Suomi on kusessa sen kanssa, että se ei suostu nostamaan sosiaaliturvan perustasoa EU:n edellyttämälle tasolle
EU:n Sosiaalisten oikeuksien komitea on kolme kertaa todennut Euroopan sosiaalisen peruskirjan nojalla Suomen sosiaaliturvan perustason riittämättömäksi huolimatta siitä, että perusturvaan on Suomessa tehty normaaleja indeksinkorotuksia. Erilaisten tukien kokonaisuuskaan ei komitean mukaan takaa kaikille mahdollisuutta kohtuulliseen elintasoon.
Indeksikorotukset ovat kuitenkin olleet tehottomia, sillä sosiaaliturvan perusosa on ollut riittämätön jo vuosina 2015 ja 2017, eivätkä korotukset ole kyenneet pysymään elinkustannusten nousun mukana, joka on syönyt tukien ostovoima 1990-luvulta lähtien. Viimeisimmät mootteet sosiaaliturvan liian alhaisesta tasosta saatiin nyt alkuvuodesta 2023.
(Periaatteessa 90-luvun laman aikana suomalaiset saivat prosenttuaalisesti parempaa sosiaaliturvan kuin mitä nyt.)
EU:n mukaan Suomen perustason tulisi maan elinkustannukset huomioon ottaen olla asumistuen lisäksi 1061 euroa kuukaudessa yksin asuvalle, kun nyt yksinasuvan toimeentulotuki on 555,11. euroa.
Mutta, koska Suomi ja muutama muu EU-maa eivät ole olleet halukkaita ja yhteistyöhaluisia nostamaan sosiaaliturvaansa vaaditulle tasolle, EU on alkanut ajaa ajatusta koko unionin kattavasta perustulojärjestelmästä.
Tulevaisuudessa se merkitsisi siis sitä, että suomalainen veronmaksaja ei enää maksaisi vain suomalaisten sosiaaliturvaa, vaan heidän olisi tulevaisuudessa osallistuttava myös monien muiden EU-maiden, kuten Italian ja Kreikan, sosiaaliturvaan. Tämä mahdollisesti tarkoittaa myös sitä, että Suomen tulee jatkossa maksaa EU-jäsenyydestään aiempaa enemmän.
Kysymys kuuluu:
Oliko siis kannattavaa niskuroida ja jättää kyseiset nootit huomioimatta? Oliko tämä tosiaan kaiken sen arvoista?
Kommentit (139)
Suomessa saa tukia liian heppoisin perustein. Ruotsin malli vaan tänne myös eli esim ei asumistukea yli 30v lapsettomalle
Vierailija kirjoitti:
Tukien ja palkkojen indeksikorotukset tulisi sitoa maakohtaisiin elinkustannuksiin. Nykyinen tilanne, jossa ihmisten toimeentulo ja maan elinkustannukset karkaavat yhä kauemmaksi toisistaan, ei ole pidemmän päälle kestävä ja romahtaa viimeistään siinä vaiheessa kun kenelläkään ei ole varaa elää edes korkeilla palkoilla.
Sosiaalietuudet on tällä hetkellä sidottu indeksiin, mutta Orpo haluaa lakkauttaa sen tai ainakin jäädyttää indeksin.
Idiootin 1061 euroa + asumistuki on suomalaiselle yli toista tonnia ja vastaa keskiluokkainen kansalaisen keskipalkkaa. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien ja palkkojen indeksikorotukset tulisi sitoa maakohtaisiin elinkustannuksiin. Nykyinen tilanne, jossa ihmisten toimeentulo ja maan elinkustannukset karkaavat yhä kauemmaksi toisistaan, ei ole pidemmän päälle kestävä ja romahtaa viimeistään siinä vaiheessa kun kenelläkään ei ole varaa elää edes korkeilla palkoilla.
Sosiaalietuudet on tällä hetkellä sidottu indeksiin, mutta Orpo haluaa lakkauttaa sen tai ainakin jäädyttää indeksin.
Ne on sidottu eläkkeisiin eikä elinkustannuksiin. Sen vuoksi tuet ei nouse samaan tahtiin elinkustannusten kanssa ja jotta ne tuet nousisivat niin ensin pitää korottaa eläkkeitä.
Toimeentulotuen tasoa kuvaa, että 5000 euron bruttotuloilla, 2 lasta, puoliso kotihoidontuella tai muulla minimietuudella ja lapset hoidossa, vuokra-asunto PKS, niin ollaan toimeentulotuen piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joka kerta tämä sama asia joudutaan selittämään sinne EU:seen. Suomessa et ainakaan sinä pärjäisi 1061 € + asumistuella kuukauttakaan. Siitä 1061 € maksaisit siis sitten loput asumiskuluista, sähköt, kotivakuutuksen, mahdolliset, silmälasit lääkärissä käynnit, hammaslääkärit, sairaalalaskut, lääkkeet jne... ihan itse. Taitaisi ainakin terveydenhuolto osaltasi romahtaa.
Miten ihmeessä sitten moni matalapalkka-alalla oleva pärjää? Tuo on tukirahoina erittäin hyvä summa. Hammaskuluihin tärkein ja halvin on hammasharja. Ei maksaa montaa euroa. Luuletko tosiaan, että työssäkäyvälläkään on varaa käydä usein hammaslääkärissä?
Saat olla iloinen siitä, että sinulla on noin hyvät hampaat. Kaikilla ei ole.
Miten ihmeessä sä sait tuosta päätettyä, että mulla on hyvät hampaat? Kirjoitin, että ei työssäkäyvälläkään ole varaa käydä usein hammaslääkärissä. Toimeentulotuella olevalle kun maksetaan nekin. Samoin lääkkeet. Tosin lääkkeissä on onneksi maksukatto.
Mistä sulle on tullut käsitys että Kela maksaa hammaslääkärin? Se mitä itse olen joutunut olemaan toimeentulotuen asiakkaana koska työmarkkinatuki on rittämätön, niin Kela ei ole kertaakaan suostunut maksamaan hammaslääkärin laskuja mikä on ottanut päähän useammin kuin kerran.
Tuet takaisin 1980-luvun tasolle. Nykyiseen tasoon ja tukiin ei ole varaa ja on pakko ottaa lisää lainaa jotta ne saadaan maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joka kerta tämä sama asia joudutaan selittämään sinne EU:seen. Suomessa et ainakaan sinä pärjäisi 1061 € + asumistuella kuukauttakaan. Siitä 1061 € maksaisit siis sitten loput asumiskuluista, sähköt, kotivakuutuksen, mahdolliset, silmälasit lääkärissä käynnit, hammaslääkärit, sairaalalaskut, lääkkeet jne... ihan itse. Taitaisi ainakin terveydenhuolto osaltasi romahtaa.
Miten ihmeessä sitten moni matalapalkka-alalla oleva pärjää? Tuo on tukirahoina erittäin hyvä summa. Hammaskuluihin tärkein ja halvin on hammasharja. Ei maksaa montaa euroa. Luuletko tosiaan, että työssäkäyvälläkään on varaa käydä usein hammaslääkärissä?
Miten ihmeessä sä sait tuosta päätettyä, että mulla on hyvät hampaat? Kirjoitin, että ei työssäkäyvälläkään ole varaa käydä usein hammaslääkärissä. Toimeentulotuella olevalle kun maksetaan nekin. Samoin lääkkeet. Tosin lääkkeissä on onneksi maksukatto.
Harmi että lääkkeiden omavastuuosuus ja maksukatto ja omavastuuosuus menevät ristiin eikä toimi yhdessä, minkä takia puolen vuoden reseptilääkkeitä ei saa ilmaiseksi. Mutta onneksi ihmiset tarvitsevatkin lääkitystä vain puolet vuodesta.
Pitäisi ensin tienata ainakin sen verran, että valtion ei tarvitsisi elää velalla.
Suomalaisten työkulttuuri on rappeutunut ja enää ei kuitenkaan haluta ansaita edes omaa elinkeinoa.
Ei meillä ole rahaa.
Uliskoon, mutta ei ne voi meitä käskeä. Suomi on suvereeni valtio eikä Unionin ja neuvoton valta ei yllä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työssäkäyvänä 1200 e puhtaana käteen. Asumistuki 200 e. On vaan pärjättävä. Tuon 1061 päälle tulee vielä asumistuki, joka voi olla vuokrasta riippuen 500-600 euroa jopa. Eli miinukselle jää Suomessa työtä tekemällä.
Ei kyllä Euroopassa samanlaisia tukia nostella kuin Suomessa. Siellä on ihan normaalia, että ihmisellä on kaksi työtä, jotta voi elättää perheen. Ainakin Etelä-Euroopassa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työssäkäyvänä 1200 e puhtaana käteen. Asumistuki 200 e. On vaan pärjättävä. Tuon 1061 päälle tulee vielä asumistuki, joka voi olla vuokrasta riippuen 500-600 euroa jopa. Eli miinukselle jää Suomessa työtä tekemällä.
Tämä! Siivojan ym. työt ei kannata, koska kotona olemalla saa enemmän rahaa. Missään muualla kuin Suomessa ei ole näin.
Suomi antanut miiljardeja italian mafia hallitukselle ja afrikkaan mennyt todella paljon rahaa vuosikymmeniä että niillä rahoilla olisi pystynyt nostamaan tukia eu vaatimalle tasolle. Ne tuet kuitenkin tulee takaisin suomen kulutukseen joten käytännössä suomi voittaisi siinä paljon.
Eihän työttömyystuki riitä mihinkään tai toimeentulotuki.
Sen takia minäkin kalastan mahdollisimman paljon ja myyn kalaa. Voin tienata 200-300 euroa viikossa jos tulee paljon kalaa kuten ahvenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Siivojan ym. työt ei kannata, koska kotona olemalla saa enemmän rahaa. Missään muualla kuin Suomessa ei ole näin.
No mä sain siivoojana 1800e nettona.
Nyt työttömänä 760e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sulle on tullut käsitys että Kela maksaa hammaslääkärin? Se mitä itse olen joutunut olemaan toimeentulotuen asiakkaana koska työmarkkinatuki on rittämätön, niin Kela ei ole kertaakaan suostunut maksamaan hammaslääkärin laskuja mikä on ottanut päähän useammin kuin kerran.
Sitten Kela on tehnyt virheen tai sulla on muita tuloja. Minä olen toimeentulotuen asiakkaana saanut aina hammaslääkärilaskut maksettua Kelan avustuksella.
Suomessa on köyhyysrajan alapuolella elevien takuueläke n. 900e.. Köyhyysraja on Euroopan maissa 1300e. Eikö ole hävettävää.. Ostaako lääkkeet vai ruokaa.. Miksi tästä ei julkisesti puhuta... 👍👍👍😖
No mitäs sitten nää Suomessa asuvat ukrainalaiset sastaisiin poimimaan mansikoita kun itkevät jo nyt kun tuet katkaistaa kuukausiksi vaikka pellolla kyykitään vai kuukauden?