Unettomuus
Unettomana kaipaisin vertaistukea. Lääkkeet eivät pidemmän päälle auttaneet kohdallani. Valvon monena yönä viikossa koko yön, ja silloin kun nukun niin saan unta 2-4h kerrallaan. Toisinaan saattaa viikko mennä esimerkiksi yhdeksän tunnin unilla.
Olen jo tottunut unettomuuteen, mutta aina välillä vajoan synkkyyteen: Onko tämä mun elämä aina tällaista, saankohan kohta nukutuksi enää lainkaan. Tällaisia ajatuksia sinkoilee mielessä paniikinomaisesti. Näitä ajatuksia tulee jo päivällä, kun mieliala on jo valmiiksi matalalla.
Öisin koitan valvoessa siirtää ajatuksia muualle kuten kutomiseen, kirjaan, telkkarisarjaan tms. Silti välillä tuntuu, että yö kestää ja kestää. 😔
Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Kommentit (152)
Mikä sinulla ylläpitää unettomuutta? Mikä laukaisi unettomuuskierteen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinulla ylläpitää unettomuutta? Mikä laukaisi unettomuuskierteen?
En oikeastaan tiedä, mikä ylläpitää unettomuutta. Stressistä en usko unettomuuden johtuvan. Unettomuuskierre alkoi fyysisen sairauden tuomien oireiden laukaisemana.
Ap.
En juo kahvia tai muita piristäviä juomia, vaikka tarvetta välillä olisikin.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
En juo kahvia tai muita piristäviä juomia, vaikka tarvetta välillä olisikin.
Ap.
Aikaisemmin join kahvikupillisen aamuisin, mutta nykyisin en juo sitäkään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tänään tuntuu erityisen vaikealta oleminen, kun on taas unettomia öitä takana useampia.
Ap.
Täytyy aina muistutella itselleen, että ahdistus ja paniikki johtuvat unettomuudesta. Yleensä menen ulos, kun minua oikein kovasti ahdistaa.
Ap.
Mitä syöt iltaisin? Liikutko päivällä?
Onko alkuperäinen unettomuuden syy vielä läsnä? Eli onko se sairauteen liittyvä asia hoidettu?
Etkö saa unen päästä kiinni vai herääkö kesken unien? Koetko itsesi väsyneeksi iltaisin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt iltaisin? Liikutko päivällä?
Syön iltaisin yleensä puuroa, leipää, banaania ja muita hedelmiä, mehukeittoa jne.
Päivällä yleensä teen kävelylenkkejä ulkona sekä kevyitä lihaskuntoharjoitteita.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Onko alkuperäinen unettomuuden syy vielä läsnä? Eli onko se sairauteen liittyvä asia hoidettu?
Alkuperäinen unettomuuden syy on jo hoidettu.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa unen päästä kiinni vai herääkö kesken unien? Koetko itsesi väsyneeksi iltaisin?
Varmaankin sekä että. Tunnen harvoin väsymystä paitsi silloin, kun saan vihdoin jotenkin nukuttua.
Ap.
Ainoa mikä minulla lopulta auttoi, oli se, että lakkasin ajattelemasta unettomuutta.
Jätin unilääkkeet ja päätin, että jos en nuku, niin sitten en nuku. Muutama viikko meni, ja sitten elimistö jotenkin rentoutui, kun en stressannut asialla.
Kun noidankehä katosi, aloin nukkua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä unilääkkeitä käytät?
Tällä hetkellä on vielä jonkinverran lääkitystä jäljellä (ei enää juurikaan tehoa):
Olantsapiini 2,5 mg (aiemmin 5,0 mg ja 10,0 mg:aakin joskus) ja Opamox 15 mg (1 + 0,5). Ketipinorin 100 mg, olen lopettanut jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä minulla lopulta auttoi, oli se, että lakkasin ajattelemasta unettomuutta.
Jätin unilääkkeet ja päätin, että jos en nuku, niin sitten en nuku. Muutama viikko meni, ja sitten elimistö jotenkin rentoutui, kun en stressannut asialla.
Kun noidankehä katosi, aloin nukkua paremmin.
Noin minäkin pääsääntöisesti pyrin tekemään, aina se ei kuitenkaan onnistu.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä unilääkkeitä käytät?
Tällä hetkellä on vielä jonkinverran lääkitystä jäljellä (ei enää juurikaan tehoa):
Olantsapiini 2,5 mg (aiemmin 5,0 mg ja 10,0 mg:aakin joskus) ja Opamox 15 mg (1 + 0,5). Ketipinorin 100 mg, olen lopettanut jo aiemmin.
Ap. siis yllä.
Oletko kokeillut akupunktiota? Itse sain siitä apua unettomuuteen, suosittelen. 😴
Esimerkiksi tänään tuntuu erityisen vaikealta oleminen, kun on taas unettomia öitä takana useampia.
Ap.