Unettomuus
Unettomana kaipaisin vertaistukea. Lääkkeet eivät pidemmän päälle auttaneet kohdallani. Valvon monena yönä viikossa koko yön, ja silloin kun nukun niin saan unta 2-4h kerrallaan. Toisinaan saattaa viikko mennä esimerkiksi yhdeksän tunnin unilla.
Olen jo tottunut unettomuuteen, mutta aina välillä vajoan synkkyyteen: Onko tämä mun elämä aina tällaista, saankohan kohta nukutuksi enää lainkaan. Tällaisia ajatuksia sinkoilee mielessä paniikinomaisesti. Näitä ajatuksia tulee jo päivällä, kun mieliala on jo valmiiksi matalalla.
Öisin koitan valvoessa siirtää ajatuksia muualle kuten kutomiseen, kirjaan, telkkarisarjaan tms. Silti välillä tuntuu, että yö kestää ja kestää. 😔
Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut akupunktiota? Itse sain siitä apua unettomuuteen, suosittelen. 😴
Akupunktiota en ole kokeillut, mutta voin kuvitella, miten se rauhoittaa hermostoa. Hierominenkin rauhoittaa.
Ap.Eikö akupunktio tarkoitakin sitä, että ihoon laitetaan ohuita neuloja?
Ap.
Juu, niitten neulojen päässä on ruuvi, joten ruuvataan ihoon aku-pisteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut akupunktiota? Itse sain siitä apua unettomuuteen, suosittelen. 😴
Akupunktiota en ole kokeillut, mutta voin kuvitella, miten se rauhoittaa hermostoa. Hierominenkin rauhoittaa.
Ap.Eikö akupunktio tarkoitakin sitä, että ihoon laitetaan ohuita neuloja?
Ap.Juu, niitten neulojen päässä on ruuvi, joten ruuvataan ihoon aku-pisteisiin.
👍
Ap.
Mulla auttoi unettomuuteen se, etten enää miettinyt milloin pitää mennä nukkumaan, vaan menen silloin kun olen niin väsynyt. mutta näin voi tehdä vain, jos ei käy töissä. Minä en käy töissä, niin tämä sujuu. Ei petiinkannata mennä jos ei väsytä yhtään, tulee vain pyöriskeltyä ympäriinsä se 4 tuntia. Viime yönnä menin nukkumaa klo 4.30 ja heräsin tänään 14.00.
Ap, et ole yksin, kaltaisiasi on paljon. Minäkin toisinaan. Ei pidä vaipua epätoivoon, tästä selvitään kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi unettomuuteen se, etten enää miettinyt milloin pitää mennä nukkumaan, vaan menen silloin kun olen niin väsynyt. mutta näin voi tehdä vain, jos ei käy töissä. Minä en käy töissä, niin tämä sujuu. Ei petiinkannata mennä jos ei väsytä yhtään, tulee vain pyöriskeltyä ympäriinsä se 4 tuntia. Viime yönnä menin nukkumaa klo 4.30 ja heräsin tänään 14.00.
Näin on. Useina öinä en mene lainkaan nukkumaan, koska siinä ei ole mitään mieltä, kun ei väsytä. Ja niinä öinä, kun saan hieman nukuttua ,niin menen nukkumaan vasta kun väsyttää.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap, et ole yksin, kaltaisiasi on paljon. Minäkin toisinaan. Ei pidä vaipua epätoivoon, tästä selvitään kyllä.
Ap.
Täällä myös toinen unettomuudesta kärsivä, nukun öisin muutaman tunnin ja heräilen jatkuvasti... tätä jatkunut jo varmaan 5 vuotta. Koko ajan väsynyt ja jotenkin sumussa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös toinen unettomuudesta kärsivä, nukun öisin muutaman tunnin ja heräilen jatkuvasti... tätä jatkunut jo varmaan 5 vuotta. Koko ajan väsynyt ja jotenkin sumussa.
Samaistun tuohon sumussa oloon. Mulle tulee epätodellinen, ärtynyt ja levoton olo.
Ap.
Koittakaa sitä mitä minä koitin ja se auttoi eli ota joka ilta alkoholia niin silloin uni tulee paremmin. Otan joka ilta noin puoli litraa väkeviä ja siihen päälle noin 5 olutta.
Ei hätää. Täällä pitkän linjan uneton. Nyt on homma hallinnassa. Taustaa on se että olen jo lapsesta asti valvonut ja lukenut yöt, sitten tein epäsäännöllistä vuorotyötä pitkään, siihen 2 lasta pienellä ikäerolla. Nyt on aloitettu pieni määrä estrogelia joka on auttanut vaikka vielä on kuukautiset ja toimintaa munasarjoissa. Ehdotan että selvität parhaan gynekologin, jolle mahdollista päästä ja joka ymmärtää asioista. Itsellä se ei löytynyt helposti mutta auttoi heti kun löytyi.
Lisäksi voisit kokeilla pukka -night time teetä, kirsikkamehua illalla, kärsimyskukka ja valeriaana valmisteita.
Sama lääkäri voi kirjoittaa vahvan melatoniinin, pienen määrän mirtatsapiinia ja nukahtamislääkettä että pääset alkuun.
Sisusta makuuhuone uudestaan, vaihda sängyn paikkaa, akanatyyny, untuvapeitto, jalat hieman koholle vaikka taitellun peiton päälle. Mukavat lakanat pellavaa tai perkaalia. Viileä huone, ikkuna auki vaikka talvellakin vähän.
Kiinnitin huomiota siihen, ettet ap syö mitään klo 17 jälkeen. Kunnon iltapala voisi toimia paremmin.
Jos ulkoiset puitteet nukkumiselle ovat kunnossa (sopiva sänky ja tyyny, pimeys, sopivan viileä lämpötila, ilmanvaihto), niin keskittyisin riittävään päiväaikaiseen aktiivisuuteen ja rentouteen/rentoutumiseen.
Unten maille vaipuminen on (kontrollista) irtipäästämistä. Sitä ei voi suorittaa, ja siksi se voi ollakin niin hankalaa, erityisesti tunnollisille suorittajatyypeille.
Tärkeää on myös yhteys omaan kehoon ja sen viesteihin. Nukkumaan menon tunne tulee aaltomaisesti. Sitä tuntemusta tulee kuunnella ja kunnioittaa. Monesti pitkitämme väkisin nukkumaan menoa. Sitten menemme nukkumaan "itsellemme sopivaan" aikaan ja pyörimme sängyssä pitkään, odottaen seuraavan "uniaallon" saapumista.
En taaskaan nukkunut. Mieli on aika matalalla. Pitää mennä ulos. 😔
Ap.
Vierailija kirjoitti:
En taaskaan nukkunut. Mieli on aika matalalla. Pitää mennä ulos. 😔
Ap.
Otan illalla 5,0 mg Olantsapiinin ja yhden Opamox 15 mg:sen. Vaikka Olantsapiinissa ei ole enää juurikaan tehoa, niin se auttaa vielä ehkä, kun on valvonut useita öitä peräkkäin.
Olen myös miettinyt, että pitäisikö mulla olla jokin harvemmin (otan Olantsapiinin joka ilta) esim. 1-2 kertaa viikossa otettava lääke katkaisemaan unettomuuskierrettä.
Ap.
Stressiä se on, kun ihmisestä yritetään tehdä kone. Työelämässä yleensä en saanut unta sunnuntai iltana. Samoilla silmillä töihin. Nyt eläkkeellä on ehkä joku sairaus. Pilkin TV:tä katsellessa ja nukahdan sänkyyn jopa 2 minuutissa.
Onko muuten unettomille olemassa jotain hyvää vertaistukisivustoa?
Ap.
Nyt katselen Emmerdalea, ja yritän olla ajattelematta kyynisesti tulevaa yötä.
Ap.