vai kakka, mies jäi työttömäksi!
itse olen viimeisilläni raskaana enkä voi osallistua rahankeruuseen millään tavoin. mitä ensimmäiseksi eteen?
laskut ja lainat kasautuvat hyvää vauhtia eikä helpotusta ole tiedossa ennenkuin vauva on syntynyt. itkuhan tässä tulee!
Kommentit (57)
joten pystyn kyllä erittelemään ne tarkasti.
- asuntolainaa on vielä n. 100 000. sen takaisinmaksaminen vie äitiysäivärahasta puolet. vuokralle muuttamisessa en näe mitään järkeä, sillä sekään ei ole ilmaista. lisäksi tulee muuttaminen, joka ei sekään ole ilmaista, ja mahdollisesti takuuvuokra.
- autoa ei ole. bussilipun jätin ostamatta tälle kuukaudelle, samoin jätän maksamatta tv-luvan.
- myytävää voisi kodissa olla, mikä voisi olla helpoin tapa tällaiselle raskaana olevalle? kirppikselle en halua lähteä myymään kun synnytyksen aika on ihan minä päivänä hyvänsä..
tulemme varmasti vähällä toimeen tulevaisuudessa (olenhan ollut joskus opiskelija!) mutta rahapula on akuutti.. mieheni kuntoutumiseen en osaa sanoa kun en ole ammattilainen. jos hän kuitenkin tarvitsee hoitoa niin siihenkin täytyy varata oma rahansa.
Miehes täytyy nyt vaan laittaa apinan raivolla CV:tä menemään joka paikkaan, myös vähän vähemmän kiinnostaviin paikkoihin. Mun miehellä eka työhaastattelu huomenna. Tsemppiä!
Tuntuu muuten uskomattomalta, että mediassa pyöritellään aihetta, jonka mukaan yrityksille ei ole tiedossa työvoimaa ja kuitenkin samaan aikaan on paljon työttömiä.
Kyllä mun mielestä työtä löytyy, mutta ei saa olla nirso, ja hetken te liiton rahoilla elelette.
Nyt häntä pystyyn.
Nyt mies aktiiviseksi ja töitä hakemaan vauhdilla! Laskekaa tarkkaan, että selviätte lopputilillä sen aikaa, että uusi työ löytyy ja palkka alkaa juosta.
irtisanomisajan palkka meni jo laskuihin (maksoimme parit ylimääräiset lyhennykset). kuinkakohan pitkään saisi lyhennysvapaata pankista? puhutaanko kuukausista vai vuosista?
irtisanomisprosessi oli sen verran rankka miehelle, että hän toipuu nyt lääkityksen avulla. en usko että hänestä on ihan heti työntekijäksi.. :0(
miehelläsi menee kyllä jonkin aikaa itsensä kokoamiseen. ei ole helppo homma! eka kuluttava duuni ja sitten potkut. huh!! turha sitä kenenkään on jeesustella.
yrittäkää puhua yhdessä, vaikka uskon, että se on pirun vaikeaa, kun miehesi on totaalirikki.
mietitte vaan kaikki konstit läpi, niin kyllä selviätte, kunhan pääsette alkujärkytyksestä, ettekä päästä hommaa kokonaan karkaamaan käsistä.
huom! esim. visassa voi sopia maksavansa esim. jotain minimilyhennystä kuukaudessa. oliko jotain 30 e...
jaksamista!!!!!!
Miehen on kuitekin toivuttava jossain vaiheessa, itse voisit tehdä vaikka miehen apuna miehelle työhakemuksen ja postittaa sen alan paikkoihin. Tsemppiä teille!
Nyt käytte pankissa neuvottelemassa laina- asioista ja ottakaa yhteyttä liittoon. Päivärahaa en muista. Ostakaa käytettyjä lastentarvikkeita ja menkää sossuun pyytämään apua.
laskut on ne jotka minua huolettavat eniten. olemme tietenkin ostaneet vauvalle jo kaikenlaista johon rahamme ovat huvenneet. vielä pari kk sitten meillä oli tulotkin ihan toista luokkaa.
meillä ei ole lainaturvaa.
eli laskut edelleen jatkavat tippumistaan postiluukusta.. odotan että tämä kuukausi on ohi ja sitten ynnään yhteen mihin kaikkialle olemme velkaa. nyt vaan ahdistaa kun tiedän että rahat on lopussa ja joudumme varmaan turvautumaan luottokorttiin koko loppukuukaudeksi (ja se taas lisää laskua tammikuulle..).
mies on ihan maassa, ei varmaan tarvi edes vakuutella. hänellä oli jo yksi viritys mutta se meni puihin hänestä riippumattomista syistä. arvatkaa olenko vuorostani minä maassa?! viimeiset pari viikkoa raskautta jäljellä ja muutenkin olo on tosi tukala. olin jo niin ajatellut että koska olen tehnyt ihan helvetinmoisen työuran, saisin vihdoinkin jäädä kotiin lasten kanssa ja nauttia kotiäidin roolista.
nyt näyttää siltä että jos mies ei tuosta tokene, lähden äitiysloman jälkeen töihin. takaisin siihen HIRVEÄÄN oravanpyörään josta juuri pääsin pois. V***U!
kiitos vastauksesta. luulen kyllä että selviämme muutaman kympin satsauksesta.
Yleensä pankki antaa sitä max. 2 tai 3 vuotta, olen kuullut jopa pidemmistäkin ajoista.
emme ole vielä ostaneet lahjoja. tosin meillä ei ole tapanakaan ostella lahjoja hillittömiä määriä, mutta silti..
pelottaa se, miten tulemme selviämään vauvan kanssa! minun täytyy kuitenkin varautua siihen että lähden töihin heti kun äitiysloma loppuu. voi ahdistus!
luottokorttia on tullut vingutettua n. 3 tonnin edestä. voi että ihminen voi olla luottavainen tulevaisuutensa suhteen.
Ei ole järkeä vinguttaa luottokorttia monen tuhannen euron edestä, jos työttömyysuhka on päällä.
Ainakin jos itselläni olisi edessä mahdollinen työttömyys, säästäisin jo etukäteen rahaa pahan päivän varalle. Työsi oravanpyörässä on ilmeisesti ollut ihan hyvin palkattua, joten siitäkin olisi voinut laittaa sukan varteen, ettei nyt yhtäkkiä jäisi puille paljaille.
Ikäviä tilanteitahan tuollaisia ovat, mutta toivottavasti selviätte. Toivottavasti miehesi kuului liittoon, joten 1,5 vuotta selviätte liiton rahoilla. Tuki on muistaakseni 70 % palkasta, joten ihan puille paljaille ette jää. Toivottavasti töitä löytyy mahdollisimman pian:)
Ymmärrän siis huolesi. Meillä ei onneksi ole noita luottoja tai laskuja mitenkään kertynyt, mutta joskus näinkin on ollut exäni kanssa. Ulosottoonhan se meni exällä ja monta vuotta sitä kurimusta joutui kärsimään.
Nyt ne kortit saksilla kahtia, teette huolellisen budjetin ja alatte karsimaan turhat menot.
koska siinä tapauksessa loppukuu menee ilman rahaa ja kortteja. just mies soitti lisää huonoja uutisisa: työpaikka oli mennyt sivu suun.
ja nythän on tosiaan myöhäistä katua noita luottoja, sillä ne on tullut tehtyä ennen työttömyyttä. ja työttömyyden uhkaa ei ollut olemassa aiemmin vaan tuo irtisanominen oli kaiken kaikkiaan hyvin ikävä juttu josta osoitan syyttävällä sormella mieheni ex-työnantajaa. nyt se on kuitenkin myöhäistä!
ongelma on siis ne laskut jotka pitää maksaa vaikka tulot on tippuneet todella radikaalisti. ja pitäisi vielä elääkin siinä sivussa. pitäiskö myydä asuntomme jotta kuittaamme velat?
kaikella kunnioituksella masentuneita kohtaan! nyt ymmärrän miltä tuntuu kun ei ole poispääsyä.
Tosin minä eli vaimo jäin työttömäksi. Sanotaan, että insinööreille on töitä vaan 2 vuotta olen etsinyt töitä ja ei vaan löydy meiltä päin (en asu pääkaupunkiseudulla enkä sinne halua asumaan). Eli siinä ei auttanut se, että pyydetään pankilta " pari" kuukautta maksuvapaata lainoista!
Poliitikkoja pitäisi tosiaan ravistaa hereille! Ei se auta mihinkään työvoimapulaan, että hoitovapaa lyhennetään ja vuorotteluvapaat lopetetaan!! Jos hoitsuista on pulaa niin on turha lyhentää mun hoitovapaata ja todeta, että kas vaan, eipä tuokaan insinööri kelvannut hoitsun virkaan....
Mullakin piti olla varma työpaikka. Nyt tiedän, että ei ole olemassa vakituista työtä! Työsuhde on toistaiseksi eli saattaa päättyä huomenna tai 20 vuoden päästä. Et voi tietää sitä.
Onneksi me oltiin aikoinaan viisaita ja pessimistejä. Me oltiin mitoitettu laina niin, että pystymme elämään vaikka toinen olisi ilman työtä. Se kannatti. Näimme nimittäin -90- luvun laman aikanaa läheltä ja mitä se sai aikaan tutuille.
Eihän siinä muuta voi kuin yrittää etsiä uutta työtä, mutta onhan se totta, että motivaatio on aika lailla nollassa. Ja tuntuu, että jos koulutuksesi ja työkokemuksesi ei ole jut sitä mitä vaaditaan niin sulla ei ole mitään mahkuja hakemaasi työhön.
Kiva kun isällä nyt on aikaa vauvallekin.
ehdottomasti ei GeMoneylle ja muille pikaluotoille!
mikäli asuntonne on kohtuullisen kokoinen, älkää herran jestas myykö sitä! vuokraan menee joka tapauksessa rahaa ja ellette halua elää sosiaaliavustuksilla, täytyy se vuokrakin maksaa.
nyt katkaise luottokortit, tai ainakin osa niistä. mustan pörssin korttia et tarvitse, samoin visa tai mastercard, jompi kumpi voi mennä. et tarvitse molempia ja joudut miettimään muutenkin tarkemmin ostoksiasi. stockan kortti voi olla hyödyksi jos nälkäkuolema uhkaa =)
sovi maksuaikataulu ja mene töihin heti kun voit. sunnuntaisin voit tehdä töitä ilman, että se vaikuttaa äitiyspäivärahaasi. miehesi varmasti pärjää kotona sen aikaa, vaikka olisikin masentunut. ja toivottavasti hän saa töitä ja huolenne on turhia!
ennenkaikkea: älä päästä talouttasi enää tällaiseen tilanteeseen. vararahasto on aina hyvä olla. nyt jos koskaan opit sen, muista oppi myös tulevaisuudessa ja tsemppiä!!