Miten ihmeessä oppisin pitämään poikani tyttökaverista?
Huh huh. Kaksi vuotta on kulunut ja tyttö on kuvioissa mukana todella tiiviisti. Sinänsä kiva tyttö mutta hänellä ei ole minkäänlaista aloitekykyä tai reippautta tai tavoitteita. Kyhnäisi vaan pojan kainalossa ja laittaisi kynsiä ym. Hän ei ole koskaan joutunut tekemään mitään kotitöitä kotonansa ja murjottaa aina jos poikani joutuu tekemään kotona jotain muuta kuin makoilemaan sohvassa kuhertelemassa. On myös todella mustasukkainen poikani ajankäytöstä ja pojaltani onkin kadonnut lähes kaikki vanhat kaverit. Argh!
Tyttö kuitenkin näyttää tulleen perheeseemme pysyvmin, joten vinkit kehiin miten kehittää lähes 50-vuotiaan ja 17-vuotiaan naisen suhdetta siten, että kaikilla olisi kotoisampaa yhdessä kun meillä ei ole juuri mitään yhteistä?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen reippaasti pyytänyt, että "tekisitkö Elina salaatin" tai "viitsisitkö Henna viedä roskat sillä aikaa kun paistan kalan" tai "kattaisitteko Jarmo ja Jenni pöydän". Nämä ei ole mitään mullistavia vaatimuksia, mutta samalla tulee selväksi että kaikki osallistuvat. :)
17-vuotias on aika lapsi vielä, itse yrittäisin ehkä löytää jutun juurta harrastuksista, lemmikeistä, koulusta yms. arkisista aiheista. Harva tuon ikäinen, jos ei ole kotona opetettu lehtiä lukemaan, osaa mistään ajankohtaisasioista jutella. Toisaalta hauskaa voi olla myös vaikka yhdessä katsoa jotain hömppäsarjaa ja kommentoida sitä toiselle.
Siis onko teillä yleensäkin ollut tapana, että lasten kaverit istuvat teidän, lapsen vanhempien kanssa juttelemassa harrastuksista, lemmikeistä ja koulusta tai katselemassa hömppäsarjoja? Ei meillä vaan. Menevät lasten huoneisiin, jos meillä ovat ja hyvä niin. Syömään tulevat, jos on ruoka-aika.
Ja sama koskee vanhimman tyttöystävää. En minä oleta nuorten mua viihdyttävän tai mun kotitöitä tekevän.
Aloituksessakin on painostava tunnelma, nähtävästi vaaditaan, että seurustelevan parin on oltava "näkösällä" eli siellä sohvan nurkassa.
Mulla oli nuorena yksi kaveri, jonka vanhemmat oli tällaisia. Olettivat, että kun heille tulee lapsen kavereita, se on samanlaista kyläilyä kuin aikusilla, eli istuttivat sohvan nurkkaan ja alkoivat "keskustelemaan". Sääliksi kävi se kaveri, ei paljon siellä lapset ja myöhemmin nuoret viihtyneet.
Mua ei haitannut, olen aika supliikki, joten istuin siellä vetelemässä ne mehut ja keksit ja juttelemassa. Sinällään ihan ystävällistä ja kivaa porukkaa, ei siinä, mutta oli se outoa.
Jäikin tavaksi, että kävin vain hakemassa kaveria meille, ensin oli siinä se juttutuokio hänen vanhempien kanssa ja sitten lähdettiin meille leikkimään😀
Aika on ikuisia teinejä, jos eivät vietä aikaa oman ikäistensä seurassa 😄
Meidänkin ainoa lapsi (poika) alkoi 16 v seurustelemaan 15v tytön kanssa. Vuoden verran olivat yhdessä.
He kyllä viettivät aikaa yhteisten kavereittensa kanssa milloin missäkin, usein meilläkin pelasivat, katsoivat elokuvia pojan huoneessa, kesällä paistoivat makkaraa pihalla. Viettivät aikaa uimarannalla, kävivät porukalla pelailemassa tennistä jne.
Tyttö harrasti ratsastusta ja poika pelasi jääkiekkoa. Eli aika vähän jäi yhteistä aikaa, mutta kaveritkin olivat tärkeitä...
just näin. Älä taistele. Ehkä jonain päivänä osaat pitää hänestä. Tai sitte jos ei, ni eletään sen kanssa.
Voi ei, piti siis kirjoittaaettä Aika omituisia teinejä, jos eivät... jne. Anteeksi.
Mulle riittää se että poika pitää tyttöystävästään😂
Jänen elämänsähän se on. Tärkeintä että on onnellinen.
Eikö nuoret viihdy kavereineen nykyään enää omassa huoneessa?
Minä olin Kaverin kanssa kotonani omassa huoneessa juttelemassa omia juttujamme.
Nykyään ne istuu olkkarin sohvalla toljottamassa vanhempaa/vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, laitetaan kotona vieraana oleva henkilö tekemään kodin kotitöitä.
Hemmetin outoa, mutta näitä on. Minäkin nyhjäsin 17-vuotiaana poikakaverin kainalossa ja oltiin paljon hänen perheensä kotona. Äitinsä vihasi minua, koska en osallistunut kotihommiin, kuten imurointiin tai pihan siivoamiseen. Miksi olisin? Poikakaverin huoneessa nyhjääminen ei aiheuta paljon sotkua, eikä mielestäni vierailusta tarvitse maksaa pääsymaksua töiden muodossa. Teimme myös omat ruuat ja pidimme poikakaverin huoneen tiptop. Ärsytti se ex-anopin uhriutuminen ja heittäytyminen avuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo, että vieraan ei tarvitse tehdä kotitöitä, mutta kyllä minua ainakin äryttää poikani tyttöystävän laikuus näissä. Hän on oikein mukava ihminen, mutta todella sotkuinen ja inhoaa kotitöitä. Nytkin näen vieressäni olohuoneen pöydällä kaksi tytön eilen tähän jättämää energiajuomtölkkiä, puolikkaan lasin cocista ja kahvikupin. Kylppörin lattialla oli kasa hänen likaisia vaatteitaan. Märkä pyyhe on lähes päivittäin (nytkin) parketilla. Kahvipaketti oli aukinaisensa keittiön pöydällä kun heräsin. Tyttö siis ei ole meillä nyt, joten hän ei näitä siivoa.
Kukaan muu ei meillä jätä tuollaista sotkua jälkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo, että vieraan ei tarvitse tehdä kotitöitä, mutta kyllä minua ainakin äryttää poikani tyttöystävän laikuus näissä. Hän on oikein mukava ihminen, mutta todella sotkuinen ja inhoaa kotitöitä. Nytkin näen vieressäni olohuoneen pöydällä kaksi tytön eilen tähän jättämää energiajuomtölkkiä, puolikkaan lasin cocista ja kahvikupin. Kylppörin lattialla oli kasa hänen likaisia vaatteitaan. Märkä pyyhe on lähes päivittäin (nytkin) parketilla. Kahvipaketti oli aukinaisensa keittiön pöydällä kun heräsin. Tyttö siis ei ole meillä nyt, joten hän ei näitä siivoa.
Mikäli tosiaan oleskelee säännöllisesti toisten kotona poika/tyttöystävänsä takia niin silloin ei tosiaankaan ole kutsuttu vieras, jota kuuluu passata kuin piispaa pappilassa. Hänen kuuluu osallistua ihan samoihin kotiaskareisiin kuin sen perheenjäsen, jonka vuoksi siellä kotona hengaa. Vähimmäisvaatimus on, että siivoaa omat jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on poikasi vieraana siellä. On poikasi vastuulla että hänen vierastaan ei jää sotkuja kotiinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on poikasi vieraana siellä. On poikasi vastuulla että hänen vierastaan ei jää sotkuja kotiinne.
Samaa mieltä. On pojan asia siivota tyttöystävän jäljet ja kertoa tyttöystävälle, että teillä on tapana siivota, miten pyyhkeet ripustetaan, jne.
Meitä on kaksi aikuista, mutta näin toimimme, jos meillä on vieraita, eli molemmat vastaavat itse vieraistaan. Siskontytölle, joka oli meillä pidempään teininä, jouduin huomauttamaan, että katsoisi vähän jälkiään ja sanoin suoraan, että ei ole kiva esim. mieheni tulla aamulla keittiöön, joka on kuin pommin jäljiltä. Ihan hyvällä otti ja oppikin varmaan jotain.
Ap linjoilla: tännehän oli tullut paljon vastauksia. Selvennyksenä aloitukseeni
- minä olen lähes 50, teinipariskunta 17-vuotiaita
- en vaadi tyttöä tekemään kotitöitä mutta hän murjottaa kun pyydän omaa poikaani esim. tyhjentämään tiskikoneen tai auttamaan ruoanlaitossa. Tällöin tyttö vain seisoo pojan vieressä eikä tee mitään.
- poikani ei vietä ollenkaan aikaa enää vanhojen kavereidensa kanssa. Jos ylipäätänsä ovat muiden kanssa ne ovat tämän tytön kavereita poikaystävineen. Mutta harvoin näinkin. Huolestuttaa ja harmittaa ettei poika tee enää mitään poikien juttuja vaan kaikki pitää hyväksyttää tyttökaverilla tai tulee riitaa ja murjotusta.
- poikani ja tyttöystävä ovat yhdessä joka päivä aina joko meillä tai tytön luona. Koulupäivinä yöpyvät omissa kodeissaan mutta viikonloppuisin yleensä vuorottelevat jomman kumman luona yötkin. Ei siis ole juurikaan sellaista aikaa jolloin voisin pyytää poikaani osallistumaan kotitöihin siten että tämä tyttö ei ole vieressä murjottamassa. Ei meillä kovin paljoa lapsilta vaadita kotitöissä mutta en kyllä ymmärrä miksei lapsieni pitäisi jonkun verran kotitöihin osallistua. Ja todellakin oletan, että kaikki lapseni osallistuvat myös kavereidensa kotona normaaleihin pikkukotitöihin mitä nyt kenenkin perheessä puuhastellaan. Esim jos kavereiden vanhemmat tulevat ruokakaupasta oletan, että lapseni ainakin kysäisevät näiltä tarvitsevatko apua kassien kantamisessa jos siinä jossain lähistöllä olevat ja meinaavat heillä kohta ruokailla.
- yleisesti ottaen minä pidän lapsieni kavereista ja vaikka kaikilla on omat huoneet usein he tulevat viettämään aikaa meidän vanhempienkin kanssa ihan pyytämättä.
- haluaisin oppia tulemaan toimeen hyvin tytön kanssa ja siksi kysyin vinkkejä. Pidän pojastani ja haluan, että hän on onnellinen. Mikäli suhde jatkuu oman perheen perustamiseen on toki kaikille mukavampaa jos meillä vanhemmilla on tähän tyttöön mutkattomammat välit.
Vierailija kirjoitti:
Ap linjoilla: tännehän oli tullut paljon vastauksia. Selvennyksenä aloitukseeni
- minä olen lähes 50, teinipariskunta 17-vuotiaita
- en vaadi tyttöä tekemään kotitöitä mutta hän murjottaa kun pyydän omaa poikaani esim. tyhjentämään tiskikoneen tai auttamaan ruoanlaitossa. Tällöin tyttö vain seisoo pojan vieressä eikä tee mitään.
- poikani ei vietä ollenkaan aikaa enää vanhojen kavereidensa kanssa. Jos ylipäätänsä ovat muiden kanssa ne ovat tämän tytön kavereita poikaystävineen. Mutta harvoin näinkin. Huolestuttaa ja harmittaa ettei poika tee enää mitään poikien juttuja vaan kaikki pitää hyväksyttää tyttökaverilla tai tulee riitaa ja murjotusta.
- poikani ja tyttöystävä ovat yhdessä joka päivä aina joko meillä tai tytön luona. Koulupäivinä yöpyvät omissa kodeissaan mutta viikonloppuisin yleensä vuorottelevat jomman kumman luona yötkin. Ei siis ole juurikaan sellaista aikaa jolloin voisin pyytää poikaani osallistumaan kotitöihin siten että tämä tyttö ei ole vieressä murjottamassa. Ei meillä kovin paljoa lapsilta vaadita kotitöissä mutta en kyllä ymmärrä miksei lapsieni pitäisi jonkun verran kotitöihin osallistua. Ja todellakin oletan, että kaikki lapseni osallistuvat myös kavereidensa kotona normaaleihin pikkukotitöihin mitä nyt kenenkin perheessä puuhastellaan. Esim jos kavereiden vanhemmat tulevat ruokakaupasta oletan, että lapseni ainakin kysäisevät näiltä tarvitsevatko apua kassien kantamisessa jos siinä jossain lähistöllä olevat ja meinaavat heillä kohta ruokailla.
- yleisesti ottaen minä pidän lapsieni kavereista ja vaikka kaikilla on omat huoneet usein he tulevat viettämään aikaa meidän vanhempienkin kanssa ihan pyytämättä.
- haluaisin oppia tulemaan toimeen hyvin tytön kanssa ja siksi kysyin vinkkejä. Pidän pojastani ja haluan, että hän on onnellinen. Mikäli suhde jatkuu oman perheen perustamiseen on toki kaikille mukavampaa jos meillä vanhemmilla on tähän tyttöön mutkattomammat välit.
Älä arvostele.
Älä sekaannu.
Älä ajattele poikasi puolesta.
Ole ystävällinen.
Ole kohtelias.
P.s. Ihmettelen että miksi poikasi ei tuohon ikään ole oppinut tekemään osuuttaan ilman että komennat hänelle jokaisen tehtävän erikseen.
No ennen kyllä tekikin mutta nyt kun tulee useimmiten tytöltä murjotusta, ei halua tehdä silloin kun tyttö on meillä. Usein poikani tyhjentää esim tiskikoneen aamulla (kun tyttö on omassa kodissaan). Tytön äiti on itse sanonut minulle, etteivät heidän lapsensa tee koskaan mitään kotitöitä. Joo sen kyllä huomaa! Jos ottavat esim välipalaa poikani keittää kahvin ja tekee tytölle voileivän olivatpa he sitten meillä tai heillä.
Ap
Onhan nuo vielä aika nuoria. Toisaalta, monet muuttaa jo pois kotoa 18 vuotiaina joko yksin tai avoliittoon. Miten sitten kotihommat sujuu ?? Tilataan valmisruokaa vain ? Ovatko he kesätöissä? Jos ovat niin siitäkin nuori voi rasittua eikä osallistu kotitöihin. Mun lapset on olleet kesätöissä jo 15 vuotiaasta alkaen ja tosi opettavaista on tulee työelämätaidot tutuiksi ja oppii pärjäämään eri ikäisten työkavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No ennen kyllä tekikin mutta nyt kun tulee useimmiten tytöltä murjotusta, ei halua tehdä silloin kun tyttö on meillä. Usein poikani tyhjentää esim tiskikoneen aamulla (kun tyttö on omassa kodissaan). Tytön äiti on itse sanonut minulle, etteivät heidän lapsensa tee koskaan mitään kotitöitä. Joo sen kyllä huomaa! Jos ottavat esim välipalaa poikani keittää kahvin ja tekee tytölle voileivän olivatpa he sitten meillä tai heillä.
Ap
No se ongelma on sitten poikasi käytös. Tee listat jääkaapin oveen ja siitä jokainen ruksaa kun on osuutensa tehnyt.
MIKSI sinä juoruilet sen tytön äidin kanssa? Heidän kotiasiansa eivät kuulu sinulle mitenkään. Ne on heidän asioitaan.
Ja tuon stalkkaamisen voisit lopettaa.
Kohtele häntä samalla tavalla miten kohtelisit 17-vuotiasta itseäsi (toivottavasti siis hyvin)
Siis täh? Minkä ihmeen stalkkaamisen? Meillä pyöri ennen tämänkin pojan kavereita jatkuvasti tai poika oli kavereidensa kanssa milloin missäkin jutussa (leffassa, kalassa, mökillä, vaelluksilla, juhlimassa, potkimassa palloa ym) ja nyt ei tee enää mitään näistä. Nyhjää vain kaksisteen tytön kanssa. Joskus lähtee tytön seuraksi shoppailemaan (tiedän, että poika inhoaa shoppailua) mutta muuten ovat joko heillä tai meillä. Ero on todella iso entiseen.
Suhde on kestänyt 2 vuotta, joten aika luonnollista, että ollaan tytön perheenkin kanssa oltu tekemisissä. En tosiaan juoruile mitään hänen äitinsä kanssa vaan hänen äitinsä sanoi sen jossain yhteydessä ohimennen. He ovat ottaneet ilmeisesti poikani todella ihanasti perheeseensä mistä olen tietenkin kiitollinen. Tyttö oli ennen tätä suhdetta aika kyseenalaisessa kaveripiirissä, joten hänen vanhempansa ovat kuulemma vain tosi iloisia, että tyttö ei ole enää siinä seurassa.
En minä todellakaan mitään kotitalous ihmeitä lapsiltani odota mutta tosiaanko olette sitä mieltä, että lapsienne ei täydy osallistua kotitöihin? Meitä on täällä 5 + tämä tyttöystävä + hieman harvemmin toisen lapsen tyttökaveri ja toisen poikakaveri sekä sekalainen määrä muita lasten (ja meidän vanhempien) kavereita, 2 koiraa ja kissa. Ei ole ihme jos uuvutte jos ette oleta lastenne edes osallistuvan roskapussin vientiin tai tiskikoneen tyhjennykseen silloin tällöin.
En todellakaan vihaa tyttöä. Hän on ihan kiva. Yritän tässä löytää vinkkejä miten saisin kannustettua noita teinejä omatoimisimmiksi ja itsenäisemmiksi. Minusta olisi vaan tervettä jos molemmilla olisi edes jotain omaakin elämää. Sekä tietysti miten oppisin olemaan paremmin tuon tytön kanssa. Hän on kuitenkin tässä jo lähes asumassa.
Siis täh? Odotteleeko teillä perheen nuoriso kavereineen äitiä iltavuorosta ruuan laittoa ohjaamaan ja valvomaan?