Muita, joille jäänyt SSRI-lääkityksestä pysyviä tai pitkäaikaisia seksuaalihaittoja?
Siis esim. tuntoherkkyyden alenemaa, orgasmin saamisen vaikeutta tai libidon häviämistä. Jos palautui, kauanko meni aikaa?
Kommentit (830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä SSRi-lääkeet vie orgas min niin kauan kuin niitä käyttää. On muita vaihtoehtoja, kuten Aurorix, Valdoxan ja Voxra joissa ei samaa ongelmaa.
Tuosta voxrasta sen verran että kyllä se aiheuttaa ongelmia, ainakin mulle. Olen mies ja käytin sitä säännöllisen epäsäännöllisesti noin vuoden verran. Ihan aluksi se todella jopa oli piristysruiske ja vaikutti seisokkiin myös hyvin, mutta hyvin nopeasti tuli täysin päinvastainen ongelma ja stondista ei saanut enää kunnolla. Seksihaluja se ei vienyt, mutta oudosti kyllä vaikutti kaikkeen. Myös siemennesteestä tuli ihan vetistä lähes heti käytön jälkeen.
Palautuiko normaaliksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä SSRi-lääkeet vie orgas min niin kauan kuin niitä käyttää. On muita vaihtoehtoja, kuten Aurorix, Valdoxan ja Voxra joissa ei samaa ongelmaa.
Tuosta voxrasta sen verran että kyllä se aiheuttaa ongelmia, ainakin mulle. Olen mies ja käytin sitä säännöllisen epäsäännöllisesti noin vuoden verran. Ihan aluksi se todella jopa oli piristysruiske ja vaikutti seisokkiin myös hyvin, mutta hyvin nopeasti tuli täysin päinvastainen ongelma ja stondista ei saanut enää kunnolla. Seksihaluja se ei vienyt, mutta oudosti kyllä vaikutti kaikkeen. Myös siemennesteestä tuli ihan vetistä lähes heti käytön jälkeen.
Palautuiko normaaliksi?
Tämä nyt kuulostaa taas tosi hassulta arpomiselta. Että siemennestekin vetistyi. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautuiko normaaliksi?
Tämä nyt kuulostaa taas tosi hassulta arpomiselta. Että siemennestekin vetistyi. Hohhoijaa.
Selvästi et asiasta mitään ymmärrä, joten sinuna pitäisin suuni kiinni. Hyvin moni pitkäaikaisista haitoista kärsivä on raportoinut juuri tuon oireen, täälläkin ketjussa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautuiko normaaliksi?
Pikkuprinsessa paljasti juuri uskomattoman tyhmyytensä. Kaikkea se leipä elättää. Hohhoijaa vaan.
En tiedä kuinka suurella osalla, mutta ainakin joillakin long covidista kärsivillä on aivan vastaavat seksuaalioireet (ilman että ovat syöneet aiemmin SSRI-lääkkeitä). Onkohan taustalla samantyyppinen mekanismi, vaikka laukaisija onkin eri?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö että, kääke poistuu emimistöstä viimeistään parissa viikossa?
Ei ymmärretä😂
Vierailija kirjoitti:
Tietysti näitä haittoja voi tulla, se lukee pakkausselosteessa. Yksilöllistä kenelle tulee mitäkin haittoja.
Itse koen että hyvät puolet voittaa haitat. Minulla oli haittana myös pahoinvointia ja kasvanutta ruokahalua sekä seksuaalihaittoja.
Hyvät puolet ovatkin sitten uskomattomat. Aiemmin sängyn pohjaan kaatanut ahdistus katosi parissa viikossa. Minusta tuli aikaansaava ihminen jolla on tasainen mieliala. Ihan kuin olisin kokonaan eri ihminen.
Sain laitettua elämäni paremmin järjestykseen ja lopetin lääkkeen. Haitat ovat vähän lievittyneet mutta mitä sitten jos jää pysyväksi? Mihin mä olisin edes seksuaalisuutta tarvinnut jos en edes pääse kotoa ulos ahdistuksen takia? Suosittelen myös etsimään puolison joka ymmärtää että ihmisillä on erilaisia sairauksia ja niihin lääkityksiä.
Jokaisen pitää puntaroida omalta kohdaltaan hyödyt ja haitat. Mun elämän SSRI:t pelastivat.
Placebo olisi tehnyt kohdallasi täysin saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että s*ksiin pystyvät todella tarvitsevat SSRI-lääkkeitä. Tai yleensähän se menee niin, että pystyy kyllä omaa nautintoa tuntemaan, mutta muiden suhteen voi laittaa masennuksen piikkiin asioita. Se on aika huolestuttavaa, että niitä syödään niin helposti. Mutta kanssakäyminen kyllä indikoi siihen, että ei tilanne ole niin vakava
Sama suomeksi, kiitos. Ja miksi ihmeessä sensuroit seksin? :D
Kerran lentänyt pihalle sen sanan käytöstä. Mutta kuten sanoin, jos voi kokea seksuaalista mielihyvää, niin en usko, että masennus on niin paha, että tarvitsisi lääkkeitä. Sama koskee myös ahdistusoireista kärsiviä, joilla on kuitenkin rohkeutta ja halua löytää itselleen joko seksi- tai elämänkumppania. Sitä nykyään käytetään terminä niin herkästi, mutta kuitenkin pystyy etsimään itselleen nautintoa. Se on tätä nykyaikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että s*ksiin pystyvät todella tarvitsevat SSRI-lääkkeitä. Tai yleensähän se menee niin, että pystyy kyllä omaa nautintoa tuntemaan, mutta muiden suhteen voi laittaa masennuksen piikkiin asioita. Se on aika huolestuttavaa, että niitä syödään niin helposti. Mutta kanssakäyminen kyllä indikoi siihen, että ei tilanne ole niin vakava
Että jos pystyy harrastamaan intiimiä kanssankäymistä, niin tuskin tarvitsee lääkkeitä. Silloin oireisto tuskin on niin paha. Luulisi, että jos tilanne on niin huono, niin ajattelisi joitain muita asioita kuin s*ksiä. Vaikka nykyäänhän s*ksiä harrastavat niin masentuneet, ahdistuneet jne... joille kaikenlainen muu sosiaalinen kanssakäyminen on erittäin haastavaa. Nykyajan hedonismia
Käytin SSRI:tä noin vuoden. Seksuaalinen halukkuus väheni lähes nollaan ja orgasmi tuntui surkean vaimealta. Lopetettuani kesti vuoden, ennen kuin halukkuus ja orgasmit palautuivat aiemmalle tasolle. Lääkkeen lopettamisen jälkeen ennen kuin olin "palautunut", olin todella kauhuissani, että onko lääke aiheuttanut minulle peruuttamatonta vahinkoa. En tiennyt tästä riskistä mitään ennen lääkkeen aloittamista. Tavallaan myös yllätyin paljon siitä, miten kauhealta halukkuuden ja orgasmikyvykkyyden menettäminen tuntui - ikään kuin persoonallisuudestani olisi leikattu pala pois! Näitä myrkkyjä ei kiitos enää ikinä.
Lääkkeen lopettamisen jälkeen olen myös ymmärtänyt, kuinka iso osa masennuksestani johtui siitä, että olin kasvanut hyvin tulehtuneessa perheilmapiirissä, enkä ollut koskaan osannut kyseenalaistaa asiaa, vaan pidin sitä normaalina. Naurettavaa, kun lääkärille mennessäni hakeakseni apua masennukseen ei ehdotettu mitään muuta hoitomuotoa, edes itsehoitoa, vaan iskettiin vaan napit kouraan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka suurella osalla, mutta ainakin joillakin long covidista kärsivillä on aivan vastaavat seksuaalioireet (ilman että ovat syöneet aiemmin SSRI-lääkkeitä). Onkohan taustalla samantyyppinen mekanismi, vaikka laukaisija onkin eri?
Hyvin mahdollista, ACE-2 -reseptorit liittyvät molempiin ja niiden merkityksestä on spekuloitu: https://rxisk.org/the-holy-grail-searching-for-a-cure-for-pssd/.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö että, kääke poistuu emimistöstä viimeistään parissa viikossa?
Ei ymmärretä😂
Kieltämättä oli sen verran sekavasti kirjoitettu, että ymmärrys jäi hieman vaillinaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että jos pystyy harrastamaan intiimiä kanssankäymistä, niin tuskin tarvitsee lääkkeitä. Silloin oireisto tuskin on niin paha. Luulisi, että jos tilanne on niin huono, niin ajattelisi joitain muita asioita kuin s*ksiä. Vaikka nykyäänhän s*ksiä harrastavat niin masentuneet, ahdistuneet jne... joille kaikenlainen muu sosiaalinen kanssakäyminen on erittäin haastavaa. Nykyajan hedonismia
Sinulla kuulostaa olevan aika vääristynyt käsitys masennuksesta. Siitä kyllä samaa mieltä, että SSRI-lääkkeitä ei pitäisi määrätä niin kevyesti kuin nykyään tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Muiden muassa MaharSi Patañjali (n. 200 eaa) yoga-suutrain (jooga-aforismien) mukaan selibaatti (brahma-carya; lue: brahma-tsharja) antaa poweria (viirya; viirja):
brahmacaryapratiSThaayaaM viiryalaabhaH.
(~brahma-tsharja-pratishthaajaam viirja-laabhahahaa.)
Hyvänä puolena masennuslääkkeiden seksualiteetti-haitta-vaikutuksissa voi siis olla selibaatin ylläpitämisen helpottuminen?
Anteeksi mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden muassa MaharSi Patañjali (n. 200 eaa) yoga-suutrain (jooga-aforismien) mukaan selibaatti (brahma-carya; lue: brahma-tsharja) antaa poweria (viirya; viirja):
brahmacaryapratiSThaayaaM viiryalaabhaH.
(~brahma-tsharja-pratishthaajaam viirja-laabhahahaa.)
Hyvänä puolena masennuslääkkeiden seksualiteetti-haitta-vaikutuksissa voi siis olla selibaatin ylläpitämisen helpottuminen?
Anteeksi mitä?
Lue.
Vierailija kirjoitti:
Käytin SSRI:tä noin vuoden. Seksuaalinen halukkuus väheni lähes nollaan ja orgasmi tuntui surkean vaimealta. Lopetettuani kesti vuoden, ennen kuin halukkuus ja orgasmit palautuivat aiemmalle tasolle. Lääkkeen lopettamisen jälkeen ennen kuin olin "palautunut", olin todella kauhuissani, että onko lääke aiheuttanut minulle peruuttamatonta vahinkoa. En tiennyt tästä riskistä mitään ennen lääkkeen aloittamista. Tavallaan myös yllätyin paljon siitä, miten kauhealta halukkuuden ja orgasmikyvykkyyden menettäminen tuntui - ikään kuin persoonallisuudestani olisi leikattu pala pois! Näitä myrkkyjä ei kiitos enää ikinä.
Lääkkeen lopettamisen jälkeen olen myös ymmärtänyt, kuinka iso osa masennuksestani johtui siitä, että olin kasvanut hyvin tulehtuneessa perheilmapiirissä, enkä ollut koskaan osannut kyseenalaistaa asiaa, vaan pidin sitä normaalina. Naurettavaa, kun lääkärille mennessäni hakeakseni apua masennukseen ei ehdotettu mitään muuta hoitomuotoa, edes itsehoitoa, vaan iskettiin vaan napit kouraan.
Hyvä että palautui! Kauanko tästä on suurin piirtein aikaa? Itse kävin myös vasta masennuksen vuoksi lääkärillä ja hyvin kartoitettiin tilannetta, suositeltiin terapiaa jne. eikä oltu heti lyömässä "nappeja kouraan". Ehkä sattui vaan hyvä lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Varsinkin tuo "genitaalianestesia" on niin spesifi ja "erikoinen" oire, että eiköhän siellä taustalla ole paljonkin samaa.