Unettomuus
Unettomana kaipaisin vertaistukea. Lääkkeet eivät pidemmän päälle auttaneet kohdallani. Valvon monena yönä viikossa koko yön, ja silloin kun nukun niin saan unta 2-4h kerrallaan. Toisinaan saattaa viikko mennä esimerkiksi yhdeksän tunnin unilla.
Olen jo tottunut unettomuuteen, mutta aina välillä vajoan synkkyyteen: Onko tämä mun elämä aina tällaista, saankohan kohta nukutuksi enää lainkaan. Tällaisia ajatuksia sinkoilee mielessä paniikinomaisesti. Näitä ajatuksia tulee jo päivällä, kun mieliala on jo valmiiksi matalalla.
Öisin koitan valvoessa siirtää ajatuksia muualle kuten kutomiseen, kirjaan, telkkarisarjaan tms. Silti välillä tuntuu, että yö kestää ja kestää. 😔
Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko Ap mihinkään "uniryhmään"?
Mä en tiedä nimeltä muuta kuin
"Nuku paremmin" ryhmän, mihin itsekin kuulun. Siellä aika vilkasta keskustelua, joten ehkä löytyisi myös vertaistukea.Täytyy katsella, josko tuolta löytyisi vertaistukea.
Ap.
Unettomuus tuntuu varsinkin yöllä tosi yksinäiseltä ja toivottomalta. Usko omaan pärjäämiseen ja selviämiseen on koetuksella. Välillä on myös sekoamisen pelkoa ja epätodellista oloa. Miten ihmeessä mun elimistö ei tämän paremmin osaa säädellä itseään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy maalata seinät mustaksi niin tulee pimeää..
Mulla on tässä karmeassa
vuokrap💩skaläävässä mustat seinät sekä makuu-ja olohuoneessa, muttei täällä valitettavasti sittenkään ole pimeää..Pimennysverhot pitäisi teipata ikkunaan niin, ettei valo pääsisi mistään raosta huoneisiin.
Ap.
Täällä 15 vuotta kärsinyt taas kirjoittaa:
Silmämaski on hyvä, itsekin käytän nykyään kesäisin. Parantaa unenlaatua paljon, jos valo häiritsee. Suosittelen myös binaural musiikkia. Juuri tänä aamuna aikaisin kuuntelin sitä ja sain rennon olon, vaikka uni ei tullutkaan. Aiemmin kuuntelin useammin, ja totesin sen olevan melko tehokas menetelmä. Vaatii kylläkin ne kuulokkeet, muuten ei toimi kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tässä karmeassa
vuokrap💩skaläävässä mustat seinät sekä makuu-ja olohuoneessa, muttei täällä valitettavasti sittenkään ole pimeää..Pimennysverhot pitäisi teipata ikkunaan niin, ettei valo pääsisi mistään raosta huoneisiin.
Ap.Täällä 15 vuotta kärsinyt taas kirjoittaa:
Silmämaski on hyvä, itsekin käytän nykyään kesäisin. Parantaa unenlaatua paljon, jos valo häiritsee. Suosittelen myös binaural musiikkia. Juuri tänä aamuna aikaisin kuuntelin sitä ja sain rennon olon, vaikka uni ei tullutkaan. Aiemmin kuuntelin useammin, ja totesin sen olevan melko tehokas menetelmä. Vaatii kylläkin ne kuulokkeet, muuten ei toimi kunnolla.
Googletin binaural musiikki ja löysin kuunneltavaa. Tänä yönä kokeilen kuunnella.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tässä karmeassa
Silmämaski on hyvä, itsekin käytän nykyään kesäisin. Parantaa unenlaatua paljon, jos valo häiritsee. Suosittelen myös binaural musiikkia. Juuri tänä aamuna aikaisin kuuntelin sitä ja sain rennon olon, vaikka uni ei tullutkaan. Aiemmin kuuntelin useammin, ja totesin sen olevan melko tehokas menetelmä. Vaatii kylläkin ne kuulokkeet, muuten ei toimi kunnolla.Googletin binaural musiikki ja löysin kuunneltavaa. Tänä yönä kokeilen kuunnella.
Ap.
Ja tähän ketjuun oli aiemmin linkitetty
binauraaliääntä delta-taajudella.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tässä karmeassa
Silmämaski voi häiritä herkkää, jota häiritsee kaikki ylimääräinen iholla.
Siksi mä kyllä suosittelen pimennysverhoja. Ikeassa myydään tällä hetkellä tosi hyviä pimennysverhoja (ei rullaverho), jotka oikeesti blokkaa valon 100 %, huoneesta tulee ihan pilkkopimeä eikä hintakaan ole paha.
Mielestäni unettomuuden hoidossa ihan ensimmäinen teko on huoneen täydellinen pimennys pimennysverhoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun on kesällä mahdotonta saada kämppä täysin pimeäksi. Vaikka on auringon estävät verhot, niin sitä valoa tulee aina jostain välistä. Vessa on ainoa täysin pimeä paikka, mutta siellä kolisee putket kun joku käy paskalla.
Tästä syystä mulla on pimennysverhojen lisäksi unimaski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tässä karmeassa
Silmämaski on hyvä, itsekin käytän nykyään kesäisin. Parantaa unenlaatua paljon, jos valo häiritsee. Suosittelen myös binaural musiikkia. Juuri tänä aamuna aikaisin kuuntelin sitä ja sain rennon olon, vaikka uni ei tullutkaan. Aiemmin kuuntelin useammin, ja totesin sen olevan melko tehokas menetelmä. Vaatii kylläkin ne kuulokkeet, muuten ei toimi kunnolla.Silmämaski voi häiritä herkkää, jota häiritsee kaikki ylimääräinen iholla.
Siksi mä kyllä suosittelen pimennysverhoja. Ikeassa myydään tällä hetkellä tosi hyviä pimennysverhoja (ei rullaverho), jotka oikeesti blokkaa valon 100 %, huoneesta tulee ihan pilkkopimeä eikä hintakaan ole paha.
Mielestäni unettomuuden hoidossa ihan ensimmäinen teko on huoneen täydellinen pimennys pimennysverhoilla.
Mulla on nuo Ikean pimennysverhot, mutta ei niilläkään täydellisen pimeää huonetta kesällä saa. Ja mulla on kaihtimien lisäksi kaksi verhokiskoa, että saan ne verhot limittäin, ettei siihen väliin jää rakoa. Siksi käytän vielä maskia.
Lisäksi kesällä on toisinaan pakko nukkua ikkuna auki, muuten tulee kuuma. Nuo verhot ei silloin mahdu kunnolla kiinni.
Itse kärsin unettomuudesta isäni äkillisen kuoleman jälkeen. Itselläni fyysinen rasitus päivällä (juokseminen) auttoi eniten unenlaatuun. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin unettomuudesta isäni äkillisen kuoleman jälkeen. Itselläni fyysinen rasitus päivällä (juokseminen) auttoi eniten unenlaatuun. Tsemppiä!
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<3
Ap.
Mä rasitan itseäni fyysisesti kävelylenkeillä ja kevyillä lihaskuntoharjotteilla.
Ap.
Kysy lääkäriltä jotain tujumpia unilääkkeitä. Et voi jatkaa tuohon malliin kovin kauan. Itse kärsin unettomuudesta useita vuosia ja kolmen yön valvominen aiheutti psykoosin. Toki kohdallani taustalla oli kaikenlaista. Mene lääkäriin ja kerro tilanteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko Ap mihinkään "uniryhmään"?
Mä en tiedä nimeltä muuta kuin
"Nuku paremmin" ryhmän, mihin itsekin kuulun. Siellä aika vilkasta keskustelua, joten ehkä löytyisi myös vertaistukea.Täytyy katsella, josko tuolta löytyisi vertaistukea.
Ap.Unettomuus tuntuu varsinkin yöllä tosi yksinäiseltä ja toivottomalta. Usko omaan pärjäämiseen ja selviämiseen on koetuksella. Välillä on myös sekoamisen pelkoa ja epätodellista oloa. Miten ihmeessä mun elimistö ei tämän paremmin osaa säädellä itseään.
Ap.
Käyt ylikierroksilla etkä pysty rauhoittumaan. Se on jatkuva kierre ellei sitä saa katkaistua jollain. Paremmat lääkkeet ja uniklinikka.
Kokeile painopeittoa. Painopeitto rauhoittaa hermostoa.
Putkirullalla rullaamalla aukeavat kehon jänteet ja nikamat. Samalla rentoudut. Toinen hyvä apuväline on piikkimatto. Pistää endorfiinit liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Putkirullalla rullaamalla aukeavat kehon jänteet ja nikamat. Samalla rentoudut. Toinen hyvä apuväline on piikkimatto. Pistää endorfiinit liikkeelle.
Lämpöpeittoon kääriytyminen rentouttaa myös.
Ota Ketipinoria tarpeeksi niin uni tulee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Up.
Miksi upitat ketjua joka toinen minuutti?
Jekku kirjoitti:
Unettomuus on ihan normia. Itse heräilen joskus 03-04 aamulla jos menen kymmeneltä nukkumaan. Ei haittaa elämää
Unettomuudesta kärsivälle 5-6h unta on luksusta jota ei saavuteta edes lääkkeiden voimin. -Ei varmasti haitaa elämää, kun ei kärsi todellisesta unettomuudesta.
Tsemppiä Ap. Unettomuuteen on tehokas lääkitys olemassa, mutta se on Suomessa lääkärin määräämättä laiton ja valitettavasti tilanne nyt on sellainen etteivät lääkärit uskalla sitä määrätä koska heitä uhkaillaan luvan menetyksellä. Neuvoisin sinua mielelläni mutta eväät on köyhät täälläkin.
Jostain pehmeästä unilelusta tai tyynystä saattaa olla hyötyä rauhoittumisessa.
Täytyy katsella, josko tuolta löytyisi vertaistukea.
Ap.