Unettomuus
Unettomana kaipaisin vertaistukea. Lääkkeet eivät pidemmän päälle auttaneet kohdallani. Valvon monena yönä viikossa koko yön, ja silloin kun nukun niin saan unta 2-4h kerrallaan. Toisinaan saattaa viikko mennä esimerkiksi yhdeksän tunnin unilla.
Olen jo tottunut unettomuuteen, mutta aina välillä vajoan synkkyyteen: Onko tämä mun elämä aina tällaista, saankohan kohta nukutuksi enää lainkaan. Tällaisia ajatuksia sinkoilee mielessä paniikinomaisesti. Näitä ajatuksia tulee jo päivällä, kun mieliala on jo valmiiksi matalalla.
Öisin koitan valvoessa siirtää ajatuksia muualle kuten kutomiseen, kirjaan, telkkarisarjaan tms. Silti välillä tuntuu, että yö kestää ja kestää. 😔
Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä paljon sokeria, mikä voi virkistää. Kiiwiä söisin korkeintaan, siinä melatoniinin tuotantoa edistävää ainetta. Googlaa unettomuus ja osteopatia. Moni on saanut siitä apua jo parin kerran jälkeen.
Syön yleensä kiiviä ja banaania iltaisin. Täytyy googlettaa osteopatia.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan totaalinen unettomuus voi johtaa psykoosiin. Itse olen kokenut sen, kun olin 3 vuorokautta nukkumatta. Ja kun kysyin läheisiltäni neuvoja, niin ne oli tyyliin: käytä villasukkia, juo lämmintä maitoa, älä juo vissyä illalla jne. Loppujen lopuksi aloin kuulla ääniä, ja nähdä harhoja, olin aivan eri todellisuudessa kuin muut ihmiset. Lopulta kun mun toimitettiin sairaalaan, sain lääkitystä ihan suoneen, enkä silti meinannut nukkua. Olin 3 yötä sairaalassa. Se unettomuus on aivan kaamea tila, unta pitäisi saada vaikka lääkkeiden avulla. ( en lukenut kuin pari ekaa viestiä ennen vastaamistani, joten anteeksi jos on mennyt esim.lääkkeet ohi ).
Tsemppiä. 😊
Sä olet kokenut kovia. Mulla ei ole ainakaan toistaiseksi ollut harhoja. Olen pohtinut voisiko minulla olla maanisuutta, kun vireystila on useimmiten korkea.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minulla unettomuutta on ollut aina. Nyt olen sairaseläkkeellä ollut yli 10 vuotta monen asian vuoksi.
Monesti aamulla kun herää on sellainen tunne että olisipa ilta että pääsisi nukkumaan. Koko päivä menee huonossa voinnissa, en pysty nousemaan sängystä enkä päivällä varsinkaan pysty nukkumaan ilman unilääkettä. Suurin osa päivistä menee hukkaan, harmittaa.
Minulla on lääkkeellisesti aiheutetut vaihdevuodet, sekin vaikeuttaa asiaa, kipuja ym. mutta unettomuus oli jo ennen fyysisiä sairauksia, jo lapsena eli 70-80 -luvuilla eli ei johdu myöskään tietokoneesta, minulla on sitä paitsi punavalo tietokoneessa klo 18 lähtien päällä. Estrogeeniä en saa syödä, päinvastoin syön estrogeeninestäjää.
Nykyisin otan illalla opamoxin ja katson rentouttavia videoita ja sitten kuuntelen äänikirjaa tai esim. Antti Holmaa. Nukahdan yleensä siihen. Joskus saatan kuunnella myös luontoääniä. Yöllä kun herään niin alan kuunnella uudestaan, joskus nukahdan uudestaan heti, joskus vasta 5 h päästä, joskus en ollenkaan.
Mäkin katselen usein rentouttavia videoita, tv-sarjoja jne. usein läpi yönkin, jotta en ahdistuisi unettomuudesta liiaksi.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä (28v) ei takaa, ettei vaihdevuodua voisi olla.
.....
"Munasarjojen toiminta hiipuu varhain noin seitsemällä prosentilla naisista. POI-oireita on yhdellä kymmenestätuhannesta alle 20-vuotiaasta, yhdellä tuhannesta alle 30-vuotiaasta ja yhdellä sadasta alle 40-vuotiaasta naisesta.
Vaihdevuosioireet voivat siis alkaa jopa murrosiässä."
https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/varhaiset-vaihdevuodet…
Mulla oli aiemmin kuukautiset vain kerran pari vuodessa, mutta sain diane nova -valmisteen säännöllistämään kuukautisia, auttaa samalla akneen ja liialliseen karvankasvuun.
Ap.
DIANE NOVA Käyttötarkoitus:
Miessukuhormonien aiheuttaman aknen, hyvin rasvaisen ihon tai liikakarvoituksen hoito.
https://www.terveyskirjasto.fi/far04333
....
Sinulla on siin reilummin miessukuhormonia?
Eli onko sinulla puutetta naissukuhormoineista, näinkö tämä pitäisi ymmärtää?
Naissukuhormoinivajeesta seuraa unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....
"Munasarjojen toiminta hiipuu varhain noin seitsemällä prosentilla naisista. POI-oireita on yhdellä kymmenestätuhannesta alle 20-vuotiaasta, yhdellä tuhannesta alle 30-vuotiaasta ja yhdellä sadasta alle 40-vuotiaasta naisesta.
Mulla oli aiemmin kuukautiset vain kerran pari vuodessa, mutta sain diane nova -valmisteen säännöllistämään kuukautisia, auttaa samalla akneen ja liialliseen karvankasvuun.
Ap.DIANE NOVA Käyttötarkoitus:
Miessukuhormonien aiheuttaman aknen, hyvin rasvaisen ihon tai liikakarvoituksen hoito.
https://www.terveyskirjasto.fi/far04333....
Niin, ja siksi ap syö sitä naissukuhormonia.
Ei se silti välttämättä auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....
Jotenkin noin se pitäisi varmaankin ajatella. Toisaalta mulla oli munasarjoissa hieman rakkulaisuutta, joten mulla saattaa olla myös monirakkulaoireyhtymän oireita. Että elimistö reagoi jotenkin voimakkaammin testosteroniin tai jotenkin silleen.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....
Ilmeisesti reilummin pitää olla miessukuhormoinia, jolloin naishomoonille luulisi jäävän vähemmän "tilaa".
"DIANE NOVA VAIKUTUSTAPA
Lääkkeen sisältämä syproteroni estää androgeenien eli miessukuhormonien vaikutuksia. Miessukuhormonit saattavat kiihdyttää talirauhasten toimintaa ja aiheuttaa näin ihon rasvoittumista sekä liikakarvoitusta ja seborreaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sairastelut ja siitä aiheutunut unettomuutta, mutta minkä ikäinen olet? Onko vaihdevuodet (VV) jatkaneet tätä unettomuutta?
Sairaus ---> unettomuus
VV ---------> unettomuusSiihen auttaa estrogeeni.
______
YLE
Moni nainen kärsii turhaan masennus ja unettomuus voivat johtua vaihdevuosista, mutta lääkärit tunnistavat vain hikoilunOlen 28-vuotias, joten minun kohdallani on tuskin kyseessä vaihdevuodet. Mutta olen kuullut, että monilla vaihdevuodet aiheuttavat unettomuutta.
Ap.
Mitä työtä teet? Jos et ole niin ole niin voi johtua siitä. Jotkut tarvitsevat kunnolla stressiä jotta nukkuisivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sairastelut ja siitä aiheutunut unettomuutta, mutta minkä ikäinen olet? Onko vaihdevuodet (VV) jatkaneet tätä unettomuutta?
Sairaus ---> unettomuus
VV ---------> unettomuusSiihen auttaa estrogeeni.
______
YLE
Moni nainen kärsii turhaan masennus ja unettomuus voivat johtua vaihdevuosista, mutta lääkärit tunnistavat vain hikoilunOlen 28-vuotias, joten minun kohdallani on tuskin kyseessä vaihdevuodet. Mutta olen kuullut, että monilla vaihdevuodet aiheuttavat unettomuutta.
Ap.Mitä työtä teet? Jos et ole niin ole niin voi johtua siitä. Jotkut tarvitsevat kunnolla stressiä jotta nukkuisivat hyvin.
En tee tällä hetkellä töitä, olen yrittänyt palautua sairastelun jälkeen. Syksyllä ajattelin kartoittaa, mitä mahdollisuuksia mulla on. Joskus opiskeluaikoina mulla oli stressiä ja silloin nukuin kanssa huonommin, joten nähtävästi en nuku oli sitten stressiä tai ei. Häviän joka tapauksessa. Hankalaa tämä unettomuus. Mutta työt jne. tuovat varmasti uutta ajateltavaa ei sen puoleen.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....
Ilmeisesti reilummin pitää olla miessukuhormoinia, jolloin naishomoonille luulisi jäävän vähemmän "tilaa".
"DIANE NOVA VAIKUTUSTAPA
Lääkkeen sisältämä syproteroni estää androgeenien eli miessukuhormonien vaikutuksia. Miessukuhormonit saattavat kiihdyttää talirauhasten toimintaa ja aiheuttaa näin ihon rasvoittumista sekä liikakarvoitusta ja seborreaa."
Ainakin verikokeissa testosteroni oli viitearvojen ylärajalla.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ää syö mitään 18.00 jälkeen. Juo kuppi rauhoittavaa erikoisteetä jos tarvit jotain ennen nukkumaan menoa.
Olen joskus juonut vihreää teetä ennen nukkumaan menoa. En syö enää mitään 17.00 jälkeen.
Ap.
Vihreässä teessä on kofeiinia, ellei erikseen valitse kofeiinitonta versiota.
Vierailija kirjoitti:
CBD
Ääni tälle. Toimii mulla poistamalla mm. ahdistusta, joka pitää vireystilaa yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ää syö mitään 18.00 jälkeen. Juo kuppi rauhoittavaa erikoisteetä jos tarvit jotain ennen nukkumaan menoa.
Olen joskus juonut vihreää teetä ennen nukkumaan menoa. En syö enää mitään 17.00 jälkeen.
Ap.Vihreässä teessä on kofeiinia, ellei erikseen valitse kofeiinitonta versiota.
Tuota en tiennyt. Toisaalta en yleensä juo teetä ennen nukkumaan menoa. Olisikohan kamomillatee sitten parempi vaihtoehto?
Ap.
Ap.