Ihmiset eivät ymmärrä uutta vetoketju-liikennemerkkiä Hervannan valtaväylällä!
Ihmiset pysyvät "oikealla" kaistalla ja estävät vasenta kaistaa ajavien liittymisen sekaan vaikka vetoketju-liikennemerkin (ne kaksi punaista nuolta jotka yhdistyvät yhdeksi) tarkoitus nimenomaan on mahdollistaa kahden kaista yhtyminen yhdeksi vetoketjuperiaatteella. Ihan turhaan pyöritätte päätänne siellä autoissanne. Tässä tilanteessa oikea kaista ei ole mitenkään "oikeampi" kaista.
Kommentit (15)
Tai vaikka siksi, kun ne vasemmalla kaistalla ajavat tarvitsivat sadan metrin välin kahden oikealla kaistalla ajavan auton väliin, että se pikkuinen VW Up! uskaltaisi yhdistyä siihen muuhun liikenteeseen. Tuo vain Tampereella kommentti on kyllä niin tosi. Tämä kaupunki on täynnä tolloja autoilijoita, jotka pysähtelevät täysin yllättäen rampeille tai keskelle katua, koska eivät osaa lukea liikennettä, että takana tuleva hidastaa, ole hyvä ja kiihdytä siihen väliin. Pitäisi tosiaan kadulla kuin kadulla olla se vähintään 50 metrin väli, jotta siihen uskaltaisi tulla. Mielummin sen toisella kaistalla olevan pitäisi pysähtyä, että toinen uskaltaa vaihtaa kaistaa. Hiljennän ja annan tilaa, mutta en minä siihen loputtomiin jää hidastelemaan ja odottamaan, uskaltaako joku pelokas etana vaihtaa kaistaa vaiko ei.
Tamperelaisen huomaa jo Keimolassa jos kaksi kaistaa liittyy yhdeksi jostakin syystä. Vasenta täysillä päätyyn ja sitten kiilataan eteen. Keskaria heilutetaan jos kolo on ahdas.
Tähän päätelmään olen tullut googlailemalla rekisteritunnuksia kameran kortilta, näkyy omistajat ja haltijat. Näiden etuilijoiden edustamien yritysten tuotteita en luultavasti tarvitse. Miten he myydä/valmistaa/kuljettaa osaisivat jos autokoulun perusopitkaan eivät ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaisen huomaa jo Keimolassa jos kaksi kaistaa liittyy yhdeksi jostakin syystä. Vasenta täysillä päätyyn ja sitten kiilataan eteen. Keskaria heilutetaan jos kolo on ahdas.
Tähän päätelmään olen tullut googlailemalla rekisteritunnuksia kameran kortilta, näkyy omistajat ja haltijat. Näiden etuilijoiden edustamien yritysten tuotteita en luultavasti tarvitse. Miten he myydä/valmistaa/kuljettaa osaisivat jos autokoulun perusopitkaan eivät ole hallussa.
Saahan sitä vasenta kaistaa ajaa jos se on tyhjä. Onko siinä tuo yhdistymisliikennemerkki? Hervannassa naurattaa tuo kun sata autoilijaa on tuon yhdistymisen takia ja kilometri ennen oikealla kaistalla ja vasen kaista on tyhjä. Menen aina koko jonon ohi ja täysin laillisesti. Molempia kaistoja saavat kaikki käyttää.
Suuri osa tonnin romuilla ajavista tuskin on koskaan kuullutkaan tuosta liikennemerkistä, joka siis tuli käyttöön vuoden 2020 uudistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tai vaikka siksi, kun ne vasemmalla kaistalla ajavat tarvitsivat sadan metrin välin kahden oikealla kaistalla ajavan auton väliin, että se pikkuinen VW Up! uskaltaisi yhdistyä siihen muuhun liikenteeseen. Tuo vain Tampereella kommentti on kyllä niin tosi. Tämä kaupunki on täynnä tolloja autoilijoita, jotka pysähtelevät täysin yllättäen rampeille tai keskelle katua, koska eivät osaa lukea liikennettä, että takana tuleva hidastaa, ole hyvä ja kiihdytä siihen väliin. Pitäisi tosiaan kadulla kuin kadulla olla se vähintään 50 metrin väli, jotta siihen uskaltaisi tulla. Mielummin sen toisella kaistalla olevan pitäisi pysähtyä, että toinen uskaltaa vaihtaa kaistaa. Hiljennän ja annan tilaa, mutta en minä siihen loputtomiin jää hidastelemaan ja odottamaan, uskaltaako joku pelokas etana vaihtaa kaistaa vaiko ei.
Tuossa yhdistymisessä molemmat kaistat ovat tasa-arvoisia. Oikea kaista ihan samalla tavalla yhdistyy vasempaan.
Suomessa kaistanvaihto tulkitaan lähes aina kiilaamiseksi. "Hei! Toi tuli tohon eteen!" Ollaan jonottajakansaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaistanvaihto tulkitaan lähes aina kiilaamiseksi. "Hei! Toi tuli tohon eteen!" Ollaan jonottajakansaa.
Mutta tuossa aloituksen tarkoittamassa yhdistymisessä ei "vaihdeta kaistaa".
Tämä uusi liikennemerkki siis kyseessä:
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/saantomerkit/e30-ajokaistoje…
Se vanha oppi siellä painaa kalloissa, että oikealta tulijalla on etuajo-oikeus. Eli sitä vasemmalta kaistalta tulijaa ei tarvi väistää.
Suomessa on kyllä surkean takapajuinen liikennekulttuuri.
K i i t o s tästä aloituksesta.
Vetoketju ajotapa pitäisi hallita ilman liikenne merkkiäkin. Mutta kun ei, niin ei. Ja jos yksi osaa antaa toisen tulla väliin, niin siihen väliin änkeääkin monta autoa.
Turha, mikä turha.
En tiedä, jos tätä alettaisiin opettamaan telkkarissa tai somessa mainosten tilalla, auttaisiko mitään.
Tai poliisi pysäyttäisi autoja kadulla ja kysyisi, mikä liikennemerkki tämä on? Jos ei tiedä, niin kortti pois ja autokouluun uudelleen.
Toinen vaihtoehto olisi, että saa tulla vaan toisen auton päälle kolistelemaan ja syyllinen korvaa kolhut. On tääkin maa, noin yksinkertainen asia ei onnistu.
Mutta ei lannistuta.
Varför skulle de förstå ett nytt trafikmärke där det annars också verkar vara stint te fata?
Mikä v***n vetoketju?! Pitäisi se suunnittelija ensinnäkin sen sepaluksensa kiinni!
Ihan tyypillistä tamperelaista autoilua.