Miten ihmeessä oppisin pitämään poikani tyttökaverista?
Huh huh. Kaksi vuotta on kulunut ja tyttö on kuvioissa mukana todella tiiviisti. Sinänsä kiva tyttö mutta hänellä ei ole minkäänlaista aloitekykyä tai reippautta tai tavoitteita. Kyhnäisi vaan pojan kainalossa ja laittaisi kynsiä ym. Hän ei ole koskaan joutunut tekemään mitään kotitöitä kotonansa ja murjottaa aina jos poikani joutuu tekemään kotona jotain muuta kuin makoilemaan sohvassa kuhertelemassa. On myös todella mustasukkainen poikani ajankäytöstä ja pojaltani onkin kadonnut lähes kaikki vanhat kaverit. Argh!
Tyttö kuitenkin näyttää tulleen perheeseemme pysyvmin, joten vinkit kehiin miten kehittää lähes 50-vuotiaan ja 17-vuotiaan naisen suhdetta siten, että kaikilla olisi kotoisampaa yhdessä kun meillä ei ole juuri mitään yhteistä?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan aikoinaan tehnyt kotitöitä poikaystävän vanhempien luona kun olin 16-19 -vuotias. Olisi tosi outoa edellyttää sitä omienkaan poikien nuorilta tyttöystäviltä. Omat astiat tuodaan tietty keittiöön ja oma huone pidetään siistinä, mutta se on ihan omien poikien vastuulla, ei vieraiden.
Nuo ovat vasta teinejä, anna heidän elää huoletonta nuoruutta äläkä ole niin otsa kurtussa Ap.
"Omat astiat tuodaan tietty keittiöön..." WTF!? Kyllä se ruoka syödään siellä keittiössä, hyvänen aika nyt sentään! Sen verran pitää käytöstapoja olla, että osaa syödä ruokapöydässä ja keskustella muiden kanssa niin kuin päivällisellä kuuluu.
Ja ruokapöytiä ei tietenkään ole muualla kuin keittiössä
Meillä syödään aina ruokasalissa kun ihmisiä on koolla yli neljä eli käytännössä aina kun on muitakin kuin oma nelijäseninen perhe.
Kesällä syödään ulkona terassilla.
Vierailija kirjoitti:
Äidit vihaavat poikien tyttöystäviä kun piti naisena varsin hyvin tietää kuviot ja keinot kuinka miestä käytetään hyväksi. Miehen äiti on yleensä miehen elämässä se ainoa itsensä lisäksi joka pitää miehen puolia
Tietäähän se kuviot, kun itse on omaa miestänsä hyväksikäyttänyt, ja ainoa joka miehensä puolta piti oli se miehen äiti, eli nykyinen anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muuten, mutta tyttö pesemään perunat ja poika tekemään salaattia. Tyttöä voisi jännittää ihan liikaa kaikille ruokalajin valmistaminen. Takuulla et pyytäisi tyttären poikaystävää tekemään salaattia...
Meidän ihan ensimmäinen kerta, kun tuli poika kylään, oli sellainen, että poika oli enempi kasvissyöjä ja harvemmin söi lihaa. Minä pyysin sitten häntä etsimään jonkun reseptin, mikä olisi hänelle mieluista ruokaa. Hän laittoi linkin johonkin linssikeiton reseptiin ja minä ostin siihen tarvikkeet. Muille tehtiin sitten jotain lammasta ja kasvislisuketta (tai salaattia, en muista).
Kun poika tuli meille, jaettiin sitten hommat siten, että poika keitti sen linssikeiton ja me muut tehtiin ne muut ruuat. Poika söi linssikeittoa enemmän ja me muut vähän vähemmän. Lisäksi poika maistoi vähän sitä lammasta ja söi kasvislisuketta. Jälkiruuaksi taisi olla jotain jäätelöä. Jälkiruuan jälkeen pelattiin porukalla yksi kierros yhtä lautapeliä ja sen jälkeen poika ja tyttö menivät tytön huoneeseen viettämään kahdenkeskistä aikaa.
Vieläkin muistelen lämmöllä tuota poikaa, josta ei kuitenkaan tyttärelle poikakaveria tullut. Hän solahti niin luontevasti meidän keittiöön ja se ensimmäinen yhteinen kokkauskokemus tuntui mutkattomalta, vaikka oli siinä jotain säätöä ja sählyytä puolin ja toisin. Toisella visiitillä oli tarkoitus tehdä jälkiruuaksi Apfelstrudelia ja poika oli järkyttynyt, kun meinattiin käyttää valmistaikinaa ja hän teki taikinan itse <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun muksut on nyt 23, 20, 19 ja 2x16. Kaksi vanhinta asuu nykyään omillaan.
Paljon on kavereita nurkissa ollut ja muutama seurustelukaveri.
Omat lapset sitten tekee enemmän. Osa kavereista osallistuu, tarjoaa apuaan, osa ei.
Huomannut, että pari muksuista osaa käynnistää nää tekemättömät kaverit. Niillä on osittain sitä omatoimisuuden puutetta ja ehkä vieraskoreuttakin, ei oikein osata muiden nurkissa aloittaa. Saavat seikkaperäiset ohjeet, niin pääsevät hyvin jyvälle ja yleensä osaavat hienosti.
Ehkä ei ole kotona joutunut tekemään tai saanut (esim tulta sytyttää).. mutta meillä saa tehdä. Se nuoren onnistumisen fiilis, kun joku on ekat tulet tehnyt tai perunat keittänyt. Mielellään tekevät toistekin, tarjoutuvat avuksi.
Etenkin nyt mökillä. Jos on 10 nuorta mukana, niin en todellakaan ole mikään kotitalouskone ja tee kaikkea. Omille muksuille jaan duunit, kuten ennenkin ja sitten porukoissa tekevät.
Kukaan ei edes rasitu ja kerkee ottamaan rennosti.
Kuulostaa paratiisilta! Paljon porukkaa, hyvä yhteisen tekemisen meininki. Hyvä sinä. Jotkut vaan osaa :)
Kuulostaa helvetiltä. Minulle ei olisi mitään kivaa ja lomaa olla noin isossa joukossa, oli ne sitten teinejä tai aikuisia.
Omat kahden teinin kaverit menee rennosti kotona siinä mukana, kun omat lapset hoitaa ne kotihommat mitä normaalistikin hoitaa.
Minä olin kiltti ja reipas 17 v, enkä silti olisi mennyt silloisen poikaystävän kotona tekemään kotitöitä. Kotona kyllä kokkasin, siivosin huoneeni jne. Siinä oli riittävästi, että jännitin poikaystävän vanhempien kanssa juttelua. He eivät minusta pitäneet, kun kokivat seurustelun häiritsevän poikansa lukio-opintoja. Muistan yhä, miten penseästi poikaystävän vanhemmat minuun suhtautuivat. Kyllähän tyttö todennäköisesti sen aistii, jos et pidä hänestä. Teineillä seurustelu nyt vaan on sitä, että nyhjätään yhdessä. Tuo vaihe on elämässä lopulta lyhyt, anna nuorten nauttia siitä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi tytär ja hänen poikaystävänsä, pitäisikö senkin tehdä kotitöitä?
Tottakai. Meillä on maatila, jolla myös tytär auttaa maataloustöissä. Poikaystävä on saanut oppia niitä tekemään. Ei täällä laiskoja katsella hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttöystävä ei asu teillä, vaan käy kylässä, niin en kyllä ymmärrä miksi sen pojan tyttöystävän pitäisi teillä siivota, tiskata ja laittaa ruokaa. Siksikö koska on nainen? Eiköhän hänellä ole kotitöitä kotonaankin. Onhan näitä anoppeja, appiukkoja ja lankoja, joiden mielestä miniä on kodinhoitaja ja palvelija. Minullekin lankomies on jatkuvasti nakittamassa kotinsa siivousta, enkä todellakaan aio siivota hyväkuntoisen nelikymppisen ukon asuntoa vain siksi, että olen nainen.
Jokaisen kuuluu tehdä osansa. Niin miehen kuin naisenkin. Miten tämä porukka on kasvatettu, joka joka paikasta odottaa saavansa kaiken valmiina itse osallistumatta mitenkään?
Minusta on turha stressata teinin parisuhteesta nykyaikana. Jos teini seurustelee täysi-ikäisyyden tietämillä ekan tyttö/poikaystävän kanssa, niin harva on tuossa parisuhteessa loppuelämää. Suurin osa eroaa parissa vuodessa/jatko-opintojen alkupuolella. Osa nyt päätyy avoliittoon ja elääkin yhdessä useamman vuoden, mutta ero koittaa lopulta n. 25 v iässä ennen lapsia ja naimisiin menoa. Äärimmäisen harva löytää n. 18 v iässä loppuelämän kumppanin, jonka kanssa olisi jo tuolloin samat elämänarvot, persoonat ja tulevaisuuden haaveet sopivat hyvin yhteen. Moni muuttuu todella paljon noista ajoista ja se 18 v iässä sopiva kumppani ei todennäköisesti ole enää sopiva muutaman vuoden päästä. Noin nuorena kehitys on vielä kesken ja vasta aivojen kehityksen loputtua (n. 25 v iässä), alkaa hahmottaa millainen ihminen oikeasti on.
En siis stressaisi siitä, jos et pidä lapsesi kumppanista. Kohtele häntä ystävällisesti ja se riittää.
Kuulostaa kamalalta että poikasi valintojen pitäisi olla sinulle mieluisia.
Kyse ei ole sinun elämästä vaan poikasi.
Kyse ei ole sinun parisuhteesta, vaan poikasi.
Tyttö on teillä vieraana, ei palvelemassa sinua.
Sun ei tarvitse ks tytöstä pitää. Se ei kuitenkaan oikeuta sua myrkyttämään toisten suhteita harhaisilla tulkinnoillasi.
Huolestuttaa poikasi tulevaisuus siltä osin ettei hänen äitinsä näe poikaansa erillisenä olentona itsestään ja sellainen vanhempi monesti pyrkii kontrolloimaan jälkeläistensä elämää jopa haudasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttöystävä ei asu teillä, vaan käy kylässä, niin en kyllä ymmärrä miksi sen pojan tyttöystävän pitäisi teillä siivota, tiskata ja laittaa ruokaa. Siksikö koska on nainen? Eiköhän hänellä ole kotitöitä kotonaankin. Onhan näitä anoppeja, appiukkoja ja lankoja, joiden mielestä miniä on kodinhoitaja ja palvelija. Minullekin lankomies on jatkuvasti nakittamassa kotinsa siivousta, enkä todellakaan aio siivota hyväkuntoisen nelikymppisen ukon asuntoa vain siksi, että olen nainen.
Jokaisen kuuluu tehdä osansa. Niin miehen kuin naisenkin. Miten tämä porukka on kasvatettu, joka joka paikasta odottaa saavansa kaiken valmiina itse osallistumatta mitenkään?
Se tyttö on siellä VIERAANA. Ap voi valittaa siitä että oma perhe ei tee tarpeeksi mutta vierailla ei todellakaan ole mitään OSAA joka pitää suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko poika siis 50? Aika hyvä tuuri ollut jos on saanut 17-vuotiaan.
Häiriöitä luetun ymmärtämisessä?
Aika erikoista mun mielestä, jos tyttöystäväkokelaan pitäisi tehdä pojan äidin huushollissa kotitöitä.... Tuskin se poikakaan joutuu tytön vanhempien luona kotitöitä tekemään? Sen minä ymmärrän jos aloittaja komentaa poikaansa kesken sohvalla löhöilyn että "poika, vie roskat ulos" tai "poika, tyhjennä tiskikone." Mutta se että laitetaan vieraskin tekemään kotitöitä niin aika outoa....
Tuntuu että aloittaja on vaan nyt mustasukkainen pojastaan. Tuo ilkeä 17v seireeni tuli ja vietteli äidin kultapojun. Ja nyt äippä pelkää että kohta poitsu ei enää muistakaan vanhaa, kulahtanutta mammaansa... Tyypillinen "anoppi vihaa miniäänsä"- tilanne...
Sano pojallesi, että käy välillä siivoamassa tyttöystävän kotona. Poikasihan on kasvatettu niin hyvin, että varmasti tekee sen mielellään.
Vierailija kirjoitti:
ASen minä ymmärrän jos aloittaja komentaa poikaansa kesken sohvalla löhöilyn että "poika, vie roskat ulos" tai "poika, tyhjennä tiskikone." Mutta se että laitetaan vieraskin tekemään kotitöitä niin aika outoa....
Minä en ymmärrä tuotakaan, että just sillä hetkellä pitää lähteä viemään roskia tai tyhjentämään astianpesukonetta, kun tyttöystävä on paikalla.
Kuvittelin ettei nykyaikana olisi enää tuollaisia asenteita.
Minä olen 62 ja minun anoppini käyttäytyi juuri tismalleen samalla tavalla vihamielisesti ja alentuvasti kuin ap.
Appi ei tehnyt kotona mitään, mieheni ei tehnyt kotona mitään, kälyt eivät tehneey siellä mitään, heidän miehensä eivät tehneet siellä mitään, mutta minun olisi pitänyt luututa lattioita ja kuoria pottuja ja silittää ja tampata koko siellä olo aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan aikoinaan tehnyt kotitöitä poikaystävän vanhempien luona kun olin 16-19 -vuotias. Olisi tosi outoa edellyttää sitä omienkaan poikien nuorilta tyttöystäviltä. Omat astiat tuodaan tietty keittiöön ja oma huone pidetään siistinä, mutta se on ihan omien poikien vastuulla, ei vieraiden.
Nuo ovat vasta teinejä, anna heidän elää huoletonta nuoruutta äläkä ole niin otsa kurtussa Ap.
"Omat astiat tuodaan tietty keittiöön..." WTF!? Kyllä se ruoka syödään siellä keittiössä, hyvänen aika nyt sentään! Sen verran pitää käytöstapoja olla, että osaa syödä ruokapöydässä ja keskustella muiden kanssa niin kuin päivällisellä kuuluu.
Meillä syödään aina ruokasalissa kun ihmisiä on koolla yli neljä eli käytännössä aina kun on muitakin kuin oma nelijäseninen perhe.
Omat astiat ( käytetyt ) tuodan keittiöön. Mitä epäselvää tuossa oli, syödään sitten salissa tai tikapuilla istuen
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat astiat ( käytetyt ) tuodan keittiöön. Mitä epäselvää tuossa oli, syödään sitten salissa tai tikapuilla istuen
Vastasin typerään väitteeseen että ruoka ehdottomasti pitää syödä keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ASen minä ymmärrän jos aloittaja komentaa poikaansa kesken sohvalla löhöilyn että "poika, vie roskat ulos" tai "poika, tyhjennä tiskikone." Mutta se että laitetaan vieraskin tekemään kotitöitä niin aika outoa....
Minä en ymmärrä tuotakaan, että just sillä hetkellä pitää lähteä viemään roskia tai tyhjentämään astianpesukonetta, kun tyttöystävä on paikalla.
Jos on päiväkaupalla, pitääkö askareet jättää tekemättä sinä aikana ? 😕
Aikuisen tehtävä on ohjata nuorta jos hän ei jostain syystä osaa jo. Ota hänet mukaan perheennne arkisiin tekemisiin.
Pyytää niitä oman perheen jöseniä auttamaan. Ei vieraita.