Mies ajoi vaimonsa viime hetkellä sairaalaan ja pelasti hengen Joutui itse lepositeisiin 74-vuotias mies joutui muutama viikko sitten erikoisten toimenpiteiden kohteeksi sen jälkeen, kun hän oli pelastanut vaimonsa hengen.
Kommentit (1084)
Vaikka se vaitiolovelvollisuuteen vetoaminen olisi kuinka klassista, niin se on niin. On laitonta ruveta kertomaan potilaaksi otetun asioita julkisesti. Itse en ota kantaa puoleen enkä toiseen, mutta olen ennenkin kirjoitellut että kotiseudultani oli takavuosina eräs julkisuudessa kohauttanut juttu. Siinäkin viranomaiset vetosivat, kuten pitääkin, vaitiolovelvollisuuteen. Ns. muka väärin kohdeltu osapuoli sai suuren yleisön sympatiat. Kaikki pienen paikkakunnan muut ihmiset olivat pahoja ja senkin saivat puhuttua. Heidän jutuistaan ehkä kaksi kymmenestä oli totta. Se esimerkiksi oli totta, että kolmannen osapuolen on hyvä olla maaseudulla, mutta eri asia missä. Sekin oli totta, että kolmas osapuoli pelkäsi poliisia, mutta syy oli se, että poliisi oli käynyt siellä ihan muilla asioilla kuin asiaan liittyvässä ja ennen tätä tapahtumaa missä heitä kohdeltiin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta , että vartijat oikein piti kutsua paikalle. Mies tiesi vaimo hyvässä hoidossa nyt ja varmasti olisi ollut yhteydessä sairaalaan. Ymmärrän täysin jos päivystyksissä joku narkkari riehuu ja uhkaa käydä hoitajien päälle, mutta tässä tilanteessa.
No kerroppa nyt meille kaikille, kun tunnut tietävän, että miten se tilanne eteni siellä sairaalassa siihen pisteeseen, että piti hälyyttää vartijat paikalle? Jokin tilanteen eskaloutumisen uhka/eskaloutuminen arvaan? Siitä on aivan varmasti valvontakameran tallenteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta , että vartijat oikein piti kutsua paikalle. Mies tiesi vaimo hyvässä hoidossa nyt ja varmasti olisi ollut yhteydessä sairaalaan. Ymmärrän täysin jos päivystyksissä joku narkkari riehuu ja uhkaa käydä hoitajien päälle, mutta tässä tilanteessa.
No kerroppa nyt meille kaikille, kun tunnut tietävän, että miten se tilanne eteni siellä sairaalassa siihen pisteeseen, että piti hälyyttää vartijat paikalle? Jokin tilanteen eskaloutumisen uhka/eskaloutuminen arvaan? Siitä on aivan varmasti valvontakameran tallenteet.
Näin ohiksena vastaan että vartijoita ei välttämättä tarvi kutsua paikalle. Ne ovat valmiiksi jo siinä vastaanotossa ja mieshän sanoi että meni isälle ja antoi vaimon kelakortin tiskille ja kertoi tilanteesta.
Sitten yhtäkkiä tämä hoitaja onkin päättänyt ettei mies saakkaan lähteä vaikka on ensin kysynyt lähteekö.
Jokatapauksessa kummallista että potilas on tietojen mukaan sidottu lepositeisiin koska on ollut vaarana että tämä ei jää sairaalaan, ja kuitenkin psykiatri todennut miehen täysin terveeksi.
Joku on hoitajien toiminnassa nyt pielessä
En ota jälkimmäiseen kohteluun kantaa, mutta onhan tuo toinen ambulanssitapaus hoidettu miehen puolelta ihan älyttömästi. En haluaisi olla hänen vaimonsa tai läheisensä, jos minulle tulisi hätä...
" Hätäkeskuksessa ei selvästi käsitetty, että nyt oli todellakin kiire, enkä jäänyt vastailemaan heidän kysymyksiinsä. Sain nostettua vaimoni auton takapenkille ja lähdin ajamaan Peijaksen sairaalaan."
Niin, häke siis luultavasti hommannut samaan aikaan ambulanssia paikalle ja kysellyt lisätietoja, jotta saadaan rattaat pyörimään kulisseissa ja sitten paikalla mahdollisimman nopeasti. Mies kuitenkin sulkee puhelimen ja päättää lähteä itse kuskaamaan vaimoa.
" Siinä oli kädet täynnä töitä, kun yritin päästä perille mahdollisimman nopeasti. Ei siinä enää voinut alkaa vastailemaan puhelimeen."
Häke on luultavasti tajunnut tilanteen vakavuuden ja haluaisi lähettää ambulanssin paikalle (ja onhan se saattanut käydäkin ovella, ken tietää), mutta mies ei vastaa ja häke ei tietenkään tiedä, mitä tapahtuu. Resursseja sitten kuluu muilta soitoilta tämän miehen tavoitteluun, kun hän ei vain voi vastata...
"Matkalla vaimo meni elottomaksi."
Jos hän olisi odottanut ambulanssia, nainen saisi jo ensiapua.
"Mies ajoi autonsa Peijaksen sairaalan ensiavun oville, joita pidetään öisin lukittuna. Ovet saa auki vain soittamalla ovipuhelimella päivystäjälle. Kun mies pääsi lopulta sisälle sairaalaan, hän ohjeisti kertomansa mukaan päivystäjää siitä, että apua tarvitaan ja kiireesti.
Sanoin, että nyt äkkiä paarit ja lääkäri paikalle.
Päivystäjä halusi kuitenkin ensin itse todeta tilanteen ja siirtyi autolle, missä vaimo makasi elottomana. Lisäapua hälytettiin vasta siinä vaiheessa."
Kun ne vakavat tapaukset tulee ambulanssilla toisesta ovesta ja ensiapu on siellä toisessa paikassa...
" Koska paareja ei tuotu, vaimo putosi asvaltille autosta. Häntä elvytettiin maassa."
No kun se vaimo on varmasti siellä autossa istuma-asennossa ahtaassa tilassa elottomana. Siinä ei ole mitään nättiä tapaa saada häntä nostettua paareille... Läheinen on pyörätuolissa, koska alaraajat ovat halvaantuneet. Automatkustaminen normaalissa autossa on hänenkin kanssaan joskus melkoista näpertelyä. Ambulanssissa vaimo olisi saatu asiallisesti nostettua autoon ja ulos niillä paareilla ja elvytys olisi hoidettu jo matkalla.
Tuo olisi voinut päättyä vaimon kuolemaan, ja nytkin vaimon elvytyksen aloittaminen on luultavasti kestänyt niin kauan, että joitain vaurioita on aivoihin saanut miehensä takia... Onnekkaita ovat silti olleet.
Hohoijaa.. Minulle on nyt loppupeleissä se ja sama mitä em ukko jorisee. Sen vaan sanon, että minä en tänä päivänä niele enää mitään iltapskan tms juttua purematta. Niin moneen kertaan nähty nekin jutut ja yleensä näiden uhriutujien tarinoissa on totta vain se toinen puoli. Ja näitä uhriutujia riittää.
Vierailija kirjoitti:
En ota jälkimmäiseen kohteluun kantaa, mutta onhan tuo toinen ambulanssitapaus hoidettu miehen puolelta ihan älyttömästi. En haluaisi olla hänen vaimonsa tai läheisensä, jos minulle tulisi hätä...
" Hätäkeskuksessa ei selvästi käsitetty, että nyt oli todellakin kiire, enkä jäänyt vastailemaan heidän kysymyksiinsä. Sain nostettua vaimoni auton takapenkille ja lähdin ajamaan Peijaksen sairaalaan."
Niin, häke siis luultavasti hommannut samaan aikaan ambulanssia paikalle ja kysellyt lisätietoja, jotta saadaan rattaat pyörimään kulisseissa ja sitten paikalla mahdollisimman nopeasti. Mies kuitenkin sulkee puhelimen ja päättää lähteä itse kuskaamaan vaimoa.
" Siinä oli kädet täynnä töitä, kun yritin päästä perille mahdollisimman nopeasti. Ei siinä enää voinut alkaa vastailemaan puhelimeen."
Häke on luultavasti tajunnut tilanteen vakavuuden ja haluaisi lähettää ambulanssin paikalle (ja onhan se saattanut käydäkin ovella, ken tietää), mutta mies ei vastaa ja häke ei tietenkään tiedä, mitä tapahtuu. Resursseja sitten kuluu muilta soitoilta tämän miehen tavoitteluun, kun hän ei vain voi vastata...
"Mies ajoi autonsa Peijaksen sairaalan ensiavun oville, joita pidetään öisin lukittuna. Ovet saa auki vain soittamalla ovipuhelimella päivystäjälle. Kun mies pääsi lopulta sisälle sairaalaan, hän ohjeisti kertomansa mukaan päivystäjää siitä, että apua tarvitaan ja kiireesti.
Päivystäjä halusi kuitenkin ensin itse todeta tilanteen ja siirtyi autolle, missä vaimo makasi elottomana. Lisäapua hälytettiin vasta siinä vaiheessa."
Kun ne vakavat tapaukset tulee ambulanssilla toisesta ovesta ja ensiapu on siellä toisessa paikassa...
" Koska paareja ei tuotu, vaimo putosi asvaltille autosta. Häntä elvytettiin maassa."
No kun se vaimo on varmasti siellä autossa istuma-asennossa ahtaassa tilassa elottomana. Siinä ei ole mitään nättiä tapaa saada häntä nostettua paareille... Läheinen on pyörätuolissa, koska alaraajat ovat halvaantuneet. Automatkustaminen normaalissa autossa on hänenkin kanssaan joskus melkoista näpertelyä. Ambulanssissa vaimo olisi saatu asiallisesti nostettua autoon ja ulos niillä paareilla ja elvytys olisi hoidettu jo matkalla.
Tuo olisi voinut päättyä vaimon kuolemaan, ja nytkin vaimon elvytyksen aloittaminen on luultavasti kestänyt niin kauan, että joitain vaurioita on aivoihin saanut miehensä takia... Onnekkaita ovat silti olleet.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Häke tehnyt JÄLLEEN virheen kun ei ole pyynnöistä huolimatta laittanut ambulanssia matkaan vaikka vaimon tiedoissa varmasti lukee että sydänoperaatio tehty hiljattain Nainen olis kuollut jos mies ei ois vieny, sa mun sanoneen
kun se häke ei saanut lähetettyä sitä ambulanssia kun se mies paiskasi häkelle luurin korvaan. turha häkeä syyttää. ja häke yritti soittaa useasti miehelle päin, mutta ei vaan mies viistinyt vastata. Ihan oli miehen oma vika tämä koko farssi.
Vierailija kirjoitti:
Jos häke olisi tosiaan ollut lähettämässä ambulanssia paikalle niin siitä olisi kerrottu miehelle että APU ON TULOSSA, nyt hän mies sanoo että häke ei tajunnut tilanteen vakavuutta eli eivät ole ambulanssia suostuneet laittamaan.
Mitä tehdä?
Vaimo sanoo vieressä että hän kuolee ja häke puhelimessa ei sano että apua on tulossa.
Jokainen täysjärkinen lähtee tuossa vaiheessa itse viemään potilasta sairaalaan.
Häke ei ole silloin toiminut oikein jos miehelle sekä potilaalle jäö käsitys että häke ei tajua asian kiireellisyyttä.
Häken täytyy SELVÄSTI ilmoittaa heti että apu on tulossa jos toinen vieressä kertoo että ei saa henkeä ja kuolee pian.
Kertokaa nyt joku, että onko missään edes sanottu, että ambulanssia EI OLISI lähetetty? Miehellä meni hermot kyselyihin ja lähti itse. Häke epätoivoisesti yrittää tavoittaa häntä. Ambulanssi on saatettu lähettää, mutta mies on jo matkalla ja kieltäytyy vastaamasta häkelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohtaus miehellä ollut , kun noin monta ambulanssia ja kaupan päälle poliisit? Mitä on tapahtunut sairaalassa tai mitä on ajatellut hoitaja , kun noin toimi ???
Lepositeet viittaa juuri raivorunkkaamiseen ilman housuja päivystyksessä, joka on pelottanut muita päivystyksen asiakkaita.
Kerropas ihan asiallisesti, että mitä raivorunkkaamista sinä näet siinä, että mies oli omassa kodissaan keittämässä kahvia, kun useampi poliisiauto ja ambulanssi tuli hakemaan häntä täysin odottamatta Peijaksen sairaalaan, jossa hänet pakotettiin lepositeisiin?
Mieshän on voinut käyttäytyä vaarallisesti myös sairaalassa. Niinhän hän teki jo aiemmin.
"Mieshän on voinut käyttäytyä vaarallisesti myös sairaalassa. Niinhän hän teki jo aiemmin."
Ja sinä tiedät tämän 100% varmuudella, koska...? Jatka.
Vaaransi vaimonsa hengen kieltäytymällä yhteistyöstä hätäkeskuksen ja ensihoidon kanssa.
Ei mies yhteistyöstä kieltäytynyt, kyse oli vaimon kuljettamisesta mahdollisimman nopeasti avun piiriin, ja se hän teki loistavasti.
Ei. Sinä voit ihan vapaasti antaa puolisosi kuljetella sinua sairaalaan, jos niin haluat.
Todellisuudessa hätäpuhelukeskustelusta tallentuu lyhyessä ajassa tiedot, joiden perusteella paikalle saapuu ensihoito, joka on konsultoinut lääkäriä ja paikalle saapuessa pelastaa henkiä. Kyse on usein minuuteista.
Voivoi, et taida tietää miten kauan ambulanssia voi joutua odottamaan esim maaseudulla. Useita kymmeniä minuutteja. Joka sen on kokenut, osaa arvostaa ihmistä joka vie, eikä istu tattina puhelimen ääressä.
minäkin arvostaisin ihmistä joka vie, mutta missään nimessä en tahtoisi sellaisen ihmisen kyytiin, joka ei vastaa häken puheluihin silloin, kun minulla on hengenlähtö lähellä. Tuollainen vaarantaisi henkeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häke tehnyt JÄLLEEN virheen kun ei ole pyynnöistä huolimatta laittanut ambulanssia matkaan vaikka vaimon tiedoissa varmasti lukee että sydänoperaatio tehty hiljattain Nainen olis kuollut jos mies ei ois vieny, sa mun sanoneen
kun se häke ei saanut lähetettyä sitä ambulanssia kun se mies paiskasi häkelle luurin korvaan. turha häkeä syyttää. ja häke yritti soittaa useasti miehelle päin, mutta ei vaan mies viistinyt vastata. Ihan oli miehen oma vika tämä koko farssi.
Ei missään sanottu että luuri on paiskattiin suoraan korvaan. Kyllä se mies on varmasti kertonut puhelimessa vaimonsa nimen ja sanonut että vaimo ei saa henkeä ja apua tarvitaan nopeasti. Sekä myöskin osoitteen.
Häke ei ole jostain syystä tätä ottanut tosissaan vaan halunnut lisätietoa ja kun vaimo sanoo vieressä että kuolee kohta niin mies on tehnyt oman päätöksensä ehkä vaimon pyynnöstäkin ja lähtenyt viemään tätä sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku, että onko missään edes sanottu, että ambulanssia EI OLISI lähetetty? Miehellä meni hermot kyselyihin ja lähti itse. Häke epätoivoisesti yrittää tavoittaa häntä. Ambulanssi on saatettu lähettää, mutta mies on jo matkalla ja kieltäytyy vastaamasta häkelle.
No miksi mies olisi itse lähtenyt viemään vaimoaan jos häke olisi sanonut että ambulanssi on tulossa? Sen sijaan mies sanoi että häke ei tajunnut että on tosi kyseessä. Ja jos häke ei sitä tajunnut niin ai ambulanssiakaan ole lähetetty ja lisäksi häke kyllä aina ilmoittaa että apu on tulossa jos se on tulossa.
Näin siis ihan päättelemällä voi päätellä koska olen itsekkin tilannut ambulanssin ja kyllä minulle ilmoitettiin että pysy linjoilla apua on tulossa. Jos ei olisi sanottu että apu on tulossa olisin itse lähtenyt viemään.
Ihmiset rakkaat, voisitteko kerrata ohjeet häkesoittoihin:
Näin teet hätäilmoituksen:
1. Soita hätäpuhelu numeroon 112 itse, jos voit.
2. Kerro, mitä on tapahtunut.
3. Kerro tarkka osoite ja kunta.
4. Vastaa kysymyksiin.
5. Kytke puhelimen kaiutintoiminto päälle ja jatka auttamista.
6. Toimi annettujen ohjeiden mukaisesti.
7. Lopeta puhelu vasta saatuasi luvan.
8. Opasta lisäapu paikalle.
9. Soita uudelleen, jos tilanne muuttuu.
Lähde: Punainen Risti
Käy sääliksi häken työntekijöitä, jos näin moni ei näe tässä tehtyjä virheitä.
Typeriä ounasteluja. Tämän hetken tiedossa olevat faktat jutussa. Lisää seuraa mahdollisesti, kun miehen tekemä kantelu potilasasiamiehelle menee käsittelyyn ja rangaistusprosessiin. Siis paljon jossia tuossakin.
Kirjoittajat ketjussa kehittelevät omia kaunareita, tai salkkareita.
Miksiköhän niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään sanottu että luuri on paiskattiin suoraan korvaan. Kyllä se mies on varmasti kertonut puhelimessa vaimonsa nimen ja sanonut että vaimo ei saa henkeä ja apua tarvitaan nopeasti. Sekä myöskin osoitteen.
Häke ei ole jostain syystä tätä ottanut tosissaan vaan halunnut lisätietoa ja kun vaimo sanoo vieressä että kuolee kohta niin mies on tehnyt oman päätöksensä ehkä vaimon pyynnöstäkin ja lähtenyt viemään tätä sairaalaan.
Kyllähän sanottiin. Suora lainaus uutisesta, miehen puheista: "- enkä jäänyt vastailemaan heidän kysymyksiinsä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että häke ei ottanut tosissaan. Eiköhän niillä ole siellä joku protokolla, jonka mukaa toimitaan, ja jonka avulla vältetään sekaannukset. Nyt tämä mies oli vain niin kiihdyksissä, ja toki ymmärrettävästä syystä, jos vaimo vieressä sanoo kuolevansa, eikä malttanut jäädä vastaamaan häken tarvitsemiin tietoihin. Vastaaminen olisi vienyt kenties muutamia sekunteja, jonka jälkeen mies olisi voinut lähteä vastaan ambulanssia. Kenties olisivat voineet saada paikalle lääkärihelikopterinkin, ken tietää...
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset rakkaat, voisitteko kerrata ohjeet häkesoittoihin:
Näin teet hätäilmoituksen:
1. Soita hätäpuhelu numeroon 112 itse, jos voit.
2. Kerro, mitä on tapahtunut.
3. Kerro tarkka osoite ja kunta.
4. Vastaa kysymyksiin.
5. Kytke puhelimen kaiutintoiminto päälle ja jatka auttamista.
6. Toimi annettujen ohjeiden mukaisesti.
7. Lopeta puhelu vasta saatuasi luvan.
8. Opasta lisäapu paikalle.
9. Soita uudelleen, jos tilanne muuttuu.Lähde: Punainen Risti
Käy sääliksi häken työntekijöitä, jos näin moni ei näe tässä tehtyjä virheitä.
Mitä tehdä jos häkestä ei saa apua ja potilas kuolee?
Tampereella v. 2018
Nainen ei saanut ambulanssia ja kuoli kun odoteltiin.
Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta että myös siellä häkessä on ihminen töissä, jos omat silmät näkevät että ihminen kuolee ja häkestä ei apua saa niin itsekkin saa toimia.
Sama homma muutama viikko sitten, mies saanut sairaskohtauksen autossa ja häke ei meinaa lähettää apua.
Kyllä näitä on, silloin ei auta kuin toimia oman järjen mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on häken tehtävä, selvittää mikä on tilanne. Arvio tilanteesta selviää vain kysymällä. Jos toinen osapuoli vain lopettaa puhelun ilman lupaa, jää osa tiedoista saamatta. Olet varmaan sitten kuullut nämä häkenauhat mitä käyty miehen ja häken välillä? Sanottiinko siinä ettei ambulanssia lähetetä, eikä apua ole tulossa? Meinaatko että jos häkepuheluun sanotaan vaan että "lähettäkää ambulanssi vaimolle, joka kuolee" niin mitään tarkennuksia ei kysytä? Ja että voit vaan lopettaa puhelun?
[/quote]
Pitäisi olla laki joka kieltää sairaalan toiminnan arvostelun.[/quote]
Putinilla taitaisi olla asiantuntemusta sen ohjeistamiseen millaisia seikkoja tuollaisessa lainsäädännössä pitäisi ottaa huomioon.
Hoitsu ei edusta lakia.