Minusta hyvä parisuhde ei "vaadi työtä"
Kommentit (580)
Ai, tämä on saanut kruunun. Ansaitsi sen. Olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tätä aina sanon et jos pitää riidellä ja on vaikeaa ja vaatii työtä niin et ole sen oikean kanssa! Se EI ole normaalia että on vaikeaa. Kaikki muu elämässä voi olla vaikeaa mutta aito rakkaus on helppoa
Ja elämässä työtä tehdään muiden asioiden eteen, mutta parisuhde käy hyvin raskaaksi, jos se on jokin työnteon kohde. Silloin ollaan väärän ihmisen kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä parisuhteen työstämisen jne on juuri niitä ikävän luontaisten naisten lässytystermejä jolla perustellaan nalkuttaminen ym.
Haha ihan kun mun ex-vaimon kanssa. Loputtomia keskusteluja parisuhteen työstämisestä eli ainoastaan sitä että miten minun pitää toimia ja elää. Minulla ei ollut niissä keskusteluissa oikeutta sanoa mitään vaimon tekemisistä vaan se oli vain sitä miten minun pitäisi olla parempi mies.
Minä voin myöntää olleeni tuollainen nainen. En nähnyt omia virheitäni, mutta eipä mies koskaan avannut suutansa vaikka pyysin monen monta kertaa. Että kerro, jos on jotain mistä et minussa pidä. Eron jälkeen näin toimintani ja vaikutukseni selkeämmin.
Ja uudessa suhteessa ei olekaan vääntöä, enkä vaadi kumppanilta muutoksia. Hän on persoonaltaan sopivampi minulle, kun on luontaisesti huomioonottava ja välittää tarpeistani. Keskitynkin siis kehittämään omia vajavaisuuksiani. Oli väärin vaatia exältä muuttaa itseään minulle sopivammaksi. Ei lopulta vaan oltu yhteensopivia.
Vierailija kirjoitti:
Monelle tuo sanaa työ tuntuu olevan punainen vaate. Mutta kyllä elämässä oikeastaan kaikki vaatii työtä. Kuntoa pidetään yllä syömällä terveellisesti ja liikkumalla, omasta terveydestä huolehditaan ostamalla tarvittavat lääkkeet, hygieniatarvikkeet yms ja käyttämällä niitä. Lapsista huolehditaan, koti pidetään kunnossa... lista on loputon. Moni näistä jutuista sujuu lähes automaattisesti sen enempiä ajattelematta ja monista voi myös satunnaisesti lintsata, mutta jos asian eteen ei ikinä tee mitään (eli sitä työtä), ei siitä mitään kovin hyvää seuraa. Tästä katsoen parisuhteen eteen tehdään paljonkin työtä, mutta oikean ihmisen kanssa siitä työnteosta nauttii. Niinkuin varmaan siitäkin, jos työskentelee unelma-ammatissaan. Ikävässä työssä tai huonossa parisuhteessa työnteko sen sijaan kuormittaa, ei tarjoa iloa.
Tai sitten tuo vain on joillekin meistä outoa retoriikkaa. "Vaatii vaivannäköä", "pitää tehdä työtä". Ei ole mikään pakko eikä kukaan vaadi, täysin vapaaehtoista on. Ja vain normaalia olemista ja elämistä, huomioida toinen. Miksi sitä muuten ihmissuhteessa olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen hankala ihminen. Omaan välttelevän kiintymyssuhteen lapsuuden traumoista (vanhemman kuolema) johtuen. Onneksi mieheni on tolkumpi ja hänen on helpompi asettua parisuhteeseen. Minä olen kuitenkin meistä tiedostavampi osapuoli ja olen -pakonkin edessä- joutunut tutkiskelemaan itseäni ja kehittymään. Mieheni pääsisi jonkun toisen kanssa varmasti helpommalla. Minulla puolestaan olisi varmasti tietyt hylkäämisen pelosta johtuvat haasteet kenen tahansa kanssa.
Joten meidän suhde on vaatinut ihan hitokseen työtä. Kadehdin suuresti niitä, joiden on helppoa olla parisuhteessa ja luottaa sen jatkuvuuteen ym.
Muistakaa kuitenkin, etteivät asiat ole mustavalkoisia. Tulemme parisuhteisiin erilaisista lähtökohdista. Jokaisella, myös särkyneellä, on oikeus onneen.
Erittäin hyvin kirjoitettu, erityisesti viimeinen kappale. Helppo ei ole aina sama kuin hyvä eikä vaikea sama kuin huono. Kaikkea hyvää teidän suhteeseenne!
Työ on täysin väärä termi - hyvä parisuhde ei koskaan maistu työltä! Se, että edes mietitään tätä termiä voi olla merkki siitä, ettei ole kykenevä parisuhteeseen.
Parisuhde vaatii läsnäoloa, ymmärrystä, ja ennen kaikkea puolison kansa vietettyä aikaa. Joskus se saattaa vaatia myös omalta mukavuusalueelta poistumista tai uhrauksia, etenkin jos sattuu vaikeampaa aikaa esim. sairastumisen myötä. Juuri niissä paikoissa se suhteen laatu mitataan.
Parisuhde on vahvojen ihmisten juttu, koska heikot luovuttavat heti kun ei ole enää kivaa. Ja pitkässä parisuhteessa/perheen kansa tulee aivan kaikille niitä aikoja, kun ei ole kivaa ja on tingittävä omista jutuista tai mukavuuksista toisen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä parisuhteen työstämisen jne on juuri niitä ikävän luontaisten naisten lässytystermejä jolla perustellaan nalkuttaminen ym.
Haha ihan kun mun ex-vaimon kanssa. Loputtomia keskusteluja parisuhteen työstämisestä eli ainoastaan sitä että miten minun pitää toimia ja elää. Minulla ei ollut niissä keskusteluissa oikeutta sanoa mitään vaimon tekemisistä vaan se oli vain sitä miten minun pitäisi olla parempi mies.
Joskus vika ihan oikeasti on vain toisessa. Suurin osa suomalaisista miehistä esimerkiksi sysää vastuun kotitöistä naiselle. Ja kun nainen yrittää puhua siitä, mies alkaa jäkättää että naisella on liikaa shampoopulloja kylppärissä.
Jos olet mies niin pitäähän sinun käydä töissä, että saat sohvalla somettavan lokkimamman elätettyä.
Tai jos olet sossunpummimies, niin sitten joudut varastelemaan, että saat mammasi pysymään tyytyväisenä.
Viihdymme yhdessä, hauskaakin on, juteltavaa piisaa.
Saa olla varovainen että pysyy keskitiellä. Varsinkin nainen saa helposti haukkuja läheiriippuvuudesta, jos haluaa tehdä jotain yhteistä perheen kesken.
Itseasiassa pelkästään se, että naisella ei ole omia harrastuksia on kuulemma riippumista, vaikka tousella olisi omat harrastukset, joita toinen ei estä.
Meilläkin mies sellanen go with the flow ja ärsyyntyy joskus tekemisten ehdottelusta, mutta aina ei voi mennä go with the flow, ilman suunnitteluja jos meinaa jotain yhdessä joskus tehdä.
Haluaa tehdä asioita perheen kanssa, mutta niitä ei saisi suunnitella tai ehdottaa hirveästi. Itse ei kuitenkaan suunnittele tai ehdottele lähes koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ai, tämä on saanut kruunun. Ansaitsi sen. Olen samaa mieltä.
Olemmeko nyt tehneet kauheasti työtä kun olemme tänne kirjoitelleet? Siinä tapauksessa voin kerrankin sanoa ahkeroineeni koko aamun!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mies niin pitäähän sinun käydä töissä, että saat sohvalla somettavan lokkimamman elätettyä.
Tai jos olet sossunpummimies, niin sitten joudut varastelemaan, että saat mammasi pysymään tyytyväisenä.
Kai sitä työssäkäyväkin voi tehdä jotain parisuhteen eteen vaikka perheen kanssa jotain tekemistä? Ainakin lomilla, ehkä jopa töiden jälkeenkin joskus.
Tai ehkä vain sinkut jaksaa tehdä jotain töiden jälkeen, en tiedä. Se toisen kotonaolo pitäisi vielä auttaa jaksamista siinä mielessä, että yleensä ei työssäkäyvän tarvitse käydä pesemään pyykkiä tai ruuan laittoon töiden jälkeen kun kotona oleva hoitaa ne. Joskus jopa ruuat hoidettu kaappiin muutamaksi päiväksi.
Sama puoliso jo 35 vuotta kirjoitti:
Työ on täysin väärä termi - hyvä parisuhde ei koskaan maistu työltä! Se, että edes mietitään tätä termiä voi olla merkki siitä, ettei ole kykenevä parisuhteeseen.
Parisuhde vaatii läsnäoloa, ymmärrystä, ja ennen kaikkea puolison kansa vietettyä aikaa. Joskus se saattaa vaatia myös omalta mukavuusalueelta poistumista tai uhrauksia, etenkin jos sattuu vaikeampaa aikaa esim. sairastumisen myötä. Juuri niissä paikoissa se suhteen laatu mitataan.
Parisuhde on vahvojen ihmisten juttu, koska heikot luovuttavat heti kun ei ole enää kivaa. Ja pitkässä parisuhteessa/perheen kansa tulee aivan kaikille niitä aikoja, kun ei ole kivaa ja on tingittävä omista jutuista tai mukavuuksista toisen eteen.
Heikot luovuttavat koska heidän henkinen kypsyytensä ei vain ole riittävä syvään, leveään ja kestävään vastavuoroista rakkautta sisältävään parisuhteeseen.
Valmis pöytä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä työssäkäyväkin voi tehdä jotain parisuhteen eteen vaikka perheen kanssa jotain tekemistä? Ainakin lomilla, ehkä jopa töiden jälkeenkin joskus.
Tai ehkä vain sinkut jaksaa tehdä jotain töiden jälkeen, en tiedä. Se toisen kotonaolo pitäisi vielä auttaa jaksamista siinä mielessä, että yleensä ei työssäkäyvän tarvitse käydä pesemään pyykkiä tai ruuan laittoon töiden jälkeen kun kotona oleva hoitaa ne. Joskus jopa ruuat hoidettu kaappiin muutamaksi päiväksi.
Olisi upean helppoa käydä töissä, ilman kotitöitä ja lastenhoitoa töiden jälkeen. Itse kun olin töissä hoidin noista suuremman osan kun mies. Nyt kun hän töissä itse 90 prossasesti.
Mut tämä meni sellaseksi höttö ketjuksi että yök. Pistäkää vielä seksikeskustelut pystyyn niin jöiks.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että hyvässä parisuhteessa toisen huomioiminen ei tunnu työltä.
Totta, meillä on ollut näin yli 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään vaadi työtä. Parisuhteestahan on tarkoitus saada enemmän hyötyä kuin haittaa, jos haluaa työleirin voi ostaa vaikka kesämökin tai omakotitalon. Useimmat käy jo muutenkin töissä, ei töitä enää vapaa-ajalla tehdä.
Kylmää ja kolkkoa hyötymissuhdetta? Ei kiitos.
Siinä mielessä enemmän hyötyä kun haittaa, että enemmän pitää olla hyviä kun huonoja hetkiä eli eihän parisuhteen pidä tuoda lisää hankaluuksia kohtuuttomasti, vaikka tietenkin myös riidat ja hankaluudet kuuluu parisuhteeseen.
Tuostakin voi myös huvittuneena mainita, että hieman naurettavaa kun naisesta meinataan aina tehdä syntipukki, eli jos vaikka asiatonta käytöstä mieheltä suhteessa, se leimataan helposti kategoriaan kummankin vika, tai pahimmissaan naisen vika, vaikka ei olisi, ei ainakaan useimmiten.
Ja mikä huvittavinta, nainen on tietenkin läheisriippuvainen raukka kun, ei lopeta suhdetta.
Eh, mikä se mies sitten on tuollaisessa tilanteessa.
Sanon vaan esim. yhden tutun tilanteesta, että harvoin on kyse läheisriippuvaisesta raukasta.
Kyse ehkä vain siitä, että ei niin helposti haluta kokonaan lopettaa suhdetta ja siihen voi olla monia syitä. Ihan ymmärrettävääkin jos kauan oltu yhdessä, jos kivaa enemmän kun kurjaa ja jos ei mitään ihan jörkyttävän kamalaa ole turhan usein.
Tuo on tietenkin vähän subjektiivista, mitä tuo sitten tarkottaisi ja yleensä ihmisten oma asia onkin ne parisuhteetkin.
Joidenkin mielestö ei ole. Ei edes sek..sielämä.
Kylmä ja kolkko hyötymissuhde ei ole sitten sitä, että vähän välitetään miten ne rahat jakautuu ja yritetään puhua niistä asiallisesti. Hieman yksinkertaista väittää ihmisen olevan vain rahojen perään, jos välittää rahasta, eikä halua joutua ainakaan altavastaajaksi niin sanotusti epäreiluun asemaan rahojen ja kulujen jaossa. Tuossakin tietenkin jokaisella omat näkemykset, miten pitäisi mennä missäkin tilanteessa.
No just. Juuri sun viestin edellä arvelin, että vaativat ja mustavalkoiset ihmiset voivat kokea toisen huomioonottamisen työnä.
Ja sitten tulet kirjoittamaan juuri näin. Olet ilmeisen vaativa päsmäri ("kynnysmaton kanssa olisi helppoa ja tylsää, oman tasoisesi kanssa joutuu valitsemaan kuinka pitkälle joustaa") ja koet että parisuhde on työtä. Kiltin "kynnysmatto"-ihmisen mielipiteitä et kuuntele vaan muutut tyranniksi.
Kuvailitpa itsesi tosi hankalaksi tyypiksi.