Unettomuus
Unettomana kaipaisin vertaistukea. Lääkkeet eivät pidemmän päälle auttaneet kohdallani. Valvon monena yönä viikossa koko yön, ja silloin kun nukun niin saan unta 2-4h kerrallaan. Toisinaan saattaa viikko mennä esimerkiksi yhdeksän tunnin unilla.
Olen jo tottunut unettomuuteen, mutta aina välillä vajoan synkkyyteen: Onko tämä mun elämä aina tällaista, saankohan kohta nukutuksi enää lainkaan. Tällaisia ajatuksia sinkoilee mielessä paniikinomaisesti. Näitä ajatuksia tulee jo päivällä, kun mieliala on jo valmiiksi matalalla.
Öisin koitan valvoessa siirtää ajatuksia muualle kuten kutomiseen, kirjaan, telkkarisarjaan tms. Silti välillä tuntuu, että yö kestää ja kestää. 😔
Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Kommentit (152)
Kokeile glysiiniä ja valeriaanaa
Kannattaa vältellä älylaitteiden käyttöä illalla. Myös unihygieniasta kannattaa pitää kiinni. Fyysinen tekeminen kuten vaikkapa juokseminen auttaa nukkumaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilitko koskaan binauraaliääntä delta-taajudella? Semmoista ihme pörinää kuunnellaan joko ennen unta tai jopa koko yön. Esim tästä:
%3D
Tuota taidankin kuunnella ensi yönä. 😀
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile glysiiniä ja valeriaanaa
Kaipa noitakin voisi kokeilla. Melatoniini ei minua juurikaan auttanut.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vältellä älylaitteiden käyttöä illalla. Myös unihygieniasta kannattaa pitää kiinni. Fyysinen tekeminen kuten vaikkapa juokseminen auttaa nukkumaan kunnolla.
Tämä on hyvä tiivistelmä uneen vaikuttavista taustatekijöistä. Niitä olen yrittänytkin noudattaa parhaani mukaan.
Ap.
Mun on kesällä mahdotonta saada kämppä täysin pimeäksi. Vaikka on auringon estävät verhot, niin sitä valoa tulee aina jostain välistä. Vessa on ainoa täysin pimeä paikka, mutta siellä kolisee putket kun joku käy paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun on kesällä mahdotonta saada kämppä täysin pimeäksi. Vaikka on auringon estävät verhot, niin sitä valoa tulee aina jostain välistä. Vessa on ainoa täysin pimeä paikka, mutta siellä kolisee putket kun joku käy paskalla.
Mullakin on auringon estävät verhot. 😀
Ap.
Täytyy maalata seinät mustaksi niin tulee pimeää..
Vierailija kirjoitti:
Tyylikästä. 😂
Siirsin kellon pois seinältä komeroon, kun sen tikitys alkoi ahdistamaan yöllä. 😂
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Siirsin kellon pois seinältä komeroon, kun sen tikitys alkoi ahdistamaan yöllä. 😂
Ap.
Kun on pimeää ja hiljaista, niin kellon raksutus tuntuu kuin joltain kidutusmenetelmältä. 😔
Ap.
Unohtui sanoa että jos kokeilet tota binauraaliäänijuttua, niin kuuntele kuulokkeilla että se efekti korostuu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Unohtui sanoa että jos kokeilet tota binauraaliäänijuttua, niin kuuntele kuulokkeilla että se efekti korostuu kunnolla.
👍
Ap.
Nämä on taas niitä päiviä, kun jo päivällä ahdistaa seuraava yö. Siltikin, vaikka unettomuus on mulle jo tuttua.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on taas niitä päiviä, kun jo päivällä ahdistaa seuraava yö. Siltikin, vaikka unettomuus on mulle jo tuttua.
Ap.
Kaipa mä sitten olen liian herkkä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tässä karmeassa
vuokrap💩skaläävässä mustat seinät sekä makuu-ja olohuoneessa, muttei täällä valitettavasti sittenkään ole pimeää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tässä karmeassa
vuokrap💩skaläävässä mustat seinät sekä makuu-ja olohuoneessa, muttei täällä valitettavasti sittenkään ole pimeää..
Pimennysverhot pitäisi teipata ikkunaan niin, ettei valo pääsisi mistään raosta huoneisiin.
Ap.
Kuulutko Ap mihinkään "uniryhmään"?
Mä en tiedä nimeltä muuta kuin
"Nuku paremmin" ryhmän, mihin itsekin kuulun. Siellä aika vilkasta keskustelua, joten ehkä löytyisi myös vertaistukea.
Kokeilitko koskaan binauraaliääntä delta-taajudella? Semmoista ihme pörinää kuunnellaan joko ennen unta tai jopa koko yön. Esim tästä: