Miltä kristinusko pelastaa?
Palstalla on paljon uskonnollisia kirjoittajia, joten ehkä saan vastauksia kysymyksiin, joita uskonnot herättävät. Sanottakoon aluksi, että hörhöt poislukien uskonnolliset ihmiset ovat usein hyväntuulisia ja pääosin luotettavaa väkeä, joilla hyvä ja terveellinen elämäntyyli. Tarkoitus ei ole kuitenkaan keskustella ihmisistä, pidetään se pois täältä.
Päällimmäisin ja minusta mielenkiintoisin kysymys on pelastus. Raamatun mukaan on olemassa laaja ja kattava pelastussuunnitelma, jonka osana muun muassa Jeesus ristiinnaulittiin. Ihmetystä siinä herättää se, että mihin koko suunnitelmaa tarvitaan? Eihän Jumalan tarvitsisi muuta kuin päättää olla kiduttamatta ihmisiä. Muutenkin tuntuu kornilta puhua pelastuksesta, kun asetelma lähtee tilanteesta, jossa uhkaillaan ihmisiä pahalla, jos eivät toimi käskyn mukaan. Minusta se kuulostaa enemmän kiristykseltä.
Yksi laaja kysymys on Jumalan kaikkivaltius ja hyvyys. Jos on kaikkivaltias ja hyvä, niin miksi loi kaiken pahan? Raamatun mukaan on vain yksi luoja, joten kaikki on siis hänestä lähtöisin. Hyvyyteen on vaikea uskoa, kun ajatellaan vaikkapa sitä, miten kostaa koko ihmiskunnalle ensimmäisten ihmisten lankeamisen. Vaikka kaiken tietävänä on nähnyt sen jo ennalta tapahtuvaksi. Miksi siis kuitenkin loi sen mahdolliseksi?
Olisi oikeasti mahtavaa uskoa kaikella olevan jokin tarkoitus ja että elämä on vain lyhyt pyrähdys, jonka jälkeen seuraa ikuinen onni. En vaan mitenkään pysty. Oletan, että uskossa olevat ihmiset ovat nuo kysymykset myös pohtineet ja heillä olevan niihin vastaukset, koska pystyvät uskomaan. Voisitteko avata niitä? Kysymys nimenomaan kristityille, muut uskonnot tehkööt omat ketjunsa.
Kommentit (1647)
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on ylpeä ja koppava, kaikki teot pahoja. Minä olen ylpeä, koppava ja paha. Uskon että Raamattu, Jumalan sana on se mihin täytyy taipua, mutta ei ihmiset halua.
Kiva juttu. Vastaisitko myös esitettyyn kysymykseen, vai kieltääkö uskontonne sen?
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko antaa kaiken mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan.
Vaikka haahuilet niiden luulemiesi 10 000 uskonnon seassa valitsemassa mikä miellyttää, niin elävä Jumala tekee toisin.
Elävä Jumala antaa Jumalan Pojan uskon , joka tekee sinut eläväksi kuolleesta tilastasi.
Ja siirtää sinut rakkaan poikansa valtakuntaan.
Usko tulee kuulemalla Jumalan sanaa, Raamattua.
Tulosta tämä jääkaapin oveen.
Käsite elävä on erikoinen jumalan yhteydessä. Elämä tarkoittaa
Elämä on syntymän ja kuoleman rajaama eliön biologinen tila, johon liittyy sellaisia piirteitä kuin itsenäisyys, aineenvaihdunta, moduulirakenne, kasvu, mukautuvuus ja lisääntyminen.
Onko jumala biologinen olio, jolla on aineenvaihdunta, kasvua ja lisääntymistä. Jälkimmäistä tietenkin on koska se lisääntyi Marian kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan tilanne että kaikki uskoisivat Jumalaan, uskoisivat mitä hän Raamatussa sanoo, ja pitäisivät hänen käskynsä. Eli kukaan ihminen ei olisi koskaan varastanut, tappanut, pettänyt, sanonut väärää todistusta toisesta jne. Niin, mitä siitä seuraisi? Millaisessa maailmassa eläisimme nyt?
Yhtään sotaa ei olisi ollut. Yhtään rikkonaista perhettä ei olisi. Aika monelta murheelta olisi säästytty.
Juuri tämän vuoksi en ymmärrä, minkä vuoksi osa tässä ketjussa syyttää Jumalaa julmaksi ja määräilijäksi, kun Hän haluaa ihmisten noudattavan käskyjään ja tahtoaan. Jumala tietää, kuinka maailma olisi parempi paikka kaikille, mutta ihminen tappelee Jumalaa vastaan ja kuvittelee tietävänsä paremmin. Ihmisen huonoista valinnoista palkintona sodat, varastelu, tappaminen, valehtelu sun muut älyttömyydet.
Mikä taivaspaikan saamisen edellytyksissä on lopulta niin hirveää, että useimmat ihmiset elävät mieluummin lyhyen elämänsä Jumalan tahdosta välittämättä ja valitsevat ikuisen kärsimyksen?
Vapaalla eliöllä on myös vapaus tehdä virheitä ja epäonnistua.
Millainen vanhempi olisit jos et sallisi minkäänlaista viehettä lapseltasi? Koko lapsuus täytyisi suorittaa täydellisesti.
Jos jumala vaatii täydellisyyttä, emme ole vapaita.
Eli hyväksyt siis sodat, huijaamisen, tappamisen, valehtelun, pettämisen, varastamisen ja muun toiminnan, koska ne ovat vapaiden eliöiden vapautta?
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko antaa kaiken mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan.
Vaikka haahuilet niiden luulemiesi 10 000 uskonnon seassa valitsemassa mikä miellyttää, niin elävä Jumala tekee toisin.
Elävä Jumala antaa Jumalan Pojan uskon , joka tekee sinut eläväksi kuolleesta tilastasi.
Ja siirtää sinut rakkaan poikansa valtakuntaan.
Usko tulee kuulemalla Jumalan sanaa, Raamattua.
Tulosta tämä jääkaapin oveen.
Lukaisin taas vähän. Alla muutamia poimintoja, joiden mukaan minun pitäsi ajatella meillä olevan hyvä ja armollinen Jumala, ja meillä vapaa tahto valita. Tässä vain murto-osa. Kaikenlaisia ristiriitaisuuksia en jaksa edes hakea. Vapaa-ajattelijoiden sivuilla niitä on listattuna vaikka kuinka paljon. Siis Raamatun kohtia sellaisenaan, kuin ne on kirjoitettu. Ristiriitaisuuksia ja virheitä on todella paljon. Uskovaisille tekisi hyvää lukea Raamattu, jotta tietäisivät mihin uskovat.
»Jos ette kuuntele minua ettekä noudata kaikkia näitä säädöksiä 15ja jos te halveksitte minun käskyjäni ja ylenkatsotte minun lakejani ettekä noudata kaikkia minun säädöksiäni, vaan rikotte liiton, 16niin minä rankaisen teitä. Minä lähetän teille varoitukseksi hivuttavan taudin ja kuumeen, jotka riuduttavat silmänne ja kuluttavat elinvoimanne. Te kylvätte turhaan, sillä teidän vihollisenne syövät sadon. 17
Minä käännyn teitä vastaan, niin että viholliset lyövät teidät taistelussa. Teidän vihamiehenne hallitsevat teitä, ja lopulta te pakenette silloinkin, kun kukaan ei aja teitä takaa.
18»Jos ette sittenkään tottele minua, minä kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden. 19Minä murskaan teidän voimanne ja ylpeytenne, taivas teidän yllänne tulee raudankovaksi ja maa teidän allanne pronssin kaltaiseksi. 20Teidän voimanne kuluvat hukkaan, kun maa ei tuota satoa eivätkä puut kanna hedelmää.
21»Jos te yhä vain niskoittelette ettekä suostu kuulemaan minua, minä kuritan teitä vielä seitsemän kertaa ankarammin syntienne tähden. 22
Minä lähetän teidän kimppuunne villipetoja, ja ne riistävät teiltä teidän lapsenne, raatelevat karjanne ja tappavat teidät niin vähiin, että tiet tulevat autioiksi.
1. Moos. 3:16 "Ja naiselle hän (Jumala) sanoi: Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää
synnyttämän lapsia
5. Moos. 25:11-12 "Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja toisen vaimo tulee auttamaan miestään sen
käsistä, joka häntä lyö, ja ojentaa kätensä ja tarttuu tämän häpyyn, niin hakkaa poikki hänen kätensä
säälimättä."
3. Moos. 21:9 "Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon
tulessa."
3. Moos. 21:16-23 "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: .. Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku
vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton, jalkansa tai
kätensä taittanut, kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai
kuohittu. .. Älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei
hän häpäisisi minun pyhäkköäni."
5. Moos. 23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan."
5. Moos. 23:3 "Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon eri, mutta lisäisin tuohon ylläolevan kysymyslistan 3. kysymykseen "Onko Jumala vaatinut itselleen tapettavan uhreja?" että Aluksi ei tietenkään, eivätkä he aluksi eläimiä edes syöneet. Jumala tappoi ensimmäiset eläimet, sillä Adam ja Eeva olivat tulleet tietoiseksi alastomuudestaan syntiinlankeemuksen jälkeen ja häpesivät itseään. Jumala teki eläinten nahoista heille vaatteet.
Jumala siis loi maailmankaikkeuden tyhjästä, mutta ei pystynyt hankkimaan paria vaatetta muuten kuin eläimiä tappamalla?
Mistä tiedät, että Jumala loi maailman tyhjästä? Sitä ei ole ainakaan Raamatussa kerrottu, miten Jumala maailman loi. Raamatussa kerrotaan ainoastaan, missä järjestyksessä loi mitäkin.
Sekö tuossa nyt mielestäsi oli ongelmana? Mitä jos keskittyisit nyt vaan vastaamaan siihen kysymykseen.
Ap. 16:6 "Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa."
Sananl. 31:6 "Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille."
Sananl. 31:7 "Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko."
Jer. 25:27-28 "Sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Juokaa ja juopukaa, oksentakaa ja kaatukaa, älkääkä enää nousko .. Mutta jos he eivät tahdo ottaa maljaa sinun kädestäsi ja juoda, niin sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot: Teidän täytyy juoda."
Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
2. Sam. 12:11 "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesiedessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."
Jes. 45:7 "Minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teenkaiken tämän."
2. Moos. 4:11 "Ja Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän taisokean? Enkö minä, Herra?"
Jer. 18:11 "... Näin sanoo Herra: Katso, minä hankin teille onnettomuutta ja pidän neuvoa teitä vastaan."
Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineetelää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, ettäminä olen Herra."
Aam. 3:6 "Puhalletaanko pasunaan kaupungissa, niin ettei kansa peljästy? Tahi tapahtuuko kaupungissaonnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut?"
5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. Henääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojenhampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."
Joos. 11:20 "Sillä Herralta tämä tuli; hän paadutti heidän sydämensä, niin että he kävivät taisteluun Israelia vastaan,jotta heidät armotta vihittäisiin tuhon omiksi ja hävitettäisiin."
5. Moos. 28:63 "... niin Herra silloin iloitsee teistä, siitä, että hävittää ja tuhoaa teidät."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."
Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"
1. Kun. 22:23 "Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun ..."
2. Tess. 2:11 "Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen."
2. Aik. 18:22 "Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen näiden sinun profeettaisi suuhun ..."
1. Moos. 32:28 "Silloin hän (Jumala) sanoi: Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."
Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
3. Moos. 3:17 "Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin: mitään rasvaa tai verta älkää syökö."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan tilanne että kaikki uskoisivat Jumalaan, uskoisivat mitä hän Raamatussa sanoo, ja pitäisivät hänen käskynsä. Eli kukaan ihminen ei olisi koskaan varastanut, tappanut, pettänyt, sanonut väärää todistusta toisesta jne. Niin, mitä siitä seuraisi? Millaisessa maailmassa eläisimme nyt?
Yhtään sotaa ei olisi ollut. Yhtään rikkonaista perhettä ei olisi. Aika monelta murheelta olisi säästytty.
Juuri tämän vuoksi en ymmärrä, minkä vuoksi osa tässä ketjussa syyttää Jumalaa julmaksi ja määräilijäksi, kun Hän haluaa ihmisten noudattavan käskyjään ja tahtoaan. Jumala tietää, kuinka maailma olisi parempi paikka kaikille, mutta ihminen tappelee Jumalaa vastaan ja kuvittelee tietävänsä paremmin. Ihmisen huonoista valinnoista palkintona sodat, varastelu, tappaminen, valehtelu sun muut älyttömyydet.
Mikä taivaspaikan saamisen edellytyksissä on lopulta niin hirveää, että useimmat ihmiset elävät mieluummin lyhyen elämänsä Jumalan tahdosta välittämättä ja valitsevat ikuisen kärsimyksen?
Millainen vanhempi olisit jos et sallisi minkäänlaista viehettä lapseltasi? Koko lapsuus täytyisi suorittaa täydellisesti.
Eli hyväksyt siis sodat, huijaamisen, tappamisen, valehtelun, pettämisen, varastamisen ja muun toiminnan, koska ne ovat vapaiden eliöiden vapautta?
Ei faktoja tarvitse hyväksyä, eivätkä ne muutu siitä niitä ei hyväksyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole teologi, vaan pikemminkin "keittiöpsykologi", joka on uskovainen kristitty. Vastaan kysymyksiisi oman uskoni pohjalta, vaikkakin kysymyksesi ovat todella laajoja ja vastaukset vaikeita tiivistää vauvapalstalle:
1. Pelastus. Mihin Jumala tarvitsee kattavaa pelastussuunnitelmaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisineen? :
Raamattu kertoo, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, jolle antoi VALLAN hallita asioita maan päällä. Tämän vuoksi ihmisestä ei luotu "robottia", joka toimisi ilman päätäntävaltaa, kuten Jumala on ohjelmoinut. "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." (1 Moos 1:26)
Koska ihmisestä luotiin yksilö, jolla on valta ja valinnanvapaus, ihmisellä on myös mahdollisuus valita "niskurointi" Luojaansa vastaan eli olla tottelematta Luojan tahtoa. Kuten tiedämme, kapinointi Jumalan tahtoa vastaan tapahtui jo ensimmäisten ihmisten kohdalla, kun he söivät kiellettyä hedelmää. Jumalan antama valta ja valinnanvapaus houkuttelevat ihmistä ja ihminen tuntee olevansa "oman elämänsä herra, jota ei kukaan määräile!"
Jumala olisi alun alkaenkin tahtonut ihmisen kunnioittavan Luojaansa ja Luojan tahtoa, mutta ihminen toimii toisin. Sen sijaan, että Jumala olisi harmistuksissaan tuhonnut ihmisen heti alussa, Hän loi pelastussuunnitelman, jonka kautta syntinen ja Jumalan tahtoa vastaan niskuroiva ihminen voi kuitenkin pelastua. Vanhassa Testamentissä kerrotaan, että sen ajan ihmisten tuli uskoa Jeesuksen tulemiseen ja tulevaan sovitustyöhön ja heidän täytyi uhrata eläimiä syntiensä vuoksi, koska Jeesus ei ollut vielä uhrannut itseään ristillä kaikkien puolesta. Uudessa Testamentissä kerrotaan, mitä pelastus vaatii Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen.
2. Kornia puhua pelastuksesta, jos Jumala uhkaa ihmisiä pahalla, elleivät toimi käskyjen mukaan eli kiristää ihmisiä:
Jumalan lait ovat ihmisen omaksi parhaaksi ja jos ihmiset noudattaisivat Jumalan lakeja ja tahtoa, maailmassa ei olisi lainkaan pahaa vaan maailma olisi jo ns. "paratiisi", ilman sotia, rikoksia, valehtelua, pettämistä jne. Kukaan meistä ei syntisyydessään kykene noudattamaan Jumalan tahtoa 100%, vaikka haluaisikin. Pelastumisen mahdollisuus toimii porkkanana noudattaa Jumalan tahtoa ja Jumalan tahdon rikkomisesta seuraa rangaistus. Kyllähän maallinen lakikin "kiristää" ihmistä eli ihminen voi vapaan tahtonsa mukaisesti varastaa, mutta varastamisella on ikävät seuraukset eli uhataan "pahalla".
3. Jos Jumala on kaikkivaltias ja hyvä, niin miksi loi kaiken pahan? Miksi kostaa ihmiskunnalle ensimmäisten ihmisten lankeamisen, vaikka kaiken tietävänä on nähnyt sen jo ennalta tapahtuvaksi?
Sivusin tätä jo ylempänä. Jumala loi ihmisen kuvakseen, jolla on myös valtaa päättää asioista maan päällä. Hän ei luonut ihmisestä valmiiksi ohjelmoitua "robottia", koska robotti ei ole Jumalan kuva. En ymmärrä, miten Jumalan tarjoama pelastusmahdollisuus ihmisille voidaan nähdä kostona? Jumala näki jo ensimmäisten ihmisten kohdalla, ettei ihminen kykene noudattamaan Hänen tahtoaan, mutta antoi siitä huolimatta ihmiskunnalle jatkoa ja laati heille "pelastussuunnitelman". Raamatussa tosin mainitaan, että Jumala on aika ajoin myös katunut ihmisen luomista.
Hyvin tyypillinen mukavastaus, jossa itse asiassa ei vastata lainkaan kysyttyyn. Ap on tainnut todella vahvasti yliarvioida uskovaisten älykkyyden, kun on olettanut tulevansa ymmärretyksi oikein kysymyksillään. Minustakin on ihmeellistä, että noin selkeä viesti ei mene millään jakeluun.
Tässä konkretisoituu se että ei ole ymmäärrystä, jos sitä ei anneta. Kirjoitus on selkeä ja oikein mutta syntinen ei käsitä.
Tämä. Vähän säälittää nämä kyselijät jotka pitävät itseään niin älykkäinä, eivätkä todella ymmärrä että he itse ovat täysin ymmärrystä vailla.
Uskovat ovat vastanneet sata kertaa nyt näihin kysymyksiin, ja siltikään nämä kyselijät eivät ymmärrä.
Tilannehan on se että uskovilla ei ole tässä mitään epäselvää eikä heillä ole kysyttävää. Jumalattomat sen sijaan kyselee uudelleen ja uudelleen, ja koska eivät ymmärrä, ajattelevat että vika on vastauksissa,vaikka vika on heissä itsessään.
Ja jos vika on heissä itsessään, merkitseekö se sitten sitä että ns. "täydellinen ja erehtymätön" on luonut epätäydellisen ja ymmärtämään kykenemättömän omaksi kuvakseen?
Omaksi kuvakseen, ei omaksi täydelliseksi kopiokseen. Eihän siitä mitään tulisi, jos maailmassa olisi parhaillaankin lähes 8 miljardia jumalaa hallitsemassa oikean Jumalan rinnalla.
Omaksi kuvakseen viittaa siihen, että ihmisellä on jonkinasteista valtaa hallita maailmaa ja sen eläinkuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme vapaita. Kenelläkään ei ole pakko noudattaa Jumalan tahtoa, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on ylpeä ja koppava, kaikki teot pahoja. Minä olen ylpeä, koppava ja paha. Uskon että Raamattu, Jumalan sana on se mihin täytyy taipua, mutta ei ihmiset halua.
Kiva juttu. Vastaisitko myös esitettyyn kysymykseen, vai kieltääkö uskontonne sen?
Olen jo vastannut esitettyyn kysymykseen täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin valitsen nuo epätäydellisyydet kuin hirviöjumalan, joka kiduttaa ikuisesti jos et ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jer. 18:11 "... Näin sanoo Herra: Katso, minä hankin teille onnettomuutta ja pidän neuvoa teitä vastaan."
Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineetelää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, ettäminä olen Herra."Aam. 3:6 "Puhalletaanko pasunaan kaupungissa, niin ettei kansa peljästy? Tahi tapahtuuko kaupungissaonnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut?"
5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. Henääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojenhampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."
Joos. 11:20 "Sillä Herralta tämä tuli; hän paadutti heidän sydämensä, niin että he kävivät taisteluun Israelia vastaan,jotta heidät armotta vihittäisiin tuhon omiksi ja hävitettäisiin."
5. Moos. 28:63 "... niin Herra silloin iloitsee teistä, siitä, että hävittää ja tuhoaa teidät."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."
Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
1. Kun. 22:23 "Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun ..."2. Tess. 2:11 "Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen."
2. Aik. 18:22 "Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen näiden sinun profeettaisi suuhun ..."1. Moos. 32:28 "Silloin hän (Jumala) sanoi: Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."
Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
3. Moos. 3:17 "Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin: mitään rasvaa tai verta älkää syökö."
Hienoa on laittaa pitkä liuta Raamatun kohtia, mutta ystävä hyvä, Jumalan lait olivat erit Vanhan Testamentin ajan ihmisille kuin meille Uuden Testamentin ajan ihmisille Jeesuksen sovitustyön jälkeen. Vanhasta Testamentista on yhä voimassa 10 käskyä, koska Jeesus vahvistaa tämän Uudessa Testamentissa, mutta muutoin Vanhan Testamentin lakihenkistä meininkiä täytyy lukea ainoastaan sen ajan kuvauksena - eli noin on ennen Jeesuksen sovitustyötä uskottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme vapaita. Kenelläkään ei ole pakko noudattaa Jumalan tahtoa, jos ei halua.
Olemme vapaita samalla tavalla kuin kidutuskammiossa oleva uhri, joka voi olla vapaastimitä mieltä tahansa asioista, mutta jos mielipide on väärä, kidutus jatkuu ikuisesti.
Jos tuo on jollekin vapautta, sääliksi käy.
Kristinusko pelastaa kuolemanpelolta.
Jos arvelee, että sokeasti uskomalla pääsee kuoleman jälkeen rämpyttämään harppua enkelien bändiin, niin se on paljon mukavampi ajatus, kuin olla vain matojen iltapalana, eikä mitään muuta.
Raamatusta:
Montako eläintä piti Nooan ottaa arkkiin?
1. Moos. 6:19-20 "Ja kaikista eläimistä, kaikesta lihasta, sinun on vietävä arkkiin kaksi kutakin lajia säilyttääksesi ne hengissä kanssasi; niitä olkoon koiras ja naaras. Lintuja lajiensa mukaan, karjaeläimiä lajiensa mukaan ja kaikkia maan matelijoita lajiensa mukaan tulkoon kaksi kutakin lajia sinun luoksesi, säilyttääksesi ne hengissä."
vs.
1. Moos. 7:2-3 "Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras. Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, koiraita ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä."
Kun eläimiä on kaikkiaan noin 10 miljoonaa lajia, niin oliko arkissa lopulta 20 vai 70 miljoonaa eläintä? Nooan arkki oli Raamatun mukaan 157m pitkä ja 26m leveä eli yhteensä 4082 m2. Yhtä eläin kohden tilaa olisi ollut eläinten määrästä riippuen joko 0,0002 m2 eli sentti kertaa 2 senttiä kokoinen alue tai 0,00006 eli sentti kertaa 0,6 senttiä. Ahdasta on ollut. 7 päivässä ne piti käydä keräämässä ja laittaa arkkiin. Mielenkiintoinen tarina. Miksihän Raamattu kertoo eläinten määrän eri tavoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin olemme synnin orjia. Laki on laadittu orjia varten, ei vapaita varten. Eikä orja voi olla vapaa, ennen kuin ymmärtää lain merkityksen ja tulee täydelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineetelää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, ettäminä olen Herra."Aam. 3:6 "Puhalletaanko pasunaan kaupungissa, niin ettei kansa peljästy? Tahi tapahtuuko kaupungissaonnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut?"
1. Kun. 22:23 "Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun ..."2. Tess. 2:11 "Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen."
2. Aik. 18:22 "Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen näiden sinun profeettaisi suuhun ..."1. Moos. 32:28 "Silloin hän (Jumala) sanoi: Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."
3. Moos. 3:17 "Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin: mitään rasvaa tai verta älkää syökö."Hienoa on laittaa pitkä liuta Raamatun kohtia, mutta ystävä hyvä, Jumalan lait olivat erit Vanhan Testamentin ajan ihmisille kuin meille Uuden Testamentin ajan ihmisille Jeesuksen sovitustyön jälkeen. Vanhasta Testamentista on yhä voimassa 10 käskyä, koska Jeesus vahvistaa tämän Uudessa Testamentissa, mutta muutoin Vanhan Testamentin lakihenkistä meininkiä täytyy lukea ainoastaan sen ajan kuvauksena - eli noin on ennen Jeesuksen sovitustyötä uskottu.
Tuossahan kerrotaan kaiken aikaan Jumalan sanoista ja teoista. Onko Jumala muuttunut noista ajoista? Tullut pahasta hyväksi? Lisäksi moni lauselma oli suoraan Uudesta Testamentista.
Ja jos vika on heissä itsessään, merkitseekö se sitten sitä että ns. "täydellinen ja erehtymätön" on luonut epätäydellisen ja ymmärtämään kykenemättömän omaksi kuvakseen?