauspoissalostaan. Eli niin potilaan, kuin lääkäriaseman puolesta käytännössä täysin turha lääkärissäkäynti, mikä ei perustu potilaan sairaustilaan ja tarpeeseen saada hoitoa, vaan ainoastaan työnantajan vaatimuksiin lääkärintodistuksesta sairauspoissaolopäiviltä.

Työnantajat säästävät tällä lääkärintodistusvaatimuksillaan työntekijän sairausajan palkan maksun, koska työntekijä ei saa sitä työnantajan vaatimaa lääkärintodistusta ainakaan julkisen terveydenhoiton taholta, ja jos työntekijällä ei ole varaa maksaa itse sitä yksityislääkärin vastaanottomaksua, niin sairauspoissaolo on siten hänelle palkaton, ja turha erityisesti tapauksissa joissa työntekijä ei tarvitse lääkärinvastaanottoa sen ohimenevän työkyvyttömyytensä vuoksi.

Vapaa-ajan tapaturmissa auttaa vapaa-ajan tapaturmavakuutukset, joiden turvin pääsee yksityisen lääkäriaseman vastaanotolle ilman kuluja. Sairauskuluvakuutuksissa on yleensä isot omavastuut, ainakin lähes sen yksityislääkärin vastaanoton summan.

"Lakisääteinen" työterveydenhuolto on jo nyt käytännössä pelkkä farssi monen työnantajan kohdalla, erityisesti vuokratyönantajat. Työntekijän sairastuessa ei työnantaja tarjoa mitään lääkärinvastaanottomahdollisuuksia työterveydenhuollon puitteissa työnantajan kustannuksella, jotta työntekijä saisi sen työnantajan vaatiman lääkärintodistuksen työkyvyttömyyspäivilleen, vaan työntekijälle "annetaan lupa" asioida julkisen terveydenhuollon piirissä, josta nykyään ei saa mitään palvelua töistä poissaoloille, kun jo yleislääkärin vastaanottoaikaa joutuu jonottamaan kuukausitolkulla.

Oikein ärsyttää joka kerta, kun varsinkin yksityisten lääkäriasemien sairaanhoitajat lässyttävät yhä aina vain uudelleen ja uudelleen siitä muka "lakisääteisestä" työterveydenhoidosta, mikä ei monen työnantajan kohdalla todellaakaan tarkoita yhtään mitään, paitsi työtapaturmatapauksissa, muttei esim. työntekijän sairastumistapauksissa.

Perehdy toki, mitä lakisääteinen pakollinen työterveyshuolto tarkoittaa.

Vierailija
28/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.

Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.

Taas yksi törkeä esimerkki siitä, miten meitä pientuloisia eläkkeensaajia ja vanhuksia kohdellaan. Olen pitkän työuran veroja maksanut ja tässäkö on kiitos? Edes lääkäriin ei pääse milloinka haluaa vaikka se on jokaisen perusoikeus!

Olet ymmärtänyt väärin, lääkäriin tulee päästä silloin, kun tarvitsee. Ei silloin kun haluaa.

Juuri tästä syystä tarvitaan portinvartijat.

Vierailija
29/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis lääkäriin ei pääse. Sairaanhoitajalla on tuntikausia aikaa jutella puhelimessa ja vastaanotolla aivan sekopäistä luulotautista sontaa. Asiakkaalla pitää olla se aika tiristää siihen, koska sairaanhoitaja sitten päättää, kuka pääsee lääkäriin. Moninkertainen aika ja vaiva, kun pitäisi vaan päästä lääkäriin.

Uusi ongelma on, että ambulanssi vie sairaalaan, jossa potilasta makuutetaan useampi päivä odottamassa lääkäriä. Parin päivän päästä voi tulla osastonhoitaja kirkumaan, että miksi sinä olet täällä, ei tämä ole mikään hotelli, häivy helvettiin. Tänä kesänä käynyt kahdelle eri tuttavalle eri paikkakunnilla, lääkäriä eivät tavanneet lainkaan. Lasku seuraa perästä ja se on pakko maksaa, vaikkei ole saanut mitään hoitoa.

Vierailija
30/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia ei ihan pian tai ei ehkä koskaan ratkea kaikkia tyydyttävällä tavalla.

Esimerkiksi työikäisen aikuisen halutessa lääkärinvastaanottoajan nuhakuumeen vuoksi "heti tai huomenna", se lienee haettava yksityissektorilta. Yhteiskunnan verovaroilla kustannettavat palvelut on porrastettava tietoperustaisesti todennäköisen tarpeen ja saatavan hyödyn mukaan. Kansalaisten omaa terveystietämystä tulisi jotenkin lisätä, jotta ongelmia osattaisiin paremmin suhteuttaa ja ottaa vastaan vaikkapa terveydenhoitajan antama arvio myös asiantuntija-arviona. Näin tosi hädässä aikoja riittäisi jokaiselle tosi tarpeen tullen paremmin.

Vierailija
31/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä ketju?

Vierailija
32/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte uskoa että nykyhallituksen kanssa tilanne pahenee. Leikataan kuluja julkiselta ja kevennetään hyvätuloisilta = lääkäreiltä, jotka ovat kovasti lobanneet vähäisten koulutuspaikkojen puolesta. Persut puolestaan haluavat estää maahanmuuttoa, joka tarkoittaisi halvempaa henkilökuntaa Itä-Euroopasta ja Euroopan ulkopuolelta. Briteissä ihmisten menehtyminen hoitoa odotellessa on jo arkipäivää. Ja ennen kuin kukaan huutelee vasemmiston ajojahtia tm. skeidaa, lukekaa ihan omin silmin Brittien konservatiivilehdistöä. The Telegraph, The Times, The Daily Mail.

Vierailija
33/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle Siellä ne lääkärit on.

Vierailija
34/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla pääsee privaatissa vaikka suoraan erikoislääkärille. Julkisella ei kuulukaan päästä. Ja työterveyshuollon sopimuksia on satoja erilaisia, ei kaikkia pompotella hoitajan kautta, vain ne, joiden tt-soppari niin edellyttää.

Vierailija
35/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinno se on kai alunperin tarkoitettu ettei joka kynnen katkeamista tultaisi lääkärille selittämään. Mutta kyllä tosiaan pitäisi päästä helpommin kun on oikea tarve. Siitähän tässä koko 10 vuotta pakistetussa sote-uudistuksessa kai oli kyse. Nyt katotaan meneekö seuraavat kymmenen vuotta kunnes tavoitteeseen päästään. Saas nähdä.

Oikeasti se menee niin, että jopa keuhkokuumeen oireissa joudut ensin hoitajalle. Siellä selität oireet ja tutkitaan. Sitten odottelua, minkä jälkeen selität samat jutut lääkärille ja lääkäri tekee samat tutkimukset. Ajanhukkaa ja potilaiden kiusaamista.

Vierailija
36/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin asioida lopulta ainakin viiden eri lääkärin kanssa kun kävin päivystyksessä viime viikolla. Taitaa siis olla kiinni lähinnä siitä onko sille lääkärille oikeasti tarvetta.

Vierailija
37/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että meillä lääkärisi maksavat veronmaksajat.

Vierailija
38/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin, lääkäriin tulee päästä silloin, kun tarvitsee. Ei silloin kun haluaa.

Minulla veroja vuosikymmenet maksaneena on oikeus päästä lääkäriin juuri silloin kuin haluan! Muutoin puheet ilmaisesta terveydenhuollosta ovat silkkaa potaskaa!

Vierailija
39/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae yksityiseltä lähete... Tai suorita koko prosessi siellä, jos vakuutus kattaa tai ei ole muuten rahasta tiukkaa.

Yksityinen/gyn: lääkärinpalkkio+ultra 200,00

Yksityinen: Mammografia+ultra 300,00

Vielä "second opinion"/gyn julkisella eli gyn halusi vielä toisen mielipiteen n 40,00

Eli koko tutkimuspolku maksoi n 540,00.

Kesti n. kuukauden ekasta ajanvarauksesta.

Olis kyllä käynyt kukkaron päälle ilman vakuutusta.

Ja tämä oli vain yhden sairauden/oireen tutkimus.

Vierailija
40/161 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla veroja vuosikymmenet maksaneena on oikeus päästä lääkäriin juuri silloin kuin haluan! Muutoin puheet ilmaisesta terveydenhuollosta ovat silkkaa potaskaa!

Ei, sinulla ei ole. Ilmainen terveydenhoito ei suinkaan ole sama asia kuin 24/7 lääkäri käytössäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä