Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus

Vierailija
11.07.2023 |

Unettomana kaipaisin vertaistukea. Lääkkeet eivät pidemmän päälle auttaneet kohdallani. Valvon monena yönä viikossa koko yön, ja silloin kun nukun niin saan unta 2-4h kerrallaan. Toisinaan saattaa viikko mennä esimerkiksi yhdeksän tunnin unilla.

Olen jo tottunut unettomuuteen, mutta aina välillä vajoan synkkyyteen: Onko tämä mun elämä aina tällaista, saankohan kohta nukutuksi enää lainkaan. Tällaisia ajatuksia sinkoilee mielessä paniikinomaisesti. Näitä ajatuksia tulee jo päivällä, kun mieliala on jo valmiiksi matalalla.

Öisin koitan valvoessa siirtää ajatuksia muualle kuten kutomiseen, kirjaan, telkkarisarjaan tms. Silti välillä tuntuu, että yö kestää ja kestää. 😔

Millaisia kokemuksia teillä muilla on?

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
62/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ää syö mitään 18.00 jälkeen. Juo kuppi rauhoittavaa erikoisteetä jos tarvit jotain ennen nukkumaan menoa. 

Olen joskus juonut vihreää teetä ennen nukkumaan menoa. En syö enää mitään 17.00 jälkeen.

Ap.

Vihreässä teessä on kofeiinia, ellei erikseen valitse kofeiinitonta versiota. 

Tuota en tiennyt. Toisaalta en yleensä juo teetä ennen nukkumaan menoa. Olisikohan kamomillatee sitten parempi vaihtoehto?

Ap.

Olisi. Ite juon monesti Clipperin snore & peace- teetä, siinä on kamomillaa ja laventelia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ää syö mitään 18.00 jälkeen. Juo kuppi rauhoittavaa erikoisteetä jos tarvit jotain ennen nukkumaan menoa. 

Olen joskus juonut vihreää teetä ennen nukkumaan menoa. En syö enää mitään 17.00 jälkeen.

Ap.

Tuota en tiennyt. Toisaalta en yleensä juo teetä ennen nukkumaan menoa. Olisikohan kamomillatee sitten parempi vaihtoehto?

Ap.

Olisi. Ite juon monesti Clipperin snore & peace- teetä, siinä on kamomillaa ja laventelia.

Pitää testata tuota.

Ap.

Vierailija
64/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei aiemmin ole ollut ongelmia nukkumisen kanssa, mutta lasten 4v ja 5v jälkeen en ole nukkunut ainuttakaan yötä hyvin. Lapset nukkuvat läpi yön, mutta itse en pysty nukkumaan. Minulle suurin ongelma on unessa pysyminen. Nukahdan kyllä nopeasti ja helposti ja ajoissakin, mutta en pysy unessa. Pahimmillaan saatan nukkua 20-30min ja herätä, ihan ilman mitään ulkoisia ärsykkeitä. Ja loppuyönä ei uni tule enää. Lääkkeitä en ole kokeillut enkä toisaalta ehkä haluakkaan. Mutta jollain on saatava nukuttua, hyvä kun hengissä pysyy tällä unen määrällä. Liikun jaksamisen mukaan, käyn kävelylenkeillä lasten kanssa ja joskus yksinään juoksemassa. Pyrin syömään terveellisesti ja juomaan vettä paljon. En juo alkoholia enkä tupakoi. Elintavat ovat terveelliset, mutta nukkuminen ei onnistu. Mikä neuvoksi

Vierailija
65/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei aiemmin ole ollut ongelmia nukkumisen kanssa, mutta lasten 4v ja 5v jälkeen en ole nukkunut ainuttakaan yötä hyvin. Lapset nukkuvat läpi yön, mutta itse en pysty nukkumaan. Minulle suurin ongelma on unessa pysyminen. Nukahdan kyllä nopeasti ja helposti ja ajoissakin, mutta en pysy unessa. Pahimmillaan saatan nukkua 20-30min ja herätä, ihan ilman mitään ulkoisia ärsykkeitä. Ja loppuyönä ei uni tule enää. Lääkkeitä en ole kokeillut enkä toisaalta ehkä haluakkaan. Mutta jollain on saatava nukuttua, hyvä kun hengissä pysyy tällä unen määrällä. Liikun jaksamisen mukaan, käyn kävelylenkeillä lasten kanssa ja joskus yksinään juoksemassa. Pyrin syömään terveellisesti ja juomaan vettä paljon. En juo alkoholia enkä tupakoi. Elintavat ovat terveelliset, mutta nukkuminen ei onnistu. Mikä neuvoksi

Voimia sinnekin.

Ap.

Vierailija
66/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
67/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
68/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä jotain lisättävää tähän ketjuun.

Vierailija
69/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun unettomuus on sellaista ettei väsytä, mutta unettomuus aiheuttaa pahaa oloa, ärtyneisyyttä, levottomuutta jne.

Ap.

Vierailija
70/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette näin illalla?

Ap.

Vierailija
71/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette näin illalla?

Ap.

Mä katselen poliisikoira Rexiä.

Ap.

72/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä minulla lopulta auttoi, oli se, että lakkasin ajattelemasta unettomuutta.

Jätin unilääkkeet ja päätin, että jos en nuku, niin sitten en nuku. Muutama viikko meni, ja sitten elimistö jotenkin rentoutui, kun en stressannut asialla.

Kun noidankehä katosi, aloin nukkua paremmin.

Tuo kuulostaa hyvältä ajatukselta 🙌

Vierailija
73/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

74/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Aivan, ei mitään teetä. Kaikki kofeiinipitoiset pois, myös limut.

Vierailija
75/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
76/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on unettomuutta ollut 15 vuotta, viimeiset reilu 5 vuotta pahempaa. Alkusyy traumat ja niistä johtuva ahdistus sekä masennus. Vaihdevuodet ja kilpirauhasen vajaatoiminta sekoitti pakan lopullisesti, vaikka lääkitys molempiin.

Unilääkkeet ei auta kunnolla. olen joutunut hyväksymään unettomuuden ja laskemaan rimaa toimintakyvyn laskun takia. Unettomuus vaikuttaa sekä fyysisesti että psyykkisesti, pahentavat psyyken sairautta. Olen siis työelämän ulkopuolella ollut vuosia.

Keinoja hyväksyä unettomuus on esim lempeys itseä kohtaan, ettei vaadi itseltään liikoja väsyneenä. Monesti aamuyön aamukahvihetki on jollain tavalla rauhoittava, niistä on oppinut nauttimaan. Tärkein asia on se, että ei ala stressata unettomuudesta, silloin ainakin uni kaikkoaa. Toki aina tuo ei onnistu.

Vierailija
77/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on unettomuutta ollut 15 vuotta, viimeiset reilu 5 vuotta pahempaa. Alkusyy traumat ja niistä johtuva ahdistus sekä masennus. Vaihdevuodet ja kilpirauhasen vajaatoiminta sekoitti pakan lopullisesti, vaikka lääkitys molempiin.

Unilääkkeet ei auta kunnolla. olen joutunut hyväksymään unettomuuden ja laskemaan rimaa toimintakyvyn laskun takia. Unettomuus vaikuttaa sekä fyysisesti että psyykkisesti, pahentavat psyyken sairautta. Olen siis työelämän ulkopuolella ollut vuosia.

Keinoja hyväksyä unettomuus on esim lempeys itseä kohtaan, ettei vaadi itseltään liikoja väsyneenä. Monesti aamuyön aamukahvihetki on jollain tavalla rauhoittava, niistä on oppinut nauttimaan. Tärkein asia on se, että ei ala stressata unettomuudesta, silloin ainakin uni kaikkoaa. Toki aina tuo ei onnistu.

Ap.

78/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on ihan normia. Itse heräilen joskus 03-04 aamulla jos menen kymmeneltä nukkumaan. Ei haittaa elämää

Vierailija
79/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<3. Tuo on totta, että unettomuutta ei pitäisi stressata. Kaikkein vaikeinta se on itselleni silloin, kun unettomia öitä on monta peräkkäin.

Ap.

Mullakin useamman yön unettomuus ja siitä johtuva mielialan lasku saa helposti katastrofiajatukset pintaan ja stressitaso nousemaan. (Oon siis tuo jolle vastasit.) Silloin ei tietenkään nukuta. Turvaudun uniläkkeisiin siinä kohtaa ihan suosiolla, vaikka yöksi tai muutamaksi, jotta saa kierteen poikki.

Vierailija
80/152 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme